Uppgradera gammal dator eller köpa helt nytt, något som kan behållas? Vill nå 144 fps

Permalänk

Uppgradera gammal dator eller köpa helt nytt, något som kan behållas? Vill nå 144 fps

Hej,

Sitter nu på en gammal burk inköpt 2012. Har fått tillbaka gamingsuget det senaste och har därför börjat titta på att uppgradera eller köpa nytt. Spelar just nu mycket first person shooters, så kortsiktigt mål är att få 144 fps vid 1080p (behöver inte nå höga grafikinställningar). Långsiktigt vill jag ha en bra dator som också kan lira på högre grafikinställningar några år framöver. Mina frågor är därför:

- Kan jag uppgradera enbart ex GPU och nå upp i högre fps med nuvarande system, och senare uppgradera resterande delar och nå mitt mål? Eller är resterande utrusning så pass gammal att det inte gör någon skillnad utan att jag uppgraderar allt?
- Om jag behöver köpa allt nytt, går något att spara eller är det lika bra att byta allt?

Nuvarande dator:
- MSI Z77A-G43
- Intel Core i5-3450 3,10 GHz
- 8 GB DDR3 1600 MHz RAM
- AMD Radeon HD 7800
- Lyckas inte hitta dokumentation om mitt PSU

Kan nämna att när jag lirar exempelvis Apex Legends idag på låga inställningar når jag ca 65 fps. Har inte funderat på någon direkt budget i dagsläget, utan vill mer veta vad jag skulle behöva lägga.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Din CPU lär få det svårt att orka med 144 fps. Du kan kolla upp hur mycket den belastas för att se vart flaskhalsen ligger. 100% CPU = flaskhals. Om du sänker upplösningen så grafikkortet pumpar ut mer fps så kan du se vart gränsen går för processorn.

Jag skulle vänta på Ryzen 3000 som släpps i juli!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Håller med Decster, vad har du för chassi förövrigt?

Permalänk

Tack för bra tips! Går jag in under aktivitetshanteraren/prestanda så verkar CPU-anv ligga på omkring 30% när jag är inne i spelet dock, medan GPU-anv slår i taket på 100%. Samma effekt när jag går ner till 720p i spelet (lägsta som jag kan välja), men med 6-7 extra fps. Alltså rätt minimal skillnad.

Chassit är BitFenix Outlaw.

Permalänk
Medlem

@chrilleep
Okej i ditt fall skulle jag rekommendera en helt ny dator, ingen idé att försöka återanvända och enbart uppgradera vissa delar. Hårddiskar kan du såklart återanvända dock men resten säljer du av för runt en tusenlapp.

Kan ge dig ett exempel ifall du skulle vilja köpa idag och inte vänta.

Som det låter så ska datorn i stort sett enbart användas till gaming?
Har du också några krav på datorn angående typ utseende och ljudnivå?

Permalänk
Medlem

Denna dator skulle fixa exempelvis Apex i säkert 130+fps på höga inställningar, sannolikt mer, speciellt om du tweakar grafikkortet lite genom undervoltning/överklockning. Mjukvara för detta kan laddas ned från AMD om det inte följer med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut öka spelprestanda genom att byta enbart GPU.
Huruvida det är lämpligt beror på en rad saker, exempelvis vad du har för budget.
Med en ny GPU kanske du tycker att datorn duger ett tag till, medan du sparar ihop till en större investering.

Permalänk

@Muumin: Tack för exemplet! Har misstänkt att jag behöver köpa det mesta nytt, datorn är ju rätt så gammal. Jag har väl inte superbråttom direkt dock. Har funderat lite på budget också, kan nog tänka mig att lägga lite mer. Runt 14 000 kanske. Frågan är om jag lägger mig i den prisklassen totalt (förutom hårddiskar) och satsar på ett bra grafikkort, om det går att köpa grafikkortet nu och få en boost där och köpa resten senare i höst nån gång? Har lite dålig koll på vilka komponenter som funkar ihop.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilleep:

@Muumin: Tack för exemplet! Har misstänkt att jag behöver köpa det mesta nytt, datorn är ju rätt så gammal. Jag har väl inte superbråttom direkt dock. Har funderat lite på budget också, kan nog tänka mig att lägga lite mer. Runt 14 000 kanske. Frågan är om jag lägger mig i den prisklassen totalt (förutom hårddiskar) och satsar på ett bra grafikkort, om det går att köpa grafikkortet nu och få en boost där och köpa resten senare i höst nån gång? Har lite dålig koll på vilka komponenter som funkar ihop.

Absolut, bra tänkt. Grafikkortet kan du byta till vad som helst, det är inget som kräver kompatibilitet. Det som kanske händer är att din processor inte riktigt hänger med och blir en "flaskhals" men det är inget som skadar komponenter.

Med den budgeten skulle du kunna få in ett 2070 i din build, om du håller dig till en processor runt 3000-4000kr.
Bra pris på denna:

Permalänk
Medlem

Här har du en bra dator för 14k

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Muumin: Ok vad bra, tack för infon! Ska fundera över hur jag ska göra. Några tankar om Intel vs AMD för processorn?