Permalänk
Medlem

Bygge för ca 7000

Hejsan!

Nu är de så att farfars dator är inne på sin sista vers (eller ja, de va den redan för 4-5 år sen).
Har fått i uppdrag att bygga nått nytt åt honom som jag tänkt ta tag i till veckan.

De va ett tag sen jag tittade på hårdvara så är lite utanför vad som är bra just nu.
Datorn kommer att användas mesta del till lättare film och bild redigering, förutom då de vanliga web surfandet.

Var först inne på att köpa AMD men såg rätt snabbt att många av deras CPUer saknar grafik krets, vilket inte hade varit något problem om jag inte precis gjorde mig av med mina gamla GPUer.

Har lite få krav, de ska vara nytt (inte mitt krav), mycket lagring samt att de ska landa runt 7000kr. Så tänker runt 2TB, samt att man lägger till en SSD lite senare när de börjar klagas på att de går långsamt igen.

Plockade ihop lite olika byggen men tror att jag bestämt mig för nedan, någon som har nått förbättrings förslag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@AleMal:

Detta kanske kan vara något:

Det är inbyggd GPU i CPUn och CPUn har 4kärnor oh 8Trådar. Jag fick även med 240GB SSD samt 2TB HDD.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Jadu de där ser helt perfekt ut.
En bra bit under budget med, det välkomnas!

Ska kika lite mer på CPUn men bara av en snabb googling så ser den helt OK ut!

Kan behöva göra lite mindre ändringar bara, har lite tidspress så skulle föredra att kunna åka till butik och köpa. Men nu vet jag lite mer vad jag ska kika på.

Tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@AleMal:

Sen kan du ju fråga om han vill ha en väldigt tyst dator, byt isf ut chassit och köp en lite biffigare luftkylare (ingen värsting, kostar kanske 400 kr) till CPU/APUn Jag tror att den lilla fläkten på stock-kylaren kommer låta en del när både CPU och GPU används samtidigt. Det finns ju lite budget kvar i 'bygget' ovan till att göra den tystare.

Om du köper annan kylare, se till att den går att montera åt "rätt håll" (utblås bakåt istället för uppåt) på AM4 kort. Googla lite innan för att vara säker då de inte verkar skriva ut det i produktbeskrivningar...

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på Seagate Firecuda istället för baracuda. Firecuda är snabbare på att läsa av och skriva på.

Permalänk
Medlem

Lek med att byta ut chassi, psu och moderkort mot: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5100388
Kylaren som följer med 2400G passar med en liten modifikation.

Lagring blir lite mer utmaning, men det får rum 2x 2.5" och 2x M.2 (enbart mmve, har ej M2-SATA),
så flytta över pengarna från PSU dit.

2400G 1590
Minne 989
Barebone 1766
2 TB 2.5 " 808
512G M2 800

5953 (Kollade på proshop för barebone och lagring)
(firecuda 2.5" / 2TB fanns på netonnet för 1050)

Permalänk
Medlem

@Snedspark:
Ska inte AMDs nya kylaren vara rätt bra nu för tiden?
Men ja, funderar på att eventuellt uppgradera den samt chassi fläktarna till noctua fläktar bara för att få ner ljudet lite.

Permalänk

@AleMal:

Jorå, de är bra. Men det är fortfarande en ganska liten fläkt som får snurra runt 2000 rpm för att hålla ner temperaturen. Jag bytte själv till en större och det drog ner ljudnivån (i ett rätt bra ljudisolerat chassi)

Permalänk

Gillar det bygget med undantag av chassiet. Jag skulle hellre, vilket jag också gjort, satsat på Fractal Design Define C.

Define C

Kostar ett par 100-lappar mer men det är det helt klart värt om du frågar mig.

Och lyssnar du på Snedsparks tips om en bättre kylare så lägger du till ett par 100 till och kommer fortfarande under 7000:-.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |