Permalänk

Tilldelas inget IP (Win10)

Jag har en sprillans ny PC i en ny lokal. Pluggade in nätverkskabeln här om dagen och kopplade upp mig mot VPN (till NAS) och jobbade på i två dagar. I morse när jag kom lyste en gul triangel och min uppkoppling var borta.

Om jag stoppar nätverkskabeln i en annan dator (Mac) så funkar allt som sig bör. Har ringt till Ownit som levererar bredbandet men de hittar ingen anledning till att jag inte tilldelas något IP-nummer och säger att det är ett mjukvarufel i min ände.

Kör jag Troubleshoot så säger den att jag är uppkopplad men inte har någon åtkomst.

Någon som kan tänkas ha en lösning? Jag är väldigt tacksam för hjälp.

Visa signatur
Permalänk

Uppdatering: Plötsligt kopplade den upp och det funkar bra. I morse när jag kom in så var den gula triangeln tillbaka. En timma senare var den borta igen.

Ownit hävdar fortfarande att problemet ligger hos mig. Hårdvarufel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av claudiomarino:

Uppdatering: Plötsligt kopplade den upp och det funkar bra. I morse när jag kom in så var den gula triangeln tillbaka. En timma senare var den borta igen.

Ownit hävdar fortfarande att problemet ligger hos mig. Hårdvarufel?

Har du uppdaterat drivrutiner för nätverkskortet osv? det kan ju vara så att felet ligger där.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nästa gång du får triangeln så glid in i kontrollpanelen, leta upp ditt nätverkskort (under nätverk) och ta en skärmdump. Sen som tidigare skrev, det skadar inte att dra ner nyaste drivrutiner ifrån din laptops tillverkares hemsida.

EDIT: har du en router eller är det nätverk direkt i väggen ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Har du uppdaterat drivrutiner för nätverkskortet osv? det kan ju vara så att felet ligger där.

Datorn är helt ny och byggd i butik så den är uppdaterad.

Skrivet av hakd:

Nästa gång du får triangeln så glid in i kontrollpanelen, leta upp ditt nätverkskort (under nätverk) och ta en skärmdump. Sen som tidigare skrev, det skadar inte att dra ner nyaste drivrutiner ifrån din laptops tillverkares hemsida.

EDIT: har du en router eller är det nätverk direkt i väggen ?

Det ska jag göra.

Det är bara en nätverksfördelare som sitter rakt in i väggen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av claudiomarino:

Datorn är helt ny och byggd i butik så den är uppdaterad.

Helt ny och byggd i butik är ingen garanti för att nyaste drivrutinen är installerad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det hemma hos dig? Har du en router? Vad är det för VPN och NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du säger att du inte har en router, och att det fungerar på din Mac. Då kan det vara så att leaset på IP-adressen inte hunnit gå ut (eftersom man oftast bara blir tilldelad en publik adress).
Hur länge har du haft i kabeln i nya datorn och väntat?
Prova koppla ur Macen, och koppla in datorn precis innan du lägger dig och se om du fått en IP-adress på morgonen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Är det hemma hos dig? Har du en router? Vad är det för VPN och NAS?

NAS:en, en Synology står hemma och jag kör OpenVPN till den från kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av naikon:

Du säger att du inte har en router, och att det fungerar på din Mac. Då kan det vara så att leaset på IP-adressen inte hunnit gå ut (eftersom man oftast bara blir tilldelad en publik adress).
Hur länge har du haft i kabeln i nya datorn och väntat?
Prova koppla ur Macen, och koppla in datorn precis innan du lägger dig och se om du fått en IP-adress på morgonen.

Det var vad man trodde på Ownit också men igår hade den varit kopplad i PC över natten och det fungerade ändå inte när jag kom på morgonen utan först en knapp timma senare. Idag funkade det dock direkt.

Visa signatur
Permalänk

Det har rullat på fint utan komplikationer sedan jag skrev sist men igår när jag kom till kontoret så var den gula triangeln tillbaka. Efter några timmar försvann den av sig självt. Nu är den tillbaka igen.

Nätverkskortet har de senaste drivrutinerna.

Några idéer? Vad kan jag prova?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av claudiomarino:

Det har rullat på fint utan komplikationer sedan jag skrev sist men igår när jag kom till kontoret så var den gula triangeln tillbaka. Efter några timmar försvann den av sig självt. Nu är den tillbaka igen.

Nätverkskortet har de senaste drivrutinerna.

Några idéer? Vad kan jag prova?

När du har den gula varningstriangeln, har du då en IP-adress eller tappas den?

Har du flera olika devicer som du håller på att koppla in och ut? Vad är anledningen till att du inte har en router?

Permalänk
Skrivet av naikon:

När du har den gula varningstriangeln, har du då en IP-adress eller tappas den?

Har du flera olika devicer som du håller på att koppla in och ut? Vad är anledningen till att du inte har en router?

Problemet vid Troubleshoot är: "Ethernet doesn't have a valid IP configuration.

Nej, det är bara två stationära datorer (som är ikopplade hela tiden).

Vi har inte haft något behov av en då vi har fyra utgångar i fördelaren. Skulle en router kunna hjälpa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av claudiomarino:

Problemet vid Troubleshoot är: "Ethernet doesn't have a valid IP configuration.

Nej, det är bara två stationära datorer (som är ikopplade hela tiden).

Vi har inte haft något behov av en då vi har fyra utgångar i fördelaren. Skulle en router kunna hjälpa?

Om du har två stationära datorer ikopplade hela tiden så har du ju problemet där. Du får bara en publik IP-adress från din ISP. Fyra utgångar i fördelaren hjälper inte då du i princip bara kan använda en åt gången. En router löser detta problem.

Permalänk
Medlem

Felsökning 1A.

Kolla loggarna.

Eventloggen på din PC samt om du har en router så kommer även den berätta en del.

edit:

Såg precis att du skriver att du inte har en router, köp en sådan och sätt upp enligt manualen.
Och lägg lite pengar på en vettig router från en känd tillverkare.