Kan inte logga in på Swedbank (sitter fortfarande på Windows Vista)?

Permalänk
Medlem

Kan inte logga in på Swedbank (sitter fortfarande på Windows Vista)?

Min svärfar sitter fortfarande på Windows Vista och han ringde mig och sa att han inte längre kan komma in på internetbanken (Swedbank) då sidan säger till honom att han behöver uppdatera sin webbläsare. Problemet är bara att han inte kan uppdatera vare sig Firefox eller Google Chrome eftersom de inte längre stödjer Windows Vista. Finns det något sätt att lösa detta utan att behöva byta till ett nyare operativsystem? Vore tacksam för hjälp.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Prata med Swedbank.
Annars kanske han kan gå in via telefonen eller en padda?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att prata med din svärfar om banksäkerhet och ifrågasätta varför banken inte godtar att han loggar in med en webläsare och ett operativ ifrån hedenhös. Tänk om och tänk rätt. Skaffa en dator med ett nyare operativ och tillhörande webläsare.

Permalänk
Medlem

Om hans PC är lite prestanda trött, så rekommenderar jag att installera Linux Mint eller Linux PoP!_OS.

hade liknade situation på min mors PC med WinXP för flera år sedan. installerade Linux Mint åt henne å hon kör de fortfarande idag. nej hon är ingen Techie, hon är sjuksyrra å de funkar kanon för henne.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@Izak80: Fixa till en USB sticka med Linux tex Linux mint boota datorn med denna, och gör bankärenden på det sättet, alt skaffa Windows 10, går ju även bra att även installera Linux på SSD/HDD istället för Windows Vista eller dualboota om det mest surfas funkar ju det lika bra för det mesta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Han ska inte logga in med Vista, XP, Win95, DOS eller GEOS utan han bör uppdatera sitt operativsystem till något som stödjer moderna säkerhetslösningar. Både för sin egen och för andras skull.

Problem solved.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Min farmor hade samma problem med SEB. Funkade med Opera.

Permalänk
Sötast

Även jag kan tipsa om linuxlösning.

Folk ryggar å tänker "inte ens jag kan linux, hur kan då min pappa/farfar etc..:"

Sanningen är den att de flesta linux distar idag är typ 5-click install och sedan autoupdaterar det sig själv.

Många äldre använder bara webbläsaren, så en genväg till den på skrivbordet så är allt klart sen uppdaterar den sig själv utan att man behöver göra särskilt mycket.

Mina "familje it problem" försvann helt när jag tvingade på dem mint, skitet går inte sönder - de kan inte ta sönder det!

Permalänk
Medlem

@Allexz: Tack föra alla svar, jag skall fundera lite på det och se.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Testat med Opera ? Borde vara opera.no
Var något jag skulle köpa/betala som tvärvägrade att fungera, men fungerade med Opera.

Permalänk
Medlem

Du kan även prova Firefox alternativ som waterfox/palemoon.
Waterfox kör lite äldre än FF gör i grunden, Palemoon kör betydligt äldre grund.
Detta kan göra att det funkar bättre, och som andra sa Opera kan funka det med.

Ang linux så kan man göra en linx usb med dom flesta linux distar som man kan boota ifrån och därmed kan provköra dels för o se så hårdvaran funkar (vilket är ovanligt att den inte gör).
Men även "provköra" gubben så man ser om det kommer funka heller inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det är bara att ändra user agent, de läser säkert av vilket operativsystem webbläsaren rapporterar också. Ingen webbläsare bygger för Vista längre.

Vista betyder dock att det är en dator från 2006-2008, så skaffa en ny/beg dator som ersättare bara. Utan nytt grafikkort skulle jag inte använda en så gammal dator ens till att surfa, oavsett OS. Video är liksom del av internet idag. Vettig surfplatta får du ge i.a.f. 3000 kr för, så vill han ha en dator ge han/hjälp han skaffa en dator.

Permalänk
Avstängd

Om han har en någorlunda modern telefon så går det tror jag fortfarande att logga in manuellt i valfri webbläsare på den med bankdosa med knappar.

Min gamla bankdosa med primtalsnyckel fungerar iaf på min laptop.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om han har en någorlunda modern telefon så går det tror jag fortfarande att logga in manuellt i valfri webbläsare på den med bankdosa med knappar.

Min gamla bankdosa med primtalsnyckel fungerar iaf på min laptop.

Swedbank kör sladdlösa koddosor.

Man kan få en vettig telefon för 1000-1600 kr om målet bara är en Android-lur du kan använda ~3 år. Vettig surfplatta skulle jag säga ~3000 kr och uppåt. Är målet att surfa på en större skärm så är en dator ingen dålig affär, är man riktigt snål gör man såklart allt på telefon däremot, även de billiga är riktigt bra om man inte bryr sig om kamera, du kan t.o.m. få fingeravtrycksläsare i nämnda prisklassen. Swedbank-appen fungerar med Android 6.0 och uppåt, BankID med Android 5.0 och uppåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Swedbank kör sladdlösa koddosor.

Man kan få en vettig telefon för 1000-1600 kr om målet bara är en Android-lur du kan använda ~3 år. Vettig surfplatta skulle jag säga ~3000 kr och uppåt. Är målet att surfa på en större skärm så är en dator ingen dålig affär, är man riktigt snål gör man såklart allt på telefon däremot, även de billiga är riktigt bra om man inte bryr sig om kamera, du kan t.o.m. få fingeravtrycksläsare i nämnda prisklassen. Swedbank-appen fungerar med Android 6.0 och uppåt, BankID med Android 5.0 och uppåt.

Ja, alternativt engångskoder om man inte vill använda dosan.
Den sladdlösa dosan gör i princip samma jobb som bankID appen om man inte kan använda den på telefonen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, alternativt engångskoder om man inte vill använda dosan.
Den sladdlösa dosan gör i princip samma jobb som bankID appen om man inte kan använda den på telefonen.

Det är Swedbank vi talar om, de har inga engångskoder eller koddosor med sladd. Swedbank kör inte BankID på korten, så du kan inte använda dosan + kort som legitimering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är Swedbank vi talar om, de har inga engångskoder eller koddosor med sladd. Swedbank kör inte BankID på korten, så du kan inte använda dosan + kort som legitimering.

Nej, det var ICA banken tydligen den (kortdosan) hörde till... Swedbank har bara den trådlösa (dvs batteridrivna) dosan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Han fick hjälp med en nyare dator med Windows 10 så problemet är löst. Tack för alla svar!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |