Ny "billig" windowsplatta, är prestandaökningen tillräckligt stor?

Permalänk
Medlem

Ny "billig" windowsplatta, är prestandaökningen tillräckligt stor?

I december 2014 så köpte jag en Lenovo Miix 3 för 2300 kr. Den har en Atom Z3745F och är seg som sirap. Jag har aldrig varit nöjd med den eftersom mitt tålamod helt enkelt är för dåligt.

Häromdagen såg jag en recension på youtube av en Teclast X4: https://youtu.be/AnZXkwvX2eg
Ser rätt smutt ut. 340 usd översätter jag till ca 4100 sek med moms.

Om jag kommer ihåg rätt nu så hade Teclasten (med en Atom Celeron N4100), i geekbench, drygt 1700 poäng i singlecore och ca 5500 poäng i multicore. Jag är väldigt mycket ur hårdvarusvängen så jag visste inte riktigt vad det innebär. Hursomhelst så körde jag samma benchmark på min nuvarande Lenovo och fick ~850 i singlecore och ~2300 i multicore.

Jag kan ju se att den presterar bättre, men är det tillräckligt? Spontant känns det som en rätt fattig prestandaökning när jag jämför med en surfplatta som är nästan fem år gammal och kalastrött. Dessutom så är Teclasten nästan dubbelt så dyr, saknar svenskt tbord och jag måste köpa den från Kina.. Den har dock mer minne och både större och snabbare lagring. Det ska medges.

Har du måhända gjort samma/liknande uppgradering? Var det värt det?

Permalänk
Avstängd

@Olegh: En iPhone 7 har 3500 single score, en iPhone XS har 4797.

Så om du tycker att kinaploj är värt det så visst. Men det är inga snabba prylar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste man upp på en i3 för att det ska gå att använda i stort sett :/

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Lamina T1026 från Inet för en tid sedan. Inte toksnabb, men räcker för att surfa etc med, vilket var det jag ville åt. Sitten en Atom X5 Z8350 i den. De har även billigare varianter.

https://www.inet.se/produkt/1986308/lamina-t1026-10-1-4g-win-...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av lronhubbard:

@Olegh: En iPhone 7 har 3500 single score, en iPhone XS har 4797.

Så om du tycker att kinaploj är värt det så visst. Men det är inga snabba prylar.

Nej, jag inser ju det. Hade jag kunnat få en iPad Pro 10.5 med Windows 10 så kanske...

Skrivet av lasseTM:

Tyvärr måste man upp på en i3 för att det ska gå att använda i stort sett :/

Då ökar ju tyvärr både storlek och pris. Jag fattar ju det att 2300 som jag gav för min nuvarande både var ett bra pris plus att dollarn är dyrare nu... men med tanke på hur prestandan i mobila enheter har exploderat de senaste åren så tycker man ju att det borde finnas något hyffsat alternativ iaf.

Skrivet av JamesBanana:

Köpte mig en Lamina T1026 från Inet för en tid sedan. Inte toksnabb, men räcker för att surfa etc med, vilket var det jag ville åt. Sitten en Atom X5 Z8350 i den. De har även billigare varianter.

https://www.inet.se/produkt/1986308/lamina-t1026-10-1-4g-win-...

Tack för tips, men en googling tyder på att den är ungefär lika långsam som min nuvarande.

Permalänk
Medlem

Har en Linx Vision som ungefär motsvarar Miix:en du har, och ja fy tusan vad långsam den är om man försöker göra något vettigt på den.

Jag tror att om du vill köra Win på en platta är Surface Go det absolut lägsta du kan köra på. Kanske hitta en begagnad sådan? Annars kostar instegsmodellen av Surface Go bara 4 400 kr på Elgiganten.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."