Bortkopplad intern skärm -> HDMI aktiveras automatiskt?

Permalänk
Medlem

Bortkopplad intern skärm -> HDMI aktiveras automatiskt?

Måste bara bolla mina tankar en smula. Igår köpte jag en HP Pavillion 14 (Core i5-7200u) med efter en fallolycka död skärm men i övrigt i fint skick. Normalt sett så aktiveras inte HDMI-utgången på moderna bärbara datorer förrän Windows startat upp. Jag lossade den skadade skärmen (14" 1080p IPS ansluten via eDP) och plötsligt så fungerade HDMI-utgången direkt under uppstart. Och körde jag Win-P för att välja skärmläge (bara interna, dubblerad, utökad och endast externa) så gav alla samma resultat, i.e. att signalen skickades ut via HDMI. Jag har alltså skaffat mig en liten mini-pc med inbyggt tangentbord, mus och högtalare. Min fråga är bara om detta är ett normalt beteende över eDP, eller embeddedDisplayPort?

Permalänk
Medlem

Min stationära gick sönder för ett tag sedan (moderkortet). Under tiden körde jag på min laptop men kopplade in skärmen istället. Den hittade inte HDMI som jag hade kopplat från laptopen. Visade sig att jag bara behövde öppna inställningarna på skärmen och byta till HDMI input istället för DP som jag brukar köra med på stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR