Asus avtäcker Zenbook Pro Duo – bärbar dator med dubbla bildskärmar

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker Zenbook Pro Duo – bärbar dator med dubbla bildskärmar

Med nya Zenbook Pro Duo adderar Asus en sekundär 14-tumsskärm ovanför tangentbordet. Därtill gäller huvudskärm av OLED-typ, uppbackad av Geforce RTX 2060 och åttakärnig Core i9-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur försökte de sälja in detta? På bilderna ser det mest fult och opraktiskt ut, men jag kanske missar något fantastiskt användingsområde som ni kunde se live?

Permalänk
Medlem

Känns inte så genomtänkt....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Känns ju väldigt oergonomiskt att ha tangentbordet så långt ner så man måste ha händerna utanför kanten, och att datorn dessutom vinklas lite uppåt så man måste böja handleden ännu mer.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Avstängd

Nej usch.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk

nej.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Känns ju väldigt oergonomiskt att ha tangentbordet så långt ner så man måste ha händerna utanför kanten, och att datorn dessutom vinklas lite uppåt så man måste böja handleden ännu mer.

Hurdå? Ett stationärt tangentbord är precis likadant i dem flesta fall iaf mer kontorsorienterade sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om ASUS men innovativ design är de bra på.

Permalänk
Medlem

Jag tror de experimenterar med något som kan bli riktigt bra. Detta är inte bara en gimmick. Även om inte det tilltalar alla är jag helt övertygad om att det finns en marknad för detta.

Den enda nackdelen jag ser just nu är det ihoptryckta tangentbordet/plattan som kräver att man kan avlasta händerna framför datorn på t.ex. ett bord. I det flesta scenarion lär detta vara möjligt men det kan också finnas scenarion när det blir ett problem (flyg, soffa eller andra icke-traditionella platser). Men ska man arbeta där hade nog ändå en mindre 11-13" modell varit bättre.

Edit: Redan deras förra generation med display under pekplattan var jag småsugen på just för möjligheten att kunna göra annat samtidigt som man håller ett halvt öga på sport-event/stream eller liknande.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Grymt om man producerar olika saker (redigerar film, kodar etc etc). En extra skärm att lägga upp toolbars på är ALLTID välkommet! Och den är ju inte direkt ivägen för övrigt arbete heller så förstår inte alla negativa kommentarer. (använder alltid en riktig mus så att det inte finns en track pad gör mig inget)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Skulle kunna fungera kanon för mig, beror lite på vinklar osv. Jobbar med språkredigering och behöver i regel två skärmar, en per språk. På hemmakontoret är det givetvis dubbla 24" som gäller, men när jag är ute och reser (vilket är ofta) brukar jag släpa med mig en USB-skärm (har just nu en Asus MB169B+) vilket inte är optimalt.

Jag använder dock aldrig det inbyggda tangentbordet, utan har själva datorn på en Roost Stand och så skriver jag på mitt medhavda Bluetooth-tangentbord (har givetvis även en Bluetooth-mus med mig).

Med denna dator skulle jag i teorin kunna slippa USB-skärmen och få bättre ergonomi på köpet. Brukar även ha ett litet skärmstöd till USB-skärmen med mig och skulle slippa den med. Jag hade förvisso föredragit två skärmar bredvid varandra (som Vinpok Split ungefär), inte under, men jag skulle nog kunna tänka mig att bli van vid denna laptop.

30 000 kr är dock för saftigt, och jag behöver inga monsterkomponenter. Men detta kanske leder till liknande billigare modeller längre fram. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Ni vet när man har två skärmar och sen går tillbaks till en, hur instängt allt känns?
Denna kanske öppnar upp samma frihet när man väl vant sig.

Permalänk
Master of Overkill

Kan se fördelarna, hade gärna velat utvärdera en.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Skulle kunna fungera kanon för mig, beror lite på vinklar osv. Jobbar med språkredigering och behöver i regel två skärmar, en per språk. På hemmakontoret är det givetvis dubbla 24" som gäller, men när jag är ute och reser (vilket är ofta) brukar jag släpa med mig en USB-skärm (har just nu en Asus MB169B+) vilket inte är optimalt.

Jag använder dock aldrig det inbyggda tangentbordet, utan har själva datorn på en Roost Stand och så skriver jag på mitt medhavda Bluetooth-tangentbord (har givetvis även en Bluetooth-mus med mig).

Med denna dator skulle jag i teorin kunna slippa USB-skärmen och få bättre ergonomi på köpet. Brukar även ha ett litet skärmstöd till USB-skärmen med mig och skulle slippa den med. Jag hade förvisso föredragit två skärmar bredvid varandra (som Vinpok Split ungefär), inte under, men jag skulle nog kunna tänka mig att bli van vid denna laptop.

30 000 kr är dock för saftigt, och jag behöver inga monsterkomponenter. Men detta kanske leder till liknande billigare modeller längre fram. Håller tummarna!

Inne lite på samma spår. Kanske kan det inom en inte allt för avlägsen framtid komma en lösning där du kan vika ut en extra skärm på sidan av den primära. Den sekundära skärmen behöver ju vara motsvarande storlek och kvalitet som den primära, annars blir det ganska trist för ögonen i långa loppet.

Den begränsade skärmytan hos bärbara datorer är alltid ett problem för min del. Tror målgruppen som känner likadant är ganska stor.

Permalänk
Avstängd

Twitch där nere, underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Inne lite på samma spår. Kanske kan det inom en inte allt för avlägsen framtid komma en lösning där du kan vika ut en extra skärm på sidan av den primära. Den sekundära skärmen behöver ju vara motsvarande storlek och kvalitet som den primära, annars blir det ganska trist för ögonen i långa loppet.

Den begränsade skärmytan hos bärbara datorer är alltid ett problem för min del. Tror målgruppen som känner likadant är ganska stor.

Finns säkert en hyfsat stor målgrupp när tekniken väl fungerar smärtfritt. Diverse sekundära crowdfunding-lösningar (Slidenjoy, Vinpok Split) har dragit in flera miljoner USD utan några problem, och då snackar vi om extraskärmar som man hänger på datorn. Med en inbyggd skärm à la Razer Valerie skulle det nog gå att sälja 50 000+ exemplar, bara priset är rätt och datorn i övrigt OK.

Skulle själv kunna tänka mig betala kanske 22 000 kr för en skaplig bärbar i mellanklass med dubbla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Grymt om man producerar olika saker (redigerar film, kodar etc etc). En extra skärm att lägga upp toolbars på är ALLTID välkommet! Och den är ju inte direkt ivägen för övrigt arbete heller så förstår inte alla negativa kommentarer. (använder alltid en riktig mus så att det inte finns en track pad gör mig inget)

Det var precis en sån här sak som jag var nyfiken på! Kul att veta att det kan finnas en bra tanke bakom även om man själv bara tycker att det ser dumt ut.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Hur försökte de sälja in detta? På bilderna ser det mest fult och opraktiskt ut, men jag kanske missar något fantastiskt användingsområde som ni kunde se live?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Känns inte så genomtänkt....

Skrivet av JoeBlack:

Känns ju väldigt oergonomiskt att ha tangentbordet så långt ner så man måste ha händerna utanför kanten, och att datorn dessutom vinklas lite uppåt så man måste böja handleden ännu mer.

Skrivet av VadSaDu:

Nej usch.

Skrivet av axelpaxel:

Wow, har jag kommit till "det var bättre för" avdelningen på pensionärernas missnöjesförbund? Jag trodde detta var en sida för teknikentusiaster!

Hur som, ser ut som en intressant lösning för de som behöver extra stora kontroll panel för till exempel videoredigering, photoshop eller powerpointarbete. Kan även vara praktiskt vid spel att ha discord och dylikt uppe.

Permalänk
Medlem

Kanon! Skulle vilja ha motsvarande för stationär, en avlång skärm som får plats under vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Kanon! Skulle vilja ha motsvarande för stationär, en avlång skärm som får plats under vanliga.

Det hade varit något! sett folk som gjort dylikt med vanliga ultrawide skärmar. Dock tycker jag det känns som det blir lite trångt då.

Permalänk
Inaktiv

Tycker personligen att en sån här lösning är mycket mer vettig än att stirra ner i tangentbordet, men alla är ju olika.

https://www.yourslide.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tycker personligen att en sån här lösning är mycket mer vettig än att stirra ner i tangentbordet, men alla är ju olika.

https://www.yourslide.com/

Håller med. Tyvärr är Slidenjoy en scam, killarna satte sprätt på pengarna de drog in genom crowdsourcing och har aldrig levererat. Det är tydligen svårt att få till riktigt bra gångjärn vilket även Razer medgav när de visade upp Razer Valerie. Slidenjoy-killarna har aldrig lyckats lösa gångjärnsfrågan, de bara fortsätter att luras. Vinbok Split verkar heller inte ha nått marknaden än trots 3 milj. USD i crowdsourcing.

Det bästa vore en inbyggd andraskärm, inte något som man hänger på som Slidenjoy eller Vinbok. Kommer väl någon gång, förhoppningsvis på 2020-talet.

Permalänk

Bra för spel+chatt och liknande, men då vill man nog inte ha en laptop pga skärmstorleken.

I övrigt svårt att bli entusiasmerad pga uppoffringarna och usel ergonomi.

Man borde slopa trackpaden helt i laptops, då kan man ha tangentbordet i mitten istället för vid sidan av, och slipper krabba med touchen där tummarna och handlovarna ska vara. (Vet inte varför de inte gjorde det, eftersom bägge skärmarna har touch...)

Men det är bra att de kombinerat två skärmar för att bygga upp 4:3 Då kanske fler upptäcker att oj, jag får ju plats med mer! Och förstår att anpassningen av skärmformatet till film (naturligtvis fortfarande med sorgkanter...) var ett misstag.

Mina laptopspecs är: Format A4, passar i alla väskor, bra Scissor-tangentbord, tyst och ingen CPU-strypning. Färdig. Varför ska det vara så svårt?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qquality:

Kanon! Skulle vilja ha motsvarande för stationär, en avlång skärm som får plats under vanliga.

Smäck en mindre skärm under en större skärm, klart?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Har versionen med skärm i pekplattan... kan inte påstå att jag alls använder den till något annat än en vanligt pekplatta. Har kört apparna med miniräknare och annat, även där man duplicerar skärmen men har ingen direkt nytta av detta.

Såg ju super-coolt ut men jag har inte funnit den vara speciellt mer användbar än en vanlig pekplatta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JackA:

Håller med. Tyvärr är Slidenjoy en scam, killarna satte sprätt på pengarna de drog in genom crowdsourcing och har aldrig levererat. Det är tydligen svårt att få till riktigt bra gångjärn vilket även Razer medgav när de visade upp Razer Valerie. Slidenjoy-killarna har aldrig lyckats lösa gångjärnsfrågan, de bara fortsätter att luras. Vinbok Split verkar heller inte ha nått marknaden än trots 3 milj. USD i crowdsourcing.

Det bästa vore en inbyggd andraskärm, inte något som man hänger på som Slidenjoy eller Vinbok. Kommer väl någon gång, förhoppningsvis på 2020-talet.

Stört! Var inne på sidan och direkt ploppar det upp en chatruta med "beställ nu, få 10% avdrag". Efter 5 minuter så fick jag ännu en popup med 15% rabatt. Svin alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Stört! Var inne på sidan och direkt ploppar det upp en chatruta med "beställ nu, få 10% avdrag". Efter 5 minuter så fick jag ännu en popup med 15% rabatt. Svin alltså!

Ja, det har varit ett fruktansvärt fulspel ända sedan Kickstarterkampanjen 2015. Man lovar och lovar och lovar och ibland lägger man upp en ny video, men man levererar absolut ingenting. Förra året "sålde" man rasket till nån kines som han också lovade guld och gröna skogar, men det fortsätter att hända nada. Finns nog inte mycket kvar av de 600 000 euro som folk bidragit med.

Är nog minst ett par tusen människor som förlorat ett par tusenlappar på Slidenjoy. Finns en FB-grupp för besvikna köpare.

Vad jag förstår saknas teknologin för en klok gångjärnslösning. Finns helt enkelt inte.