Uppgraderat till RTX 2080 från GTX 1070 - ingen skillnad i FPS

Permalänk
Medlem

Uppgraderat till RTX 2080 från GTX 1070 - ingen skillnad i FPS

Hej,

Har precis uppgraderat från GTX1070 till RTX 2080 och märker ingen skillnad i FPS i 1440p, har inte testat 1080p än.

Processor: AMD Ryzen 2600X (stock kylare, ska byta till en Noctua men ligger runt 50-60 grader i load)
Moderkort: ASUS TUF B450-PLUS GAMING
Ramminne: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB
Hårddisk: 250GB SSD Samsung 960 EVO
Nätaggregat: 650w EVGA Supernova (80 PLUS Gold)
Windows 10

Inget är OC, förutom minnen som har XMP aktivt.

Ligger runt 100 fps (samma som med GTX1070) i PUBG på low/high settings. Har plockat bort samtliga drivrutiner och gjort en ren installation av drivrutinerna utan någon skillnad. Har sett lite benchmarks på liknande setups i ULTRA på 130-140 fps, dock med lite OC på både CPU och GPU.

Någon som har tips på vad som kan vara fel?

Permalänk

kolla så att dina spel inte begränsar fps, om din skärm inte är mer än 60hz eller 80hz så kanske din dator låser sig på det. ray tracing kan även sänka hastigheten med mera jobb förstås

Permalänk
Medlem

Kamske CPUn flaskar? Lättast att prova med något grafikkrävande spel och hög upplösning. Grafikkortet är ju mer kraftfullt än det gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

PUBG är väl erkänt väldigt CPU-tungt? Tänker att en 2600X går väl till ca 4.0Ghz va? även om det är 6c/12t.

Testa som sagt redan ett spel som är mer belastande för GPU

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

PUBG är väl erkänt väldigt CPU-tungt? Tänker att en 2600X går väl till ca 4.0Ghz va? även om det är 6c/12t.

Testa som sagt redan ett spel som är mer belastande för GPU

Börjar också misstänka att det är CPU som flaskar, men ligger bara på 30-40% under pubg, har testat allt från Ultra till very low utan att jag får märkbart bättre siffror av 2080.

Kör i 1440p med 144hz och inte cappad på något sätt då jag får FPS över 160 fps ibland (very low). Men väldigt ostabilt och ultra ligger på ca 70 fps medans här får en annan ut https://www.youtube.com/watch?v=3uzfMZYx5tQ&feature=youtu.be&.... 126 avg, visserligen med snabbare minne och lite OC på gpu (som bara belastas 60-70% idag när jag spelar pubg och han har närmre 100%) Min processor ligger också på 40% load och den går upp i full turbo (4,25 ghz). Framgår inte om hans 2600 är klockad, min är en 2600x.

Har en dialog med nvidia också, som gett mig en massa inställningar att testa. Ska testa att uppdatera BIOS också, för att se om det också hjälper.

Har fått upp FPS något, men för priset av vad ett 2080 kostar så önskar man mer än en drygt 10 fps förbättring. Låg runt 100 fps med 1070 med samma settnings och runt 110-120 nu. Båda korten ger dock stutter drops ner till 60 respektive 80 fps också.

Har tyvärr inte FPS från BF5, annars hade jag kunnat testa det med. PUBG använder sig inte av Ray Tracing vad jag vet.

Permalänk
Inaktiv

Låter som din CPU inte hänger med riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Låter som din CPU inte hänger med riktigt.

Jo, men hur? Kolla Youtube länken, det är nästan samma setup. Undantaget 14 vs 17 CL och 3000 vs 3444 mhz och en OC på GPU (som jag är tveksam till om det skulle kunna göra skillnad om jag skulle köra samma) Då skulle alltså minnena göra 55 FPS skillnad, för jag får runt 70 avg på ultra. Det känns inte så troligt. Att jag inte når exakt samma FPS förstår jag. Men 70 vs 126 är stor skillnad, för nästan samma setup.

Permalänk
Medlem

Ändrade lite inställningar från nVidia igår och körde en full ddu

Triple buffering - Off
Threaded optimisation - ON
Vertical Sync - off

Sen resetta jag setnings inne i pubg och ställde in samma inställningar (low/high) och fick ut 150-160 fps överlag. Då gick även gpu usage upp i drygt 100%, så känns som något lossnade. Har dock bara testat en kort stund, ska testa lite mer för att se att det är bibehållet.

Skickades från m.sweclockers.com