Permalänk
Lego Master

Trådlös spelboard till soffan...hur?

Hej!

Köpte mig en Nvidia Shield och har börjat spela mina Steam-spel i soffan, med Shield Controllern. Gött. Men jag vet också att jag helst spelar med mus och tangentbord, och det ska Shield reda ut.

Dock är jag jävligt osugen på att dra en USB-sladd hela vägen från TVn till soffan.

Så frågan är, hur kan jag bygga en trådlös gameboard utan att köra trådlöst tangentbord och mus?
"WTF? Vad snackar du om?"
Såhär:
Det jag vill göra är att sätta en USB-hubb på en bräda. Montera musmatta och sätta ett mekaniskt speltangentbord där. Koppla in i USB-hubben. Sen tänker jag mig att det borde finnas en USB-transiever jag kan sätta som host till den hubben, driva med en powerbank på 20'000 mAh och ha motsvarande transciever i Shielden.

Jag vill också helst undvika att köra USB över wifi, jag misstänker att det kommer inducera rätt mkt lagg.

TL-DR;
Hur fan skickar jag trådat USB trådlöst?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så frågan är, hur kan jag bygga en trådlös gameboard utan att köra trådlöst tangentbord och mus?

Jag förstår inte syftet. Trådlösa mus och tangentbord har ju optimerad radiolänk för just de behoven, en generisk usb-länk kommer ju vara betydligt mer bandbreddskrävande och därmed högre latency. Dvs både betydligt dyrare och sämre. Bara ett exempel, pollingen för mus/tangentbord kommer ju ske två gånger för varje datapaket.

Med det sagt, knock yourself out.
https://www.amazon.com/HuddleCamHD-HC-USB2-AIR-Wireless-Exten...

Permalänk

varför inte bara investera i något blåtandstangentbord och mus?

känns onödigt komplicerat med att meka ihop det du beskriver.

vet inte om de finns just någon form av "trådlös usb" men finns dessa

usb till bluetooth adaptrar.
https://www.amazon.com/Bluetooth-Convert-Adapter-USB2BT-Japan...

dock tror jag du måste ha en adapter till varje enhet dvs en till musen och en till tangentbordet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

TS syfte är förstås att kunna använda sitt befintliga mekaniska tangentbord.

Jag tvivlar på att det finns generella trådlös-USB-produkter, i alla fall sådana som stöder vettig bandbredd. Men det finns tydligen prylar som fixar tangentbord: http://handheldsci.com/kb/. Om det funkar med BT på mottagarsidan då.

Permalänk
Lego Master

Ja, det jag är ute efter är alltså att bygga en trådlös, flyttbar spelstation med utbytbara enheter där jag inte är begränsad av det trådlösa utbudet av tgb/möss.

Men om latency blir klabb, eller det krävs BT så går det ju fetbort. Fan också. Jag hade hoppats slippa möga med trådlösa tgb. Och hur är räckvidden på sådana nuförtiden?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Funkar inte USB OTG adapter med mus och tangentbord på shield?
Trådlösa direkt på PC är nog ändå det enklaste.

Permalänk
Lego Master

@pacc:
Problemet är att PCn står en våning och hela husets längd bort från Shielden. Jag får koppla all kringutrustning till Shielden för att det ska vara garanterat att funka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fan också. Jag hade hoppats slippa möga med trådlösa tgb. Och hur är räckvidden på sådana nuförtiden?

De bästa trådlösa mössen slår de flesta trådade mössen i latency.
Räckvidden är dock line of sight, allt annat blir skit. Vet ej längden men den räcker, så fort något kommer emellan blir det skit.

Jag trodde man kunde ansluta tangentbord och mus direkt till Shielden.

Jag har en G703 från logitech som jag inte kan säga något negativt om, har även laddningsmattan men den glömmer jag att lägga musen på hela tiden och den laddar sjukt långsamt.
https://www.logitechg.com/en-roeu/products/gaming-mice.html

Tangentbordet jag köpte har för mig två nackdelar, för att batterierna skall räcka i evighet så går den in i sleep mode och om min första tangentbordstryckning är en modifierkey så registreras inte den, irriterande om man har ett lösenord som börjar på en versal eller ett tecken ovanför siffrorna på numeriska raden.
Det andra är att jag spelar så lite och valde ett mekaniskt, det väger ett ton och är otympligt som attan. Det jag har är G613.
https://www.logitechg.com/en-roeu/products/gaming-keyboards.h...

Idag skulle jag valt ett K800 istället, har kommit fram till att jag älskar den typen av tangentbordsswitchar.