Permalänk
Medlem

Komma åt NAS-utifrån säkert?

Har en nasserver på mitt hemmanätverk som delas ut via samba. Har inga problem med den. Men jag skulle vilja kunna komma åt nätverket utifrån. Jag sitter via comhem och deras ruttna router.
Jag har kört en del teamviewer till mina server men det fungerar inte helt optimalt. Jag vill ha direktaccess till NAS:en.

Vad finns det för alternativ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på vilken klient du vill komma åt din NAS med skulle jag spontant föreslå att du kikar på en VPN-lösning. Om du exponerar din NAS mot nätet kommer crawlers och bottar försöka ta sig in, även om du ändrar port och så vidare. Vill du testa? Sätt upp en webserver och följ access-loggen så ser du hur pass mycket trafik det går åt bara att neka folk inlogg på den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Läste lite snabbt på denna men förstår inte riktigt, detta är typ dropbox, owncloud?

Skrivet av Kr^PacMan:

Beroende på vilken klient du vill komma åt din NAS med skulle jag spontant föreslå att du kikar på en VPN-lösning. Om du exponerar din NAS mot nätet kommer crawlers och bottar försöka ta sig in, även om du ändrar port och så vidare. Vill du testa? Sätt upp en webserver och följ access-loggen så ser du hur pass mycket trafik det går åt bara att neka folk inlogg på den.

Jag vill ha en säker lösning och nej att öppna den utåt låter inte bra. Jag vill kunna montera SAMBA-enheten på min dator även fast jag sitter någon annanstans. Finns det någon bra VPN-lösning som inte kostar satan och är enkel att sätta upp och även är kompatibel med comhems system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Läste lite snabbt på denna men förstår inte riktigt, detta är typ dropbox, owncloud?

Jag vill ha en säker lösning och nej att öppna den utåt låter inte bra. Jag vill kunna montera SAMBA-enheten på min dator även fast jag sitter någon annanstans. Finns det någon bra VPN-lösning som inte kostar satan och är enkel att sätta upp och även är kompatibel med comhems system.

Du får sätta upp en egen vpn lösning för att få den funktionalitet du önskar.

Exempelvis kan du köra en openvpn server eller ipsec/l2tp. OpenVpn är säkrare vid korrekt implementering men också långsammare. Nu vet jag inte vad du vill uppnå för överföringshastigheter men ett alternativ kan vara att du kör en openvpn server på din nas. Dock vet jag inte vad du har för nas och om du vill komma upp i överföringshastigheter större än några tiotal Mbit/s. Isf kommer du behöva dedikerad hårdvara för detta. OpenVpn prestanda skalar med god ipc och klockfrekvens samt om processorn har stöd för aes instruktioner. Därmed är exempelvis en core i3 av senare modell något som passar bra i sammanhanget.

Personligen kör jag en L2TP server på min edge router lite och kommer med den upp i ungefär 60 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

kör En nas med open mediavault sen har jag en proxmoxserver med några virtuella serverar men de är inte lika viktiga. Hastigheten örminte kritiskt och säkerheten också. Men jag vill ha så snabbt som möjligt också så säkert som möjligt men främst att det ska vara enkelt att sätta upp. Det handlar om att jag vill kunna jobba mot det lite då ock då främst komma åt vissa filer.

Har du några tips på var jag börjar och läsa på? Har verkligen noll koll på VPN/ IPSec osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att vissa routrar stödjer openVPN - löser dessa mina problem exempelvis asus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan sätta upp en openvpn-server i din nas. Sedan öppnar du en port i routern för openvpn mot nasen. Sedan kan du utifrån ansluta med openvpn in i ditt nätverk på ett säkert sätt och kommer åt alla tjänster på samma sätt som när du sitter hemma

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör openVPN och öppna en port för det i router än att öppna en port för SMB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vad är det som gör openVPN och öppna en port för det i router än att öppna en port för SMB?

Skickades från m.sweclockers.com

SMB är inget säkert protokoll för att användas på internet. Många ISP blockerar det. Men VPN blir det krypterat och säkert.

Permalänk
Medlem

Ska du använda SMB är det bara VPN som gäller..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara filer du ska åt så är FTP över TLS det du söker.
Snabbt och säkert, ta en ovanlig port och välj ett tungt lösenord samt bannlys IP efter 3 lösenordsfel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Är det bara filer du ska åt så är FTP över TLS det du söker.
Snabbt och säkert, ta en ovanlig port och välj ett tungt lösenord samt bannlys IP efter 3 lösenordsfel.

Men kan kan montera det som en enheter i Win och MacOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Ska du använda SMB är det bara VPN som gäller..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara annat bara openmeduavalut stödjer det och jag kan montera det i en vanlig windows ohc macos maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Men kan kan montera det som en enheter i Win och MacOS?

Ja det ska gå, dock aldrig testat själv. Annars har både Win Mac Iphone och Android FTP klienter att hämta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Men kan kan montera det som en enheter i Win och MacOS?

Har inte använt det själv någon längre tid, bara testat. Så vet inte hur bra det fungerar.
https://www.thewindowsclub.com/map-an-ftp-drive-windows

Det snabbaste sättet att testa på är att aktivera FTP i servern och köra lokalt hemma först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ja det ska gå, dock aldrig testat själv. Annars har både Win Mac Iphone och Android FTP klienter att hämta.

Jag kommer behöva jobba med mina filer implikationer program så FTP är ingen optimal lösning.

Ska ta mig en titt på VPN. Är fortfarande sugen. På om något router hat det inbyggt ...

Skickades från m.sweclockers.com