Finns det något nutida alternativ till Quake? (Ej BG)

Permalänk
Medlem

Finns det något nutida alternativ till Quake? (Ej BG)

Jag minns en tid då jag inte kunde tänka på något annat än att komma hem från skolan och lira Quake...

Idag känns det som att alla spel antingen ska handla om loot och grind eller, som i ex. Overwatch, en bra sammansättning av olika roller för att laget ska vinna. Jag tror nog att jag letar efter ett spel där en enskild spelare kan göra skillnad.

Vad finns det egentligen för alternativ till ett sånt spel idag?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Dallen: https://www.youtube.com/watch?v=o4T_gY1er5I

Förväntas komma ut om två-tre månader :>

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Hedersmedlem

Quake champions kanske?
Är ju quake ;).

Har visserligen nackdelen att det är free to play så man behöver spela för att låsa upp champions. I know i know.
Men det funkar rätt bra i övrigt alltså. Teamsammansättning behövs ej och vapnen känns igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

@Dallen: https://www.youtube.com/watch?v=o4T_gY1er5I

Förväntas komma ut om två-tre månader :>

Fan, bra tips dude! Hoppas bara jag slipper skrikande PewDiePie-typen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Quake champions kanske?
Är ju quake ;).

Har visserligen nackdelen att det är free to play så man behöver spela för att låsa upp champions. I know i know.
Men det funkar rätt bra i övrigt alltså. Teamsammansättning behövs ej och vapnen känns igen.

Det heter Quake men det är inte Quake... Hatar skiten.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Quake champions kanske?
Är ju quake ;).

Har visserligen nackdelen att det är free to play så man behöver spela för att låsa upp champions. I know i know.
Men det funkar rätt bra i övrigt alltså. Teamsammansättning behövs ej och vapnen känns igen.

Du kan köpa "spelet" (champions pack) för ca 30euro så får du alla champions.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Squallie:

Du kan köpa "spelet" (champions pack) för ca 30euro så får du alla champions.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att man kunde det innan.
Tog en snabb check i steam innan jag skrev förra inlägget och såg inte det längre. Bara att man kan köpa "platinum" i några olika storlekar så tänkte att de kanske tagit bort det alternativet. Är ju trots allt alpha fortfarande ;).
Men jag kanske bara missar var man köper champion pack. In game kanske...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag lirade betan så jag fick alla champinjoner på köpet. De har verkligen förstört känslan

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe. Ja jag såg nu att quake champions inte riktigt pasade. Thats fine ;). Lägger den pucken bakom oss. Har lite ont om råd på den här fronten annars.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Quake champions kanske?
Är ju quake ;).

Har visserligen nackdelen att det är free to play så man behöver spela för att låsa upp champions. I know i know.
Men det funkar rätt bra i övrigt alltså. Teamsammansättning behövs ej och vapnen känns igen.

Quake hade inga champions, allt var kosmetiskt.

Quake Champions är förövrigt ingenting alls som Quake, inte samma flyt eller något och Champions förstör mer än det gör nytta.

Permalänk
Medlem

Jag spelar Quake Live, det är fortfarande aktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Xonotic kanske?
xonotic.org wiki

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Quake hade inga champions, allt var kosmetiskt.

Det gäller så fall bara ettan, för tvåan och trean var inte bara kosmetiska ändringar mellan karaktärerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du spelat DUSK? Spelade igenom single playern i helgen, det är väldigt mycket Quake 1 över den. Det finns en multiplayer som jag inte prövat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att den tekniska biten i QC inte alls är på den nivå man annars kan förvänta sig av Quake tyvärr, och huruvida det är bra/dåligt/okej med champions med olika egenskaper är väl delade åsikter om men däremot är ju hela movement-systemet och annat precis som Quake brukar vara. Det känns definitivt som Quake förutom att det är dåliga frame times och såna tekniska bitar.

Synd att dom inte körde spelet på samma motor som Doom. Största misstaget med QC.

Men ja till trådskaparen så finns ju fortfarande Quake Live som sagt och Diabotical inkommande. Finns ju lite andra spel men vet inte om något av dom är större än Quake live ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

"You called down the thunder, now reap the whirlwind"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Det gäller så fall bara ettan, för tvåan och trean var inte bara kosmetiska ändringar mellan karaktärerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har uppenbarligen aldrig spelat Quake.

3 Arena hade inga "Champions" allt var kosmetiskt.
Eller ska du helt onödigt dra in någon form av Solo play i detta?
För alla som lirade Q3 körde TDM/DM/CTF

I turneringar hade folk vilket skin de själva ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Du har uppenbarligen aldrig spelat Quake.

3 Arena hade inga "Champions" allt var kosmetiskt.
Eller ska du helt onödigt dra in någon form av Solo play i detta?
För alla som lirade Q3 körde TDM/DM/CTF

I turneringar hade folk vilket skin de själva ville.

Och vilket skin du hade påverkade lite grann. Det är i alla fall så jag vill minnas. Till exempel i q2, så var kvinnan snabbast men tålde lite mindre sen mannen och till sist robothybriden som tålde mest men var långsammare. Och likadant tycker jag mig komma ihåg från q3, men kan ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Och vilket skin du hade påverkade lite grann. Det är i alla fall så jag vill minnas. Till exempel i q2, så var kvinnan snabbast men tålde lite mindre sen mannen och till sist robothybriden som tålde mest men var långsammare. Och likadant tycker jag mig komma ihåg från q3, men kan ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har fel, alla "champs" i q2-q3 beter sig exakt likadant, samma hp, samma speed, inga abilitys eller annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag minns en tid då jag inte kunde tänka på något annat än att komma hem från skolan och lira Quake...

Idag känns det som att alla spel antingen ska handla om loot och grind eller, som i ex. Overwatch, en bra sammansättning av olika roller för att laget ska vinna. Jag tror nog att jag letar efter ett spel där en enskild spelare kan göra skillnad.

Vad finns det egentligen för alternativ till ett sånt spel idag?

lirade också gamla Quake, för att inte tala om Unreal Tournament jävlar va det var snabbt

jag tror du skulle gilla Doom(2016) https://store.steampowered.com/app/379720/DOOM/

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Tyvärr finns det inga motsvarande idag läget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt Quake Live borde väl vara något? Kanske inte superpoppis men gillar man mer old shool arena shooters så är det väl ett av dom få som fortfarande har en hyfsat aktiv spelarbas (även om den är liten).

Provade aldrig nya Unreal Tournament så lite oklart hur "old shool" det är, men kan vara värt att prova kanske https://www.epicgames.com/unrealtournament/#splash

Är själv gammal quake nörd och lyckades faktiskt aldrig fastna för något efter Q3. Spelar fortfarande dock Q3 mot bottar eller defrag som avkoppling när jag verkligen vill stänga av. Annars var Doom 2016 ett helt fantastiskt FPS, dock singelplayer vilket kanske inte är aktuellt.

Permalänk
Medlem

Quake1/Quakeworld lever fortfarande.. Spelar fortfarande

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

QuakeLive finns ju på steam fortf synd dock att dom tog bort det från deras web.
Annars finns det ju gamla quakeworld servrar som spelas på flitigt bara att googla

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ZeakQ:

@Dallen: https://www.youtube.com/watch?v=o4T_gY1er5I

Förväntas komma ut om två-tre månader :>

Skrivet av Dallen:

Fan, bra tips dude! Hoppas bara jag slipper skrikande PewDiePie-typen

Haha nu blev jag också taggad som ’84’a och tvåbarnsfarsa så har man lite andra spelpreferenser än ”dagens ungdomar”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

https://store.steampowered.com/app/324810/TOXIKK/
https://store.steampowered.com/app/677620/Splitgate_Arena_War...
Tribes: Ascend
Annars lever UT fortfarande, gog.com har bra pris på UT och UT2004, där finns det spelare i alla fall.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

https://store.steampowered.com/app/324810/TOXIKK/
https://store.steampowered.com/app/677620/Splitgate_Arena_War...
Tribes: Ascend
Annars lever UT fortfarande, gog.com har bra pris på UT och UT2004, där finns det spelare i alla fall.

UT4 är ju till och med gratis. Trots att epic inte utvecklar spelet för tillfället är det drag på servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Unreal Tournament 4, finns alpha? verkar inte hända så mycket på den fronten.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Annars var Doom 2016 ett helt fantastiskt FPS, dock singelplayer vilket kanske inte är aktuellt.

Jag håller inte med här. Doom har multiplayer.

Skickades från m.sweclockers.com