Över 60Hz = Mindre hjärntrötthet framför skärmen?

Permalänk

Över 60Hz = Mindre hjärntrötthet framför skärmen?

Hej!

Har en "vanlig" 60Hz Dellskärm, U2414H. Hade den främst kopplad till min bärbara Mac, men har nu gått över till stationär PC igen.

Märker att jag blir galet trött att av att sitta och stirra på denna skärm (den är igång ska tilläggas, verkar underligt annars) Tror inte det beror på synen, även om det kanske vore bra med ett par brillor för skärmanvändning. Tror det är något "mer".

Men till min fråga: Om jag skaffar en skärm med GSync (eller vad det heter för Nvidias kort), eller bara en skärm med högre refresh rate, kommer jag då märka en mindre trötthet tror ni? Själv grunnar jag på om det är att jag anstränger mig vid skärmen eller om det är att skärmen går i "låga" 60hz ?

Ni som bytt, är det främst för att det varit snyggare i spel osv - eller har ni märkt någon skillnad i hur ni känner er framför skärmen? Kunde vara intressant att höra?

Tips på bra skärmar som även är trevliga för bilder? Gärna matt skärm, 27" skadar nog inte då jag går upp från 24.

Ha en go helg!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, plattskärmar flimrar inte vid lägre hz. Förmodligen har du bara alldeles för hög ljusstyrka inställd, det har de flesta som upplever dina symptom. Modellen är dessutom en typisk kontorsskärm så standardinställningarna är tänkta för en väldigt ljus omgivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, plattskärmar flimrar inte vid lägre hz. Förmodligen har du bara alldeles för hög ljusstyrka inställd, det har de flesta som upplever dina symptom. Modellen är dessutom en typisk kontorsskärm så standardinställningarna är tänkta för en väldigt ljus omgivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar starkt på att en skärm med max ljusstyrka på 250 nits skulle vara för ljusstark om man inte sitter i en grotta. Min gissning skulle vara att det är dags för brillor då skärmen i sig inte verkar ha PWM problematik. Men bättre låta en optiker avgöra detta än att vi ska sitta och gissa kring det. Adaptiv sync som GSync/FreeSync kommer inte tillföra något vid arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tror inte det beror på synen, även om det kanske vore bra med ett par brillor för skärmanvändning. Tror det är något "mer".

Men till min fråga: Om jag skaffar en skärm med GSync (eller vad det heter för Nvidias kort), eller bara en skärm med högre refresh rate, kommer jag då märka en mindre trötthet tror ni? Själv grunnar jag på om det är att jag anstränger mig vid skärmen eller om det är att skärmen går i "låga" 60hz ?

Ni som bytt, är det främst för att det varit snyggare i spel osv - eller har ni märkt någon skillnad i hur ni känner er framför skärmen? Kunde vara intressant att höra?

Jag har aldrig kunnat använda 60 Hz skärmar. Blir väldigt trött precis som du beskriver. Det har ingenting med synen att göra. Det är en vanlig missuppfattning på tekniksidor. Det har med frekvensen/pulsen att göra. Jag blir helt enkelt piggare/mer aktiv framför en skärm med minst 75 Hz. Vid 60 Hz känner jag mig snabbt dåsig och i värsta fall illamående.

Jag har dock märkt att vissa nya 60 Hz skärmar inte påverkar mig negativt. Antagligen för att de är mycket strömsnålare och använder mycket mindre energi för att skanna bilden 60 gånger i sekunden. Det finns gamla 60 Hz skärmar som har så stark skanningsfrekvens att de till och med stör wifi. Ett exempel på detta är Dell 2709w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpdv:

Jag har aldrig kunnat använda 60 Hz skärmar. Blir väldigt trött precis som du beskriver. Det har ingenting med synen att göra. Det är en vanlig missuppfattning på tekniksidor. Det har med frekvensen/pulsen att göra. Jag blir helt enkelt piggare/mer aktiv framför en skärm med minst 75 Hz. Vid 60 Hz känner jag mig snabbt dåsig och i värsta fall illamående.

Jag har dock märkt att vissa nya 60 Hz skärmar inte påverkar mig negativt. Antagligen för att de är mycket strömsnålare och använder mycket mindre energi för att skanna bilden 60 gånger i sekunden. Det finns gamla 60 Hz skärmar som har så stark skanningsfrekvens att de till och med stör wifi. Ett exempel på detta är Dell 2709w.

Hur påverkar mängden energi som skärmen använder till att rita upp identisk bild? Dina ögon ser inte den extra värmen som stiger upp från bakom skärmen.

Vad är "stark skanningsfrekvens"? Frekvensen är ju fortfarande 60Hz... fast det är bara hur snabbt varje pixel uppdateras, det är inget fysiskt eller inget magnetfält som har den frekvensen, till skillnad från en tjock CRT-skärm. Har du nån källa på att en LCD stör wifi mer än att dess material bara står i vägen?

Om bilden inte rör sig så är det noll skillnad på frekvensen hos en LCD. Det blir bättre flyt på rörelser vid högre frekvenser, men om du t.ex kollar på film så försvinner skillnaderna igen (utom att frekvensen ska matchas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpdv:

Jag har aldrig kunnat använda 60 Hz skärmar. Blir väldigt trött precis som du beskriver. Det har ingenting med synen att göra. Det är en vanlig missuppfattning på tekniksidor. Det har med frekvensen/pulsen att göra. Jag blir helt enkelt piggare/mer aktiv framför en skärm med minst 75 Hz. Vid 60 Hz känner jag mig snabbt dåsig och i värsta fall illamående.

Jag har dock märkt att vissa nya 60 Hz skärmar inte påverkar mig negativt. Antagligen för att de är mycket strömsnålare och använder mycket mindre energi för att skanna bilden 60 gånger i sekunden. Det finns gamla 60 Hz skärmar som har så stark skanningsfrekvens att de till och med stör wifi. Ett exempel på detta är Dell 2709w.

Energinivån spelar ingen roll, dock kan skärmar med flimmer ge upphov till ansträngda ögon etc vilket kan resultera i trötthet, ont i huvudet och i vissa fall illamående. Vissa personer är mer känsliga än andra och generellt sett är det när frekvenserna är ojämna och/eller under 20Hz, det kan även ske i exempelvis en helikopter om man tittar upp på solen genom rotorbladen.
Om du upplever det starkt kan du testa att sätta dig i ett mer upplyst rum vilket ofta minskar effekten och har du väldigt starka symtom bör du kolla upp det då det ligger i samma sfär som epilepsi. Gissningsvis är det backlighten på vissa skärmar som inte håller måttet och därav upplever du att äldre skärmar är värre då de troligen är mer benägna att ha problemet.

På TS fråga om G-Sync så tekniskt sett så kollar nVIDIA just flicker så en G-sync skärm ska ha väldigt lite, dock ska det inte spela extrem roll idag då du ska ner <20Hz, mer troligt är att ljuset på skärmen är för starkt, ljuset i rummet för svagt och liknande.
Dåligt ljus gör det jobbigt för ögonen, det kan även vara en tanke att gå till optikern bara för att se att det inte är något som exempelvis ett brytningsfel som gör att du överanstränger när du fokuserar på skärmen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur påverkar mängden energi som skärmen använder till att rita upp identisk bild? Dina ögon ser inte den extra värmen som stiger upp från bakom skärmen.

Det har ingenting med ögonen att göra.

Skrivet av ajp_anton:

Vad är "stark skanningsfrekvens"? Frekvensen är ju fortfarande 60Hz...

Det funkar precis som radiosändningar. Du kan ha en stark signal eller en svag signal. Det är mängden energi som sänds ut.

Skrivet av ajp_anton:

Har du nån källa på att en LCD stör wifi mer än att dess material bara står i vägen?

Endast egen erfarenhet. Skärm av; wifi fungerar. Skärm på; wifi störs ut. Det är dock ovanligt att en skärm stör ut wifi. Jag har bara märkt det med den skärmen jag nämnde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Tvivlar starkt på att en skärm med max ljusstyrka på 250 nits skulle vara för ljusstark om man inte sitter i en grotta. Min gissning skulle vara att det är dags för brillor då skärmen i sig inte verkar ha PWM problematik. Men bättre låta en optiker avgöra detta än att vi ska sitta och gissa kring det. Adaptiv sync som GSync/FreeSync kommer inte tillföra något vid arbete.

250nits är skithögt.

120 är det de flesta siktar på.
Kanske 140-160(som max) i kontorsmiljö.

Permalänk
Medlem

Kanske orelaterat, men märkte en intressant sak på jobbet. Har tre skärmar, två Dell och en Samsung. Samsung skärmen har alltid upplevts som "oskön" att titta på. Men efter bytt graffekort till Matrox så visade den en betydligt mer behaglig bild, mindre tröttande att arbeta på. Även Dell blev lite behagligare. Den enda skillnaden som jag kan tänka mig är inställningar och färgprofiler.

Skulle testa meka lite med dessa om du känner någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grymt med bra tankar och info! Visste inte om jag ens skulle få svar på denna "tråkiga" fråga. Tack! Verkar ju som att det kan (ev.) ha att göra med ljusstyrkan på skärmen. Nu har jag ljus och kontrast på "standard" dvs 75 / 75, och just nu kör jag standardprofilen. Har tidigare kört sRGB profilen då jag jobbar med foto - men det är ingen större skillnad. Dessutom sätts ju ljus och kontrast manuellt. Funderade på att kalibrera min skärm, varvid det kommer få en "mjukare känsla", inte lika "hård" om jag får uttycka mig så. Färger i spel osv blir ju då lite tråkigare, men det kanske det är värt - om jag dessutom mår bättre av det.

Ska även få upp skärmen lite så jag slipper ha nacken lätt nedåtböjd när jag står vid datorn (har ställbart skrivbord då jag gärna står). Funderar på om det blir som att glo på sin mobil lätt nedåtböjd, har fått för mig att jag läst att man stryper syreflödet. Sant eller ej, vem vet.

Men generellt är det en ENORM skillnad i hur fort jag blir hjärntrött när jag står vi datorn än om jag gör något annat - mer analogt, så att säga. Frustrerande, då det blivit värre med tiden, suck..

Får väl kolla min syn på detta avstånd med (till skärmen) men jag tror jag ligger rätt bra där, skulle iosf vara om skärmbrillor kan ändra något annat, inte bara skärpan...ja, vad det nu skulle kunna vara. Har ju dessutom rätt stor skillnad på hö och vä öga, så jag har ju brillor oavsett.

Kanske värt att testa linser? Finns väl nackdelar där med? Torrhet i ögonen osv?

Kommer ni på något mer, så hojta gärna! Tack igen för alla feedback, och ha en bra helg!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

250nits är skithögt.

120 är det de flesta siktar på.
Kanske 140-160(som max) i kontorsmiljö.

Nja, tror snarare att det är högst personligt vad man föredrar (och kanske även vilken typ av syn/ögon man har även om det är mer en gissning från min sida). Lite som att de flesta som "vet" rekommenderar att man kör sin TV med låg ljusstyrka och rätt matta färger, men de flesta som har dom i stället kör dom i klart mer intensiva lägen (även om dom känner till alternativet).

Jag är själv en ljusknarkare av stora mått och tycker allt under 400 nits på en skärm är trist och tråkigt om jag inte sitter i ett kolsvart rum. Men har inga problem med om andra tycker annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

Kanske orelaterat, men märkte en intressant sak på jobbet. Har tre skärmar, två Dell och en Samsung. Samsung skärmen har alltid upplevts som "oskön" att titta på. Men efter bytt graffekort till Matrox så visade den en betydligt mer behaglig bild, mindre tröttande att arbeta på. Även Dell blev lite behagligare. Den enda skillnaden som jag kan tänka mig är inställningar och färgprofiler.

Skulle testa meka lite med dessa om du känner någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att se hur ett grafikkort skulle kunna ha den effekten (förutsatt att det tidigare inte var trasigt eller så). Däremot att man i samband med bytet fick andra inställningar osv precis som du säger.

PWM är förmodligen den största boven här, dvs i praktiken att folk har för dåliga/billiga skärmar. Sen tror jag personligen även att dålig ljussstyrka och kontrast spelar in, men då är vi mer inne på personliga åsikter. Som konsult har jag varit på många kontor genom åren och alltid häpnat över hur folk som sitter framför skärmar hela dagarna ändå har riktiga skitskärmar, som t.ex. folk på ekonomiavdelningen som i bästa fall har 2 sunkiga 24" skärmar med 10 år på nacken.

Rent bildmässigt har ingenting kommit i närheten av den 55" OLED jag körde på skrivbordet under något år, även om den hade lite andra begränsningar. Att gå tillbaka till LCD med tittvinklar och annat var inte lätt.

(Nu förutsätter jag att diskussionen i stort handlar om främst "statisk bild" typ Office-paketet, dvs inte videoproduktion, spel osv)

@Laxpudding har säkert en del kloka saker att säga ang denna diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kommer ni på något mer, så hojta gärna! Tack igen för alla feedback, och ha en bra helg!

Kanske någon redan har skrivit men vet du om skärmen är "flicker free"?
Läs på om det, dimming och PWM för skärmar. En som har PWM flimrar ju mer desto lägre ljusstyrka du har på skärmen.

Permalänk
Medlem

@improwise Högst personligt vad som anses vara hög ljusstyrka. Min skärm klarar 350nits men jag kör den i 60nits. Kör jag högre än så får jag huvudvärk inom 1h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@improwise Högst personligt vad som anses vara hög ljusstyrka. Min skärm klarar 350nits men jag kör den i 60nits. Kör jag högre än så får jag huvudvärk inom 1h.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, var det jag skrev också, att det är högst personligt vad man föredrar. Får man problem med högre ljusstyrka än 60 nits tror jag dock det kan vara andra faktorer inblandade men du vet så klart bäst vad som funkar för dig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@spacedebree: En LCD-skärms uppdateringsfrekvens är inte avgörande för flimmer. Du kan sitta på 1 Hz eller 0,000001 Hz och få helt stilla bild.

Det som en del (fortfarande) talar om att högre frekvens gav mindre flimmer var en gammal sanning på bildrörstiden som lite märkligt överlevt in till LCD:erna trots att de fungerar rätt så annorlunda.

Med det sagt kommer det skilja sig från produkt till produkt vad som avgöra flimmernivån i en skärm. PWM-flimmer är nämnt där alltså bakgrundsbelysningen ger flimmer eftersom det fungerar som ett stroboskop. Du kan få flimmer från den elektroniska regleringen av panelen, som inversionsflimmer. Även temporala halvtonsmönster kan ge flimmer. Men också en ren instabilitet eller brist på precision i hur panelen regleras kan leda till flimmer. Slitage och ålder kan också göra komponenterna instabila. Till exempel att bakgrundsbelysning inte längre matas med stabil spänning och strömstyrka.

Därför kan en skärm med hög frekvens som 144 Hz mycket väl vara en mer flimrande skärm. Helt enkelt för att den är byggd med komponenter och metoder som ger mer flimmer.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft problem med 60hz skärmar, det känns jobbigt för ögonen och huvudet på något vis. Det blev bättre med en 120hz skärm ska jag säga.

Permalänk
Medlem

+1 på Laxpuddnings svar som vanligt

Skrivet av spacedebree:

Grymt med bra tankar och info! Visste inte om jag ens skulle få svar på denna "tråkiga" fråga. Tack! Verkar ju som att det kan (ev.) ha att göra med ljusstyrkan på skärmen. Nu har jag ljus och kontrast på "standard" dvs 75 / 75, och just nu kör jag standardprofilen.

Prova sänk ljusstyrkan om du ligger på 75... Sänk den till åtminstone 50, även om den upplevs mörk och lite dassig där och då. Du lär anpassa dig mentalt efter typ en kvart
(alla är vi olika, men en mildare ljusstyrka är generellt snällare mot ögonen)

Skrivet av spacedebree:

Ska även få upp skärmen lite så jag slipper ha nacken lätt nedåtböjd när jag står vid datorn (har ställbart skrivbord då jag gärna står). Funderar på om det blir som att glo på sin mobil lätt nedåtböjd, har fått för mig att jag läst att man stryper syreflödet. Sant eller ej, vem vet.

Mjae, om du har skärmen extremt lågt så kan det väl vara ett problem i teorin, men det är sällan så i verkligheten på ett skrivbord.
Den vanliga ergonomiska grundregel brukar vara att man vid skrivbordet ska ha skärmen så att överkanten på skärmen är ungefär i ögonhöjd... Dvs du ska inte behöva titta uppåt för att se något på skärmen.
(kolla uppåt brukar vara tröttande både för ögon och nacke)

Och jepp, kolla synen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.