Permalänk

12"-bas till EPA-traktor

Tjena! någon som har någo tips om en bra 12" bas till min epa? Sitter på ett GAS Pro 1000.1 slutsteg nu och vill få de mesta ut av de.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet från den tiden då jag bygde billjud var att rockfords basar alltid levererade. GAS var skräp, ingen aning hur det ser ut nu. Tycker dock personligen att alla lägger för stort fokus på slutsteg. Hellre en slant extra på bra element.

Kör försiktigt.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Denna fråga är nästan i klass med hur långt är ett snöre!
Med Epa menar du då Epa heller A-Traktor?
Är det en Epa så handlar det ju oftas om duett/pv.
A-Traktor så finns det ju många bilar man har byggt på över åren.

Men till mina frågor (ett par).
Hur högt vill du kunna spela? SKa det bara vara så högt som möjligt heller behöver det vara kvalitet med i bilden?
Vad har du i övrigt? huvudenhet/framsystem/osv? Framsystemet=Bas(om det finns)/mellanregister/disskant framme i "epan".
Bör basen vara "balanserad" efter framsystemet heller ska det vara så mycket dunka/mullrande som möjligt även om framsystemet bara hänger med till hälften?
Måste det vara en 12" heller funkar det med 2X8" heller en 15" istället?
Hur stor låda har du plats med? Hur stor låda vill du ha? (och ja det kan skilja oerhört mycket mellan dessa två frågor).

Vad har du råd med?
Kan det kanske vara en idé att samtidigt uppgradera framsystemet.
Ska du bygga låda heller ska du leja bort bygget? Alternativt köpa en redan färdigbyggd låda?
Hur vill du att lådan/basen ska låta?
Slapp/mullrande/rapp/snärtig? heller räcker det om det skallrar i nummerplåten/etc?
Ska det kännas i bröstet? Och om ja vad föredrar du, att det känns som man slår sig själv på bröstet=högre hz heller mer slappt/mullrande=lägre hz?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Min erfarenhet från den tiden då jag bygde billjud var att rockfords basar alltid levererade. GAS var skräp, ingen aning hur det ser ut nu. Tycker dock personligen att alla lägger för stort fokus på slutsteg. Hellre en slant extra på bra element.

Kör försiktigt.

Man ska ALLTID ha ett kraftigt slutsteg. Då alla element får en jobbig tid när steget inte pallar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bättre element har oftas bättre tålighet och oftas bättre ljud.
Men samtidigt så har bättre slutsteg mindre risk att klippa (dvs skicka ut likström till elementen vilket i längden är skadligt) och bättre kontroll över konen=mindre risk för att konen/talspolen bottnar hoppar ur magneten (skadligt för talspolen), MEN ger även bättre ljud på grund av bättre kontroll över konen.

Då är ju frågan var är det mest prisvärt att lägga stålarna?
Svaret är troligen det beror på vad man tittar på för steg/element, skulle säga att ibland är det åt ett håll o ibland åt andra hållet.
Men mitt tips är upp till en viss nivå så är steget det viktigaste dvs man bör undvika den sämsta dyngan vilket tyvärr inte alltid=billigast.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man ska ALLTID ha ett kraftigt slutsteg. Då alla element får en jobbig tid när steget inte pallar.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför som steget bör dimensioneras efter behovet, både elementens kapacitet och 'kundens' krav. Allt beror på applikationen i fråga. Men man ska inte snåla i onödan på effekten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Därför som steget bör dimensioneras efter behovet, både elementens kapacitet och 'kundens' krav. Allt beror på applikationen i fråga. Men man ska inte snåla i onödan på effekten.

Helst lite mer effekt, du kan spela både högre och bättre än bra element och dåligt steg. Orkar det inte kör det ut fyrkantsvåg och dina fina element brinner upp 😉. Man ska aldrig snåla på effekt då minster man kontroll och zapp så skiter sig allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Helst lite mer effekt, du kan spela både högre och bättre än bra element och dåligt steg. Orkar det inte kör det ut fyrkantsvåg och dina fina element brinner upp 😉. Man ska aldrig snåla på effekt då minster man kontroll och zapp så skiter sig allt

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, är saker korrekt installerade och dimensionerade är det ett icke problem, det kör inte ut en fyrkantvåg och inget brinner. Ingen säger något om att såna på effekten, bara att dimensionera efter behov.

Och nej, det du nämner är en för bred generalisering och inte sant på grund av detta. Du kan spela riktigt högt med ett svagt steg och billigt element, lika som du kan spela lika högt med er dyrt steg och ett dyrt element. Det handlar om applikation och verkningsgrad, något som varierar från fall till fall. Det sagt är detta med vettig hårdvara I tankarna, inte den billigaste skiten man kan hitta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Rockford fungerar väll alltid om man vill "dunka" För många herrans år sedan körde jag ett Rockfordsteg och den enda basen som höll var faktiskt en GAS 123PRO 12", provade Kicker, JBL och Rockford bas men dessa brann.

Jag hade en polo förra sommaren och i den körde jag med ett GAS 500Watts monoblock och 2st GAS Alpha 802 (8Tums basar med 2x2Ohms spolar) Kopplade i 2Ohm. Detta fungerade bra.

Frågan är ju dock vad vill du lira? Är det SPL eller SQL vi talar om? Dayton fins ju på BRL och är rätt trevliga, sedan finns ju även B2 som är rätt så nice, men svårt att rekommendera när jag inte vet vad du vill lira

Tillägg till texten: Kom ihåg att lådan är viktig för basen den oxå, fel låda är aldrig kul att ha

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nej, är saker korrekt installerade och dimensionerade är det ett icke problem, det kör inte ut en fyrkantvåg och inget brinner. Ingen säger något om att såna på effekten, bara att dimensionera efter behov.

Och nej, det du nämner är en för bred generalisering och inte sant på grund av detta. Du kan spela riktigt högt med ett svagt steg och billigt element, lika som du kan spela lika högt med er dyrt steg och ett dyrt element. Det handlar om applikation och verkningsgrad, något som varierar från fall till fall. Det sagt är detta med vettig hårdvara I tankarna, inte den billigaste skiten man kan hitta.

Givetvis men ofta finns inte alla parametrar tillgängliga så att ta i lite extra är att föredra. Få steg som har data om hur det presterar efter 1 timme i hög värme med stora effekt uttag och mkt annat som åldrande mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.