Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Har fått tag på en Gen8. Slängde in en SSD i slot1 och kört på Windows server.
Jagade uppdateringar (lite lurigt när man måste googla och hitta alternativa ställen att ladda ned på) men trodde jag hittade och fick på allt senaste.
Har problem med en helt ny WD Red 4TB. Den hittas inte alls, oavsett slot. Slängde in en äldre 1.5TB och den hittades direkt.
Lite mer google säger att b120i endast stödjer 3TB, men tydligen har andra fått igång ännu större diskar.

Dynamic Smart Array B120i Controller 6.00 Embedded
iLO 2.70 May 07 2019 System Board
Intelligent Platform Abstraction Data 0.00 System Board
Intelligent Provisioning 1.63.192 System Board
Redundant System ROM J06 11/02/2015 System Board
Server Platform Services (SPS) Firmware 2.2.0.31.2 System Board
System Programmable Logic Device Version 0x06 System Board
System ROM J06 05/21/2018 System Board
System ROM Bootblock 02/04/2012

Tänkte leta efter en annan controller ändå, som M1015 eller P222 (LP?) men visst borde min disk fungera? Eller finns det nyare firmware till controllern?

Edit: Verkar som disken är kass helt enkelt.

Beställt mer RAM och fetare CPU (1265l v2) så skulle vilja ordna en lite stabilare kylning. Har sett en del olika varianter men lite nojig över ljudvolym från små fläktar. Hur kör ni?

Ögnat igenom tråden en hel del och även sökt ett antal gånger.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Tjodd:

Jag kör 2 stycken 4TB HGST diskar och en 4TB WD-RED i min maskin utan att ha gjort något, de bara fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

kollat 4TB disken i en diskdocka och läst ut dess SMART?.

Även om det är väldigt sällsynt på hårddiskar så kanske du har fått en 'DOA' (dead om arrive).

Om man inte har en diskdocka hemma redan så har netonnet:s Andersson diskdocka Art.nr: 207749 fungerat väldigt bra med en bra chipset i sig (modellen finns under olika varunamn - men de med samma 'utseende' har med största sannolikhet också samma chipset i sig då det är samma tillverkare), medans svarta dubbel-diskdocka som också kan klona diskar från Deltaco, inte är helt problemfri i Linux med stall och häng tills det gör bus-reset på USB med 30 sekunder stall - kör en stund till och så 30 sekunder stall... och bästa slotten där med minst problem och långt mellan stallen är att köra enkeldisk i port 'HHD B' (längst bak mot sladdanslutningarna) medans kör man dubbeldisk (och det kommer upp 2 diskar som tex. när man vill hantera en RAID1-par) ) så är prestandan usel och hårda hängningar redan efter minuter om man kör med USB3-sladd medans det går bättre med USB2-sladd även om det kan hänga sig där också.

Har man strul med HDD så är det alltid bra med en 'second opion' med annan hårdvara som en diskdocka som läser disken och en annan OS (som linux) om man tex. har problem under windows - för att man snabbt skall kunna avgöra om problemet är på hårdvarusidan eller på mjukvarusidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

kollat 4TB disken i en diskdocka och läst ut dess SMART?.

Även om det är väldigt sällsynt på hårddiskar så kanske du har fått en 'DOA' (dead om arrive).

Om man inte har en diskdocka hemma redan så har netonnet:s Andersson diskdocka Art.nr: 207749 fungerat väldigt bra med en bra chipset i sig (modellen finns under olika varunamn - men de med samma 'utseende' har med största sannolikhet också samma chipset i sig då det är samma tillverkare), medans svarta dubbel-diskdocka som också kan klona diskar från Deltaco, inte är helt problemfri i Linux med stall och häng tills det gör bus-reset på USB med 30 sekunder stall - kör en stund till och så 30 sekunder stall... och bästa slotten där med minst problem och långt mellan stallen är att köra enkeldisk i port 'HHD B' (längst bak mot sladdanslutningarna) medans kör man dubbeldisk (och det kommer upp 2 diskar som tex. när man vill hantera en RAID1-par) ) så är prestandan usel och hårda hängningar redan efter minuter om man kör med USB3-sladd medans det går bättre med USB2-sladd även om det kan hänga sig där också.

Har man strul med HDD så är det alltid bra med en 'second opion' med annan hårdvara som en diskdocka som läser disken och en annan OS (som linux) om man tex. har problem under windows - för att man snabbt skall kunna avgöra om problemet är på hårdvarusidan eller på mjukvarusidan.

Det var nog lite sent igår för. Provade imorse igen och hörde ett surrtjut från disken vid uppstart. Letade fram en extern diskdocka som jag hade ett vagt minne om låg någonstans. Verkar som den faktiskt är doa då jag inte kan komma vidare med den i diskhanteraren.

Första gången jag varit med om en doa på disk.

Hursom, vill gärna se era kreativa lösningar på kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har fått tag på en Gen8. Slängde in en SSD i slot1 och kört på Windows server.
Jagade uppdateringar (lite lurigt när man måste googla och hitta alternativa ställen att ladda ned på) men trodde jag hittade och fick på allt senaste.
Har problem med en helt ny WD Red 4TB. Den hittas inte alls, oavsett slot. Slängde in en äldre 1.5TB och den hittades direkt.
Lite mer google säger att b120i endast stödjer 3TB, men tydligen har andra fått igång ännu större diskar.

Dynamic Smart Array B120i Controller 6.00 Embedded
iLO 2.70 May 07 2019 System Board
Intelligent Platform Abstraction Data 0.00 System Board
Intelligent Provisioning 1.63.192 System Board
Redundant System ROM J06 11/02/2015 System Board
Server Platform Services (SPS) Firmware 2.2.0.31.2 System Board
System Programmable Logic Device Version 0x06 System Board
System ROM J06 05/21/2018 System Board
System ROM Bootblock 02/04/2012

Tänkte leta efter en annan controller ändå, som M1015 eller P222 (LP?) men visst borde min disk fungera? Eller finns det nyare firmware till controllern?

Beställt mer RAM och fetare CPU (1265l v2) så skulle vilja ordna en lite stabilare kylning. Har sett en del olika varianter men lite nojig över ljudvolym från små fläktar. Hur kör ni?

Ögnat igenom tråden en hel del och även sökt ett antal gånger.

Jag kör 3 st 4TB WD red i två olika HP microserver. Funkar utan problem, har inte gjort något för att det ska funka. Kör iofs inte RAID på dom, men borde väl inte spela någon roll..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det var nog lite sent igår för. Provade imorse igen och hörde ett surrtjut från disken vid uppstart. Letade fram en extern diskdocka som jag hade ett vagt minne om låg någonstans. Verkar som den faktiskt är doa då jag inte kan komma vidare med den i diskhanteraren.

Första gången jag varit med om en doa på disk.

Hursom, vill gärna se era kreativa lösningar på kylning.

Jag satta på 2 st 40mm fläktar på originalkylaren, en på var sida. Satte även dit motstånd så de går på 7V, lät för mycket på 12V. Nu låter den som den gör i standard utförande. Har 1265v2 CPU:n går aldrig över 75 grader i Prime. I vanlig drift ligger den runt 40 som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Jag satta på 2 st 40mm fläktar på originalkylaren, en på var sida. Satte även dit motstånd så de går på 7V, lät för mycket på 12V. Nu låter den som den gör i standard utförande. Har 1265v2 CPU:n går aldrig över 75 grader i Prime. I vanlig drift ligger den runt 40 som max.

Förmodligen är den inte ens det. En jäkligt udda egenhet jag upptäckt med MS Gen 8 är att den inte visar CPU-tempar under just 40 grader. Det är först när den kommer över 40 grader BIOS/iLO rapporterar nån förändring.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Hursom, vill gärna se era kreativa lösningar på kylning.

Hade nog kört på denna variant om jag kände behov av bättre kylning.

Har också sett varianter med nån Akasa-kylare med gul fläkt som förmodligen är billigare, kan du nog googla rätt på. Jag tror den kylaren passar utan att modda annat än kontaktdonet.

Det finns också en förbättrad originalfläns från HP, tror den är tänkt för MS-modellen med i3-processor, som är anpassad för lite högre TDP. Körde en snabb googling på "microserver gen 8 enhanced CPU heatsink" utan att hitta den, vill du ha reda på mer om den får du googla själv

Edit: kikade vidare lite efter den förbättrade originalflänsen och hittade den, "Heatsink 65W ProLiant Micro Gen8" reservdelsnummer 832667-001. Kostar knark ny, men bör väl kanske gå att hitta på Ebay med lite tur.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hade nog kört på denna variant om jag kände behov av bättre kylning.

Har också sett varianter med nån Akasa-kylare med gul fläkt som förmodligen är billigare, kan du nog googla rätt på. Jag tror den kylaren passar utan att modda annat än kontaktdonet.

Det finns också en förbättrad originalfläns från HP, tror den är tänkt för MS-modellen med i3-processor, som är anpassad för lite högre TDP. Körde en snabb googling på "microserver gen 8 enhanced CPU heatsink" utan att hitta den, vill du ha reda på mer om den får du googla själv

Edit: kikade vidare lite efter den förbättrade originalflänsen och hittade den, "Heatsink 65W ProLiant Micro Gen8" reservdelsnummer 832667-001. Kostar knark ny, men bör väl kanske gå att hitta på Ebay med lite tur.

2177:-, mer än jag betalat för mina servrar typ :D.
Galet alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har två Microservrar, den ena med en i3 3240 och gul Akasakylare (som finns massa exempel på om man googlar) och en med Xeon E3-1230 med en AIO Coolermaster Nepton 120.

En 120 mm AIO håller prollen rätt sval men man måste kapa lite i bakplåten så man kan få ut slangarna samt tillverka något sorts fäste för radiatorn.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Förmodligen är den inte ens det. En jäkligt udda egenhet jag upptäckt med MS Gen 8 är att den inte visar CPU-tempar under just 40 grader. Det är först när den kommer över 40 grader BIOS/iLO rapporterar nån förändring.

iLO är inte pålitlig när det kommer till CPU temp. Jag tar mina värden från Core Temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

iLO är inte pålitlig när det kommer till CPU temp. Jag tar mina värden från Core Temp

Åhå, så det funkar som det ska med Core Temp? Det stannar inte på 40 grader när tempen går under det märket?

Kör Debian på min MS, vill minnas att jag dubbelkollade med lm-sensors, och att det hade samma problem som visningen i iLO. Antog att begränsningen låg på hårdvarunivå.

Edit: hade lm-sensors kvar installerat, och testade igen. Nu tycks det funka som det ska, kärnorna ligger på 28-29 grader idle

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fick nyligen problem med corrupt flash när jag uppdaterade till senaste iLO versionen på en av mina Microservrar. Undrar om någon har råkat ut för samma sak. Man ska tydligen kunna formatera flash-minnet och sedan lägga på senaste firmwaren, men jag är osäker på vad som händer med min RAID.

Om jag tappar RAID-konfigurationen så bör man väl ganska enkelt kunna återställa sin RAID eller? Blir lite orolig när man läser att vissa har varit tvugna att skicka in hela moderkortet för att fixa felet, särskilt när garantin är borta sedan länge och det är HPs uppdatering som är problemet. Servern har fungerat felfritt i flera år.

Permalänk

@CrazyDriver:

Min ILO gick åt fanders själv vid uppdatering. ILO svarar bara på ping men kan inte ansluta varken via websida eller SSH. ILO IP unknown vid start osv. Se tidigare inlägg i tråden (förra helgen ungefär).
Löste problemet idag med hjälp av forumet. Kunde resetta ILO via FTP. Info https://www.manualslib.com/manual/906069/Hp-Proliant-Gen9.htm...
Har dock vissa problem med att ILO visar degraded. Kommer dock åt ILO och mina fläktar verkar rulla på i 6% igen efter att ha kört på i 100% efter firmware-strulet.

Felet just nu är:
Embedded Flash/SD-CARD
Controller firmware revision 2.10.00 NAND write failure"

"dregaded-felet" ska jag kolla vidare på ikväll när jag kommer hem men initialt verkar flasha/resetta ILO via FTP löst delar av problemen iaf.

Raiden påverkades inte i mitt fall iaf.

Permalänk
Medlem

@danielsan123: Låter inget vidare. Tror dock att vi har olika problem. Om jag mins rätt så står det "Embedded Flash/SD-Card: Embedded media manager failed initialization".

Ganska smart av HP att släppa uppdateringar till iLO4 som förstör gamla servrar så att man måste köpa en ny. Ska testa ikväll, men känns typiskt när HP mailar ut att man bör uppgradera till senaste iLO pga säkerhetsbrister i firmwaren och så slutar det med att servern delvis blir obrukbar.

Permalänk

@CrazyDriver: Det meddelandet har jag också noterat. I ILO-loggen har jag bl.a:

Embedded Flash/SD-CARD: Embedded media manager failed initialization.
Embedded Flash/SD-CARD: The AHS file system mount failed with (No such device)

Gjorde servern strömlös (sitter på distans men har en smartplugg ansluten) och efter ha gjort den strömlös någon minut har jag följande fel i loggen:

Embedded Flash/SD-CARD: Embedded media initialization failed due to media write-verify test failure.
Embedded Flash/SD-CARD: Failed restart.
Embedded Flash/SD-CARD: Embedded media manager failed media attach.

Mitt initiala problem var dock att hela ILO blev korrupt. Varken SSH eller webGUI gick att ansluta via. Nu bootar jag dock inte från SD-kort så jag antar att jag nöjt kan förbise detta fel.

Vad bootar du ifrån och kan du ansluta ILO överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

@danielsan123: Efter att jag hade uppdaterat iLO så blev webbinterfacet så långsamt att det inte gick att använda. Gjorde några omstarter och flashade om iLO med samma version från Windows. Till blev webbinterfacet snabbt igen, men då fick jag initieringsfelet som jag nämnde ovan. Allt verkar fungera som det ska, jag kan ansluta till iLO via både webbinterfacet och remote-appen och datorn bootar Windows Server från min RAID10 volym utan problem.

Skulle kunna låta det vara och bara köra på och ignorera felet, men det känns inte heller bra och kanske leder till värre problem längre fram om flash:et dör helt.

Permalänk

Riktigt trevligt med nya HTML5-konsollen.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Riktigt trevligt med nya HTML5-konsollen.

Amen to that.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Riktigt trevligt med nya HTML5-konsollen.

Skrivet av hagen018:

Amen to that.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, som fan. Blev nästan lite kär i HPE när de backportade den till iLO4, som ju knappast några nya servrar levereras med längre. Hur ofta händer det att företagen lägger resurser på att uppdatera gamla grejer man inte säljer och tjänar pengar på?

Återigen får man känslan att Microservern kan vara den bästa IT-investering man gjort

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, som fan. Blev nästan lite kär i HPE när de backportade den till iLO4, som ju knappast några nya servrar levereras med längre. Hur ofta händer det att företagen lägger resurser på att uppdatera gamla grejer man inte säljer och tjänar pengar på?

Återigen får man känslan att Microservern kan vara den bästa IT-investering man gjort

Japp, den har ju typ gått upp i värde!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

@danielsan123: Låter inget vidare. Tror dock att vi har olika problem. Om jag mins rätt så står det "Embedded Flash/SD-Card: Embedded media manager failed initialization".

Ganska smart av HP att släppa uppdateringar till iLO4 som förstör gamla servrar så att man måste köpa en ny. Ska testa ikväll, men känns typiskt när HP mailar ut att man bör uppgradera till senaste iLO pga säkerhetsbrister i firmwaren och så slutar det med att servern delvis blir obrukbar.

Blir den obukbar så blir den ju oxo säker

OnT: Nå, det är väl så att man ska inte uppgradera bios/firmwares om man inte har problem med den befintliga. Är ju alltid risk att nåt pajar/blir sämre. Öka säkerheten med ILO:mm görs lämplgen genom att låta de få ett eget nät som inte har kontakt med resten av nätverket.

Permalänk
Medlem

Finns det något intresse av HP GEN8 därute, om man ville sälja sin? Vad kan den vara värd? Köpt i slutet 2017. Original CPU, lagt på 4gb-sticka så totalt 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Finns det något intresse av HP GEN8 därute, om man ville sälja sin? Vad kan den vara värd? Köpt i slutet 2017. Original CPU, lagt på 4gb-sticka så totalt 8gb.

Går då och då någon här på marknaden. De brukar inte vara mycket billigare än inköpspris, ~1500kr eller mer beronde på konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Finns det något intresse av HP GEN8 därute, om man ville sälja sin? Vad kan den vara värd? Köpt i slutet 2017. Original CPU, lagt på 4gb-sticka så totalt 8gb.

jag fick upp intresset för några månader sen och jag hittade ingen som sålde någonstans, fast en fullt uppgraderad som gick för 5500kr på tradera. Hittade senare en med standard + 500GB disk för 3000kr på ebay som det fick bli då jag inte hade tålamod att vänta

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite sugen på att byta ut CPUn i min Gen8, är det 1265v2 då som rekommenderas? Slog på VPN med original-CPUn och då gick den i taket så fort jag laddade ner något. Är väl för att original inte stödjer kryptering och 1265v2 gör det? Behöver man fixa en ny kylare då och isåfall vad rekommenderas?

Använder denna som lagringsburk. Men vore trevligt kunna köra torrents med VPN, om ens 1265v2 klarar det. Det sitter 8gb minne i burken

Permalänk
Medlem

@56KV90: redan en i3 3240 (som är en vanlig uppgradering) klarar VPN med lätthet, frågan är bara vad du har för krav på hastighet?

I mitt tycke så kommer största fördelen när man går upp på Xeon prollarna att det finns kraft nog att köra t.ex. Unraid med flera dockers/vm. Kör två Microservrar hemma, en med Xeon 1230v1, 16 GB RAM och en med Xeon 1220V2 (ej L), 8 GB RAM och båda med Unraid.

Hur min setup ser ut bara för att ge ett exempel:

Server 1:
Primärlagring
pfSense brandvägg #1
Pihole DNS Docker
Unifi Docker
Teamspeak Server Docker
VM #1 Ubuntu 16.04 server (Oscam, MariaDB, Owncloud)
VM #2 Windows Server 2016 (Allmäna applikationer, typ terminalskrivbord)
VM #3 Ubuntu 16.04 server (OpenVPN klient, Deluge, Couchpotato)

Server 2:
Lagring av backuper
pfSense brandvägg #2
Pihole DNS Docker
URBackup Docker

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med min microserver, slänger i ett m1015-kort och kopplar på diskarna, men hittar varken kort eller diskar. Kortet fungerar utmärkt i en annan dator, men just i microservern hittas den inte... Någon som har någon idé vad det kan vara?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag har lite problem med min microserver, slänger i ett m1015-kort och kopplar på diskarna, men hittar varken kort eller diskar. Kortet fungerar utmärkt i en annan dator, men just i microservern hittas den inte... Någon som har någon idé vad det kan vara?

Konstigt har 2 microserver med m1015 som fungerar utan problem, kör omflashad lsi it-firmware.
Vad har du för fw?

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Har senaste LSI firmware it-mode, så det ska inte vara problemet... Kanske kan prova och flasha om det och se om det hjälper.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS