Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Får inte det att funka, måste vara för att jag beställt ett kort med rabattkoden redan.

Edit:
Saxar från min edit ovan:
När vi ändå är i ämnet; är det värt dessa 2.1K extra för 2070 strix istället för 2060?
Kör CS, TD2 -- kommer väl köra några singleplayer spel och någon dag koppla upp min Oculus och lira på den. Eller är det overkill med 2070?

@CubaCola: det måste vara det.. Har beställt ett 2060 redan.

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Jag har både 2070 och 2060.
Köpte 2070 innan 2060 ens var påtänkt, och jag tycker personligen inte att prisskillnaden mellan 2060 och 2070 är värt det just nu.

(edit : prisskillnaden mellan mitt 2070 gaming z och 2060 rog strix oc är just nu 7200kr emot 4000kr.. och 3200kr extra är inte 2070 värt )

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola:

Tänker specifikt mellan båda Strix modellerna. Mellanskillnaden mellan Strix 2060 OC och 2070 ADV är 2184kr... Kan man rättfärdiga den mellanskillnaden för den sortens prestandaskillnad?

Ska man satsa på ADV eller OC modellerna? Ser att ADV modellerna är dyrare, men OC modellen ser ut att ha högre turbofrekvens till en billigare peng?

/M

Permalänk

Funderar själv på ifall man skulle köpa denna dator känns rätt prisvärd https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Gaming Z som jag har är MSIs snabbaste 2070-kort, så det kan jämföras med Rog Strix kortet.

Jag har mitt 2060 i en Ryzen-dator så tyvärr tappar jag lite prestanda pga det mot om det hade suttit i en Intel dator.

I Fortnite får jag runt 140fps average med 2060, medans med 2070 får jag 165fps, 25fps skillnad men samtidigt är det inget jag märker när jag spelar så då är 2060 ett klart bättre köp och 2000kr billigare.
Hade jag haft mitt 2060 i en Intel dator hade jag nog fått några fps till.

I andra spel är grafikkorten jämnsnabba och då känns det tokigt att betala 2000kr extra för att inte få något alls för pengarna.

Men om man har pengarna och inte kan bestämma sig, så kan man alltid köpa det dyrare kortet så slipper man fundera på vad man kunde ha fått istället, annars så är det bara att njuta av 2060 i spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Tack för att du tar tiden och svara på min frågor. Så pass längesen jag köpte en dator.. hänger inte med vad som är värt och inte längre.

En sista fråga: jag har en 4790K, har inte OC:at den (vet ej hur ), kommer den möjligtvis vara en flaskhals om man kör det med en 2070?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

@CubaCola: Tack för att du tar tiden och svara på min frågor. Så pass längesen jag köpte en dator.. hänger inte med vad som är värt och inte längre.

En sista fråga: jag har en 4790K, har inte OC:at den (vet ej hur ), kommer den möjligtvis vara en flaskhals om man kör det med en 2070?

/M

Ser ut att fungera
Enligt Google i alla fall
Har själv 4670k och funderar uppgradera till 2070...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Ser ut att fungera
Enligt Google i alla fall
Har själv 4670k och funderar uppgradera till 2070...

Bottleneck sker i lägre upplösningar, men vid rätt höga FPS. Vilken upplösning ska du spela i?

Jag har 2080Ti och i7 6700K och bottleneckar 2560x1080p, men det kan jag leva med

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av megabävern!:

Har ni som köpte 1700X från Dustin fått hem era processorer? Hur mycket blev ni debiterade i slutändan?

Skrivet av Worthalles:

Ringde dem. Det har blivit något fel någonstans, så de kunde inte erbjuda 1700x. Däremot fick jag köpa en 2700x för 2500:- plus att jag fick division 2 etc. Är det en bra deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag råkade glömma bort att avbeställa. Idag kom det dock en leveransbekräftelse! Ska bli kul att se om det är rätt produkt i paketet

Permalänk
Skrivet av Kungjaevel:

Jag råkade glömma bort att avbeställa. Idag kom det dock en leveransbekräftelse! Ska bli kul att se om det är rätt produkt i paketet

Vad tjurig jag kommer bli då, då jag verkligen inte är behöv av en 2700x egentligen, utan hade klarat mig gott och väl på en 1700x... Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

Vad tjurig jag kommer bli då, då jag verkligen inte är behöv av en 2700x egentligen, utan hade klarat mig gott och väl på en 1700x... Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt att dom gjorde olika ändå. Kanske dom såg chansen när ni kontaktade dom att säga att det blev fel? Men du tog alltså deras erbjudande om en 2700x? Det var ju en hyfsat bra deal ändå det.

Permalänk
Skrivet av Kungjaevel:

Konstigt att dom gjorde olika ändå. Kanske dom såg chansen när ni kontaktade dom att säga att det blev fel? Men du tog alltså deras erbjudande om en 2700x? Det var ju en hyfsat bra deal ändå det.

Ja, jag fattar inte alls vad de sysslar med. Men absolut, jag blir nog nöjd med min Processor, dock kommer jag nog inte nyttja den fullt ut med tanke på vad jag gör på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Jysk - Elektriskt, höj- och sänkbart skrivbord med justerbara fötter STAVANGER 80x160
3500, nedsatt från 5499.

https://jysk.se/kontor/skrivbord-datorbord/hoj-sankb-skrivbor...

Ingen aning hur kvaliteten är, men nog det billigaste 160x80 elektriska skrivbord som går att köpa just nu.

Någon som köpte, och kanske hunnit fått hem, detta datorbord? Jag, och säkert andra, är nyfiken på intryck av den. Kanske rent av en liten recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

Vad tjurig jag kommer bli då, då jag verkligen inte är behöv av en 2700x egentligen, utan hade klarat mig gott och väl på en 1700x... Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Tjura lagom, jag fick hem min idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letshack:

Tjura lagom, jag fick hem min idag.

Fick min också idag. 1200kr~ för en 1700x är helt klart godkänt! Nu ska man bara hitta ett moderkort

Permalänk
Skrivet av letshack:

Tjura lagom, jag fick hem min idag.

Vafasen! Kul för er att ni fick göra en bra deal, tråkigare för mig som gick miste om 1000kr som hade varit roligare att lägga på ett grafikkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopierat från den andra deal-tråden:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 2x8 GB för 999 kr på 
https://www.komplett.se/product/1131066/datorutrustning/dator...

Tror ni att det är dumt att köpa dessa inför en ryzen 3000-uppdatering i sommar? 3600x eller 3700x troligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Kopierat från den andra deal-tråden:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 2x8 GB för 999 kr på 
https://www.komplett.se/product/1131066/datorutrustning/dator...

Tror ni att det är dumt att köpa dessa inför en ryzen 3000-uppdatering i sommar? 3600x eller 3700x troligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i samma båt som du. Kommer man ha nytta av mer än 32 gb ram i framtiden är väl frågan...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Kopierat från den andra deal-tråden:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 2x8 GB för 999 kr på 
https://www.komplett.se/product/1131066/datorutrustning/dator...

Tror ni att det är dumt att köpa dessa inför en ryzen 3000-uppdatering i sommar? 3600x eller 3700x troligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nikodemous:

Sitter i samma båt som du. Kommer man ha nytta av mer än 32 gb ram i framtiden är väl frågan...

Jag köpte iaf, är fri retur och 50 dagars öppet köp. Skulle bättre deal komma är det bara att skicka tbx.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ebackman:

Kopierat från den andra deal-tråden:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 2x8 GB för 999 kr på 
https://www.komplett.se/product/1131066/datorutrustning/dator...

Tror ni att det är dumt att köpa dessa inför en ryzen 3000-uppdatering i sommar? 3600x eller 3700x troligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Priset är rätt billigt. Jag kör ett 2x16GB 3000MHz troligen CL16 Corsair LPX-kit med mitt nuvarande Ryzen 1700-system. Inte optimala minnen för det systemet men fungerar bra. Lutar för min del att uppgradera mitt 6700K-system till en 3900X och X570 och då antingen behålla ett identiskt minneskort som körs i det systemet idag eller ett 2x16GB kit på minst 4000MHz.

Nu har det hänt mycket sedan chipset 300-serien för Zen, till förra årets 400-serie med Zen+ och årets kommande 500-serie för Zen 2. Risken för problem, speciellt för Corsairs LPX, bör vara liten med. Är mer om man vill ha högre prestanda eller kapacitet. Eller RGB hehe.

Går ju alltid byta om ni som köper kittet i erbjudandet känner att ni har behov av andra minnen framöver.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Jag köpte iaf, är fri retur och 50 dagars öppet köp. Skulle bättre deal komma är det bara att skicka tbx.

Jag köpte också. Om några år kommer man säkert behöva 32 GB. Hoppas bara de funkar med mitt ASUS mobo, var inte med på listan över godkända minnen, men den listan är rätt gammal nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Sitter i samma båt som du. Kommer man ha nytta av mer än 32 gb ram i framtiden är väl frågan...

Tänk på att du förmodligen måste sänka hastigheten på minnet rejält om du ska köra med alla fyra slots. Om du ens funderar på 32GB är 2x16GB ett betydligt bättre val.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

G900 chaos spectrum för 596 på Elgiganten Halmstad. Nedsatt från 1580, lagerrensning.

Någon som har koll på om samma erbjudande finns i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Inte sett det någon annanstans. Kollat i HBG etc. Är det en bra mus annars? Köpte precis en rival mus men kanske ska byta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Priset är rätt billigt. Jag kör ett 2x16GB 3000MHz troligen CL16 Corsair LPX-kit med mitt nuvarande Ryzen 1700-system. Inte optimala minnen för det systemet men fungerar bra. Lutar för min del att uppgradera mitt 6700K-system till en 3900X och X570 och då antingen behålla ett identiskt minneskort som körs i det systemet idag eller ett 2x16GB kit på minst 4000MHz.

Nu har det hänt mycket sedan chipset 300-serien för Zen, till förra årets 400-serie med Zen+ och årets kommande 500-serie för Zen 2. Risken för problem, speciellt för Corsairs LPX, bör vara liten med. Är mer om man vill ha högre prestanda eller kapacitet. Eller RGB hehe.

Går ju alltid byta om ni som köper kittet i erbjudandet känner att ni har behov av andra minnen framöver.

Vet inte om jag har just detta kittet men jag har ett par LPX 8gb i min burk (se sign). Absolut inga problem med "stock-D.O.C.P" (CL16) samt jag har kunnat överklocka till CL14 utan större bekymmer.

Kostade dock ~1800 för 16gb när jag köpte det i vintras

Skrivet av Doomfarer:

Jag köpte också. Om några år kommer man säkert behöva 32 GB. Hoppas bara de funkar med mitt ASUS mobo, var inte med på listan över godkända minnen, men den listan är rätt gammal nu dock.

Jag kör ASUS-mobo utan problem, om det nu är samma moduler.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Alrik: Det är en väldigt bra mus, och ett väldigt bra erbjudande

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

PS Auction har ett gäng datorprylar ute: https://psauction.se/item/search/auktionsdag=1056%7C17987

Vet inte om det klassas som fynd men det går nog att göra ett och annat fynd här

En pall med chassin tex ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@tJev: köpte en för att testa. Verkar bra. Men passar tyvärr inte min hand. Får väldigt lätt kramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 3000MHz för ynka 790kr!

Billigast på Prisjakt är 1000kr+ för 3000MHz 2x8GB.

https://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-3000MHz-Performance-A...

Fick mina idag. 5 dagar tog det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martak:

PS Auction har ett gäng datorprylar ute: https://psauction.se/item/search/auktionsdag=1056%7C17987

Vet inte om det klassas som fynd men det går nog att göra ett och annat fynd här

En pall med chassin tex ;D

Många (kanske alla, jag har inte kollat) av artiklarna är tydligt märkta med
”Denna produkt är en retur/ångerrätt från en större elektronikkedja. Originalemballaget är brutet.”
Vågar man gissa att de kommer från Netonet i närliggande Borås?

PS Auctions är duktiga på att sälja saker dyrt genom att sälja utan moms, lägga på relativt höga serviceavgifter utan moms och ta bra betalt för frakten. Ibland lockar de med fri frakt men har då i stället höjt serviceavgiften med motsvarande belopp.
Jag har mer än en gång sett dem lyckas sälja begagnade saker utan någon som helst garanti till priser som ligger mycket nära eller till och med över normala marknadspriser!

Ett bra exempel på att de som bjuder inte tänker på alla extrakostnader samt att priserna är exklusive moms är det nätagg (Corsair CX750M) som finns nästan först bland varorna, och som går att köpa för en dryg tusenlapp med fri frakt enligt Prisjakt.
Det högsta budet på detta nätagg är redan 500 kronor. Den som vinner auktionen får dessutom betala en serviceavgift på 130 kronor. Sedan tillkommer moms på allt samt frakt. Om detta förblir det högsta budet får köparen betala 630 kronor plus moms, vilket blir 788 kronor. Sedan tillkommer frakten och den kostar troligen minst en hundring. Det blir alltså nästan 900 kronor för en vara som inte är ny och som kommer att vara krånglig att reklamera vid eventuella senare fel.

Inget sägs heller om varför varorna, till exempel en bildskärm, har returnerats. Är jag den enda som tror att många nog väljer att utnyttja öppet köp i stället för att reklamera en skärm som har någon form av pixelfel eller acceptera en skärm med ett pixelfel som ligger inom ”godkända” nivåer ...?