Permalänk
Medlem

27-32 skärm vad ska jag köpa?

Hej! Har länge funderat på att köpa en ny skärm. Sitter nu med en riktigt budget från Samsung 24" LED S24F352H från komplett.

Har Ryzen 2600 och ett 1070 ti turbo.

Min fråga är hur bra skärm kan jag köpa med tanke på processor och grafik? som jag förstått så är det 1440p samt minst 144 hz monitor man vill ha med gaming?(den får gärna vara curved då det verkar nice.

dålig koll på skärmdelen så ni får gärna komma med förslag. känner att jag vill lägga så lite som möjligt såklart.

Hittade denna på netonnet ASUS ROG Swift PG278QR

27" QHD (2560 x 1440)
165 Hz uppdateringshastighet
1 ms responstid (GTG
NVIDIA® G-SYNC™-kompatibel*

Pris 4392 kr. Vad tror ni om den? bästa man kan få för pengarna?

Permalänk

@mrE1: den skärmen du länka är riktigt bra
165 Hz plus att den har gsync, Enorm upgrade från din nuvarande, och det funkar utmärkt och köra den med dina specs :)!

Permalänk
Medlem

Ju mera pixlar ju lägre FPS.
Ska du maxa ut 1440p på 144fps så lär du få spela på medium/low.

Har 1600x + 1070TI och min setup håller inte 144Fps ens i 1080p ny titlar (high - ultra ).
Antingen kliv upp i grafik (1080 TI alt 20xx) eller ner i upplösning om du vill ha maximalt flyt utan att behöva sänka grafiken.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ju mera pixlar ju lägre FPS.
Ska du maxa ut 1440p på 144fps så lär du få spela på medium/low.

Har 1600x + 1070TI och min setup håller inte 144Fps ens i 1080p ny titlar (high - ultra ).
Antingen kliv upp i grafik (1080 TI alt 20xx) eller ner i upplösning om du vill ha maximalt flyt utan att behöva sänka grafiken.

Det är väldigt få AAA FPS titlar som du kan "maxa" och stabilt köra 144/165 FPS på även med 20xx, därav G-Sync vilket bibehåller mycket av flytet.
Man behöver oftast inte sänka ner så mycket som till low för att få bra flyt.

Jag köpte nyligen just PG278QR och den är kanon, kan ta lite tid att ställa in och du kommer aldrig blir helt av med lite color banding men det gäller oavsett märke mm om du inte går på IPS pg279q som har sina egna problem med bland annat back-light bleed (Webhallen har ~40 retur ex av den).
I spel märker du dock inte av det, var medveten om att den som kostar så lite på netonnet är ett returex vilket kan betyda att den har döda pixlar eller annat strul, köp den isf online så du lätt kan lämna tillbaka den om det är något vajsing är mitt råd.
I övrigt är det en kanonbra skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är väldigt få AAA FPS titlar som du kan "maxa" och stabilt köra 144/165 FPS på även med 20xx, därav G-Sync vilket bibehåller mycket av flytet.
Man behöver oftast inte sänka ner så mycket som till low för att få bra flyt.

Jag köpte nyligen just PG278QR och den är kanon, kan ta lite tid att ställa in och du kommer aldrig blir helt av med lite color banding men det gäller oavsett märke mm om du inte går på IPS pg279q som har sina egna problem med bland annat back-light bleed (Webhallen har ~40 retur ex av den).
I spel märker du dock inte av det, var medveten om att den som kostar så lite på netonnet är ett returex vilket kan betyda att den har döda pixlar eller annat strul, köp den isf online så du lätt kan lämna tillbaka den om det är något vajsing är mitt råd.
I övrigt är det en kanonbra skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Jag anser inte 1070 TI var tillräckligt för 1440p, även med Gsync.
Är du inbiten spelare så känns ett drop ifrån ~120 till ~70fps när det blir intensivt enormt i FPS spel.

Det tar en bra tugga av din FPS (ej TI men ändå):

Gör det enkelt, slå på Nvidias DSR inställning och testa spela spelen du kör i 1440 på din 1080p skärm så får man ett hum om var man landar i FPS.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Först och främst så stödjer väl 1070ti freesync precis som 2xxx korten?
Om du väljer en freesync-skärm istället så sparar du lite pengar mot g-sync.

Varken G-sync eller Freesync ger dig 144fps, det enda denna teknologi ser till är att tearing minimeras på skärmen, så om du kör freesync i 144hz, men grafikkortet inte leverar mer än 45fps så får du inte mer än 45fps, dock slipper du screentearing.
Och du har alla nackdelar med 45fps i tex ett snabbt fps-spel med att du inte ser vad som händer.

Egentligen finns det bara ett enda kort jag skulle rekommendera för 144Hz gaming i 1440P och det är ett RTX2080ti, och inte ens det är tillräckligt i alla spel.

Kan tillägga att jag får inte ens 144Fps i Fortnite med min Ryzen 2700 + RTX2060 i 1080P, och det är ändå ett lättdrivet spel i jämförelse med många andra spel.
Nu kanske du inte har några problem med att gå ner till low settings, men själv så vill jag gärna ha allt på max med hög fps

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag anser inte 1070 TI var tillräckligt för 1440p, även med Gsync.
Är du inbiten spelare så känns ett drop ifrån ~120 till ~70fps när det blir intensivt enormt i FPS spel

Beror väl helt på om man måste köra alla sina settings på max och vad man kallar inbiten (20års spelande och ett par tusen timmar i FPS kanske inte räknas som inbiten 😢).
Kommer du eventuellt märka drop, kanske men om du inte kör på elite nivå är risken att det har en markant påverkan på din prestation låg och är du på den nivån så sitter du troligen inte på last gen, samt att du kommer fortfarande vara bättre än 99,9% av alla spelare även med drops.

De flesta som reagerar på drops extremt har en FPS counter igång och har du det tar den mer fokus än själva droppet för du konstant måste kolla den vid minsta skiftningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobilen hade tagit bort några ord eller så missa jag dem =D
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Anledningen till skärmbyte är mest beskrivningen som andra ger om vilken bättre upplevelse det blir. Sen har jag även reagerat på att när jag kör tex CSGO så verkar det som att fast vi skjuter samtidigt så kan motståndarens skott registreras före mitt, kan va att jag bara är sämst också men funderar på om skärmen kan ha med det att göra(får infon millisekunder senare (antar att 60 hz spelar in här).
så dels den biten skulle va kul att ändra på samt 1400p för open world då då det förbättra upplevelsen som jag förstår?

Tycker att det är lite blandade svar om min nuvarande setup skulle klara både 1440 p samt 144 hz. vad är skillnaden och vad ska man satsa på för att få bästa upplevelsen? har jag greppat det någorlunda eller är jag ute och cycklar?

vad prioriterar ni för ert spelande om ni tummar på en av dessa hz vs 1440p?

Är lösningen för att ändra nått nytt grafikkort så känns det inte aktuellt då jag precis köpt datorn jag har nu.

Permalänk
Medlem

@mrE1: Det kan inte vara din internetanslutning som har hög ping annars om du säger att motståndarens skott registreras innan ditt?

I Fortnite när man möter någon som har lägre ping så kan de sno ens väggar typ på grund av pingtider :/

Det har inget med grafiken att göra då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Nja svårt att tro det. Har inte reagerat på det ingame och känner att det brukar vara ungefär samma ping som resten av spelarna.

Det kan ju dock vara så att dom hinner se mig snäppet före då dom har mer hz? Eller så är det skills som är skillnaden haha men jag har reagerat på det så många gånger och antagit att det beror på att dom har bättre skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mrE1: Bortsett från nätverksfrågan, latenser och "ping" i spel som CS med flera så kommer en spelskärm samt högre uppdaterings- och renderingsfrekvens främst att öka möjligheten till precisionen i din koordinationsförmåga. Inte så att man skjuter snabbare eller ser saker snabbare.