Program som bevakar webbläsarens kommunikation med sidor?

Permalänk
Avstängd

Program som bevakar webbläsarens kommunikation med sidor?

Tjena! Jag har återigen problem med VPN och Wordpress då jag arbetar åt en kund. Fast denna gång är det bara en av 18 bloggar som verkar "bugga" och neka mig att logga in. Problemet är att jag bara får se "Connecting" vid Wordpress-inloggning och sedan är jag tillbaka där utan att få något felmeddelande om fel användarnamn och/eller lösenord.

Finns det något program som man specifikt kan låta "bevaka" en webbläsares kommunikation med sidor där man kan få någon teknisk text som berättar exempelvis att, "Handshaking... Handshaking OK.... Connecting to server... Server denied access due to X, Y, Z" eller något liknande? Jag skulle behöva veta om det är serversidan som spökar eller om det är mitt Bahnhof som spökar. (är det ens tekniskt möjligt?)

VIKTIGT: Jag vill INTE ha något program som berättar ALL nätkommunikation för då kmr jag inte kunna särskilja på vad som är webbläsarens specifika "prat" med Wordpress-bloggen jag försöker komma in på och alla andra möjliga tjänster som ligger och drar nätverksbandbredd och kommunicerar.

Jag använder PureVPN på uppdrag av kunden och det är samma inloggningsuppgifter till alla dessa 18 bloggar som jag skriver varje månad i. Jag har PureVPN-uppgifter inlagda som vanlig VPN-anslutning nere åt höger där jag har trådlöst internet (ASUS-usbtjoffs). Förra månaden kom jag inte in på just denna blogg en dag och sedan dagen efter så kom jag in.

Allt jag bara gör är att starta datorn, starta PureVPN VPN-anslutningen, får tilldelad IP-adress (VPN) som ALLTID är samma (givetvis pga. säkerhetsskäl) och sedan håller jag bara tummarna att jag kommer att kunna logga in på dessa 18 bloggar för mitt arbete som oxå är mitt levebröd så därför det blir akut när det krånglar. Ibland fungerar det när jag rensar alla cookies & tjoffs från webbläsaren innan jag startar webbläsaren med alla Wordpress-bloggar och ibland spelar det ingen roll.

Kan en ISP vara orsaken till att man inte kmr in på en Wordpress-blogg som ansluts via bestämd tilldelad VPN-IP-adress?

Sorry för detta återkommande "gnäll". Jag önskar jag kunde "spionera" på vad min webbläsare talar med Wordpress-bloggar så jag fattar varför den nekas inträde ibland och ibland inte, aka, fungerar som det ska. Tack för alla svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst - kolla så det inte är samma bugg jag fått på en av våra bloggar där jag istället fick gå in till /wp-login/ direkt istället för /wp-admin/ då Chrome av någon anledning inte ville skicka vidare oss när vi loggar in. Då hamnade vi på samma sida igen. Normalt så är det så att om man går till /wp-admin/ så skickas man till wp-login och sen en redirect-variabel men det var den som verkade strula.

Jag använder mig av Charles Proxy för att följa saker som händer i webbläsaren - du kan ställa in att endast se det som t ex går mot bloggen osv.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Först och främst - kolla så det inte är samma bugg jag fått på en av våra bloggar där jag istället fick gå in till /wp-login/ direkt istället för /wp-admin/ då Chrome av någon anledning inte ville skicka vidare oss när vi loggar in. Då hamnade vi på samma sida igen. Normalt så är det så att om man går till /wp-admin/ så skickas man till wp-login och sen en redirect-variabel men det var den som verkade strula.

Jag använder mig av Charles Proxy för att följa saker som händer i webbläsaren - du kan ställa in att endast se det som t ex går mot bloggen osv.

Tjo! Tack så mycket för hjälpen. Jag har fixat programmet nu och ser hemsidan uppe i "Structure" och startade även då andra bloggen som är samma slags wordpress för att jämföra de olika kolumnerna under "Overview" och "Name". Nu upptäckte jag en intressant sak (jag byter ut namnet på bloggen till bara "BLOGG" av uppenbara skäl).

Jag har en speciallänk för att komma till klassiska inloggningssidan vilket vi kan kalla för: https://BLOGG.net/SPECIAL/ (använder jag mig av vanliga https://BLOGG.net/wp-login/ så kmr jag ej till klassiska inloggningssidan för Wordpress-bloggarna)

När jag försökte använda https://BLOGG.net/wp-admin/ så fick jag upp följande felmeddelande från Wordpress innan den skickade mig till 404-felsidan:

"Notice: wpdb::prepare was called incorrectly. The query only expected one placeholder, but an array of multiple placeholders was sent. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 4.9.0.) in /home3/roulfra/BLOGG.net/wp-includes/functions.php on line 4196"

Inuti Charles Proxy anger den status som Failed med följande meddelande: "Socket: Software caused connection abort: socket write error". Detta socket-fel då, är det något som är på min klientsida i min dator eller något på serversidan hos kunden? Kunden kan tydligen logga in.

Jag har tidigare läst nått om att återställa sockets i CMD när man haft strul med VPN. Är det något man bör prova i detta fall trots att det bara gäller en av 18 bloggar varav alla troligen ligger på samma server?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Firefox har en del inbyggt för att kunna analysera vilka requests som görs och hur lång tid det tar innan respons.

Permalänk
Medlem

Testat olika webbläsare? Chrome / FF / Edge etc?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Bild från hur laddning av denna tråd såg ut innan detta inlägget:

Permalänk
Rekordmedlem

Wireshark kan registrera och filtrera ut i princip vad som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fiddler är ganska bra verktyg för att kolla trafik till sidor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd

Jag hittade möjligen intressant information tack vare tipset från ehsnils om att använda Web Developer -> Network, som gav mig följande när jag bara går till en sida som skickar mig vidare till inloggningssidan (wp-login/) eller så är det helt enkelt inloggningssidan (alltså bytt namn på wp-login/):

Status code: 403 Forbidden
"Cache-control: no-cache, must-revalidate, max-age=0"

Detta är konstigt, för jag har redan användarnamn och lösenord inskrivet, men ej spara lösenord, "Remember me" och jag har knappt tryckt på inloggningsknappen. När jag gör det så kommer jag bara tillbaka med samma 403 Forbidden. En sak jag gjort många gånger med de övriga bloggarna är att jag alltid rensat cache & cookies innan jag försökt logga in på dem. Jag vet dock inte om detta har med de felmeddelanden jag hittat ovanför här eller om jag pratat om något helt annat nu.

EDIT: Om jag tolkar det korrekt nu när jag läst här om cache-control: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Headers/Cac... så verkar det som om servern säger (om det var den som skickade Cache-control) att jag måste logga in igen (must-revalidate) för min session har utgått då den bara är färsk i 0 sekunder (max-age=0).

Skrivet av ehsnils:

Firefox har en del inbyggt för att kunna analysera vilka requests som görs och hur lång tid det tar innan respons.

Ah, nice. Hittade den och fick fram annan möjlig användbar information.

Skrivet av Maxizor:

Testat olika webbläsare? Chrome / FF / Edge etc?

Japp. Samma problem där med trots rensat kakor, kört i Incognito läge, startat om dator, startat om router, stängt av och på VPN-anslutningen. Osv. Jag hade dock ett problem förra månaden med exakt denna blogg och den fungerade helt plötsligt dagen (kunde logga in och komma in från inloggningssidan) efter jag provade igen, så ska prova samma sak med denna imorgon igen. Just nu kmr jag ej vidare från inloggningssidan trots rätt Username+PW (får ej felmeddelande om det).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Fick nyss svar från kunden att denne kmr in med samma tilldelade IP-adress från PureVPN-tjänsten som jag använder mig av (så verkar ej bero på VPN-anslutningen). Så torde vara något galet med mitt internet/min ISP om det ens är möjligt att kunna påverka inloggningsförmågan hos en wordpress-blogg(?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wireshark kan registrera och filtrera ut i princip vad som helst.

Jo, Wireshark är också bra, men det är nästa steg och kräver litet mer av användaren. Stödet i Firefox gör att man slipper avkoda HTTP-protokollet för hand och kan börja med att se om det kommer vettig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hittade möjligen intressant information tack vare tipset från ehsnils om att använda Web Developer -> Network, som gav mig följande när jag bara går till en sida som skickar mig vidare till inloggningssidan (wp-login/) eller så är det helt enkelt inloggningssidan (alltså bytt namn på wp-login/):

Status code: 403 Forbidden
"Cache-control: no-cache, must-revalidate, max-age=0"

Detta är konstigt, för jag har redan användarnamn och lösenord inskrivet, men ej spara lösenord, "Remember me" och jag har knappt tryckt på inloggningsknappen. När jag gör det så kommer jag bara tillbaka med samma 403 Forbidden. En sak jag gjort många gånger med de övriga bloggarna är att jag alltid rensat cache & cookies innan jag försökt logga in på dem. Jag vet dock inte om detta har med de felmeddelanden jag hittat ovanför här eller om jag pratat om något helt annat nu.

EDIT: Om jag tolkar det korrekt nu när jag läst här om cache-control: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Headers/Cac... så verkar det som om servern säger (om det var den som skickade Cache-control) att jag måste logga in igen (must-revalidate) för min session har utgått då den bara är färsk i 0 sekunder (max-age=0).

Ah, nice. Hittade den och fick fram annan möjlig användbar information.

Japp. Samma problem där med trots rensat kakor, kört i Incognito läge, startat om dator, startat om router, stängt av och på VPN-anslutningen. Osv. Jag hade dock ett problem förra månaden med exakt denna blogg och den fungerade helt plötsligt dagen (kunde logga in och komma in från inloggningssidan) efter jag provade igen, så ska prova samma sak med denna imorgon igen. Just nu kmr jag ej vidare från inloggningssidan trots rätt Username+PW (får ej felmeddelande om det).

Har du provat att stänga av antivirus och andra verktyg som kan lägga sig i trafiken? Ibland kan det skapa problem också!

Permalänk
Avstängd

Jag kan uppdatera nu med att säga att sidan fortfarande strular trots att jag nu även provat med WIFI-Hotspot på mobil som min dator anslutit till och så startade jag webbläsarna Edge, Chrome & FireFox i Incognito-läge. Samma fel uppstår.

Jag har meddelat kund att det kanske är något i .htaccess-filen? (samtidigt som jag sa att jag inte är någon expert inom ämnet) En till sak jag skall prova bara för att kunna utesluta så gott som det går är att ta min laptop (som jag oxå provade på, men fungerade ej) till en polare som har annan internetleverantör och prova där.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nu har kunden "lagt till IP-adress på nytt manuellt" och då fungerade det. Vet ej om detta lades till i .htaccess-fil eller någon annanstans. Så var tydligen serverfel, vilket jag började misstänka när jag inte ens kom in via WIFI-Hotspot-nät (annat internet än Bahnhof).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |