Vad kostar det att köpa youtube

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att köpa youtube

Vad skulle det kosta att köpa upp YouTube? Om man hade pengarna

Permalänk
Medlem

Ungefär 160 miljarder dollar för ett år sedan om man får tro Morgan Stanley.

https://www.businessinsider.com/morgan-stanley-values-youtube...

Permalänk
Medlem

Mer än 100 miljarder $ så den är lite svåruppskattad.
De streamar mer än 1 miljard timmar per dag, galet när man tänker efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Mer än 100 miljarder $ så den är lite svåruppskattad.
De streamar mer än 1 miljard timmar per dag, galet när man tänker efter

Nu kanske jag tänker helt fel, men 1 miljard timmar är 114 077,1 år. En dag är endast 24 timmar. Hur är detta möjligt?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr: därför att många streamar samtidigt? 10 miljarder människor och alla har 24 timmar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd

Kollade historieboken och 2006 betalade Google 1.6 miljarder $

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.78546/google-koper-you...

Sen har de då förädlat plattformen, infört reklam samt en betaltjänst.

Så mer än 100 miljarder är nog rimligt just nu

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det vore betydligt billigare och enklare att skapa en framgångsrik konkurrerande plattform och därmed få ner värdet på google (eller alphabet då) och lägga ett bud när ägarna är riktigt nervösa.
Det kanske tar ett tag att göra, men det kan svänga fort på nätet.
Se bara på twitch.

Permalänk
Medlem

Rent spontant och utan några siffror att backa upp det med, så skulle jag säga att åtminstone Bill Gates och Jeff Bezos vardera nog skulle ha råd, Gates knappt kanske

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Airikr:

Det låter mycket men 5 miljarder klipp visas per dag.
https://merchdope.com/youtube-stats/
Det är nog bara youtube som kan ge den exakta statistiken men jag vet ju själv hur det är...
Man börjar på att titta på ett spelklipp, sedan lite kattklipp och vips är jag expert på hur man bygger en veranda och jag har inte ens ett hus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@edgren: därför att många streamar samtidigt? 10 miljarder människor och alla har 24 timmar.

Är tidszoner medräknade då? I sådana fall kan jag förstå uträkningen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

@edgren:

Det låter mycket men 5 miljarder klipp visas per dag.
https://merchdope.com/youtube-stats/
Det är nog bara youtube som kan ge den exakta statistiken men jag vet ju själv hur det är...
Man börjar på att titta på ett spelklipp, sedan lite kattklipp och vips är jag expert på hur man bygger en veranda och jag har inte ens ett hus!

För att inte tala om när man jagar upp sig över nånting och sedan kommer på att det inte påverkar en på minsta lilla sätt då man inte bor i landet i fråga (oftast USA då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Rent spontant och utan några siffror att backa upp det med, så skulle jag säga att åtminstone Bill Gates och Jeff Bezos vardera nog skulle ha råd, Gates knappt kanske

Bezos har $110 miljarder kvar efter skillsmässan, Gates har runt $100 miljarder. Så ingen av dem skulle ha råd.

edit: Bezos skulle inte haft råd innan skillsmässan heller.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Vardera person har ett tillskrivet värde som uppgår till de summorna. Det innebär inte att man har t.ex. $110 miljarder i likvida medel.

Det är någonting väldigt många verkar missa när dessa siffror slängs omkring. Att en person eller företag sägs vara värd en viss summa innebär inte att detta fås ut i reda pengar, utan det är samlade värdet av all ens egendom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@filbunke: Vardera person har ett tillskrivet värde som uppgår till de summorna. Det innebär inte att man har t.ex. $110 miljarder i likvida medel.

Det är någonting väldigt många verkar missa när dessa siffror slängs omkring. Att en person eller företag sägs vara värd en viss summa innebär inte att detta fås ut i reda pengar, utan det är samlade värdet av all ens egendom.

Japp och det är ju nästan alltid börsvärde som uppskattas.
Vilket ju oftast är väldigt långt från ett riktigt värde.
T.ex. så var ju Tesla värderat högre än GM ett tag, och ligger just nu på ett 3 gånger högre värde än Ford.
Vem som helst fattar ju att det är vansinnigt i "verkligheten"
Och så fort det ens ryktas om att någon vill "casha in" sina delar brukar ju aktien dyka snabbt som attan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bezos har $110 miljarder kvar efter skillsmässan, Gates har runt $100 miljarder. Så ingen av dem skulle ha råd.

edit: Bezos skulle inte haft råd innan skillsmässan heller.

Ja just ja, glömde bort skilsmässan
Oavsett hiskeliga summor vi pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@filbunke: Vardera person har ett tillskrivet värde som uppgår till de summorna. Det innebär inte att man har t.ex. $110 miljarder i likvida medel.

Det är någonting väldigt många verkar missa när dessa siffror slängs omkring. Att en person eller företag sägs vara värd en viss summa innebär inte att detta fås ut i reda pengar, utan det är samlade värdet av all ens egendom.

Har inte sagt det heller. Jag jämförde deras uppskattade förmögenheter med det uppskattade priset för Youtube. Och jag är mycket medveten om att de sitter på tex enorma mängder med aktier, vilket är varför deras förmögenheter flukturerar när aktiekurser går upp och ner, och varför de alla åker jo-jo på listor över de mest förmögna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har inte sagt det heller. Jag jämförde deras uppskattade förmögenheter med det uppskattade priset för Youtube. Och jag är mycket medveten om att de sitter på tex enorma mängder med aktier, vilket är varför deras förmögenheter flukturerar när aktiekurser går upp och ner, och varför de alla åker jo-jo på listor över de mest förmögna.

Jag tror man gör rätt i att klargöra det för publiken. Väldigt många har ingen aning om vad det värdet innebär, och nu uttryckte du dig som att siffrorna var faktiska pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag tror man gör rätt i att klargöra det för publiken. Väldigt många har ingen aning om vad det värdet innebär, och nu uttryckte du dig som att siffrorna var faktiska pengar.

Det är lika mycket faktiska pengar som det uppskattade priset för YouTube.
Inga affärer av den storleken sker med stor andel faktiska pengar, utan det handlar till stor del om att säljaren får aktier i det nya bolaget eller något annat. (AOL köpte för ungefär 20 år sedan Time Warner Cable för runt $185 miljarder (närmare $275 miljarder idag)), TWC:s ägare fick inte $185 miljarder i handen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Är tidszoner medräknade då? I sådana fall kan jag förstå uträkningen.

Om 10 personer på olika platser i världen tittar på ett 10 minuter långt klipp var, så har dom tillsammans tittat på Youtube i 100 minuter. Hajar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Är tidszoner medräknade då? I sådana fall kan jag förstå uträkningen.

om en biosalong är fylld med 175 personer, och alla ser Avengers: Endgame på 3 timmar så får den filmen 525 timmar "watch time".

på samma sätt som om du betalar för hantverkare så betalar du för tiden dom lägger ner på arbetet. om 1 gubbe är hos dig 8 timmar betalar du för 8 timmar. om två är där och lägger 4 timmar var så betalar du fortfarande för 8 timmar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.