Nvidia lanserar varumärket Studio – bärbara datorer med RTX-grafik för kreatörer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar varumärket Studio – bärbara datorer med RTX-grafik för kreatörer

Nvidia Studio är ett plattformskoncept där bärbara datorer bestyckas med Geforce RTX- eller Quadro RTX-grafikkort. Bland tillverkarna återfinns namn som Asus, Acer, Dell och Razer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ok. Nåt nytt om "Geforce Super"?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Så en gaming laptop med snyggare design alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: nej det är mer specifikt bärbara datorer för innehållsmakare, tänk CAD/CAM, spelskapande, grafisk design, etc. Men en Nvidia Studio-dator med Geforce RTX 2060 går det så klart att spela spel på också

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Nvidia vill pusha RTX men förstår inte varför konsumenterna är så kåta på tekniken. Den är inte mogen än.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jehuty:

Jag förstår att Nvidia vill pusha RTX men förstår inte varför konsumenterna är så kåta på tekniken. Den är inte mogen än.

Den är magiskt på kreativa sidan ifall program har stöd för raytraycing.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad som är nytt... RTX Laptops finns väl redan?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av martak:

Jag förstår inte vad som är nytt... RTX Laptops finns väl redan?

Det är Quadro sidan med ECC för CAD/Adobe / företag etc.

Står i Artikeln.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacozz:

Ok. Nåt nytt om "Geforce Super"?

nVidia ville bara passa på att uppmärksamma alla inför Computex att deras RTX serie fortfarande är "Super" dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Den är magiskt på kreativa sidan ifall program har stöd för raytraycing.

Det har jag inte ens tänk på. Det måste vara ganska coolt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jehuty:

Det har jag inte ens tänk på. Det måste vara ganska coolt.

Galet coolt vi precis fått RTX kort quadro in nu testar raytray realtime!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jacozz:

Ok. Nåt nytt om "Geforce Super"?

Han som presenterade på presskonferensen (inte Jensen denna gång) använde ordet "super" i väldigt många konstiga sammanhang under hela eventet. Antingen trollar Nvidia oss hårt eller så kanske de har något mer att visa upp framöver. Vi ska träffa dem igen imorgon för en produktgenomgång, så får se om något nytt dyker upp där.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det här rätt...

NVidia specar hur de tycker en laptop för content creators bör se ut. Tillverkarna betalar nVidia pengar för ett godkännande och klistermärke.

Slutkund betalar massor för klistermärket?

Värdet nVidia tillför är i princip marknadsföring?

Alltså, missförstå mig rätt. De lär göra pengar på det här och tillverkare lär vara med på tåget. Vad jag menar är att den här typen av certifieringar alltid varit luftslott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag specat en laptop för content creators hade det för övrigt varit krav på touch-skärm och stöd för penna. Sen hade jag förstås tagit hutlöst betalt för Dase-märket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är detta verkligen efterfrågat då??

alltså,, visst det är coolt, men finns det verkligen ett behov ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Den är magiskt på kreativa sidan ifall program har stöd för raytraycing.

Är det det? Ursäkta, men vem f*n sitter och renderar med en laptop?

Det måste också vara ett ganska smalt segment, eftersom alla större studior inom content creation (VFX) kör lösningar med "tunna klienter" typ HP RGS.

Skrivet av tvelander:

Galet coolt vi precis fått RTX kort quadro in nu testar raytray realtime!

Vad har ni för renderare som använder RTX-kärnorna och renderar i realtid (renderar riktiga scener i realtid)?

Permalänk
Medlem

@Xeonist: Finns många fler mindre studios än större studios. Senaste 3d visualiseringsstudion jag jobbade på så renderade vi på precis allt vi hade, våra workstations och laptops vid behov, renderingsfarmar också om kunden köpte till det. Dessutom kan man ta med sin laptop till en klient och visa i realtid hur deras CAD-ritningar kommer se ut som färdiga produkt renderingar och what not. Var alltid en WOW faktor som bidrog till köp. Dessutom är det trevligt att jobba hemifrån när man vill vilket är mer och mer vanligt. (Idag jobbar jag med spel och att rendera lightmaps och what not på en laptop medan jag jobbar på min workstation eller tvärt om är något jag och mina kollegor gör dagligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@Xeonist: Finns många fler mindre studios än större studios. Senaste 3d visualiseringsstudion jag jobbade på så renderade vi på precis allt vi hade, våra workstations och laptops vid behov, renderingsfarmar också om kunden köpte till det. Dessutom kan man ta med sin laptop till en klient och visa i realtid hur deras CAD-ritningar kommer se ut som färdiga produkt renderingar och what not. Var alltid en WOW faktor som bidrog till köp. Dessutom är det trevligt att jobba hemifrån när man vill vilket är mer och mer vanligt. (Idag jobbar jag med spel och att rendera lightmaps och what not på en laptop medan jag jobbar på min workstation eller tvärt om är något jag och mina kollegor gör dagligen)

Jag förstår att man jobbar på en laptop, men om man renderar på en laptop tycker jag att man jobbar extremt osmart för att inte säga direkt korkat.

För samma pengar som man får betala för en "Studio Laptop" eller Area51 eller Lenovo P1 eller vad man nu använder så får man ju en vanlig laptop och 16-24Core server/arbetsstation som du kan rendera på.

Och även i ditt scenario där du är hos en kund så går det ju fortare att ladda upp/rendera mot den server/arbetsstationen och ladda ner det färdiga resultatet, än att rendera på en laptop, oavsett hur snabb den är.
Du har ju också en overhead "kostnad", så det där att "rendera på allt man har" är oftast inte så smart som det kan verka.

Men jag menar, du bekräftar ju i princip det jag säger, att det smartaste inte alls är att ha en supersnabb enskild maskin. Även om du är en liten studio så kan du använda pengarna effektivare. Som jag ser det så vänder man sig med den här serien till kunder som också kan tänka sig en Mac Pro, dom kunderna finns såklart också, kunder för vilka image och signalvärde betyder mer än det jobb man faktiskt utför.

Det finns ju saker att lära av stora studios även om man är en mindre studio.

Skrivet av sarlucic:

Dessutom kan man ta med sin laptop till en klient och visa i realtid hur deras CAD-ritningar kommer se ut som färdiga produkt renderingar och what not.

Vad menar du att du kan visa i realtid för en kund på en "Studio Laptop" som du inte kan visa på en...Dell XPS för halva kostnaden? Jag inser att det finns en sweetspot, där en "Studio Laptop" kan visa något i realtid som en Dell XPS inte kan. Men jag vill gärna att du berättar vad det är.