Lämplig 65-tums 2018-modeller för spel och film?

Permalänk

Lämplig 65-tums 2018-modeller för spel och film?

Dags för ny 65" TV!
Sitter ofta i ljust rum så tittar inte åt OLED.

Den förra, Sony KDL-55W807A gav upp för några veckor sedan så är nu nedgraderad till 10år gammal 43" plasma jag hade i förrådet.

Tänkte lägga mig kring 12k men har nu mjuknat att lägga uppåt 15k. Vill ha en uppgradering i form av bild och storlek så kikade först på denna LG 65UK7550PLA:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uk7550pla-4k-led-6...

Sen började jag forska lite mer och insåg att jag kanske vill ha bättre svärta och kikade på denna istället LG 65SK8500:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/65SK8500/lg-65-4...

Och efter denna så började jag kolla på Samsung QE65Q6FNATXXC:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Hur hade ni tänkt?
Vi tittar TV i ljust rum med många fönster och sitter ca 4m ifrån. Används till liten del för PC-spelade men mest serier och film, inge sport. Ljud har jag gott om redan och använder mig inte alls av smart-TV funktioner som appar osv. utan kör allt via datorn

Jag kollar mest på 2018 år modeller då de ligger lämpligt inom budget.

Skapade en egen tråd av din fråga istället för väcka en äldre tråd/Thomas Y
Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Väcker denna tråd då jag kikar lite på ny TV.

Den förra, Sony KDL-55W807A gav upp för några veckor sedan så är nu nedgraderad till 10år gammal 43" plasma jag hade i förrådet.

Tänkte lägga mig kring 12k men har nu mjuknat att lägga uppåt 15k. Vill ha en uppgradering i form av bild och storlek så kikade först på denna LG 65UK7550PLA:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uk7550pla-4k-led-6...

Sen började jag forska lite mer och insåg att jag kanske vill ha bättre svärta och kikade på denna istället LG 65SK8500:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/65SK8500/lg-65-4...

Och efter denna så började jag kolla på Samsung QE65Q6FNATXXC:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Hoppas detta inlägg ligger lämpligt i och med att Q6F är en utmanare. Hur hade ni tänkt?
Vi tittar TV i ljust rum med många fönster och sitter ca 4m ifrån. Används till liten del för PC-spelade men mest serier och film, inge sport.

Jag kollar mest på 2018 år modeller då de ligger lämpligt inom budget.

annars har du ju sonys 2018 modell. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Den är sjukt bra.

LGs 8000-serie är väl IPS? Inte alls samma svärta som Sonys XF9005 i så fall. Däremot klart bättre betraktningsvinklar om ni har bred sittning framför TVn.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Dags för ny 65" TV!

Den förra, Sony KDL-55W807A gav upp för några veckor sedan så är nu nedgraderad till 10år gammal 43" plasma jag hade i förrådet.

Tänkte lägga mig kring 12k men har nu mjuknat att lägga uppåt 15k. Vill ha en uppgradering i form av bild och storlek så kikade först på denna LG 65UK7550PLA:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uk7550pla-4k-led-6...

Sen började jag forska lite mer och insåg att jag kanske vill ha bättre svärta och kikade på denna istället LG 65SK8500:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/65SK8500/lg-65-4...

Och efter denna så började jag kolla på Samsung QE65Q6FNATXXC:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Hur hade ni tänkt?
Vi tittar TV i ljust rum med många fönster och sitter ca 4m ifrån. Används till liten del för PC-spelade men mest serier och film, inge sport. Ljud har jag gott om redan och använder mig inte alls av smart-TV funktioner som appar osv. utan kör allt via datorn

Jag kollar mest på 2018 år modeller då de ligger lämpligt inom budget.

Samsungen är bara kantbelyst. Sonyn som är länkad ovan är FALD (local dimming). Klart bättre.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Jag kikade igenom Thomas Y fina sammanställning och youtube klipp som hjälpte mycket.

Hade väl inte riktigt tittat så mycket åt Sony för att det var just Sony som gav upp efter 4,5år användning. Å andra sidan var jag mycket nöjd med den.

Kollar på instegsmodeller i toppklassen och då ligger ju faktiskt Sony där med den modellen ni talar om. Dessutom till ett pris på 14k som känns klart överkomligt.

Noterade även att Samsung Q6 fanns i både topp och mellansegment.

Men det korta enkla svaret är helt enkelt att med mina kriterier så är Sony svår att knäcka för den pengen? Hade funderingar på att hålla ut till nästa rea men känns inte värt att vänta 6 månader när man kan plocka upp en 2018 modell idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

Jag har den länkade Sony modellen, den är riktigt bra för de pengarna.

Permalänk
Skrivet av KASC:

Jag har den länkade Sony modellen, den är riktigt bra för de pengarna.

Härligt att höra!

Kommer ihåg att jag köpte min gamla Sony-kdl-55w807a just för att den var rekommenderad och såldes av Hifi-klubben. Jag blev ju väldigt nöjd då så känns dumt att göra annorlunda denna gång.

Dock var det dåligt med den modellen i lager hos hifi-klubben så får blir att åka förbi elgiganten och prismatcha.

Känns inte som jag kommer hitta en bättre tv för de pengarna nu när jag sökt lite mer. Bara lovord om den (kd65xf9005)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Jag kikade igenom Thomas Y fina sammanställning och youtube klipp som hjälpte mycket.

Hade väl inte riktigt tittat så mycket åt Sony för att det var just Sony som gav upp efter 4,5år användning. Å andra sidan var jag mycket nöjd med den.

Kollar på instegsmodeller i toppklassen och då ligger ju faktiskt Sony där med den modellen ni talar om. Dessutom till ett pris på 14k som känns klart överkomligt.

Noterade även att Samsung Q6 fanns i både topp och mellansegment.

Men det korta enkla svaret är helt enkelt att med mina kriterier så är Sony svår att knäcka för den pengen? Hade funderingar på att hålla ut till nästa rea men känns inte värt att vänta 6 månader när man kan plocka upp en 2018 modell idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Den du länkar är Q6F, den sweclockers har med som insteg toppklass är Q6FN. Vet dock inte om det är någon praktiskt skillnad, Q6FN är fortfarande bara kantbelyst.

Ja, Sonyn är svårknäckt för 14000kr. Bra för allt men har inte lägst latens i 1080p-gaming (tror runt 30-40ms) men lite lägre i 4K.
Jag märker inte av något problem när jag spelar på mitt Xbox i alla fall.

Skrivet av KASC:

Jag har den länkade Sony modellen, den är riktigt bra för de pengarna.

Samma här, otroligt nöjda.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Den du länkar är Q6F, den sweclockers har med som insteg toppklass är Q6FN. Vet dock inte om det är någon praktiskt skillnad, Q6FN är fortfarande bara kantbelyst.

Ja, Sonyn är svårknäckt för 14000kr. Bra för allt men har inte lägst latens i 1080p-gaming (tror runt 30-40ms) men lite lägre i 4K.
Jag märker inte av något problem när jag spelar på mitt Xbox i alla fall.

Samma här, otroligt nöjda.

Alright!

Ja jag är ingen hardcore gamer och när jag väl lirar någonting på TV'n kör jag med min gamla xbox 360 kontroll, just nu Resident evil 2.
Vad den gamla Sony hade har jag ingen aning om men upplevde inga problem.

Burken jag lirar på byggde jag för 4 år sedan, spec: i5, 8gb ram och GTX970. Så ingenting som fixar 4k ändå.
Men i och med att jag nu reggade ett konto här så kanske det blir nästa projekt

Ni har sålt in detta mycket bra och det är nog inte mycket att orda om. Lutar åt att sticka tidigare från jobbet och svänga förbi Elgiganten redan idag.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Den är sjukt bra.

LGs 8000-serie är väl IPS? Inte alls samma svärta som Sonys XF9005 i så fall. Däremot klart bättre betraktningsvinklar om ni har bred sittning framför TVn.

Stod själv och valde mellan LG'S 8000 serie och Xf9005 och vart sonyn

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Elgiganten kommer garanterat föreslå en "kalibrering" av TV innan man plockar hem den.
Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja låta någon annan ställa in bilden för 1000kr.
Jag kan väl inte vara ensam om att tycka det är kul att optimera själv?

Behöver man hjälp med detta så finns det ju härliga forum att vända sig till också.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk

Blev att beställa till Hifi-klubben butik istället då ingen hade den inne just nu.

Efter att ha kollat efter TV med VA-panel och FALD så inser jag att närmsta motsvarighet verkar vara Samsung Q8DN. Men då kostar den nästan 19k också vilket är en bra bit mer än för Sonys XF9005 som var billig nu.

Vill man ha IPS och FALD så verkar LG SK9500 eller 8500 vara ett alternativ. Jag stod och tittade på någon marvelfilm som rullade en mörk scen på en sk8500 och det såg faktiskt väldigt bra ut.

Så med allt de sagt har jag höga förhoppningar om XF9005

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Blev att beställa till Hifi-klubben butik istället då ingen hade den inne just nu.

Efter att ha kollat efter TV med VA-panel och FALD så inser jag att närmsta motsvarighet verkar vara Samsung Q8DN. Men då kostar den nästan 19k också vilket är en bra bit mer än för Sonys XF9005 som var billig nu.

Vill man ha IPS och FALD så verkar LG SK9500 eller 8500 vara ett alternativ. Jag stod och tittade på någon marvelfilm som rullade en mörk scen på en sk8500 och det såg faktiskt väldigt bra ut.

Så med allt de sagt har jag höga förhoppningar om XF9005

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt tycke och till det priset har jag personligen bara en negativ sak om den, och det är att menyer är riktigt sega, fast det ska sägas att med Android 8 blev den faktiskt en hel del mera responsiv.

Själv kör jag med Shield TV till vanligt ändå, med undantag om jag vill ha DV på netflix, eller HDR på Youtube. Ska dock sägas att jag har körd t.ex. MrMC med 4k HDR material i TV'en och det har fungerat bra, så även om den är något seg klarar den med det som behövs.

Kanske bra att veta för dig, beroende på hur ditt ljudsystem ser ut, det stödas bara låg kvalitet DD5.1(+ PCM 2.0) genom ARC, har nog inte kollat under Android 8, men tveksam till att det är fixat.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I mitt tycke och till det priset har jag personligen bara en negativ sak om den, och det är att menyer är riktigt sega, fast det ska sägas att med Android 8 blev den faktiskt en hel del mera responsiv.

Själv kör jag med Shield TV till vanligt ändå, med undantag om jag vill ha DV på netflix, eller HDR på Youtube. Ska dock sägas att jag har körd t.ex. MrMC med 4k HDR material i TV'en och det har fungerat bra, så även om den är något seg klarar den med det som behövs.

Kanske bra att veta för dig, beroende på hur ditt ljudsystem ser ut, det stödas bara låg kvalitet DD5.1(+ PCM 2.0) genom ARC, har nog inte kollat under Android 8, men tveksam till att det är fixat.

Sista uppdateringen dom pushade ut nu i maj så vart det stor skillnad.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Och efter denna så började jag kolla på Samsung QE65Q6FNATXXC:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Denna köpte jag på BlackFriday för 10k. Mycket nöjd med mitt köp. Bra bild (för de otränade ögat) och slim design. Rekommenderas!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

För att citera ett känt citat från en film " once you go black, you never go back!" Jag förespråkar OLED och har aldrig ångrat att jag gått över till "the dark side" 😁 inbränningar?? Inte vad jag sett och dagens OLED är väldigt bra för spel. Priset har jag ingen koll på men 2018 års modeller borde börja reas snart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Sista uppdateringen dom pushade ut nu i maj så vart det stor skillnad.

Installeras uppdateringar automatiskt eller måste man själv fixa det i inställningarna nånstans?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av roosterx:

I mitt tycke och till det priset har jag personligen bara en negativ sak om den, och det är att menyer är riktigt sega, fast det ska sägas att med Android 8 blev den faktiskt en hel del mera responsiv.

Själv kör jag med Shield TV till vanligt ändå, med undantag om jag vill ha DV på netflix, eller HDR på Youtube. Ska dock sägas att jag har körd t.ex. MrMC med 4k HDR material i TV'en och det har fungerat bra, så även om den är något seg klarar den med det som behövs.

Kanske bra att veta för dig, beroende på hur ditt ljudsystem ser ut, det stödas bara låg kvalitet DD5.1(+ PCM 2.0) genom ARC, har nog inte kollat under Android 8, men tveksam till att det är fixat.

I dagsläget kör jag via optisk eftersom jag i min enfald inte fick ordning på ARC till min förstärkare. Hittade dock vid senare tillfälle hur jag ändrade input signal till förstärkaren så ska göra nytt försök med ARC när nya TV dyker upp. Slöa menyer bekommer mig inte eftersom min TV till 98% används som dataskärm.

Skrivet av r0ad:

Denna köpte jag på BlackFriday för 10k. Mycket nöjd med mitt köp. Bra bild (för de otränade ögat) och slim design. Rekommenderas!

Jag hade säkert också blivit nöjd med den men sen börjar man forska vidare och kolla alla detaljer och så landar man lite högre. Hade Sonyn jag köpte nu fortfarande kostat 18k överallt hade det säkert blivit Q6FN pga det lägre priset. Men nu när de kostar samma peng (14k) så blev valet enkelt. Men helt klart bra pris när du köpte på BF.

Skrivet av KingCobra:

För att citera ett känt citat från en film " once you go black, you never go back!" Jag förespråkar OLED och har aldrig ångrat att jag gått över till "the dark side" 😁 inbränningar?? Inte vad jag sett och dagens OLED är väldigt bra för spel. Priset har jag ingen koll på men 2018 års modeller borde börja reas snart.

2018 års modeller kostar än så länge fortfarande 20k i storlek 65". Vilket är över budget för min del.
Det rullade någon Marvelfilm när jag kollade i butik sist (Någon scen när Thor och Loke befann sig på ett berg i mörkret). Svärtan var som förväntat helt fantastisk men samtidigt upplevde jag själv att den nästan blev för mörk. Jag föredrog bilden på en LG SK8500 som inte var lika ljus som de billigare LCD utan hamnade någonstans mitt emellan de och LG OLED.

Och eftersom jag gillade bilden på LG SK8500 som har FALD men IPS-panel så har jag bra förhoppningar om att den Sony jag nu köpt XF9005 med FALD och VA-panel ska vara ännu snäppet vassare.

Vad har du för förutsättningar för ditt rum som OLED står i?
Jag själv har vitt vardagsrum med stora fönster mitt emot TV´n. Ett riktigt dåligt utgångsläge men rummet är format så det inte går att möblera om på ett vettigt sätt. Ett väldigt ljust rum under sommarhalvåret så mycket därför ville jag inte ha OLED heller.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Installeras uppdateringar automatiskt eller måste man själv fixa det i inställningarna nånstans?

Uppdateringen går bara att ladda över via USB för tillfället, men har gjort i alla fall min TV betydlig mer rapp. Kommer förmodligen som OTA inom några veckor som då dyker upp på hemskärmen.

https://www.sony.se/electronics/support/articles/00206881

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Har inte dom två översta lägre ljusstyrka än valfri OLED?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Uppdateringen går bara att ladda över via USB för tillfället, men har gjort i alla fall min TV betydlig mer rapp. Kommer förmodligen som OTA inom några veckor som då dyker upp på hemskärmen.

https://www.sony.se/electronics/support/articles/00206881

Aha okej, så då är det bara att vänta så borde det komma upp i TVn när det är dags. Orkar inte fippla med USB.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Fasen man ska sluta undersöka saker efter man lagt beställning. Fann det hyfsat kända fenomenet med blooming på just XF9005. Återstår att se hur jag upplever det. Hoppas att det inte är märkbart irritationsmoment.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeqvist:

Har inte dom två översta lägre ljusstyrka än valfri OLED?

SK8500 torde vara något ljusstarkare, särskilt i SDR och scener med konstant högt ljusinnehåll (hockey etc.) medan UK7550 bör vara betydligt ljussvagare i peak brightness/HDR samt på ungefär nivå med en OLED vid scener med konstant högt ljusinnehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Fasen man ska sluta undersöka saker efter man lagt beställning. Fann det hyfsat kända fenomenet med blooming på just XF9005. Återstår att se hur jag upplever det. Hoppas att det inte är märkbart irritationsmoment.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns på alla LEDs när det är FALD, mer på vissa än på andra. Jag kan märka det när eftertexterna rullar i vitt på en svart bakgrund, annars är det inget jag märkt av på min. Du kan ställa in hur aggressiv FALD ska vara, låg - mellan - hög. Vi kör vår på medium.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Finns på alla LEDs när det är FALD, mer på vissa än på andra. Jag kan märka det när eftertexterna rullar i vitt på en svart bakgrund, annars är det inget jag märkt av på min. Du kan ställa in hur aggressiv FALD ska vara, låg - mellan - hög. Vi kör vår på medium.

Låter logiskt när jag tänker på det. Får se när jag får hem min hur det ser ut.
Kommer testa den på mörka avsnitt ur serien Chernobyl och spelande i Resident Evil 2 utan att ställa in någonting först.
Det lär sätta den på prov sedan efter det kommer jag kika runt på nätet efter lämpliga inställningar.

Så kan man kort säga att med FALD möjliggörs mörkare svärta men med ökad risk för störande blooming?

Visserligen tar jag gärna bättre svärta i film och serier med påföljd av sämre kvalité på eftertexten, den känns inte så viktig

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, bra pris på Sonyn där. Definitivt något att hålla koll på om nuvarande skärmen går och hänger sig.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nyckelpiga: Generellt finns det två anledningar till "blooming" eller lysande glorior på FALD-modeller, såväl Sony:s som andra tillverkares alternativ:

(1) Man kör bilden med för aggressivt inställd FALD som försöker släcka så mycket det går och tända så mycket som det går. Typiskt då med TV:n i kartongläge eller andra överdrivna lägen som "Vidid" och "sports". Välj annat bildläge som Bio, eller Personlig och undvik de hög/max-inställning på hur local dimmingen ska fungera.

Det hjälper också med att sänka ljusstyrkan generellt efter rummet, särskilt vid SDR-material. I ett kolsvart rum kommer en ljusstyrka på max att slå igenom.

(2) Man sitter för långt åt sidan och då läcker VA-paneler ut en hel del mängd synlig ljus. Placera dig vinkelrät mot panelen och kombinera med råden ovan.

Sedan kommer det situationer där ändå blir svårt att undvika fenomenet. Vita undertexter på svart bakgrund vid HDR är ett sådant hål-i-huvudet. Vit text vid HDR är tekniskt samma sak som att säga åt TV att den ska lysa med 10.000 nits, vilket den försöker göra efter förmåga.

Netflix låter dig ändra subtitles via webbläsaren, tar ett tag innan det slår igenom, men har inte ett riktigt grått alternativ. Testa med exempelvis gul text.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nyckelpiga: Generellt finns det två anledningar till "blooming" eller lysande glorior på FALD-modeller, såväl Sony:s som andra tillverkares alternativ:

(1) Man kör bilden med för aggressivt inställd FALD som försöker släcka så mycket det går och tända så mycket som det går. Typiskt då med TV:n i kartongläge eller andra överdrivna lägen som "Vidid" och "sports". Välj annat bildläge som Bio, eller Personlig och undvik de hög/max-inställning på hur local dimmingen ska fungera.

Det hjälper också med att sänka ljusstyrkan generellt efter rummet, särskilt vid SDR-material. I ett kolsvart rum kommer en ljusstyrka på max att slå igenom.

(2) Man sitter för långt åt sidan och då läcker VA-paneler ut en hel del mängd synlig ljus. Placera dig vinkelrät mot panelen och kombinera med råden ovan.

Sedan kommer det situationer där ändå blir svårt att undvika fenomenet. Vita undertexter på svart bakgrund vid HDR är ett sådant hål-i-huvudet. Vit text vid HDR är tekniskt samma sak som att säga åt TV att den ska lysa med 10.000 nits, vilket den försöker göra efter förmåga.

Netflix låter dig ändra subtitles via webbläsaren, tar ett tag innan det slår igenom, men har inte ett riktigt grått alternativ. Testa med exempelvis gul text.

Tack för ett lysande svar!

Sitter oftast rakt framför TV så punkt nr2 oroar mig inte. Ska bli mycket intressant att få hem den men är inte överdrivet orolig då jag redan nu början vänja mig vid min backup TV (43" Samsung plasma som för 10 år sedan kostade 3200kr ny).

Läst på lite mer och blev trevligt överraskad att mitt grafikkort (GTX970) stödjer HDR. Detta ska bli kul att se på resident evil 2

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

@Nyckelpiga: Blooming är ett ickeproblem så länge du sitter rak framför tvn.

Skrivet av daskedennis:

Installeras uppdateringar automatiskt eller måste man själv fixa det i inställningarna nånstans?

https://www.sony.se/electronics/support/televisions-projector...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

@Nyckelpiga: Blooming är ett ickeproblem så länge du sitter rak framför tvn.

https://www.sony.se/electronics/support/televisions-projector...

Låter lovande Nu ser jag som sagt bara fram emot att få hämta den när den landar hos Hifi-klubben.

Sen får jag googla fram några lämpliga inställningar till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005