Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Vet inte om det är jag som är kass, men kan man inte byta fotokvalitet på en Mavic 2 Pro? Är det så att den alltid kör på max kvalitet? Hittar ingenstans att byta det iaf, borde ju isåfall ligga på samma ställe som där man byter kvalitet när man ska filma..

Vad menar du med fotokvalitet? Upplösningen/kompressionsgraden på den sparade JPGen? Har inte hört något om att det gått att ändra på någon DJI-drönare faktiskt så det finns väl bara "Max". För video kan man ju ändra upplösning och lite annat men inte bitrate.

Permalänk
Medlem

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men jag menade upplösningen som du säger. Vill ju alltid köra på det bästa, så inte för det. Var bara nyfiken på om det verkligen inte går att ändra det 🙂

Skrivet av Frux:

Vad menar du med fotokvalitet? Upplösningen/kompressionsgraden på den sparade JPGen? Har inte hört något om att det gått att ändra på någon DJI-drönare faktiskt så det finns väl bara "Max". För video kan man ju ändra upplösning och lite annat men inte bitrate.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa alla drönarpiloter om ni får möjlighet att filma en skotertävling så gör det. Det är geymt roligt och utmanande samtidigt som det är låg risk då objekten har rintiga hjälmsr på sig 😊

Var i Östersund förra helgen, så även om det blir lite off season nu så är det ett bra tips.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

@qramian: Tyckte denna video av dig var mjukare
Gött jobbat!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@qramian: Tyckte denna video av dig var mjukare
Gött jobbat!
https://youtu.be/oCAf_dpvIyo

Tack, det var med en äldre drönare som dagen innan jul bestämde sig för att besöka en grantopp...pga den grantoppen blev det en märklig diskussion där frun inte riktigt ville förstå att det var nödvändigt och en bra ide att jaga en ny drönare istället för att pynta gran och sånt jordligt...😊

Slutet på denna...

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Så här blir det om man mixar en drönare med en klassiker som Iron Eagle ifrån...80-talet 😊

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"hoppas han tappar kontakten, så den lyfter rätt upp i bron".

Har dom inte slutat göra så? D.v.s. sedan dom fick sensorer lite överallt runt omkring sig?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har dom inte slutat göra så? D.v.s. sedan dom fick sensorer lite överallt runt omkring sig?

Tror han menar om remoten tappar kontakten med drönaren, då stiger den till x antal meter och återvänder hem, sker det nör du är under en bro så blir det obra.

Kollionssensorer finns på nyare i fyra riktningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa DJI mavric pro men när jag kollade runt så såg jag att de som säljs till Sverige har kortare räckvidd än de som säljs från deras egna hemsida och jag undrar varför det är så?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Funderar på att köpa DJI mavric pro men när jag kollade runt så såg jag att de som säljs till Sverige har kortare räckvidd än de som säljs från deras egna hemsida och jag undrar varför det är så?

Det är lägre gränsvärden för styrkan på radiosändare i Europa, vilket ger svagare signal och kortare räckvidd. Det omnämns som CE. Motsvarigheten i USA är FCC och ger längre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är lägre gränsvärden för styrkan på radiosändare i Europa, vilket ger svagare signal och kortare räckvidd. Det omnämns som CE. Motsvarigheten i USA är FCC och ger längre räckvidd.

Så det är bara från deras egna hemsida som man kan köpa den *bättre* varianten eller finns det någon annan smidigare lösning?

Ska använda den till att inspektera stora markområden och pro varianten har en bra kombination mellan pris och räckvidd.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Så det är bara från deras egna hemsida som man kan köpa den *bättre* varianten eller finns det någon annan smidigare lösning?

Ska använda den till att inspektera stora markområden och pro varianten har en bra kombination mellan pris och räckvidd.

Skall du använda den i Sverige (EU) så får du använda den "sämre" varianten, den andra är inte laglig att använda här.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Skall du använda den i Sverige (EU) så får du använda den "sämre" varianten, den andra är inte laglig att använda här.

Där är väl egentligen så att det är exakt samma version, men beroende på var du använder den, används den sändningsstyrka som är tillåten i den regionen.
Finns trix att med en Androidtelefon, "lura" appen att den är i tex US, och därmed få tillgång till högre sändningsstyrka.

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering som jag ursäktar mig för om den redan besvarats:
Var ute och flög med min DJI mavric pro och de senaste två tillfällerna så har liveviewn på skärmen helt utan vidare frysigt och blivit grå efter några minuters flygning.

Är det någon som varit med om något liknande själv? Aldrig varit med om detta tidigare, men det känns osäkert att flyga när detta skett två gånger i följd nu sista veckan.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Där är väl egentligen så att det är exakt samma version, men beroende på var du använder den, används den sändningsstyrka som är tillåten i den regionen.
Finns trix att med en Androidtelefon, "lura" appen att den är i tex US, och därmed få tillgång till högre sändningsstyrka.

Ja precis, det är samma hårdvara för samma modell och sändaren/drönaren ställer in sig automatiskt efter region. Det går inte att ändra.

Nu har jag inte 100% koll eftersom jag inte följer crackingen aktivt, kanske har jag fel, men sist jag hörde så...
Mavic Pro (1) går att köra hackad dock bara med gammal firmware. De enkla fulhacken med GPS spoof har inte fungerat på länge för Mavic Pro, men ev gör det det på Spark och Mavic Air. Mavic 2 Pro/Zoom är inte hackade än, åtminstone inte fullt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Ja precis, det är samma hårdvara för samma modell och sändaren/drönaren ställer in sig automatiskt efter region. Det går inte att ändra.

Nu har jag inte 100% koll eftersom jag inte följer crackingen aktivt, kanske har jag fel, men sist jag hörde så...
Mavic Pro (1) går att köra hackad dock bara med gammal firmware. De enkla fulhacken med GPS spoof har inte fungerat på länge för Mavic Pro, men ev gör det det på Spark och Mavic Air. Mavic 2 Pro/Zoom är inte hackade än, åtminstone inte fullt ut.

Det finns väl en anledning till att vi har de nivåer som vi har? Verkar ju lite korkat att försöka kringå detta genom en massa trixande tycker jag nog.

Eller är det så att dessa nivåer sätts bara för att myndigheterna vill visa sin makt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det finns väl en anledning till att vi har de nivåer som vi har? Verkar ju lite korkat att försöka kringå detta genom en massa trixande tycker jag nog.

Eller är det så att dessa nivåer sätts bara för att myndigheterna vill visa sin makt?

Tja, jag förutsätter att både USAs och EUs effektgränser ligger långt under vad som anses vara farligt. Men jag rekommenderar inte nån att hacka sin drönare, man sabbar garantin och jag tycker inte det känns pålitligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Tja, jag förutsätter att både USAs och EUs effektgränser ligger långt under vad som anses vara farligt. Men jag rekommenderar inte nån att hacka sin drönare, man sabbar garantin och jag tycker inte det känns pålitligt.

Jag uppfattar det som att gränserna är satta för att enheten inte skall störa mer än vad som är tillåtet/tillrådligt. Eller menar du farligt störningsmässigt?

Permalänk
Medlem

@Frux: Är GPS-hacket och han talar om och stör kanske ut flyg, polis och ambulans-radio tror jag men om inte så ärligt talat vet jag inte då varför människorna är 1000 ggr tåliga i USA. GPS-Hacket förstör ingen garanti.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nu har jag lycksts fånga en massa bakfyllecontainrar på film 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Nu har jag lycksts fånga en massa bakfyllecontainrar på film 😊
https://youtu.be/XwsPZkfe-tE

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt! Det är något visst med stora fartyg. Jag tog med min Phantom till Rindö för några år sedan, med förhoppningen att filma någon större båt. Jag hade ingen aning om att jag skulle få se den största(?) som dittills besökt Stockholm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Snyggt! Det är något visst med stora fartyg. Jag tog med min Phantom till Rindö för några år sedan, med förhoppningen att filma någon större båt. Jag hade ingen aning om att jag skulle få se den största(?) som dittills besökt Stockholm:
https://www.youtube.com/watch?v=cBkhXh41Odk

https://www.youtube.com/watch?v=R5fs68QxkiM

Stiligt filmat!, tack för att du delar med dig Helt otroligt vad de bygger in i dessa fartyg. Samt att de kan navigera i vår skärgård med dem.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

@qramian: Skönt att du inte gjorde filmen till ett av alla dessa samlingar av 3 sekunders klipp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av qramian:

Nu har jag lycksts fånga en massa bakfyllecontainrar på film 😊
https://youtu.be/XwsPZkfe-tE

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

@DaBone: Tack, hittade samma info själv - då verkar det vara fritt fram så länge jag inte kör in på militärt område

Ursäkta min något gamla citering, men kom du fram till huruvida du får flyga inne på Trossö?

Nedan låter ju väldigt tråkigt :E
ES R63C STURKÖ INRE - Firing, blasting, target towing and UAS. Permission obtainable from MALMÖ ACC or RONNEBY ATS.

Edit: Kollade med LFV vad gäller dessa zoner, varje gång man vill flyga, måste man ta kontakt med MALMÖ ACC eller RONNEBY ATS för dagsfärskt tillstånd att flyga.

Permalänk
Medlem

I helgen var det folkrace i Östersund, 150 startande med bla Magnus Samuelsson, stark, kan dansa och agera skådespelare 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

@qramian: Väldigt många som sitter och gör bra videoredigeringar runt om i stugor och blockhus. Roligt att så många tar sig tid att lära. Är själv bara nybörjare men det är roliga timmar. Jag skulle tro att du själv hör till gruppen semi-professionella. Framtiden ser ljus ut!

PS - ser att i en del av dina uppladdade videor har du tillståndsnumret. Har jag inte på mina men måste man ha med dem? Inte lagt in dem efter ansökan. Men är ju inte svårt att göra i efterhand under videons beskrivning.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@qramian: Väldigt många som sitter och gör bra videoredigeringar runt om i stugor och blockhus. Roligt att så många tar sig tid att lära. Är själv bara nybörjare men det är roliga timmar. Jag skulle tro att du själv hör till gruppen semi-professionella. Framtiden ser ljus ut!

PS - ser att i en del av dina uppladdade videor har du tillståndsnumret. Har jag inte på mina men måste man ha med dem? Inte lagt in dem efter ansökan. Men är ju inte svårt att göra i efterhand under videons beskrivning.

Tack, kul med feedback. Vart hittar jag dina filmer?
Jag har det mesta att tacka min son för, sök på pongstrider så hittar du hans kanal. Skulle nog beskriva mig som en lärande amatör fortfarande.

Riktigt kul att ha ett gemensamt intresse även om det smärtar när man märker att han är lite trött på att hjälpa sin far eller diskutera editering 😊

Och nej, man behöver inte alls visa LMs tillstånd. Jag väljer dock att göra det ibland då jag fått många frågor och misstankar på att vissa filmer kommit ut väldigt snabbt.

Mitt senaste alster blev en mysig cruising film, som filmades i samråd och med uppmaning av polisen. Riktigt kul att de var positiva och ville vara delaktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Mh, Active Track på min Mavic Air ger jag inte mycket för.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Hej! Ligger i träning med med min mavic air för att kunna fota under en segling. Ja, det verkar inte vara helt lätt att landa en drönare på en båt som rör sig på havet. Fånga med handen är enda sättet. Eftersom drönaren inte direkt har rediga handtag undrar jag om någon har provat typ att fästa en gummisnodd runt midjan på drönaren, och sedan en tråd, kanske ståltråd som hänger rakt ned 30-49 cm och slutar kork eller ögla? För att helt enkelt göra det extremt kritiska infångningsögonblicket lättare. Går det? Dum idé? Eller finns nåt annat knep?

Skickades från m.sweclockers.com