Permalänk
Medlem

Datorn ger ingen bild

Hej allesammans!

Jag köpte nya datordelar (moderkort, cpu, pcu, hdd, ssd, ram) och köpte en begagnad grafikkort här från swec. När jag startar datorn går fläktarna igång, dock går inte fläktarna igång för gpu och jag får ingen bild. Mus och tangentbord verkar inte få någon ström heller. Datorspec är följande:

Mobo: asus z390-h
Cpu: i5 9600k
Ram: 16 gb ddr4
Gpu: gtx 1070 ti
Hdd: 1tb
Ssd: 250gb (?)
Pcu: 700 w

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Standardfråga i sådana fall: har du kollat och dubbelkollat att alla sladdar sitter som de ska och att du inte har glömt något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Standardfråga i sådana fall: har du kollat och dubbelkollat att alla sladdar sitter som de ska och att du inte har glömt något?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har satt kablarna till cpu, mobo och grafikkortet. Även hddn och ssdn har ström samt sata kabeln. På Gtx 1070 ti var det dock bara 8 pins, normalt brukar det vara 16 för mig så jag undrar om jag inte missat något där eller om det kan vara 8 pins?

Jag har dock inte satt i några distanser då det verkar som att chassit hade egna distanser fastlödda och då det inte kom några distaner med till chassit. Jag har byggt en annan dator i samma chassi utan att lägga på distanser och det har funkat. När jag försökte lägga på distanser i den andra datorn gick det inte heller, samt att höjden är exakt så att den passar I/O uttaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar ur grafikkortet och försöker köra på processorns grafik?

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt utom moderkort, PSU, RAM och nätagg och använd en HDMI-kabel/DP från skärm till moderkort om du har. Se om du tar dig in i bios. Ditt moderkort har integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad händer om du kopplar ur grafikkortet och försöker köra på processorns grafik?

Det står fortfarande att bildskärmen inte får någon signal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Koppla ur allt utom moderkort, PSU, RAM och nätagg och använd en HDMI-kabel/DP från skärm till moderkort om du har. Se om du tar dig in i bios. Ditt moderkort har integrerad grafik.

Jag tog bort grafikkortet, jag antar att du menar CPU och inte PSU eftersom du har skrivit nätagg efter. Ska jag även ta bort hdd och ssdn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort sata kablarna för SSD och HDD, och har även tagit bort hd audio kabel, samt led kabeln och GPUn. Nu är det endast ram minnen, cpu, mobo, fläkt, psu, och usb 3 kabeln som sitter i (jag lyckades inte få bort den kabeln då jag måste rycka ganska hårt om den ska lossna)

Edit: rätta mig om jag har fel, men man hade väl sett bios även om det var fel med cpun? Kan det vara någon kortslutning eller vad är det som kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Jag kanske sitter i nattmössan men har du kollat så att du har rätt "source" på skärmen? så den inte väntar T.ex hdmi men du kör dvi t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Griffin0663:

Jag kanske sitter i nattmössan men har du kollat så att du har rätt "source" på skärmen? så den inte väntar T.ex hdmi men du kör dvi t.ex?

När jag väljer en source som inte är kopplad står det "No cable connected", men när jag väljer kabeln som är inkopplad står det "No signal detected"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jag tog bort grafikkortet, jag antar att du menar CPU och inte PSU eftersom du har skrivit nätagg efter. Ska jag även ta bort hdd och ssdn?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, precis ta bort dem med. Du behöver ju dock ett tangentbord för att göra inställningar i BIOS men testa detta först för att se att du ens kan ta dig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Edit: rätta mig om jag har fel, men man hade väl sett bios även om det var fel med cpun?

Nej, moderkortet fungerar inte med en trasig/inkompatibel processor, så om processorn är trasig så får du ingen bild alls. Men processorer som är trasiga från butik är väldigt sällsynt, och bland det sista man brukar misstänka.

Två vanliga fel när man inte får bild är att man antingen inte kopplat in både 24-pin och 8-pin ström till moderkortet, eller att minnena inte tryckts ner ordentligt (man får ofta ta i mer än vad som känns bekvämt för att få ner minnena). Om det inte är något av de felen så är det nog tyvärr läge att montera bort processorn och kontrollera att du inte råkat böja några pinnar i CPU-sockeln på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jag har tagit bort sata kablarna för SSD och HDD, och har även tagit bort hd audio kabel, samt led kabeln och GPUn. Nu är det endast ram minnen, cpu, mobo, fläkt, psu, och usb 3 kabeln som sitter i (jag lyckades inte få bort den kabeln då jag måste rycka ganska hårt om den ska lossna)

Edit: rätta mig om jag har fel, men man hade väl sett bios även om det var fel med cpun? Kan det vara någon kortslutning eller vad är det som kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bort USB med, USB är mästare på att spöka när man minst anar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, moderkortet fungerar inte med en trasig/inkompatibel processor, så om processorn är trasig så får du ingen bild alls. Men processorer som är trasiga från butik är väldigt sällsynt, och bland det sista man brukar misstänka.

Två vanliga fel när man inte får bild är att man antingen inte kopplat in både 24-pin och 8-pin ström till moderkortet, eller att minnena inte tryckts ner ordentligt (man får ofta ta i mer än vad som känns bekvämt för att få ner minnena). Om det inte är något av de felen så är det nog tyvärr läge att montera bort processorn och kontrollera att du inte råkat böja några pinnar i CPU-sockeln på moderkortet.

Hej, det var minnena som inte var helt nertryckta. Tack till dig och alla som hjälpte och kom med tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Ta bort USB med, USB är mästare på att spöka när man minst anar det.

Jag hade inte tryckt ner Ram ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Hej, det var minnena som inte var helt nertryckta. Tack till dig och alla som hjälpte och kom med tips!

Skönt, att felsöka en dator där någon komponent faktiskt är trasig är aldrig roligt. Och du kan ju trösta dig med att du är långt ifrån den första här som gjort det misstaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jag hade inte tryckt ner Ram ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Klassikern! Kul att det löste sig.