Permalänk
Medlem

Bilstereo och spänning

Halloj.
Jag hittade inget bättre subforum för den här frågan. Så jag testar här

Jag har köpt en bilstereo från Wish som jag försöker få att fungera i min Golf från 99.
Allt verkade stämma först. Kontakterna så var lika kopplade som förra stereon.
När jag satt in den först så gick allting bra. Till skillnad från förra stereo fick jag in en radio stationen plus att jag hade en 3.5 mm ingång på nya
Men när jag startade motorn så kom ett pipigt ljud från högtalarna också, frekvensen berodde också på motorvarvtalet.
Fram med multimetern och mycket riktigt så levererar bilen 11.5V när motorn inte är startat och lite över 14V med motorn igång.
Det är normalt beteende har jag förstått.
Jag undrar då om det är så att min kina-stereo inte riktigt klarar av den variabla spänningen.
Och är det värde att köpa en sån här?
https://www.electrokit.com/produkt/spanningsregulator-1-20v-m...

//Magnus

Permalänk
Medlem

Tänk på att den kretsen har en maxeffekt på 20W. Det är förmodligen för lite för att driva stereon + 4 högtalare.

Permalänk
Medlem

Det pipet beror på att den inte är skärmad från frekvenser som kommer från din generator. Antingen har du en strömkabel som går nära någon ljudkabel eller så är det i stereon ljudet plockas upp.

Lättaste lösningen är sannolikt att kasta kinastereon och köpa en från ett riktigt märke (undvik de billigaste även från Sverige).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

12 V-prylar till båt brukar klara t ex 10-15 V.

11.5 V på enbart batteri låter lågt. Ungefär en volt under förväntat. Korrosion i kablar/kontakter? Uttjänt batteri?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är förmodligen störningar från generatorn du hör, så troligtvis trasig signaljord i den nya stereon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Tänk på att den kretsen har en maxeffekt på 20W. Det är förmodligen för lite för att driva stereon + 4 högtalare.

Ah det är sant. Tänkte inte så långt.

Skrivet av JamesBanana:

Lättaste lösningen är sannolikt att kasta kinastereon och köpa en från ett riktigt märke (undvik de billigaste även från Sverige).

Det blir det egentliga resultat men ville undvika om det gick.

Skrivet av cyklonen:

11.5 V på enbart batteri låter lågt. Ungefär en volt under förväntat. Korrosion i kablar/kontakter? Uttjänt batteri?

Jag vet. Det är behövlig uppgradering på bilen också.

Skrivet av BengaBang:

Är förmodligen störningar från generatorn du hör, så troligtvis trasig signaljord i den nya stereon.

Vet du om det går att fixa eller att bara att slicka såren och köpa en dyrare stereo?

Permalänk
Medlem

Prova att dra lite bättre jord(ar) från stereon, kolla även över motorjord och eventuella andra jordflätor från motor till kaross.
Om det är jätteviktigt att lösa det har du ett potentiellt jättejobb framför dig.

Det är förövrigt inte nödvändigtvis något fel på stereon så att byta den kan vara bortkastat.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnaxh:

Vet du om det går att fixa eller att bara att slicka såren och köpa en dyrare stereo?

Det är nog ingenting som är "trasigt" i varken bilen eller stereon. Men är du helt 100 % säker på att kablarna är exakt rätt kopplade och att exakt alla kablar som behövs finns där? Kontrollmät att jord och 12 V är på de pinnar där de ska vara.

Permalänk
Medlem

Klassiskt problem som beror på potentialskillnader, dvs. 0V (jord)är inte alltid 0V på alla ställen i bilen...
Beror oftast på dålig jordning från batteriet till chassi, samt från bilstereon till samma chassi (fast på annan jordningspunkt i chassit).
Då flyter det en liten spänning, typ 0.5-1V mellan de 2 jordningspunkterna.
Generatorns spänning överlagras då och förstärks genom bilstereons förstärkare.

Dessutom har du också en till jordningspunkt i antennen.
Ett enkelt trick är att kolla om oljudet försvinner om du kopplar bort antennen från bilstereon, dvs drar ut kontakten.
Naturligtvis får du ingen mottagning på radion då, men du kan höra om det vinande ljudet är kvar eller inte...
Skulle det försvinna så har du en jord-loop mellan bilstereon och antennens jord i karossen.
Den loopen kan tas bort genom att skala bort ca 1cm av antennkabelns ytterhölje ca 10cm från kontakten och sedan försiktigt klippa bort skärmen (metallflätan) runt kabeln.
På så vis bryter du upp loopen...

Om det inte är detta fel, så kanske ett filter hjälper https://www.brl.se/sv/artiklar/storningsfilter-for-stromkabel... det kopplas mellan batteriet och bilstereon och filtrerar (mha komponenter, soplar, kondensatorer) bort störningen.

Permalänk
Medlem

@arnaxh: testa dra nya kablar direkt från batteriet till stereon.
Gul sladd ska ha konstant 12V från batteriet, och svart till jord såklart.
Röd sladd på stereon ska ha tändning, men där kan du använda befintlig kabel.

Permalänk
Avstängd

Generatorn leverarar växelström och batteriet fungerar som en stor filter kondensator, bilar med för klena batterier eller batteri som är på väg att lägga av eller om man bytt till starkare generator får detta fenomen med växelbrum i spänningen. Generator utan belastning från batteri levererar så pass att du kan bränna alla lampor mm pga av överspänning dvs betydligt mer än några 14-15 volt. 11.5 tyder på att ditt batteri redan har gett upp eller rejält med okontakt/oxid finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@arnaxh: testa dra nya kablar direkt från batteriet till stereon.
Gul sladd ska ha konstant 12V från batteriet, och svart till jord såklart.
Röd sladd på stereon ska ha tändning, men där kan du använda befintlig kabel.

Att den får spänning är helt klart, annars hade den ju inte kunnat göra något alls. Jorden skulle han kunna testa på det sättet, men man ska aldrig anta att en viss färg står för någonting bara för att det finns en viss standard. Kolla upp i manualen vad som är vad. Dock så är väl det enklaste att först kolla med multimetern så att det verkligen finns jord där det ska finnas det i kontakten.

Gamla bilstereor hade ofta ett hölje av metall och jordades direkt i chassit. Därför kan den gamla ha fungerat även om det inte fanns jord på rätt stift i kontakten. Om jorden saknas i kontakten och stereon har ett plasthölje så blir resultatet antagligen att den jordas via antennkabeln, vilken kan ge sådana märkliga effekter.

Skrivet av nikitalord:

Generatorn leverarar växelström och batteriet fungerar som en stor filter kondensator, bilar med för klena batterier eller batteri som är på väg att lägga av eller om man bytt till starkare generator får detta fenomen med växelbrum i spänningen. Generator utan belastning från batteri levererar så pass att du kan bränna alla lampor mm pga av överspänning dvs betydligt mer än några 14-15 volt. 11.5 tyder på att ditt batteri redan har gett upp eller rejält med okontakt/oxid finns.

Det kan hända att det är så, men dels så hörde han inget av det i sin gamla stereo och dels så borde ett batteri som håller 11.5 V och orkar driva en stereo inte vara så slut att de problemen uppstår. Om spänningen är 11.5 V och batteriet är fulladdat så är det dock hög tid att byta det för då är det bara en tidsfråga innan man blir stående.

Permalänk
Avstängd

@Iskra: Batteriet med vilo spänning under 11,6 volt är tomt. Dagens kapslade batterier dunstar av och höjden i cellerna sjunker till sist är det så lågt att vissa celler inte får kontakt längre och överladdning sker och div el blir bränd och det kan bli kostsamt. Enkelt om ts vill testa lägg ett par startkablar till ytterligare ett batteri välj ett friskt och se om generator vinande upphör.

Vinandet var ett klassiskt problem när man hakade på växelströmmare på bilar som hade likström generatorer.

I annat fall en filterkonding på matningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Iskra: Batteriet med vilo spänning under 11,6 volt är tomt. Dagens kapslade batterier dunstar av och höjden i cellerna sjunker till sist är det så lågt att vissa celler inte får kontakt längre och överladdning sker och div el blir bränd och det kan bli kostsamt. Enkelt om ts vill testa lägg ett par startkablar till ytterligare ett batteri välj ett friskt och se om generator vinande upphör.

Vinandet var ett klassiskt problem när man hakade på växelströmmare på bilar som hade likström generatorer.

I annat fall en filterkonding på matningen.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Det jag menade var att batteriet är skrot om det håller 11.5 V efter att man laddat det. Om bilen t.ex. stått utan att köras i flera veckor så kanske batteriet har tömts utan att det behöver vara förstört.

Det kan hända att du har rätt i att det beror på batteriet, men jag tycker att det verkar mer sannolikt att just det här problemet orsakas av bristande jordning. Det verkar också logiskt eftersom den gamla stereon säkert hade metallchassi som jordades mot metallen i bilen, och den nya stereon säkert är gjord av plast.

Vore intressant att höra om TS lyckas lösa problemet

Permalänk
Medlem

Troligtvis jordfel alt dåligt skärmad stereo.
Annars kan du ju se det som en feature... Jag kan få in "motorn varvtal" i en vinande ton på en specifik AM kanal. Fan formel1 ur högtalarna

Skämt å sido, kolla jorden... Om problemet inte fanns innan med den tidigare stereon så skulle jag inte uppfunnit ett problem som. Kanske inte finns. Jag menar fungerade allt innan men inte med den nya billiga (?) stereon så kan man ju utesluta alla faktorer förutom just stereon. Sen kan det ju vara så att något är felkopplat eller att den nya stereon är "känsligare"...

Edit: Att det står 11.5 på mätaren kan ju ex bero på att tändningen med allt annat är påslaget i kombination med ett taskigt laddat batteri.

Att säga kasta batterier baserat på 11.5 om bilen startar och går är helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Generatorn leverarar växelström och batteriet fungerar som en stor filter kondensator, bilar med för klena batterier eller batteri som är på väg att lägga av eller om man bytt till starkare generator får detta fenomen med växelbrum i spänningen. Generator utan belastning från batteri levererar så pass att du kan bränna alla lampor mm pga av överspänning dvs betydligt mer än några 14-15 volt. 11.5 tyder på att ditt batteri redan har gett upp eller rejält med okontakt/oxid finns.

Du har en likriktarbrygga på generatorn så den levererar inte växelström men däremot ofiltrerad likström och batteriet fungerar som du sa funkar lite som en kondensator.

Permalänk
Avstängd

@anton studs: Jo känner nog till det, skruvat fordons el sen 70 talet så fenomenet är inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag ska kontrollera jorden så det är korrekt ut till stereon och kontakterna.
Sen ska jag definitivt byta batteri på bilen. Den används varje dag som pendlarbil så man vill ju inte bli stående