Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Strax över midnatt, och så hittar man denna tråd. Blev nu värst sugen på pad thai med extra het sås

Har ni några preferenser när det gäller chilipeppar/sås? Någonting lite högre upp på Scoville skalan men som ändå smakar bra?

Den jag kan komma på är vanlig röd habanero, luktar som godis och så svider den ganska bra om den ligger runt 500k scoville. Smaken är precis som lukten, sött och godisaktigt. Brukar finnas i vanliga mataffärer men kvalitén kan variera, du kan t ex få en som knappt är stark och nästa är precis tvärtom. Ska man skaffa frön kan jag rekommendera "red savina".
Har även testat Bhut Jolokia till matlagningen men den lämnade inga bestående intryck hos mig..

En annan intressant chili är Lemon Drop, den är inte så stark men tillräckligt stark och god. Man kan äta den som den är om man är hardcore och fortfarande njuta av smaken.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Gillar starkt till viss gräns, är gott ibland men kanske inte varje dag
Hade lite superstarka såser men vart inte så ofta använda Megadeath/Ultradeath.
Hade någon Carolina reaper sås den var ganska lagom.

Någon som vet vart man får tag på större flaskor av Tabasco Chipottle,
ganska mild men god, men en liten flaska tar ju slut på direkten.

Permalänk
Medlem

Nån mer som käkat Sorundas "Djävulskt Hot"? DEN är riktigt riktigt stark, magen mår inte direkt bra dagen efter om man säger så...

Permalänk
Medlem

Oh, den här tråden gillar jag!
Skönt att diskutera med vettigt folk som använder mer än salt och peppar vid kryddning!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd

Gillar starkt men har besinnat mig lite på senare år. På mitt jobb är det lite macho-tävling med starka såser och annat och det kan gå lite väl långt. Det är inte gott med typ Trinidad Scorpio chilinötter. Men lite Psycho Juice på burgaren är ju sällan fel.

Kan tipsa om extremefood.se. Butiken är väl värd ett besök om ni är i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Kvällens middag!

(Aji Lemon Drop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gillar starkt men har besinnat mig lite på senare år. På mitt jobb är det lite macho-tävling med starka såser och annat och det kan gå lite väl långt. Det är inte gott med typ Trinidad Scorpio chilinötter. Men lite Psycho Juice på burgaren är ju sällan fel.

Kan tipsa om extremefood.se. Butiken är väl värd ett besök om ni är i Göteborg.

Riktigt härlig butik och även snubben som jobbar där om det är samma som det var för 10 årsedan. Gick i skolan nära och gick dit ibland på rasterna, fick smaka på lite olika roliga godsaker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

provat det mesta från 8 miljoner scoville chocklad till vanliga CR, Love it

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Tips på någon svensk återförsäljare som kan levererra lite utmanngar?

Permalänk
Medlem

Hade turen att få smaka vodka med 7 st carolina reaper inuti flaskan en gång. Den hade också stått och lagrats i kanske 2-3 år.

Tog några droppar på en tesked och låg och hyperventilerade i typ 45 minuter kan mycket väl vara bland de absolut starkaste maträtterna/dryckerna som existerar.

Permalänk
Medlem

Ingen i tråden som provat OC då? Mumma. Kittlar dödsskönt.
Kan garantera att det är den ultimata chilirelaterade upplevelsen. Har inte provat på mat, och tror heller inte att jag vill prova om jag ska vara ärlig.

On a more serious note: En riktigt bra Vindaloo med lamm är svårslaget när det kommer till stark mat i min mening. Jag gillar stark mat, men det ska finnas smaker i det också för att vara riktigt bra kan jag tycka, inte bara "omg starkt" utan självändamål.

spelling
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Någon här som gillar indisk mat?

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit i Kina och ätit för mycket Sichuan mat, så har jag tappat intresset lite.

Den gröna sichuan pepparn (pepparkorn) blandar sig bra med chillin får munnen, tungan och svalget att domna bort.
Sväljer man sichuan peppar kan man följa dess färd genom tarmarna av smärta. Vid ett tillfälle trodde jag det var blindtarmen som behövdes opereras.

Finns också en röd sichuan peppar, men den är så stark men också god.

I Stockholm kan man gå till Lilla Kina vid st Eriksplan, be om deras kvällsmeny och testa "water boiled fish". Shuej djo y^

Hot pot eller hå gå är också gott. Tyvärr finns det inte någon stark sådan i Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Tips på någon svensk återförsäljare som kan levererra lite utmanngar?

Citerar mig själv:

Skrivet av snajk:

Kan tipsa om extremefood.se. Butiken är väl värd ett besök om ni är i Göteborg.

De har ett jättesortiment av starka saker. Inte bara starkt utan de har också exempelvis riktiga majstortillas, eller mjöl för att göra sådana om man föredrar färska.

Permalänk

Akabanga chili oil rekomenderar jag, suverän olja att droppa över maten eller ha i matlagningen, fruktig smak och rejält med drag. Sriracha har jag som ketchup men det ska vara Huy Fong sriracha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk

Har alltid sen jag var ung gillat o ätit stark mat
till slut tröttnar man lite på det traditionella, indiskt, thai, kinesisk etc mm mm
då får man börja hitta på egna lösningar

När jag gjort en riktigt god tomatiserad gräddig korv stroganoff så äter jag den med ett helt gäng starka jalapeños till
godare o bättre korv stroganoff får man leta efter, det är som om de alltid var meningen att det skulle vara så.
Jag döper här med om den till
"Korv StrongAnuff"

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag är nog rätt mesig om de som gillar riktigt starka grejer får såga sitt men jag gillar när det är lite drag iaf.
Resten av familjen gillar inte starkt och jag har sriracha som snabbfix när maten är lite för mesig. Jag undrar dock om det är någon av er entusiaster som vet om det finns något liknande sriracha men med chipotle istället.
Jag tycker att sriracha är ganska lagom i styrka och det är behändligt att kunna klämma ut lite som ur en ketchupflaska men jag skulle gärna vilja ha dendär rökiga smaken från chipotlen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Jag är nog rätt mesig om de som gillar riktigt starka grejer får såga sitt men jag gillar när det är lite drag iaf.
Resten av familjen gillar inte starkt och jag har sriracha som snabbfix när maten är lite för mesig. Jag undrar dock om det är någon av er entusiaster som vet om det finns något liknande sriracha men med chipotle istället.
Jag tycker att sriracha är ganska lagom i styrka och det är behändligt att kunna klämma ut lite som ur en ketchupflaska men jag skulle gärna vilja ha dendär rökiga smaken från chipotlen.

Det finns en sås som jag tycker är schysst, Cholula Chipotle. Mer lik tabasco än sriracha dock, alltså lite tunnare och starkare men man tar ju lite mindre också. Inte jättestark på något sätt och röksmaken kommer fram bra.

Permalänk
Inaktiv

Scans grillklubbor runt 1993, djävuls goda som sagt. Scan fick mängder med klagomål av "bebisar" och gjorde dem svaga året därpå. Scan sålde endast dessa klubbor till restauranger och bättre kunder.
Min tanke är att göra om klubborna..
Jag är dålig på kryddor, men min upplevelse är Röd Jalapeño är mer brännande heta, detta kan vara roligt. Men som matnjutare tycker jag det tar bort smaken på de exklusiva köttbitar för många hundralappar man har köpt.
Så jag skulle vilja ha dem inlagda i något med en styrka grön Jalapeño.

Fast samtidigt de jag brukar äta med är petiga och gnäller. Som en gång jag grillade lax och den blev perfekt, men jag har fått höra någon vecka och typ alla gånger vi är i närheten av lax att de föredrar stekt i spisen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Efter att ha varit i Kina och ätit för mycket Sichuan mat, så har jag tappat intresset lite.

Den gröna sichuan pepparn (pepparkorn) blandar sig bra med chillin får munnen, tungan och svalget att domna bort.
Sväljer man sichuan peppar kan man följa dess färd genom tarmarna av smärta. Vid ett tillfälle trodde jag det var blindtarmen som behövdes opereras.

Finns också en röd sichuan peppar, men den är så stark men också god.

I Stockholm kan man gå till Lilla Kina vid st Eriksplan, be om deras kvällsmeny och testa "water boiled fish". Shuej djo y^

Hot pot eller hå gå är också gott. Tyvärr finns det inte någon stark sådan i Stockholm.

Åt en rätt med Sichuan för några dar sedan på lokala Vietnamesiska stället.
Hade behövt bedövning dagen efter när jag satt på toa.

Bra tryck i rätten och svettades rätt bra men gott va det.

Permalänk
Medlem

Så länge det är gott så är starkt trevligt. Starkt för att det ska vara starkt är inget för mig, jag äter saker för att det är gott och inte för att bevisa att jag kan.

Favoriten är nog rökiga varianter, rökt Chipotle är ju det som brukar finnas i den vanliga handeln i olika former.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Rekl3M:

Nån mer som käkat Sorundas "Djävulskt Hot"? DEN är riktigt riktigt stark, magen mår inte direkt bra dagen efter om man säger så...

https://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=407593&d=1402951390&thumb=1

Den är stark, men faller nog mest under kategorin "stark för styrkans skull". Smakar skit i övrigt, men fick min näsa att rinna som ordentligt stark mat gör.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna, lite svår att få tag på, men exceptinellt bra till det mesta, eller som jag, käka på en fralla med gräddig ost

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Brukar laga en köttfärsgryta med carolina reaper någon gång i månaden, brukar bli riktigt bra och funkar till mycket. Brukar äta med ris och sallad eller pasta, eller bara sallad om man ska köra GI. 1-2 carolina reaper till ca 1kg nötfärs, lite lökar, tomater, bönor etc brukar vara lagom för min smak

Permalänk
Medlem

Jag får magont av att läsa denna tråd 😳.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Trevligt in djävulskt ut..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan tipsa om extremefood.se. Butiken är väl värd ett besök om ni är i Göteborg.

Gubbarna som har den är störtsköna dessutom

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri

Fick hem dessa idag

En kommer att hackas ner och blandas ner i en flaska Vodka för Carolina Reaper shots.
Den andra kommer hamna i diverse olika maträtter

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Snusfri

Provsmakade min CRV (Carolina Reaper Vodka) idag..
Kan säga att det är bra drag i den

Doppade fingret i bara och smakade lite, mina läppar svider samt tungan och fingret måste nog tvättas i ren alkohol innan jag vågar röra någon annan kroppsdel med det

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har börjat trilla in i stark mat. Ifrån gammal hederlig vit/svartpeppar, pirri pirri etc. Nu har jag börjat missbruka Sriraca och Trinidad Scorpion korvar. Överväger starkt att köpa en rejäl Scorpion peppar och ha i maten ordentligt. Sedan är det bara att försöka vänja magen också ...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova