Intel avslöjar prestandasiffror för Gen11 – nästa generations integrerade grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker du använder ord väldigt konstigt, när jag kollar på Netflix på en dator så streamar jag över någon sorts nätverk...

Menar du om en använder appar på en Smart TV för att streama istället för en dator?
Eller en chromecast? Fast då sköter ju inte TVn någon uppspelning utan chromecasten...

Exakt så. Om en Chromecast eller en smart Tv sköter uppspelningen så gör inte PCn det och då spelar det ingen roll hurvida den hanterar 4k eller inte.

Om du tittar på Netflix på din dator så streamar du inte till en TV, vad är det som är konstigt tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hade gärna velat veta mer om mediablocket och hur det ser ut med 4K-upplösning och bildfrekvens osv.

Jag har funderat på att köpa en ny HTPC inom en relativt snar framtid och frågan är om en Intel- eller AMD-processor gör sig bäst...

Vad är det du saknar idag om man får fråga? T ex NUC:ar från kaby lake och framåt har ju redan stöd för det mesta och funkar imo riktigt bra som HTPC. Finns vissa aspekter som är lite knöliga när det kommer till HDR, men den bristen har alla PC plattformar idag, dels så är det omständligt i mjukvara sen måste man ju tyvärr välja mellan full färgupplösning och 10bit om man vill köra 2160p i 60hz. Rent generellt så tycker jag AMD-hårdvara brukar få lite mindre kärlek när det kommer till mediauppspelningsmjukvara.

Vad jag har sett kommer gen11 inte ha AV1 hw-avkodning, vilket inte är jätteförvånande då inga av de större konsumenttillverkarna har annonserat det i någon specifik kommande produkt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är det du saknar idag om man får fråga? T ex NUC:ar från kaby lake och framåt har ju redan stöd för det mesta och funkar imo riktigt bra som HTPC. Finns vissa aspekter som är lite knöliga när det kommer till HDR, men den bristen har alla PC plattformar idag, dels så är det omständligt i mjukvara sen måste man ju tyvärr välja mellan full färgupplösning och 10bit om man vill köra 2160p i 60hz. Rent generellt så tycker jag AMD-hårdvara brukar få lite mindre kärlek när det kommer till mediauppspelningsmjukvara.

Vad jag har sett kommer gen11 inte ha AV1 hw-avkodning, vilket inte är jätteförvånande då inga av de större konsumenttillverkarna har annonserat det i någon specifik kommande produkt än. Dock börjar mjukvareavkodarna se rätt lovande ut, så sitter man inte på en mobil enhet så bör det inte vara något större problem med uppspelning om man har en någorlunda kraftfull modern cpu.

Jag har idag en Llano som HTPC och den funkar, för det mesta, riktigt bra som det.
Men den har hängt med rätt länge och att kolla på Twitch-streams eller 60fps youtube osv är på gränsen på vad den orkar med vilket är lite irriterande ibland, så jag har börjat bli sugen på att byta ut den.

Och om jag ska byta ut den så vill jag köpa något som kommer hänga med minst lika länge, så fullt stöd för 4K med HDR i 60 Hz med 10bit osv känns som en bra brytpunkt att välja att uppgradera vid.

AV1 hw hade ju varit trevligt också då HEVC är så kasst på så många sätt och det verkar som att AV1 kommer vara den codec som gäller inom den närmsta framtiden.

Men jag kanske får vänta till Gen12 helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker du använder ord väldigt konstigt, när jag kollar på Netflix på en dator så streamar jag över någon sorts nätverk...

Menar du om en använder appar på en Smart TV för att streama istället för en dator?
Eller en chromecast? Fast då sköter ju inte TVn någon uppspelning utan chromecasten...

Jag tror han refererar till en detalj i hur streaming fungerar med Chromecast och Airplay osv. Om du streamar en videofil som ligger på nätet, skickar datorn/telefonen/paddan i princip bara en URL till den mottagande enheten, så att den enheten kan spela upp video utan att filen skickas över nätverket två gånger. Det gör att datorn/telefonen/paddan inte gör något jobb med att koda av videofilen, utan den mottagande enheten gör allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tror han refererar till en detalj i hur streaming fungerar med Chromecast och Airplay osv. Om du streamar en videofil som ligger på nätet, skickar datorn/telefonen/paddan i princip bara en URL till den mottagande enheten, så att den enheten kan spela upp video utan att filen skickas över nätverket två gånger. Det gör att datorn/telefonen/paddan inte gör något jobb med att koda av videofilen, utan den mottagande enheten gör allt.

Jag har redan svarat flera gånger på det här.
Streama = skicka över data som mottagaren får dekoda och spela upp. Det spelar ingen roll om det är en chromecast, en apple TV, en smart TV, en telefon, en dator etc. etc.
Alternativet till det är att skicka över en färdig bildsignal via t.ex. hdmi, dvi eller displayport.

Permalänk
Medlem