Permalänk
Medlem

Ansluta till Linux bakom 4G router

Jag vill kunna ansluta till en Linux maskin (Ubuntu server 18.04) bakom en 4G router (Telia nät), men vet inte hur jag ska lösa detta pga dubbel NAT från Telias sida.

I dagsläget så har jag även en Windows maskin bakom 4G routern och använder då TeamViewer till denna maskin (som funkar bra) och sedan därifrån till Linuxmaskinen, men nu tänker jag ta bort Windows maskinen och behöver därför en lösning att koppla upp Linuxburken.

Tacksam på förslag vad jag ska titta på för lösning.

[EDIT] Jag skulle vilja undvika ha en desktop environment på Linuxburken då den är rätt slö.

Permalänk
Medlem

Använda en VPN som erbjuder publik adress är väl det enklaste, speciellt med tanke på portar.
Annars har du tjänster såsom noip.com.

Båda går givetvis att sköta via cli samt inte så krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Behöver du komma åt Linux-burken från flera datorer eller bara en? Har den isf publik IP? Windows eller Linux?

Om det är en Linux-maskin med publik ip kan du skapa en omvänd ssh-tunnel och mappa en ledig port på den maskinen till tex port 22 (ssh) på 4G-burken. När du vill göra något på 4G-burken ansluter du vara till din valda port på localhost så sköter tunneln så att trafiken kommer fram. Enda nackdelen med reverse ssh är att den inte kopplar upp sig på nytt om den tappar kontakten, för det kan man köra tex autossh så är problemet ur världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.