AMD "Navi" är helt nya grafikarkitekturen RDNA – släpps med Radeon RX 5000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD "Navi" är helt nya grafikarkitekturen RDNA – släpps med Radeon RX 5000-serien

Samtidigt som AMD haussar Ryzen 3000-serien ger de ut fler detaljer om grafikfamiljen Navi. Till grund för denna är den helt nya grafikarkitekturen RDNA – Radeon DNA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan köpt ett 2070 så hade jag gärna använt en AMD GPU igen, senast var ett 7950 som jag var supernöjd med. Kul att det inte var en till iteration av GCN!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande med RDNA!

Frågan är om man gjorde fel i att köpa Vega 56 för 3000 kronor då... 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de släpper en ersättare till Radeon VII också med den nya arkitekturen för att kanske ta upp kampen mot 2080 TI

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att lansering fortfarande är en bit bort om detaljerna är så sparsmakade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Känns spontant som att lansering fortfarande är en bit bort om detaljerna är så sparsmakade.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska släppas i Juli.

Detaljerna kommer på E3.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att de äntligen rört sig bort från GCN. Nu känns allt mycket mer lovande med både Navi och möjligheten att släppa highend GPU:s.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Intressant. Eftersom Navi verkar funka att köra med Vega-drivrutinen undrar jag riktigt hur mycket nytt det är - "helt nya" GCN lånade massor av VLIW4 som kom närmast innan - men bättre cache-hierarki är helt rätt väg att gå, och bättre IPC är alltid nyttigt, hur de nu än åstadkom det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ser oerhört positivt ut. Jag hade fel på avgörande punkter. Men har gladeligen fel åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Allt jag begär vid detta laget är att AMD har som mål att konkurrera med Nvidia om övre segmentet på sikt och att det blir ordentlig konkurrens prismässigt som prestandamässigt i mellansegmentet vid start.

Sett till vad 2080ti presterar så har Nvidia ett löjligt stort övertag just i övre segmentet.
Och då har dom redan nytt på gång, som alltid.

Väljer dom att stanna vid mellansegmentet+ så kommer väldigt dyra grafikkort vara här för att stanna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Otippat att Navi inte är GCN.
Bra att man bestämt sig för att dela upp compute /grafik
Det finns alltså hopp för oss som mest använder grafikkort till grafik.
Enda orosmolnet är hur man lyckas med drivrutinerna till en ny arkitektur, speciellt de första månaderna. Fine-wine?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksam att gå över till AMD efter alla år med Intel, och samma gäller Nvidia och AMD.
Sista AMD kortet jag hade var ett 4870.

Det man är bekväm med är det man oftast köper. Enda som kan få mig på andra tankar är priset om det visar sig att de är minst likvärdiga på allt.

Kommer dock bli intressant att se riktiga reviews utav kommande cpuer och gpuer sen ifrån AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ska släppas i Juli.

Detaljerna kommer på E3.

Det kommer "släppas" i juli och sen kommer korten som man vill köpa tillgänglig i butik i Sverige (typ sapphire pulse/nitro) i början av 2020 :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det kommer "släppas" i juli och sen kommer korten som man vill köpa tillgänglig i butik i Sverige (typ sapphire pulse/nitro) i början av 2020 :)?

Med vega56/64 dröjde det men tidigare har det inte tagit så lång tid för kort med andra kylare att dyka upp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hmm.. Frågan för mig är bara vad detta rx 5700 skulle landa på för pris? Har en beställning på ett Asus RTX 2060 Strix OC från Komplett för ~3900, frågan är om det är värt att avbeställa och hoppas på att Navi ger bättre prestanda för samma pris, eller om jag helt enkelt ska nöja mig med ett RTX 2060? Svårt val utan mer information, problemet är ju också att om jag avbeställer så kan jag inte ångra mig då det skulle bli flera hundra kronor dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att de verkar gimpa compute-prestandan. Gör det helt klart mindre attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eftersom Navi verkar funka att köra med Vega-drivrutinen...

Huh? Källa?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Huh? Källa?

Det har dykt upp lite benchmarks av ett chip som identifierar sig som Vega (GFX9) men är av samma storlek som det beryktade Navi. Gissningen var att det var Navi ES med Vega-drivrutin. Behöver inte alls vara sant, men då behöver man förklara dessa skumma benches på nåt annat sätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DasIch:

Jag gillar inte att de verkar gimpa compute-prestandan. Gör det helt klart mindre attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite tråkigt, men det positiva är att det ger bättre prestanda i spel, svårt att vara bra på två saker samtidigt, det var denna väg Nvidia valde, när de kom med GTX680, vilket ju blev en succé.
Fördelen är också att GCN kan bli bättre på compute, nu när de slipper snegla så mycket på spelprestanda.
Vi kanske kommer att få se någon hybridlösning med två kretsar på samma grafikkort, i framtiden, vem vet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köpte precis en dyr gsync skärm så blir Nvidia grafikkort nästa gång. AMD har ju vart en besvikelse väldigt länge. Men kanske den här gången vänder vindarna på riktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntar nog till Navi "refresh" innan mitt 980 ti pensioneras då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har dykt upp lite benchmarks av ett chip som identifierar sig som Vega (GFX9) men är av samma storlek som det beryktade Navi. Gissningen var att det var Navi ES med Vega-drivrutin. Behöver inte alls vara sant, men då behöver man förklara dessa skumma benches på nåt annat sätt.

Det betyder dock inte nödvändigtvis att drivaren är samma, bara att textsträngen den identifierar sig med är samma.

Gissningsvis försöker förhandsversionerna av Navi-drivaren flyga under radarn. Hade ju varit en lite tråkig överraskning om drivaren hade identifierat sig som Navi, eller hur?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Nämndes där någon information om prisuppgifter på Navi? Känner inte riktigt att man vill lita fullt ut på de ryktena som släppts.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det betyder dock inte nödvändigtvis att drivaren är samma, bara att textsträngen den identifierar sig med är samma.

Gissningsvis försöker förhandsversionerna av Navi-drivaren flyga under radarn. Hade ju varit en lite tråkig överraskning om drivaren hade identifierat sig som Navi, eller hur?

Med tanke på att de fortfarande tänkt vidareutveckla GCN så kan det också vara ett nyare Navi-kort för proffsmarknaden och inte Navi man sett i de testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Nämndes där någon information om prisuppgifter på Navi? Känner inte riktigt att man vill lita fullt ut på de ryktena som släppts.

Nope. Inget alls om prisuppgifter eller närmare presentation av prestandan eller line-ups. Detta skulle de gå igenom på E3 sa dem, om jag minns rätt.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Får hoppas att de släpper en ersättare till Radeon VII också med den nya arkitekturen för att kanske ta upp kampen mot 2080 TI

Hade ju varit trevligt så klart men det känns som att även om de nu hade släppt något så hade nVidia kontrat med ett "3080 Ti". Är glad att AMD på allvar konkurrerar med Intel gällande CPUer men det känns som att de har en lång väg kvar att gå gällande GPUer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Nope. Inget alls om prisuppgifter eller närmare presentation av prestandan eller line-ups. Detta skulle de gå igenom på E3 sa dem, om jag minns rätt.

Enligt denna video så ska det komma fram den 10 juni.
Kolla vid 30 min och lite fram

https://www.youtube.com/watch?v=jy0Q75xCwDU#action=share

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med vega56/64 dröjde det men tidigare har det inte tagit så lång tid för kort med andra kylare att dyka upp.

Nja,

290/290x dröjde också länge mellan "lansering" och dugliga eftermarknadskort i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nja,

290/290x dröjde också länge mellan "lansering" och dugliga eftermarknadskort i Sverige.

290 kom november 2013 och vad jag minns kom det kort från ASUS osv med andra kylare rätt fort typ jan/feb 2014. Men har inga datum i huvudet kanske minns fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på att de fortfarande tänkt vidareutveckla GCN så kan det också vara ett nyare Navi-kort för proffsmarknaden och inte Navi man sett i de testerna.

Du menar väl ett nytt GCN-kort?

Men det är en bra poäng, så kan det naturligtvis vara.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810