Intel avslöjar prestandasiffror för Gen11 – nästa generations integrerade grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar prestandasiffror för Gen11 – nästa generations integrerade grafik

Intel tar ett stort kliv upp i prestanda med grafikarkitekturen Gen11 som kommer med familjen Ice Lake i år. I spelet Counter-Strike: Global Offensive ökar prestandan med 72 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt!
Konkurrens brukar vara bra för oss konsumenter

Däremot så ska man väl ta Intels egna tester med en nypa salt...

La till text
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra Intel 🎉

Permalänk
Medlem

Fortfarande för klent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

När det gäller de kraftigaste desktop cpuerna så känns internt gpu för just använda som grafikkort onödigt, även om man kan använda gpun till annat. Köpa en 9900K utan något externt grafikkort är få som gör.

Men enklare desktop och framförallt laptop så känns det bara som att en liten bråkdel har behov av externa grafikkort och det är bra att det går framåt.
Jag minns när jag för många år sedan köpte en billig laptop till morsan och den hade lite problem med netflex, svtplay, youtube och liknande. Idag är knappast detta något problem på de allra enklaste även om man ska spela upp 4k, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När det gäller de kraftigaste desktop cpuerna så känns internt gpu för just använda som grafikkort onödigt, även om man kan använda gpun till annat. Köpa en 9900K utan något externt grafikkort är få som gör.

Men enklare desktop och framförallt laptop så känns det bara som att en liten bråkdel har behov av externa grafikkort och det är bra att det går framåt.
Jag minns när jag för många år sedan köpte en billig laptop till morsan och den hade lite problem med netflex, svtplay, youtube och liknande. Idag är knappast detta något problem på de allra enklaste även om man ska spela upp 4k, eller har jag fel?

Dom "allra enklaste" har ju knappast 4k så det beror på hur du menar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Dom "allra enklaste" har ju knappast 4k så det beror på hur du menar

Jag tänkte ut till tvn som kan ha 4k.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna velat veta mer om mediablocket och hur det ser ut med 4K-upplösning och bildfrekvens osv.

Jag har funderat på att köpa en ny HTPC inom en relativt snar framtid och frågan är om en Intel- eller AMD-processor gör sig bäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tänkte ut till tvn som kan ha 4k.

Det kan inte vara många som kopplar sina datorer direkt till TVn istället för att streama. I budgetsegmentet är det nog försvinnande få som gör det. Oavsett vilket så är det fortfarande få som kör 4k och åter igen försvinnande få som gör det i budgetsegmentet. Bara för att det står 4k i hörnet på TVn betyder inte att folk ser på det eller knappt att TVn klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det kan inte vara många som kopplar sina datorer direkt till TVn istället för att streama. I budgetsegmentet är det nog försvinnande få som gör det. Oavsett vilket så är det fortfarande få som kör 4k och åter igen försvinnande få som gör det i budgetsegmentet. Bara för att det står 4k i hörnet på TVn betyder inte att folk ser på det eller knappt att TVn klarar av det.

Vet bara en i min krets som streamar, alla andra har en dator kopplad direkt till Tv.n.
Budgetsegment, vad räknas dit tycker du ? Jag köpte en Acer 885 med en Intel 8400 till min morsa för 5895kr. Galet bra dator för pengarna och klarar köra Netflix i 4k utan problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det kan inte vara många som kopplar sina datorer direkt till TVn istället för att streama.

Vad menar du med att streama istället?
Jag har datorn kopplad direkt till TVn och streamar på datorn...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Kilroy:

Jag hade gärna velat veta mer om mediablocket och hur det ser ut med 4K-upplösning och bildfrekvens osv.

Jag har funderat på att köpa en ny HTPC inom en relativt snar framtid och frågan är om en Intel- eller AMD-processor gör sig bäst...

Det har inte avslöjats några detaljer runt Gen11-arkitekturens komponenter än, men sannolikt får vi veta mer om det under Intels öppningspresentation på tisdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Jag tar detta med ett saltkar. Jag väntar på andra tester utöver Intels egna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När det gäller de kraftigaste desktop cpuerna så känns internt gpu för just använda som grafikkort onödigt, även om man kan använda gpun till annat. Köpa en 9900K utan något externt grafikkort är få som gör.

Men enklare desktop och framförallt laptop så känns det bara som att en liten bråkdel har behov av externa grafikkort och det är bra att det går framåt.
Jag minns när jag för många år sedan köpte en billig laptop till morsan och den hade lite problem med netflex, svtplay, youtube och liknande. Idag är knappast detta något problem på de allra enklaste även om man ska spela upp 4k, eller har jag fel?

Nu var väl det här bara mobila varianter och inte desktop? Jag tycker ändå intergrerade grafikkretsar är relevanta. Tänker till typ farsan som spelar diverse age of empires och inte bryr sig om höga bildfrekvenser.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Intels första intressanta processor på 5 år.
Förhoppningsvis är det sluter på alla Spectre, Meltdown, etc SMT/HT-relaterade buggar.
Men jag tycker ändå att förbättringarna är för blygsamma.

Permalänk
Medlem

Läste att Intel använde sig utav LPDDR4X. Sen vet vi ju inte om det är single eller dual channel ram heller.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du med att streama istället?
Jag har datorn kopplad direkt till TVn och streamar på datorn...

Tror han tänker på Chromecast och liknande.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hittade detta på intel. Har gjort styckeindelningar så det ska vara lättare att läsa. Intel har ju direkt en stor fördel med ram minnet iaf.

1Ice Lake gaming performance:
Total War: Three Kingdoms 2.08X
Rainbow Six Siege 1.82X
CS:GO 1.72X
Based on gaming performance on those titles with the following settings:
Total War:Three Kingdoms: “Battle” benchmark scenario at 1920×1080 resolution – full screen, V-Sync: off, Low Quality Preset, Resolution Scaling: 100%

Rainbow Six: Siege – Y4S1: 5 minutes of gameplay in “Suburban Extraction’ situation at 1920×1080 resolution – full screen, Vsync: off, Medium Quality Preset, Measured with: PresentMon, 300Seconds

Counter-Strike: Global Offensive – 1.36.9.5: 5 minutes of gameplay against bots of Dust II map at 1920×1080 resolution – full screen, Medium quality Presets, Multicore Rendering: Enabled, FXAA: Disabled, Texture Filtering Mode: Anisotropic 4X, Vsync: Off.

Configuration:
Intel preproduction system
ICL-U, PL1=15W, 4C/8T
Turbo TBA
Intel Gen11 Graphics, preproduction GFX driver
Memory: 8GB LPDDR4X-3733
Storage: Intel SSD Pro 760P 256GB
OS: Microsoft Windows* 10, RS5 Build 475, preproduction Bios

vs.

Intel preproduction system
WHL U, Intel® Core™ i7 8565U 1.8 GHz, up to 4.6 GHz Turbo PL1=20W TDP, 4C/8T
Intel UHD Graphics 620
Graphics driver: 26.20.100.6709
Memory: 16GB DDR4-2400, Storage: Intel SSD 760P 512GB, OS: Microsoft Windows* 10 RS5 Build Version 475

Measured by Intel as of May 2019

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hittade detta på intel. Har gjort styckeindelningar så det ska vara lättare att läsa. Intel har ju direkt en stor fördel med ram minnet iaf.

1Ice Lake gaming performance:
Total War: Three Kingdoms 2.08X
Rainbow Six Siege 1.82X
CS:GO 1.72X
Based on gaming performance on those titles with the following settings:
Total War:Three Kingdoms: “Battle” benchmark scenario at 1920×1080 resolution – full screen, V-Sync: off, Low Quality Preset, Resolution Scaling: 100%

Rainbow Six: Siege – Y4S1: 5 minutes of gameplay in “Suburban Extraction’ situation at 1920×1080 resolution – full screen, Vsync: off, Medium Quality Preset, Measured with: PresentMon, 300Seconds

Counter-Strike: Global Offensive – 1.36.9.5: 5 minutes of gameplay against bots of Dust II map at 1920×1080 resolution – full screen, Medium quality Presets, Multicore Rendering: Enabled, FXAA: Disabled, Texture Filtering Mode: Anisotropic 4X, Vsync: Off.

Configuration:
Intel preproduction system
ICL-U, PL1=15W, 4C/8T
Turbo TBA
Intel Gen11 Graphics, preproduction GFX driver
Memory: 8GB LPDDR4X-3733
Storage: Intel SSD Pro 760P 256GB
OS: Microsoft Windows* 10, RS5 Build 475, preproduction Bios

vs.

Intel preproduction system
WHL U, Intel® Core™ i7 8565U 1.8 GHz, up to 4.6 GHz Turbo PL1=20W TDP, 4C/8T
Intel UHD Graphics 620
Graphics driver: 26.20.100.6709
Memory: 16GB DDR4-2400, Storage: Intel SSD 760P 512GB, OS: Microsoft Windows* 10 RS5 Build Version 475

Measured by Intel as of May 2019

Dold text

mm. Mätningar gjorda av tillverkarna själva tar jag med ett lastbilsflak salt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vill se riktiga test innan jag tar siffrorna på riktigt.
Det verkar även vara väl utvalda test och inställningar för att uppnå resultatet.
25w är en väldigt udda effekt att testa på, normalt är 15w för U och 35w de som förbrukar mer.
Får se när dessa faktiskt finns på tillgängliga på marknaden kanske bör de jämföra med 4700U istället för 3700U, intel skrev trots allt begränsad upplaga enligt läckorna så kanske blir det mest en papperslansering i praktiken.
Vi får även se om AMD presenterar stöd för VSR som patent från 2017 har indikerat, kanske kommer det till navi?
Jag undrar även om hur VRS påverkar bildkvaliteten på klen hårdvara men med de inställningar som detta sker i så är det kanske en icke fråga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Läste att Intel använde sig utav LPDDR4X. Sen vet vi ju inte om det är single eller dual channel ram heller.

Vad jag läst så använde Intel datorn dual channel och AMD single men vill gärna se officiella siffror innan jag tar det som fakta såg inget om single eller dual i texten.
https://newsroom.intel.com/news/2019-computex-intel-kickoff/
Att AMD RR endast har 2400MHz beror på att det är maxi minneshastighet som stöds i RavenRidge laptops.
Nu vet jag inte riktigt vilken hårdvara som användes men troligen är bios F07 som användes i RR laptopen väldigt gammal och saknar senare prestandaförbättringar men jag har ingen koll på bioserna till 3700U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du med att streama istället?
Jag har datorn kopplad direkt till TVn och streamar på datorn...

Har du en bildkabel till TVn från datorn så sköter datorn uppspelningen men om inte så streamar du över något sorts nätverk och då sköter TVn all uppspelning själv.

Permalänk
Medlem

Om man inte slår en processor som finns i butik med en processor som ska finnas i handeln innan årsskiftet kanske man ska låta bli jämförelsen. Kul med lite feta RAM-Speeds dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hade gärna velat veta mer om mediablocket och hur det ser ut med 4K-upplösning och bildfrekvens osv.

Jag har funderat på att köpa en ny HTPC inom en relativt snar framtid och frågan är om en Intel- eller AMD-processor gör sig bäst...

Gissar att AMD hinner först till HDMI 2.1 på desktopsidan med Ryzen 3xxx APU:er och att Intel vinner racet till HDMI 2.1 på mobila. Utan HDMI 2.1 känns diskussioner om bildfrekvens onödiga, samtliga "current gen" CPUer med integrerad grafik klarar idag att maxa bandbredden i HDMI 1.4. Om inte Ryzen kommer stödja det får vi nog ingen desktop med integrerad grafik som har HDMI 2.1 i år. Man kan ju hoppas att Intels mobila CPUer kommer integrerade på något litet moderkort. Själv hoppas jag på en Ryzen APU med next gen XBOX/PS prestanda.

[edit]Skrev felaktigt att de kunde maxa bandbredden i HDMI 2.0, det är fel, ska vara 1.4. Vilket gör hela mitt inlägg fel, de lär dessvärre bara komma upp i HDMI 2.0 i år trots att AMD ska producera en APU för nästa generations konsoller som med all säkerhet kommer ha HDMI 2.1[/edit]

Fel HDMI-version
Permalänk
Inaktiv

Variable Rate Shading låter som tidigare varrianter av dynamic contrast på plattskärmar.

Allt som är skuggit blir svart. Att som är ljust blir vitt. Säkerligen mer sofistikerat än så, får vi hoppas i alla fall. Men ändå inget annat än att sänka kvaliten för att få lite fler fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gissar att AMD hinner först till HDMI 2.1 på desktopsidan med Ryzen 3xxx APU:er och att Intel vinner racet till HDMI 2.1 på mobila. Utan HDMI 2.1 känns diskussioner om bildfrekvens onödiga, samtliga "current gen" CPUer med integrerad grafik klarar idag att maxa bandbredden i HDMI 2.0. Om inte Ryzen kommer stödja det får vi nog ingen desktop med integrerad grafik som har HDMI 2.1 i år. Man kan ju hoppas att Intels mobila CPUer kommer integrerade på något litet moderkort. Själv hoppas jag på en Ryzen APU med next gen XBOX/PS prestanda.

Vet inte om jag missförstår dig nu men vilken cpu med integrerad Gpu klarar maxa ut till 18Gbps, eller snackar du om nått annat ?
Tidigt på morgonen så det kan va det också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite roligt att de inte vågar skriva ut fps. "titta den nya grafikdelen har 4fps istället för 2!"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Så Intel ökar antalet EU med 167% (från 24 till 64) och krymper en hel nod, och prestandan går upp 71%. Det är inte alldeles imponerande - faktum är att jag tror att det är sämre än vad Intels bästa iGPUer klarar idag. Samtidigt låtsas Intel att det inte alls har att göra med att Ice Lake körde med LPDDR4X-3733, medan de andra två fick DDR4-2400.

Visst, det är trevligt att GPU-prestandan går upp, men jag tror inte att varenda laptop kommer att köra med minnen i strax under 4GHz för att mata GPUn. Intel behöver fortfarande sin Crystalwell-lösning för minnet, och den verkar de inte prata om för 10nm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Har du en bildkabel till TVn från datorn så sköter datorn uppspelningen men om inte så streamar du över något sorts nätverk och då sköter TVn all uppspelning själv.

Jag tycker du använder ord väldigt konstigt, när jag kollar på Netflix på en dator så streamar jag över någon sorts nätverk...

Menar du om en använder appar på en Smart TV för att streama istället för en dator?
Eller en chromecast? Fast då sköter ju inte TVn någon uppspelning utan chromecasten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vet inte om jag missförstår dig nu men vilken cpu med integrerad Gpu klarar maxa ut till 18Gbps, eller snackar du om nått annat ?
Tidigt på morgonen så det kan va det också.

Nope jag har helt fel, du har rätt, HDMI 1.4 ska det vara.