Google Nest Hub lanseras i Sverige – röststyrd assistent med bildskärm

Permalänk
Melding Plague

Google Nest Hub lanseras i Sverige – röststyrd assistent med bildskärm

Nest Hub erbjuder en 7 tum stor pekskärm och Googles röststyrda Assistent, för att kunna presentera information visuellt. Nu blir produkten tillgänglig i svenska butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var rätt billigt. Hemma har vi vanlia och mini varianten av Home. Kanske fixa en sådan här till köket..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Än så länge tycker jag röstassistent mest är en kul grej som är bra att ha ibland.
Det är svårt att prata med den om en inte är nära, eller måste skrika. Det är lätt att den missförstår.

T.ex. "vad är klockan?" och man får uppläst wikipedia-sidan om vad en klocka är för något.

Eller "höj 10" och den höjer till max volym när även om volymen går 0-100 osv.

Ibland praktiskt och funkar bra, men ett bra tag kvar tills det ska kännas som en ersättning.

Permalänk

Väntar på en Nest Hub Max..

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en sån här är schysst att ha i köket för att kolla recept och sätta timer etc.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Intressant! Något jag funderat på är specifikationer på skärmen. Vet inte hur många artiklar jag läst, inte en enda verkar ta upp något så elementärt som upplösning på skärmen...Jag antar att Google helt enkelt inte avslöjat det

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Dom skulle ju kunna släppa sina telefoner istället för en massa jox för "det smarta hemmet" :/

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Skoj att google lanserar saker i Sverige men att lansera en ett år gammal produkt där de redan presenterat ersättaren känns lite "meh" helt ärligt.

Vi får hoppas de insett att Sverige är en intressant marknad tills i höst när deras nya telefoner lanseras bara

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Skoj att google lanserar saker i Sverige men att lansera en ett år gammal produkt där de redan presenterat ersättaren känns lite "meh" helt ärligt.

Vi får hoppas de insett att Sverige är en intressant marknad tills i höst när deras nya telefoner lanseras bara

De har presenterat en större version med lite fler funktioner, ingen direkt ersättare då båda fortsätter säljas.
Skulle ju helst ha den nya versionen, men plockade upp en liten på Kjell & Co. på lunchen.

Permalänk
Medlem

Vadå gråimporterat av alla andra? källa på det?!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Vadå gråimporterat av alla andra? källa på det?!

Innan den släpptes officiellt (idag) så är det väl uppenbarligen gråimporterade enheter som sålts här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Vadå gråimporterat av alla andra? källa på det?!

Ja, den kändes lite underlig. Gråimport på Webhallen låter far fetched...

Skrivet av keyser:

Innan den släpptes officiellt (idag) så är det väl uppenbarligen gråimporterade enheter som sålts här?

Fast det har ju gått att förhandsboka på t.ex. Webhallen m.fl. För leverans idag.

Permalänk
Medlem

@keyser: Det har vart kanske 2 aktörer som har sålt, alla andra sidor har haft förbokningssidor inför släppet idag. Att säga att allt annat än Googles butik eller Elgigantens lager är gråimport är ren lögn och påhitt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

@keyser: Det har vart kanske 2 aktörer som har sålt, alla andra sidor har haft förbokningssidor inför släppet idag. Att säga att allt annat än Googles butik eller Elgigantens lager är gråimport är ren lögn och påhitt.

"har kunnat köpas" står det i texten, som i tidigare, rent tidsmässigt.
Från idag finns de officiellt här och många säljer säkerligen lokala versioner, Kjell har text på nordiska språk på lådan t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

"har kunnat köpas" står det i texten, som i tidigare, rent tidsmässigt.
Från idag finns de officiellt här och många säljer säkerligen lokala versioner, Kjell har text på nordiska språk på lådan t.ex.

Still väldigt skev text att skriva. Får det att låta som att allt annat än de två nämnda aktörerna är gråimport.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Still väldigt skev text att skriva. Får allt annat än de två nämnda aktörerna är gråimport.

Fast sätter man ihop det med resten av meningen så tycker jag ändå man får klart för sig att det var tidigare. Att det endast skulle vara Google och Elgiganten som numera säljer officiella nordiska är däremot ganska missvisande.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av N0tepad:

Intressant! Något jag funderat på är specifikationer på skärmen. Vet inte hur många artiklar jag läst, inte en enda verkar ta upp något så elementärt som upplösning på skärmen...Jag antar att Google helt enkelt inte avslöjat det

Stämmer! På sidan för enhetens specifikationer anger inte Google något mer konkret än ”LCD-pekskärm på 7 tum”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Intressant! Något jag funderat på är specifikationer på skärmen. Vet inte hur många artiklar jag läst, inte en enda verkar ta upp något så elementärt som upplösning på skärmen...Jag antar att Google helt enkelt inte avslöjat det

1024x600

Permalänk
Medlem

Någon som vet om "hej google"-kommandot fungerar bra på denna? Jag har haft blandade resultat med kommandot via google assistant på svenska och skärmen måste alltid låsas upp innan mobilen lyssnar efter det, om man inte använder engelska som språk. Fungerar det bättre på Nest hub (ni som hunnit få hem den) eller google home?

Nest hub intresserar mig att ha i köket men om man ska behöva ropa tre gånger innan den börjar lyssna så blir det mindre aktuellt. Återkom gärna ni som hunnit köpa och testa en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

Någon som vet om "hej google"-kommandot fungerar bra på denna? Jag har haft blandade resultat med kommandot via google assistant på svenska och skärmen måste alltid låsas upp innan mobilen lyssnar efter det, om man inte använder engelska som språk. Fungerar det bättre på Nest hub (ni som hunnit få hem den) eller google home?

Nest hub intresserar mig att ha i köket men om man ska behöva ropa tre gånger innan den börjar lyssna så blir det mindre aktuellt. Återkom gärna ni som hunnit köpa och testa en!

Google Home - riktigt bra på att lyssna.
Google Home Mini - hyggligt ok, enstaka missar av "hey/ok google"

Har inte testat min Hub ännu, men den ska vara utrustad med samma typ av mikrofoner som vanliga Home, så jag är hoppfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

Någon som vet om "hej google"-kommandot fungerar bra på denna? Jag har haft blandade resultat med kommandot via google assistant på svenska och skärmen måste alltid låsas upp innan mobilen lyssnar efter det, om man inte använder engelska som språk. Fungerar det bättre på Nest hub (ni som hunnit få hem den) eller google home?

Nest hub intresserar mig att ha i köket men om man ska behöva ropa tre gånger innan den börjar lyssna så blir det mindre aktuellt. Återkom gärna ni som hunnit köpa och testa en!

Funkar bra på håll och nära, enda dumma sak Google har totalt missat är att man inte kan säga "stop" till en timer, utan man måste återvända till "hey google, stop"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Funkar bra på håll och nära, enda dumma sak Google har totalt missat är att man inte kan säga "stop" till en timer, utan man måste återvända till "hey google, stop"

På Google I/O tidigare i månaden så visade de en kommande uppdatering där det räckte med "Stop", så det är på gång.
Den nya större versionen (som inte finns här i Sverige) kan du istället bara vifta med handen till för att tysta då den har kamera.

Permalänk
Medlem

@keyser: Säg stop till en mini så ska du se att den stoppar en timer. Men inte en Nest hub.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

@keyser: Säg stop till en mini så ska du se att den stoppar en timer. Men inte en Nest hub.

Får gräva fram min gamle Mini och testa, kör en HK Citation One i köket just nu och den vill ha "OK/Hey Google stop" för att sluta härja.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Roenlond: jag testade en Home Hub i fjol, när den fortfarande var på engelska, och den var riktigt bra på att uppfatta röster. Jag upplevde den som bättre på att plocka upp rösten än vad min Google Home är. Men då ska det tilläggas att Googles engelska assistent är mycket bättre än den svenska fortfarande, vilket är lite trist.

Att leva livet med Home Hub på engelska var friktionsfritt, men min svenska Google Home får jag bråka med titt som tätt för den inte förstår vad jag försöker göra. Home Hub var också bättre på att lyckas urskilja röstkommandon med t.ex. tv-ljud i bakgrunden, men det var återigen med engelska kommandon, vet inte hur bra Nest Hub på svenska kommer vara på den punkten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, den kändes lite underlig. Gråimport på Webhallen låter far fetched...

Nu säger jag inte att det är så i detta fallet. Men varför är det far fetched? Komplett, ägare av webhallen, har bevisligen hållt på med gråimport tidigare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Google Assistant är ju ganska värdelöst på svenska tycker jag. Mer frustration får man leta efter. Är sugen på en sådan här NÄR jag känner det funkar. Nu har jag bara testat GA från telefonen dock, ej genom Google Home.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Stort tack!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Hoppas de lanserar Android Auto snart också. Tänker på första bilden i bildspelet t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hoppas de lanserar Android Auto snart också. Tänker på första bilden i bildspelet t.ex.

Du kan ladda hem det här så länge, https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Sen är det bara plugga in mobilen i bilen så kommer det upp på bilens display (om bilen har stöd för det)