Permalänk
Medlem

Speldator för, ca 9000-10000kr

Hej,

Går i tankarna om att införskaffa mig en speldator efter ett väldigt långt uppehåll (3 år+) från pc världen (spelat mestadels xbox). Har ingen koll på vad som är "aktuellt" och "inne" nu för tiden. Vad jag vill få ut från datorn är att kunna spel nya spel som t.ex. Battlefield 5, BO4 och PUBG på high/ultra och att den skall vara framtidssäkrad.

Någon här inne som besitter kunskapen om vad man ska ha för komponenter för ändamålet?

Ca pris 9000-10000kr.

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Den ser fin ut, men problemet är bara att när man lägger den i kundkorgen höjs priset med ca 2500kr!

Permalänk
Medlem

@Zingo57:

Hej tror det försvinner om man tar bort windows 10, det kan du köpa på ebay för ca 60 kr och lägga på usb sticka, väldigt lätt.
Behöver du en färdigmonterad dator eller kan du bygga själv?

Permalänk
Medlem

@Kvarnis:

Bekvämast hade varit att få den klar, men kan bygga själv. Skulle det skilja stort i pris och komponenter, så bygger jag den själv.

Permalänk
Medlem

@Zingo57:

Hade nog kört på något liknande nedan följer med två spel om du väljer alt 1 med grafikkort dessa kan du ju sälja om du vill.
Du kan byta ut Vega 56 till RTX 2060 men det blir ett par hundra till i kostnad.

AMD

Intel

Permalänk
Medlem

@Kvarnis:

Tack för dina tips! Vad tycker du om den färdiga datorn som Cybernerd länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo57:

@eXtranj3rO:

Tack för dina tips! Vad tycker du om den färdiga datorn som Cybernerd länkade?

Den datorn han länkade har dåligt nätaggregat och moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Dundaj:

Blir det bättre att byta ut dem till en, ASUS ROG Strix B360-F Gaming och Corsair VS650 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 PLUS, istället då? (Går att konfigurera datorn på hemsidan)

Permalänk
Medlem

@Zingo57 Sedan är det också slöa ram minnen i dator. Här har du iaf en bättre dator en den på komplett:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo57:

Hej,

Går i tankarna om att införskaffa mig en speldator efter ett väldigt långt uppehåll (3 år+) från pc världen (spelat mestadels xbox). Har ingen koll på vad som är "aktuellt" och "inne" nu för tiden. Vad jag vill få ut från datorn är att kunna spel nya spel som t.ex. Battlefield 5, BO4 och PUBG på high/ultra och att den skall vara framtidssäkrad.

Någon här inne som besitter kunskapen om vad man ska ha för komponenter för ändamålet?

Ca pris 9000-10000kr.

Mvh Dennis

Upplösning? Frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Upplösning? Frekvens?

1080P / 144Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo57:

1080P / 144Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag kört på en variant av @Kvarnis andra bygge.

Köper du datorn från Komplett så må du få med ett 2060 med samma processor men resterande delar är skräp, vilket såklart inte är framtidssäkert av flera anledningar. Med detta bygge är alla grejer stabila och ett Vega 56 är inte långt ifrån 2060 i många spel, för betydligt mindre pengar.

Vill du längre fram uppgradera kan du köpa en begagnad 9900k utan att behöva byta något. Grafikkortet kan såklart alltid uppgraderas utan att byta något. Resterande delar kommer du inte behöva uppgradera på länge.

Permalänk
Medlem

Detta skulle då alltså funka? @Muumin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo57:

Jag tror att kylaren är för svag för 9900k men kan ha helt fel, sedan borde moderkortet funka om man ej tänker överclocka. Sedan tycker jag att du borde inventera ca 250 kr till ett RMx 750w psu med 10 års garanti och ej 5 år som BitFenix Formula har

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo57:

Skulle funka men här har du en bättre speldator för mindre pengar:

Känns som dålig balans att köra 9900k med ett 2060, detta är en betydligt bättre kombo för spel. 9700k är väldigt nära/ibland likvärdig 9900k i spel.