Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det känns som om trenden med lätt- eller ljusrostat kaffe är på väg bort tycker jag. Ett antal gånger har någon hipster-barista försökt övertyga mig om att det är bättre, smakerna framträder mer och så, men jag tycker bara det smakar blaskigt och surt.

Inte alls, den är lika inne som förr. Finns jättefina ljus och mellan -roster, precis som det finns bra lite mörkare. Allt beror på hur de tillreds och ens egen smak och tycke. Har både ljusa och mörkare hemma själv, kör de ljusare i chemex och aeropress, de mörkare espresso-rosterna körs i min Pavoni.

Oavsett så bör inte kaffet vara mer än några veckor gammalt från rostning, och alltid färskmalt. Om kaffet blir surt är det antingen en syrlig sort, finns sådana lika väl som det finns söta ljusa. Eller så är de inte rätt tillredda men överlag är vi svenskar invanda vid rätt taffligt rostat kaffe av lägre kvalitet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Själv har jag fastnat för Gevalia mellanrost (el-brygg), jag vet inte vad det är med denna, men den smakar bättre än den som bara heter (brygg). Jag längtar tills jag kommer hem så jag kan ta mig en kopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

TIPS: Testa köra med en skopa extra.

Om du ska koka 6 koppar och du vanligen tar 6 skopor, testa ta 7 skopor istället!

Har jag gjort i flera år och det ger en bättre smak utan att bli för stark.

Är inte det standard?
Det fick jag nog lära mig innan jag fyllde moppe.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Testade Löfbergs "Next Generation Colombia Brazil" och tyckte att det var väldigt trevligt. Nästan så att det får ersätta Arvids mellanrost ett tag

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kanske skulle kasta in vad jag dricker också...
Gringo Nordic 'the outsider' körs i kvarnen till espressomaskinen för stunden. Tips är att köpa direkt från rosteriet så är det sällan mer älv någon dag gammalt. Lagomt kraftig, med några av de bästa bönorna i min mening. Har ej nypa med en av världens bästa robusta för det lilla extra och rejälare crema.

Gringo Nordic 'Colombia la Esmeralda' går i kvarnen för chemex och aeropress, riktigt trevlig bekantskap med lite fruktiga toner utan att vara direkt syrlig. Mjuk och väl balanserad.. Kommer nog köra den en månad till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om ni någon gång hamnar i New Hampshire, USA (man vet aldrig), så är det värt att besöka "A&E Coffee & Tea" i Amherst.

Ligger strax väster om Nashua.

Litet längre västerut ligger Frye's Measure Mill, men där är det inte kaffe man hittar, men värt ett besök ändå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Inte alls, den är lika inne som förr. Finns jättefina ljus och mellan -roster, precis som det finns bra lite mörkare. Allt beror på hur de tillreds och ens egen smak och tycke. Har både ljusa och mörkare hemma själv, kör de ljusare i chemex och aeropress, de mörkare espresso-rosterna körs i min Pavoni.

Jo, det är klart att det finns ljusare rostat kaffe, men det har mestadels försvunnit från eller i alla fall hamnat längre ner på bättre caféers menyer och ingen har försökt trycka på det på mig på ett par år.

Citat:

Oavsett så bör inte kaffet vara mer än några veckor gammalt från rostning, och alltid färskmalt. Om kaffet blir surt är det antingen en syrlig sort, finns sådana lika väl som det finns söta ljusa. Eller så är de inte rätt tillredda men överlag är vi svenskar invanda vid rätt taffligt rostat kaffe av lägre kvalitet.

Jag håller inte riktigt med dig där. Kaffet utomlands går sällan upp mot kaffet hemma. Däremot ska det helst vara relativt nyrostat förstås. Men jag har helt enkelt inte tid att rosta själv längre, så stor blir inte skillnaden mot att köpa färdigrostat även om jag saknar doften.

Sen vet jag ju att det finns syrligare sorter, men de är inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är klart att det finns ljusare rostat kaffe, men det har mestadels försvunnit från eller i alla fall hamnat längre ner på bättre caféers menyer och ingen har försökt trycka på det på mig på ett par år.
Jag håller inte riktigt med dig där. Kaffet utomlands går sällan upp mot kaffet hemma. Däremot ska det helst vara relativt nyrostat förstås. Men jag har helt enkelt inte tid att rosta själv längre, så stor blir inte skillnaden mot att köpa färdigrostat även om jag saknar doften.

Sen vet jag ju att det finns syrligare sorter, men de är inte för mig.

Tänkte mer på rosteriernas sortiment, de finns kvar och frodas där, sedan att café-flugan har flugit förbi...

Vad gäller kaffe utomlands finns det fenomenalt kaffe i många länder, bara man letar. Men poängen var att kaffet många dricker här i Sverige, även om det är ännu värre utomlands, inte är något vidare alls. Ärligt talat har jag nästan gett upp på Café-besöken numera, är mestadels bara dyrt och oftast sämre än hemma även om undantagen finns. Oftast får man något som går ner utan större protest och fyller funktionen att stilla koffeinbegäret. Riktiga botten-märket var en italiensk restaurang där jag fick en pulver-cappuccino... Waynes är ett till bottennapp lokalt som jag aldrig lär besöka igen.

Till de positiva upplevelserna; Ett annat lokalt Café här kör Johan och Nyströms Fifth Estate som huskaffe, och kaffet blir riktigt hyggligt. Annars så var Stumptown Coffee Roasters i US of A över förväntan, likaså var Rocket Bean Roastery i Riga riktigt trevligt.

Rosta själv är trevligt men tar tid, oftast är det mest för kostnad och skojs skull jag rostar själv ibland. Vi har såpass kompetenta rosterier här i landet och omkring ändå.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Gillar kaffet på jobbet det är en maskin med bönor och vanligt pulver. Tar bönorna känns rätt lyxigt då den maler dem direkt på plats så man får en helt färsk. Dessutom finns riktiga porslinmuggar.

Sett att de gör rent maskinen ibland också så det känns säkert.

10/10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Ja men det var väl ingen som sa att det kaffet skulle vara godare än något annat? Tyckte bara det lät intressant att "dåligt" kaffe ofta mörkrostat för att täcka dålig smak.

Att brygga på bra vatten är väl en självklarhet!?

Fast om jag läser mellan raderna så implementeras det ju i denna mening enligt mig
"Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort" alltså

Mörkrostat = sämre/dåligt kaffe

Ljusrostad = bättre/finare dito

Sedan vad menar du med "bra" vatten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Fast om jag läser mellan raderna så implementeras det ju i denna mening enligt mig
"Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort" alltså

Mörkrostat = sämre/dåligt kaffe

Ljusrostad = bättre/finare dito

Sedan vad menar du med "bra" vatten?

Det ena utesluter inte det andra.

Mörkrostat ≠ sämre/dåligt kaffe
Ljusrostad ≠ bättre/finare dito

Bra vatten för kaffekokning är oftast mjukt vatten, vilket vi har i Sverige. "Rent"vatten är bra vatten.
Men vad är dåligt vatten? Orent? Hårt? Det var mest ett komiskt svar på en omöjlig fråga.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Tänkte mer på rosteriernas sortiment, de finns kvar och frodas där, sedan att café-flugan har flugit förbi...

Tja, jag skulle vilja hävda att caféerna är trendsättarna inom kaffe så att de har gett upp lättrost tyder på att det nog är på väg ut.

Citat:

Vad gäller kaffe utomlands finns det fenomenalt kaffe i många länder, bara man letar. Men poängen var att kaffet många dricker här i Sverige, även om det är ännu värre utomlands, inte är något vidare alls. Ärligt talat har jag nästan gett upp på Café-besöken numera, är mestadels bara dyrt och oftast sämre än hemma även om undantagen finns. Oftast får man något som går ner utan större protest och fyller funktionen att stilla koffeinbegäret. Riktiga botten-märket var en italiensk restaurang där jag fick en pulver-cappuccino... Waynes är ett till bottennapp lokalt som jag aldrig lär besöka igen.

Waynes coffee är inte bra, det håller jag med om, men det är en ganska stor kedja och i det sammanhanget är det inte helt horribelt. Hellre Espresso House kanske men jag tar hellre Waynes än exempelvis Starbucks, om man råkar vara någonstans med bara kedjekaféer.

Citat:

Till de positiva upplevelserna; Ett annat lokalt Café här kör Johan och Nyströms Fifth Estate som huskaffe, och kaffet blir riktigt hyggligt. Annars så var Stumptown Coffee Roasters i US of A över förväntan, likaså var Rocket Bean Roastery i Riga riktigt trevligt.

Jo, känner man en stad eller gör lite research så finns det bra kaffe att hitta på de flesta ställen. Är du i Göteborg tycker jag Bar Centro är värd ett besök. Eller DaMatteo som väl är ganska välkänt. Men bortser man från toppställen, och horribla långtradarfik och liknande, så håller svenskt kaffe väldigt hög standard jämfört med liknande etablissemang i andra länder. Kaffet är drickbart på exempelvis Scandic hotell, det är inte fallet med kaffet på ett Hilton i England eller Best Western i Nederländerna. Man hittar mer helt ok kaffebarer här med hyfsad nivå på både kaffe och personal i småstäder än vad jag har sett någon annanstans.

Citat:

Rosta själv är trevligt men tar tid, oftast är det mest för kostnad och skojs skull jag rostar själv ibland. Vi har såpass kompetenta rosterier här i landet och omkring ändå.

Yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det ena utesluter inte det andra.

Mörkrostat ≠ sämre/dåligt kaffe
Ljusrostad ≠ bättre/finare dito

Bra vatten för kaffekokning är oftast mjukt vatten, vilket vi har i Sverige. "Rent"vatten är bra vatten.
Men vad är dåligt vatten? Orent? Hårt? Det var mest ett komiskt svar på en omöjlig fråga.

Håller med när det gäller mörkt eller ljust rostat - det är helt och hållet en smaksak vad man föredrar.

När det gäller hårt eller mjukt vatten så är det inte enda faktorerna som påverkar utan även om vattnet är klorerat eller ej.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Håller med när det gäller mörkt eller ljust rostat - det är helt och hållet en smaksak vad man föredrar.

När det gäller hårt eller mjukt vatten så är det inte enda faktorerna som påverkar utan även om vattnet är klorerat eller ej.

Oja, det har stor påverkan, dock är kolfilter mycket effektiva.
Det finns liksom omöjligt många variabler som tex järn-, aluminium-, koppar- och blykoncentrationen. Ph-värde, mikroplast etc etc etc....

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hjälpsam

Godaste kaffet oavsett böna/rost/metod är den man tar får ta efter en 1h lång morgonpromenad i 5c duggregn för att rasta hunden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Finns ju många goda sorter, vardagskaffe är oftast Zoégas Dark Temptation, samt lavazza hela bönor mörkrostat är smaskens, mellanrost funkar också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Favoriter
1. Kahls Irish cream. Men lite dyra (300kr/kg)
2. Drottning Kristina, från JK coffee
3. Espresso Arabica & Robussta, från Garant
4. Classic mellan

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har ni något bra tips på en ordentlig kaffemaskin? Kollat lite på Prisjakt och Moccamaster KBGC 982 verkar vara ett riktigt trevligt alternativ, dock är modellen ca 6 år gammal:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1043209

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

När smaken styr: Johan & Nyström Bourbon Jungle. Överlägset.

När ekonomin styr: Arvid Nordquist Mellan Classic.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kan rekommendera Arvid Nordquist Svea

Hade någon variant av Arvid Nordquist (hela bönor) och jag måste säga att det smakade riktigt vidrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har ni något bra tips på en ordentlig kaffemaskin? Kollat lite på Prisjakt och Moccamaster KBGC 982 verkar vara ett riktigt trevligt alternativ, dock är modellen ca 6 år gammal:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1043209

Valfri Moccamaster (fast skippa serien Homeline), alla brygger bra kaffe och håller i en evighet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backlulund:

Själv dricker jag inte kaffe eller te alls men älskar Småstadsliv. Då de kommer från Alfta som ligger några mil norr om Gävle så skulle jag inte bli förvånad om det är vanligt Gevalia kaffe i påsen men med annan förpackning. Borde vara någon mörkrost med tanke på namnet.

Då jag jobbar som säljare får jag erbjudande om att dricka kaffe ca 3-4 gånger om dagen hos kunder jag besöker och alla blir lika förvånade när jag säger att jag inte dricker kaffe. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Så var det dags igen, månadens refill!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Lego Master

Som NV-skåning får man inte tycka något annat än Zoégas Skånerost. Allt annat är förknippat med risk för lynchning av arga helsingborgare i mobb.

(Jag vet för lite om kaffe för att bry mig. Ju svartare desto bättre. Finnarna i bolaget kokar ljusbrunt vatten med kaffetouch.)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det där gör ont i mitt baristahjärta.

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist Gran Dia och Svea utan tvekan.

Jag kör med hela bönor vilket jag varmt rekommenderar för Gran Dia. För vanligt pulverkaffe kör jag nästan exklusivt Svea. Arvid Nordquist Mellan är också god men inte så smakrik som deras mellanmörka. Gran Dia har en fyllig smak med inslag av knäck och nöt/choklad medans Svea svarta vinbär. Såklart har båda 100% Arabicabönor.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vattnet påverkar mycket. Om det är hårt eller mjukt. Mycket eller lite lösta mineraler. Skånerost är framtaget för att ge bra kaffe med hårt vatten. Men i Småland med extremt mjukt vatten kan det bli för mycket.

Hårdhet och pH brukar (men måste inte) följas åt. Högt pH är ofta kopplat till hårt vatten. Och kräver också högre dosering, långsammare bryggning och/eller hårdare rostning.

Hur snabbt man brygger påverkar också. Låg effekt på kaffebryggaren eller liten tratt man fyller ofta ger lång tid för kaffet att rinna igenom. Bra vid hårt vatten men kan ge för starkt och beskt kaffe med mjukt. Stor bryggare med hög effekt som brygger lite kaffe eller stor tratt x4 eller x6 för en enda kopp ger snabb bryggning.

100% Arabica är ett grundkrav. Det eliminerar alla lågpriskaffe.

Jag föredrar Arvid Nordqvist Classic Mellan med mjukt svagt surt vatten från den egna brunnen. Normal dosering. Normal bryggning x2 rakt ner i koppen!

Men med hårt kranvatten skulle det bli mesigt blask...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på ett av sveriges största kaffemärke flera år och jag känner inte skillnaden på mörkrost och mörkrost, inte i blindtest heller, om kaffet ligger i snarlik prisklass förstås.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K