Permalänk
Snusfri

Vi som gillar stark mat

Det finns "stark" mat och sedan så finns det stark mat.

Tänkte att det kunde vara trevligt att prata lite om detta.

Kan ta lite om mig själv, jag har gillat stark mat ett tag, det började med de sk "starka taco-såserna" som snabbt blev tama.
Min systers ex hade köpt någon stark sak från Blair's som vi hade i en gryta, resten av familjen ville slänga den, men jag tyckte det var gott och på den vägen är det.

Numera så när jag äter tex tacos så varierar jag mellan Ghost Pepper och Carolina Reaper beroende på vad jag känner för.
Vill jag ha den snabba explosiva hettan så blir det GP, vill jag ha lite söt fruktighet innan så blir det CR.

Har nu beställt några CR1 från Holland som kommer användas för att göra CR Vodka Shots.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Relik 📜

Jag gillade riktigt stark mat när jag växte upp. Nu har det faktiskt "gått över" lite, och är på en mera normal nivå. Uppskattar när det bränner till lite, men inte mer än så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det finns "stark" mat och sedan så finns det stark mat.

Tänkte att det kunde vara trevligt att prata lite om detta.

Kan ta lite om mig själv, jag har gillat stark mat ett tag, det började med de sk "starka taco-såserna" som snabbt blev tama.
Min systers ex hade köpt någon stark sak från Blair's som vi hade i en gryta, resten av familjen ville slänga den, men jag tyckte det var gott och på den vägen är det.

Numera så när jag äter tex tacos så varierar jag mellan Ghost Pepper och Carolina Reaper beroende på vad jag känner för.
Vill jag ha den snabba explosiva hettan så blir det GP, vill jag ha lite söt fruktighet innan så blir det CR.

Har nu beställt några CR1 från Holland som kommer användas för att göra CR Vodka Shots.

Skrivet av emilakered:

Jag gillade riktigt stark mat när jag växte upp. Nu har det faktiskt "gått över" lite, och är på en mera normal nivå. Uppskattar när det bränner till lite, men inte mer än så.

Jag har faktiskt tänkt på en sak vi som gillar stark mat har vi svagare smaklökar än dom som inte gillar stark mat?
Själv älskar jag stark thaimat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Då gillar jag nog "stark" mat. Gillar lite hetta men inte för hett.

Permalänk
Medlem

Älskar stark mat så länge man får två glass mjölk till!

Permalänk
Medlem

Jag älskar stark mat. Tror det började efter att min morbror tog mig till Finland när jag var liten och bjöd mig på en kebabtallrik där i Rovaniemi som han sa "kurar ens förkylning". Vet inte om jag skulle tycka den var stark idag men då när jag var ca 8-9 år var den stark tyckte jag, men väldigt gott!

Tyvärr äter jag stark mat på tok för sällan nuförtiden. De andra i huset gillar det inte särskilt, och är man ute på resande fot vill man ju gärna äta saker som man vet "fungerar bra" i magen så då vågar man ju sällan ta det starkaste som finns på restaurangen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är helt beroende av Sriracha, inte det starkaste som finns, men funkar till det mesta.

Sriracha och Oatly iMat Fraiche, tacokrydda och svartpeppar, bara att blanda och ställa in i kylen.

Mycket gott som dipp eller kall sås, mums.

Visa signatur

XripperX

Permalänk

Jag gillar det men svettas av det, okej att äta hemma men restaurang kan bli jobbigt.

Nu pratar jag om vanlig stark mat och inte Carolina Reaper stark mat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag gillar den chilioljan med flakes de har på kinesiska restauranger. Obs kinesiska restauranger inget neoasianthaiblabla.

Permalänk
Medlem

Grön chillipasta... Sen finns ju de däringa små flaskorna med fermenterad chili oxå...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tror jag uppskattar "stark" mat. Jalapenos får det gärna vara mkt av men över det blir det ju inte så mkt annan smak man känner. Sriracha är en ganska nyfunnen favorit hos mig, har märkt att jag gärna tar mer och mer av den iaf

Något jag annars tycker är riktigt gott är när det är riktigt mycket svartpeppar och då gärna Tellicherry peppar.

Var dock tvungen att testa en sån där riktigt stark asiatisk gryta en gång. Blev varnad 2 gånger av personalen att den skulle vara stark, jodå mycket riktigt den var det drag i. Efter 2 tuggor försvann alla andra smaker haha. Ingen aning vad det var för peppar i den.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

lagom är bäst

sen är en favorit sichuan-peppar. helt sjuk smakupplevelse

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag gillar stark mat, käkade ofta Vindaloo och grön curry men min mage och ändtarm har börjat säga ifrån tyvärr så offrar mig bara någon gång ibland senaste året.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Älskar stark mat! Srirachasåsen var ju bra ett tag, men nu är det som ketchup för mig.

Brukar beställa käk på lokala thaiwoken och då be om extra sambal och chilipulver som jag strösslar över hela måltiden, då jävlar brinner det i munnen

Permalänk
Avstängd

Älskar stark mat. Sedan finns det som redan uppdagats, starkt och "starkt", köper man vanliga prylar i mataffären och det står "starkt kryddat" så är det i nio av tio fall nästintill smaklöst.
Om man nu ska gå någon medelväg så älskar jag chipotle, otroligt gott med den där rökiga smaken som samtidigt kan vara rätt hyfsad i styrkan.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Strax över midnatt, och så hittar man denna tråd. Blev nu värst sugen på pad thai med extra het sås

Har ni några preferenser när det gäller chilipeppar/sås? Någonting lite högre upp på Scoville skalan men som ändå smakar bra?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Stark mat är sjukt nice, har CR krydda hemma som jag använder vilt till saker. En sak jag hittat ät vitvinsmusslor i gräddsås, fläsk och lite färsk chili samt CR kryddan, de blir mumma 👌.
Sen även starka såser från hot ones är väldans goda, finns en habanero mango som är sjukt god att grilla egna kycklingvingar till 🤤.
Mums!

Permalänk
Medlem

Gillar stark mat som smakar bra, när det bara är starkt men smaklöst så kan jag inte äta det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Gillar stark mat..men min mage gillar det inte för det mesta..så får bli å avstå det tyvärr

Permalänk
Sötast

Ironin i att jag har haft problem med min mage i över 25 år, men sedan jag började äta starkare och starkare så har magen bara mått bättre och bättre. Nu som någon ovan sa så är srirachan lite som ketchup.

Vilket är nästa steg? Ogillar tabasco och liknande som bara smakar... surt eller hur man skall beskriva det. Tips på nån god (gärna hälsosam) sås som man kan ha till i princip allt?

Tips till den som inte testat - om du käkar mackor till lunch och de är lite torra så lägg sriracha mellan bröd och pålägg. gör susen, på flera vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Gillar stark mat som smakar bra, när det bara är starkt men smaklöst så kan jag inte äta det.

Har samma syn. Älskar stark mat men det ska vara gott också att bara äta för det är starkt känns så meningslös.

Vem som helst kan laga stark mat men det är en konst att lyckas laga stark mat som smakar bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag gillar när det är lite klös i maten, men ligger inte på GP- eller CR-nivå. Så jag gillar nog "stark" mat.

Egentligen så tål jag rätt het mat tycker jag själv, men när det blir så pass starkt att man tappar smak från de råvaror man tillagat så stagnerar mitt intresse lite. Jag har också en benägenhet att svettas rätt ordentligt när man kommer över en viss tröskel hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

GOTT å äta men inte få ur sig, eller så är de jag som e svag. kryddar med chili krydda o cayen, dock odlar man egna chili frukter får se om de e ngt drag i det:D

Permalänk
Medlem

Efter jag fick diverse medicin mot 2 diskbråck i halsen, så har jag gått från att kunna käka de flesta chillis, till att kunna tycka grillkrydda är starkt. Mysko men sant.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hittade en korv på Willys häromsistens som heter "scorpions", eller något sådant. Oj, den var helt okej och stark, dvs av typen riktigt chili-stark. Det blir nog den fler gånger när man inte orkar riktigt fullt med med höga ambitioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

(nu blir nog du förvirrad antar jag)

Brukar käka stark mat 3 till 5 gånger i månaden och då rinner svettet. Extra tydligt är det där man börjar bli skallig 😅

Kyckling fötter komma ganska så starkt kryddade.
Groda är inte heller så dumt.
Kan rekommendera folk att testa på hotpot, då kan ni också välja hur starkt sås ni vill ha det

Men det värsta jag har testat var den satans korven på gamla stan i Stockholm, aldrig mer. Det gick ju inte ens att njuta av maten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chili i diverse former fungerar till ALLT: kött, mackor och pannkakor.

Stark mat är bara roligt. Tog sönder mina smaklökar i tidig ålder och på den vägen är det.

Roas med att köpa diverse burkar av olika scoville och låta bekanta prova medan jag käkar på

Permalänk
Medlem

Mexikanska grytor eller andra liknande grytor passar bra med starka kryddor.

Jag åt en mexikansk gryta i Grekland för många år sedan och det var först efter det att jag hade ätit upp halva portionen som jag kände hur extremt kryddad den var och jag sa till dom andra som satt runt bordet att jag upplevde en känsla av kryddstark nirvana som kan beskrivas som ett svettigt och stillsamt och lyckorus.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd. Älskar starkt.

https://youtu.be/OYcLZdxwg1o?t=30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ironin i att jag har haft problem med min mage i över 25 år, men sedan jag började äta starkare och starkare så har magen bara mått bättre och bättre. Nu som någon ovan sa så är srirachan lite som ketchup.

Vilket är nästa steg? Ogillar tabasco och liknande som bara smakar... surt eller hur man skall beskriva det. Tips på nån god (gärna hälsosam) sås som man kan ha till i princip allt?

Tips till den som inte testat - om du käkar mackor till lunch och de är lite torra så lägg sriracha mellan bröd och pålägg. gör susen, på flera vis

Vet inte hur sriracha är vad det gäller styrka. Men jag tycker att loiusiana hot sause chipotle är god och lättanvänd. Lite som tabasco i styrka men mycket mindre syrlighet och mer smak.
Men är sriracha samma lika som tabasco i styrka kanske du ska titta på något lite starkare.

Brukar även använda den på just mackor

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3