Corsair presenterar MP600 – SSD-enhet med PCI Express 4.0 och hastighet runt 5 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Corsair presenterar MP600 – SSD-enhet med PCI Express 4.0 och hastighet runt 5 GB/s

Den fjärde och snabbare generationen av PCI Express-gränssnittet möjliggör nya nivåer för snabb lagring. Nu avtäcker Corsair den första SSD-enheten med läshastighet nära 5 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur liten upplevd skillnad det är mellan en SATA och en NVMe över PCIe 3.0 så tror jag inte det här skulle märkas alls för vanliga konsumenter. Det är nog betydligt mer intressant för datahallar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Med tanke på hur liten upplevd skillnad det är mellan en SATA och en NVMe över PCIe 3.0 så tror jag inte det här skulle märkas alls för vanliga konsumenter. Det är nog betydligt mer intressant för datahallar.

Jag märkte ingen skillnad från 500MBps SATA till 32000MBps NVMe, och den tog upp 2 SATA slots från mitt mobo... Ångrar att jag inte köpte en vanlig SATA istället.

Strök en nolla. Den hade varit något att ha dock!
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Men vänta lite...

INGEN RGB?!?!?! ...jag tar två!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Blir nog intressant för en rad kunder som pysslar med CAD, film och foto som skyfflar stora projekt mellan scratchdisk och lagringsdiskar

Hoppas även latency/söktid kan komma ner lite.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Woff, Woff, Woff, eller vad säger ni grabbar och tjejer om denna?
Förutom snyggheten vilken prestanda, men den är nog bli svindyr. Låt mig gissa 2TB för 10 000kr

Det blir självklart ett givit köp någon gång, det kräver dock att jag byter både moderkort plus cpu.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som kylflänsar blir ett måste på PCIe 4.0 SSD så de inte throttlar.

Tycker det intressant med att många säger att det inte kommer märkas någon större skillnad mot PCIe 3.0 SSD.

Visst är detta en korrekt observation, alla har inte direkt nytta av en snabbare SSD och då kan de hålla sig till de billigare alternativen.

Däremot finns det användningsområden som fortafande behöver en massiv bandbredsökning för att öka produktiviteten.

Sist men inte minst med utveckling kommer också nya ideer och användningsområden växa fram med tiden.

Snabbare lagring tar oss ett steg närmare ett universalminne som ersätter alla andra minnen, givetvis är denna verklighet säkert 10-15 år bort men för varje steg framåt kommer vi närmare denna verklighet där vi bara har ett minne i våra datorer.

Phase-change memory

Phase-change memory (PCM) is also known as PRAM and PCRAM. The technology has the potential to provide non-volatile storage that heavily outperforms NAND flash and offers a considerably longer write life.

IBM has described PCM as having “superb” scalability due to its ability to be produced at small process sizes with consequently higher data densities and lower costs.

The potential uses of PCM range from a replacement to NAND flash through an intermediate storage medium sitting between flash and DRAM in terms of performance and cost, to the ultimate role as a universal or “storage class” memory that would replace the entire portfolio of SRAM, DRAM, NOR flash and NAND flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag märkte ingen skillnad från 500MBps SATA till 32000MBps NVMe, och den tog upp 2 SATA slots från mitt mobo... Ångrar att jag inte köpte en vanlig SATA istället.

Grabbar grabbar.. ni måste ju använda dom på rätt sätt!
Jag märkte stor skillnad i filöverföring, där det tog ca 2 sek att överföra en 3GB stor fil från en 960 Evo till en annan 960 Evo. Samma överföring hade tagit ca 6-7 sek om filen hade legat på en sata ssd. Det är över 3 gånger längre tid. Ska man överföra tex 50GB så börjar det bli stor skillnad i tid mellan sata och nvme.

Däremot är det ingen direkt skillnad att köra OS på sata eller nvme. Utan det är större filer där skillnaden är stoooor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Med tanke på hur liten upplevd skillnad det är mellan en SATA och en NVMe över PCIe 3.0 så tror jag inte det här skulle märkas alls för vanliga konsumenter. Det är nog betydligt mer intressant för datahallar.

Kanske inte rättvist att använda gränssnitten som det upplevda problemet

Optane-diskar kör över NVMe och där upplever du definitivt skillnad!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Med tanke på hur liten upplevd skillnad det är mellan en SATA och en NVMe över PCIe 3.0 så tror jag inte det här skulle märkas alls för vanliga konsumenter. Det är nog betydligt mer intressant för datahallar.

Jag upplever definitivt skillnad. Stor skillnad. Men jag tror det beror på vad man gör. CCleaner och Malwarebytes och sådant går mycket snabbare med NVM-e än med SATA, samt prova att skyffla 50GB filmprojekt från en NVM-E till en annan, eller när man har Torrent igång och Seedar 4500 torrents samtidigt... SATA får brytet och lägger ner, NVM-e gnäller ej.

Skrivet av anon159643:

Woff, Woff, Woff, eller vad säger ni grabbar och tjejer om denna?
Förutom snyggheten vilken prestanda, men den är nog bli svindyr. Låt mig gissa 2TB för 10 000kr

Det blir självklart ett givit köp någon gång, det kräver dock att jag byter både moderkort plus cpu.

Ja det är bra med förmonterad kylfläns så man slipper fixa själv Men jag personligen väntar med spänning på Samsung's varianter. De är ju ledande på 3.0 och lär vara även på 4.0 när de väl får tummen ur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur viktigt kommer det bli med pcie 4.0? Tänker mest på grafikkort men även lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så det är mer eller mindre samma SSD som Gigabyte teasat? Känns lagom intressant när det släpps så oerhört mycket diskar med samma specifikationer (samma minneskretsar och controllers). Skillnaden blir då en annan klisterlapp, en prislapp som skiljer 100kr hit eller dit och eventuellt en egen firmware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur viktigt kommer det bli med pcie 4.0? Tänker mest på grafikkort men även lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ha jättefel här men har inte bandbredden på pcie 3.0 alltid varit en flaskhals för allt som använder porten? Kan göra stor skillnad.

Starta Rainbow six: siege match på 0,34sek here i come!

Permalänk
Medlem

Perfekt till wow classic, så man kan ladda in orgrimmar på ett ögonblick.

Visa signatur

5950X | 64GB | RTX 2080 | Custom Loop

Permalänk
Medlem

Intressant, men pga nyhetens behag med PCI-E 4.0 så blir den antagligen mest bara onödigt dyr. Får väl se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan ha jättefel här men har inte bandbredden på pcie 3.0 alltid varit en flaskhals för allt som använder porten? Kan göra stor skillnad.

Starta Rainbow six: siege match på 0,34sek here i come!

Om du använder ett grafikkort långsammare än RTX 2080Ti så räcker PCIE 3.0 16X bra för grafiken än så länge.
Problemet är väl snarare länken mellan processorn och chipset. Att många saker delar på en inte allt för bred buss.

Här är någon som frågade om Intels DMI länk (DMI är baserad på PCI Express)
What does DMI link mean?

Så när du börjar ansluta enheter som är snabbare än SATA 3, USB 2, 1000MBit Ethernet osv så räcker inte DMI länken till om det är för många enheter som försöker kommunicera samtidigt.
Då skulle det antingen behövas en buss som har fler lanes eller någonting som är snabbare per lane än PCIE 3.0

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Koboe:

Perfekt till wow classic, så man kan ladda in orgrimmar på ett ögonblick.

Tyvärr serversside
Så spelar ingen roll.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då skulle det antingen behövas en buss som har fler lanes eller någonting som är snabbare per lane än PCIE 3.0

Jag har inte riktigt koll på vad Intels planer är på den punkten. Men en positiv sak med att M.2 börjar köra över PCIe 4.0 är att Intel i stort sett blir tvingade att antingen minst dubblera bandbredden mellan CPU och styrkrets, eller börja köra M.2 direkt mot CPUn som AMD gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Däremot är det ingen direkt skillnad att köra OS på sata eller nvme. Utan det är större filer där skillnaden är stoooor

Skickades från m.sweclockers.com

För egen del, så känns skillnaden främst i hur många olika saker man kan göra. Packa upp något rar-arkiv eller installera ett spel? Typ samma hastighet, men att installera en vm, packa upp ett arkiv, spela ett spel, ĺadda ner något stort, känns som att man kan göra massvis med saker samtidigt men att det fortfarande flyter på, på ett helt annat vis! Aldrig upplevt söktid eller att något fastnar någon sekund sen jag skaffade en nvme, finns få begränsningar och disken känns inte som en idag!

Sen tvingas man använda en laptop med 5400rpm disk och funderar på att skjuta sig själv en vecka senare :'(

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Utgår att den är kompatibel med tidigare PCIE 3.0 och borde ge bra knuff på nuvarande moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro