Microsoft Pro Intellimouse "Special Edition" Unboxing

Permalänk
Medlem

Microsoft Pro Intellimouse "Special Edition" Unboxing

Halloj,

En gång i tiden funderade jag på att köpa på mig ett förråd av MX518 möss som skulle räcka livet ut, men när jag testade IE 3.0 så vart jag intellimouse-frälst för evigt. Då det inte riktigt kommit ut så mycket på den fronten så har jag de senaste åren använt mig av Zowie EC1 och EC2, men testade även den nya Intellimouse Classic som med sin aggressiva anglesnapping och lite trista blåa laser gjord för att kunna tracka på alla ytor inte var någon vinnare i spel, även om jag vill hävda att den är helt okej.

Men! Microsoft har släppt en ny mus med Intellimouse kropp, styvare och klickigare switchar, textilbeklädd kabel, ställbar RGB på tail-light, och en Pixart 3389 istället för bluetrack!
...Men de har bara släppt den i kina. Då jag redan spenderat säkert ett par tre tusenlappar innan jag hittade en mus (Zowie EC1-B) som jag verkligen kände mig nöjd med som ersättare för IE 3.0 så tänkte jag att 500kr på ebay kan jag leva med. Det blev sedan iofs snarare 800kr med tull men detaljer.

Nedan finner ni bilder, men först tänkte jag ge mitt intryck.
I skrivande stund har jag bara använt musen i ett par timmar, jag har spelat en match 8-player FFA i overwatch som jag lätt vann, samt en Quick Play Instagib i Quake Champions, i vilken jag lätt blev nedpetad till fjärde plats. Men känsla hittills är denna: Detta är den bästa spelmus jag testat EFTER Zowie EC1-B. Jag misstänker därtill att det enda som håller denna tillbaka i min bedömning är att jag är så van vid Zowien vid det här laget med dess lite annorlunda storlek, känsla och styvhet i brytare att jag bara lurar mig själv- det gick definitivt ovanligt bra i båda matcher jag spelade, och jag kände inga tillfällen där jag missade skott på grund av något annat än min egen prestanda.

Överlag är jag helnöjd med mitt köpt och kommer använda denna mus framåt, om jag skulle upptäcka några problem längs vägen så lovar jag att avrapportera

+ Perfekt storlek och fit för min högra hand
+ Grym prestanda
+ Snygg utan att vara påfåglad till tusen.
+ Aningen billigare än Zowien
+ Clean och funktionell mjukvara

- Finns inte att köpa utanför Kina :/

? Få extraknappar för er som gillar sådant, jag vill dock enbart ha framåt/bakåt som extra på en ren spelmus.
? Textilbeklädd kabel kan börja fransa sig så småningom, men "känns" å andra sidan bättre.

Såhär ser förpackningen ut:

Och musen i sig, jämfört med den gråa Intellimouse Classic och Svarta EC1-B:

Ingen stor skillnad i vikten på mössen, kan vara värt i referens till andra typer av möss dock.

Drar man ner Microsofts's Mouse and Keyboard Center så kan man ändra DPI, slå av den angle snapping som gjorde upplevelsen med Intellimouse Classic så medioker, mappa knappar globalt eller app-specifikt, samt ställa in färg på "tail-light" :

Observera att ljuset inte skiftar normalt- jag drar slidern i programmet. Exakt hur Xbox Dynamic Light beter sig har jag ej testat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Åh trevligt. Undra om den kommer släppas här i sverige snart då?

Hur tycker du huvudknapparna känns? Jag tycker dom tidigare (i alla fall Classic) har en lite svampig känsla.

Permalänk
Medlem

Det här hade man helt missat, men det låter ju perfekt. Satt med intellimouse 3.0 i många år och nu senast med EC1-B men i mitt huvud är formen hos intellimouse fortfarande bättre än Zowie.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hjälpsam

Kul recension, tackar.

Kan man stänga av anglesnapping på icke-pro versionen med samma mjukvara?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kommer denna till Sverige blir det ett köp! Köpte den förra med bluetrack sensorn, den skickade jag tillbaka samma dag som jag fick den!

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Nice! Ska runt i Asien om nån månad, ska se om man hittar en sån nånstans

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

WTB!

Permalänk
Gallerikonnässör

Spännande! Släpps den här, så löser det alla mina problem med att köpa ny mus!

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Känns som en populär mus, konstigt att ingen svensk butik säljer den.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

kul Tänkte samma sak som dig så jag köpte på mig några mx518 och 3,0 för många många år sen nu som ligger där å väntar på när musarna går sönder

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Åh trevligt. Undra om den kommer släppas här i sverige snart då?

Hur tycker du huvudknapparna känns? Jag tycker dom tidigare (i alla fall Classic) har en lite svampig känsla.

Väldigt styva och distinkta. På Classic är de lite svampiga, på EC1-B är de lite styvare, på denna är de ännu styvare och med ett väldigt distinkt klick.

Skrivet av Naga:

Det här hade man helt missat, men det låter ju perfekt. Satt med intellimouse 3.0 i många år och nu senast med EC1-B men i mitt huvud är formen hos intellimouse fortfarande bättre än Zowie.

Jo jag vart också väldigt förvånad när jag råkade få syn på den, men trevligt att veta att de fortfarande bryr sig lite iallafall
Jag håller med- Passformen är lite lite bättre på Intellimouse.

Skrivet av Fluf:

Kul recension, tackar.

Kan man stänga av anglesnapping på icke-pro versionen med samma mjukvara?

Nope, Classic dyker upp i mjukvaran men den inställningen finns inte för mig iallafall.
Dock är det inte omöjligt att det finns någon fix någonstans på nätet, minns att jag hittade en lösning för att överklocka polling rate för IE 3.0 så vem vet?

Skrivet av frong:

Känns som en populär mus, konstigt att ingen svensk butik säljer den.

Jo, det är väl inte omöjligt att de kör ett första testa i asien, och om det säljer väl utan mycket supportkostnader osv så kanske de tar den vidare hit. Man kan ju hoppas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Grym tråd och överskådlig recension. Inväntar mitt paket från Kina vilket borde anlända närsomhelst. 3.0an är tillsammans med 1.1an mina favoritmöss. Uppdaterar när musen landat i lådan så ska jag göra en jämförelse mellan denna och upplagan från 2006.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har det gått nån månad. Fungerar den fortfarande bra?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk

skön recension! förstår inte varför M$ inte släpper den i EU/NA tror det är måånga som hade köpt den då

jag är riktigt sugen på att införskaffa en sådan själv, eftersom jag vet att både formen och sensorn är i toppklass på förhand, svårt att se att den inte skulle vara klockren i mitt fall iaf

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk

Jag har en sån ute på annons, det är inget fel på form eller prestandan på musen. Men den är lite för stor för mig =( jag vill älska den men den är för stor =(

Permalänk
Skrivet av eldanielito:

Grym tråd och överskådlig recension. Inväntar mitt paket från Kina vilket borde anlända närsomhelst. 3.0an är tillsammans med 1.1an mina favoritmöss. Uppdaterar när musen landat i lådan så ska jag göra en jämförelse mellan denna och upplagan från 2006.

Skickades från m.sweclockers.com

Musen är helt klart uppdaterad, både när det gäller byggkvalitet och sensor. Även greppet är bättre. Musen är klart värt sitt pris om man även vill betala frakt. Den är estetiskt vacker (vit/silver) och klart stiligast bland min kollektion. Brytarna till knapparna är klickiga och krispiga och scrollen är perfekt. Tveka inte att slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldanielito:

Musen är helt klart uppdaterad, både när det gäller byggkvalitet och sensor. Även greppet är bättre. Musen är klart värt sitt pris om man även vill betala frakt. Den är estetiskt vacker (vit/silver) och klart stiligast bland min kollektion. Brytarna till knapparna är klickiga och krispiga och scrollen är perfekt. Tveka inte att slå till.

Låter ju mycket lovande! 😊
Från vilken sida beställde du ifrån?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av macce601:

Låter ju mycket lovande! 😊
Från vilken sida beställde du ifrån?

Köpte via x-raypad och deras hemsida. Tog cirka 5 dagar med expressbeställning samt ett par dagar till i tull. Väntar på att dessa ska släppas i Sverige så att jag kan lagra upp:) Förhoppningen är ju att de även släpper IMO 1.1 SE igen då den är min absoluta favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Florerar nyheter om att denna kommer lanseras utanför Kina nu, kanske dyker upp här snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOOL-AID JAMMER:

Florerar nyheter om att denna kommer lanseras utanför Kina nu, kanske dyker upp här snart?

Läser man Microsofts egna press release så kommer den börja hitta ut på de europeiska marknaderna från och med juli.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Fränt!
Jag fick hem en IntelliMouse 3.0 ’legends edition’ igår.
Med den gamla sensorn osv. Inte det nya skräpet 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inspan2k:

Fränt!
Jag fick hem en IntelliMouse 3.0 ’legends edition’ igår.
Med den gamla sensorn osv. Inte det nya skräpet 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Från vart köpte du den?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Från vart köpte du den?

Hade tur och hittade en kille i Norge som hade massa,
Oöppnade 3.0or, 1.1or på ett eget lager.
Så jag har köpt 2st av honom hittills, ska förhoppningsvis handla mera av honom vid ett senare tillfälle!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inspan2k:

Fränt!
Jag fick hem en IntelliMouse 3.0 ’legends edition’ igår.
Med den gamla sensorn osv. Inte det nya skräpet 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Hur känner du att den står sig mot modernare möss?
Har fortfarande en fungerande 3.0, men ytan har gnuggats bort på de flesta ställen, behöver nya glidez osv. Lustigt nog är knapparna och scrollen i perfekt skick fortfarande vilket brukar vara det första som ryker på modernare möss.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag är ruskigt nöjd med min Pro Intellimouse iaf. Har alltid saknat min 3.0(jag har en, men väldigt sliten..) när jag kört med substitut i form av Rival osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hur känner du att den står sig mot modernare möss?
Har fortfarande en fungerande 3.0, men ytan har gnuggats bort på de flesta ställen, behöver nya glidez osv. Lustigt nog är knapparna och scrollen i perfekt skick fortfarande vilket brukar vara det första som ryker på modernare möss.

Kan hända att jag hör till den petiga sorten på sånt, men jag tycker att det är som natt & dag jämfört med min Rival 300 från steelseries.
Ska också nämnas att jag bara kör FPS-spel.

Musen hänger mycket mer med, skönare att röra sig med och framför allt mer precis än dom nya sensorerna.
Så för min del är detta guld värt.
Kommer köpa kontinuerligt från killen där, tills jag blir för gammal för att spela dator

Har också överklockat den till 500 / 1000hz i Windows 10, annars går det inte alls.
Så just den biten är viktig om man ska sätta in en 10+ år gammal mus i ett nytt operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inspan2k:

Kan hända att jag hör till den petiga sorten på sånt, men jag tycker att det är som natt & dag jämfört med min Rival 300 från steelseries.
Ska också nämnas att jag bara kör FPS-spel.

Musen hänger mycket mer med, skönare att röra sig med och framför allt mer precis än dom nya sensorerna.
Så för min del är detta guld värt.
Kommer köpa kontinuerligt från killen där, tills jag blir för gammal för att spela dator

Har också överklockat den till 500 / 1000hz i Windows 10, annars går det inte alls.
Så just den biten är viktig om man ska sätta in en 10+ år gammal mus i ett nytt operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, det var ju trevligt, de gångerna jag försökte med 1000hz på min så dog den någon minut och funkade sedan enbart i 30s åt gången om jag inte klockade ner den till 500hz. Det var dock på windows 7 tiden kanske finns bättre tools nu, men antar att det även med möss är ett lotteri

Sensormässigt så har jag varit nöjd med Zowie EC1/EC2, men provat en rad andra möss. Det är först med denna Intellimouse "Special Edition" som jag även känt mig nöjd rent ergonomiskt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ah, det var ju trevligt, de gångerna jag försökte med 1000hz på min så dog den någon minut och funkade sedan enbart i 30s åt gången om jag inte klockade ner den till 500hz. Det var dock på windows 7 tiden kanske finns bättre tools nu, men antar att det även med möss är ett lotteri

Sensormässigt så har jag varit nöjd med Zowie EC1/EC2, men provat en rad andra möss. Det är först med denna Intellimouse "Special Edition" som jag även känt mig nöjd rent ergonomiskt.

Hehe ja, smaken är som baken osv 😂
Överklockade med atsiv, funkade deciderat bäst. Provat ganska många utan tur.

Jag själv hade glömt ’feelingen’ av 3.0an tills jag kom över den av en slump nu.
Jag kommer då aldrig att köra en annan mus än den framöver.
Helt överlägsen 😂👍🏻👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som om den släppts på den svenska marknaden nu! Hitta den på Webhallen

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Blev ett köp när den hittade till Sverige, helnöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750