Teknikstund: Välj rätt bildskärmskabel för Displayport och HDMI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

@Laxpudding: Att det "kan" fungera räcker inte, för det gör min nuvarande kabel också. Har fått nog av att ha fått testa 5 kablar som alla påstår 18Gbit/s men som ändå sviker. Vill inte testa mer, nu vill jag ha garantier.

I ena änden har jag en GTX 1050Ti, i andra en LG C8. Det kan väl ändå inte bero på att grafikkortet är "klent", för det handlar bara om beräkningskraft och inte signalstyrka. Förstår att 5m är långt, men att det ska vara så här stora problem med att få en kabel att funka ska inte hända när det ändå lovas saker på papperet. Finns ju som du säger 10m också.

Kanske försöker med en kabel från Amazon som lovar certifiering och QR-kod, men efter Webhallens tabbe vet jag inte om man kan lita på att man får det heller.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av ajp_anton:

@Laxpudding: Att det "kan" fungera räcker inte, för det gör min nuvarande kabel också. Har fått nog av att ha fått testa 5 kablar som alla påstår 18Gbit/s men som ändå sviker. Vill inte testa mer, nu vill jag ha garantier.

I ena änden har jag en GTX 1050Ti, i andra en LG C8. Det kan väl ändå inte bero på att grafikkortet är "klent", för det handlar bara om beräkningskraft och inte signalstyrka. Förstår att 5m är långt, men att det ska vara så här stora problem med att få en kabel att funka ska inte hända när det ändå lovas saker på papperet. Finns ju som du säger 10m också.

Kanske försöker med en kabel från Amazon som lovar certifiering och QR-kod, men efter Webhallens tabbe vet jag inte om man kan lita på att man får det heller.

Välj nån aktiv optisk kabel, sök efter hdmi aoc.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

alltid kul att se dina videor! mycket matnyttig information!

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

@Laxpudding: Tack för påpekandet! Jag lämnar över det till vår inköpsavdelning på en gång, så skall vi ta och korrigera det

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Laxpudding:

Varit i kontakt med Deltaco om just detta. Informationen hos @webhallen är felaktig. Någon har klippt och klistrat produktinformationen från de kortare kablarna. Upptäckte det själv när jag skulle köpa kabeln jag använder i videon. De långa kablarna är inte Premium Certifierade. QR-kod och Hologram saknas på förpackningarna.

Finns inte QR-kod och Hologram som kan verifieras så är kabelns alltså inte Premium High Speed-certifierad. Kabeln kan dock fortfarande fungera utan problem. Jag har till exempel fått Deltacos passiva High Speed-kabel 10 meter att fungera med 18 Gbps vid flera tillfällen.

Du kan fortfarande ha problem beroende på vad som sitter i vardera änden av kabeln, samt vad som sker på vägen. Men kabelns tillverkning ska garantera 18 Gbps under normala omständigheter för Premium High Speed.

Man kan inte använda Deltaco och ordet certifiering i samma mening. Deltaco köper OEM skit från Kina, sätter sitt eget märke på grejerna och säljer sedan vidare till butiker som vill sälja just billigt skit. Det betyder inte att allt som Deltaco säljer är skit, men det stora problemet är att man helt enkelt inte kan avgöra om det är skit förrän man har köpt och testat. Det brukar sluta med att man får köpa den där dyrkabeln till slut ändå.

Själv har jag köpt en massa saker från Deltaco genom åren. Vissa saker som t.ex. nätverkskablar är väl okej, men jag har även köpt mängder med produkter som borde klassas som färdigförpackade sopor som kan slängas direkt. Ta t.ex. externa hårddisklådor. Där har man inget val. Allt är OEM skit och man har ingen aning om vad man köper. När man sedan mailar Deltaco får man ofta svaret att de inte har några fullständiga specifikationer på produkten. Då vet man att man har köpt bra grejer.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av CrazyDriver:

Man kan inte använda Deltaco och ordet certifiering i samma mening.

Hur tänker du nu?

HDMI-kabeln är uppenbarligen cerifierad. Dess tillverkning går att spåra enligt en certifieringsprocess som regleras av HDMI:s licensorgan. Deltaco är också en av få tillverkare som specar bandbredden på kablarna samt hur deras Displayport-kablar är konstruerade med sprängskiss. Till exempel denna: DP-1105 som visar att pinne 20 inte är kopplad, titta på PDF:n under info/certifikat.

Det är väldigt få tillverkare som i dagsläget är tydliga med dessa uppgifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Laxpudding:

Hur tänker du nu?

HDMI-kabeln är uppenbarligen cerifierad. Dess tillverkning går att spåra enligt en certifieringsprocess som regleras av HDMI:s licensorgan. Deltaco är också en av få tillverkare som specar bandbredden på kablarna samt hur deras Displayport-kablar är konstruerade med sprängskiss. Till exempel denna: DP-1105 som visar att pinne 20 inte är kopplad, titta på PDF:n under info/certifikat.

Det är väldigt få tillverkare som i dagsläget är tydliga med dessa uppgifter.

Jag har tyvärr inte riktigt samma erfarenhet av Deltaco. Förmodar att det skiljer en del beroende på vad det är för produkt, men jag har mestadels dåliga erfarenheter av Deltaco och köper bara deras produkter om det inte finns något bättre alternativ. Det är allt från bristfälliga specifikationer, ocertfierade produkter t.ex. QI-laddare eller förpackningar där 70% består av luft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Sökte med ljus och lykta efter VESA-certifierad kabel för DP 1.4 HBR3 för några veckor sedan, och valet föll till slut på Club 3D:s 2-meterskabel (CAC-2068):

https://www.club-3d.com/en/detail/2430/displayport_1.4_hbr3_c...

Från VESA:s lista över DP-certifierade produkter:

https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/...

Finns t.ex. hos tyska Amazon för ca 18€.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Oneone:

Intressant, jag blev tvungen kolla upp den i VESA:s databas:

2-metersvarianten (Ningbo Prime Electronic DP8K-1020) finns inte med där vad jag kan se, men däremot finns 1- och 3-metersvarianterna med (dvs DP8K-1010 och DP8K-1030), så antagligen håller den samma kvalité men tillverkaren har kanske bara inte orkat certa alla kabellängderna.

Här är tillverkarens produktsida:

http://www.prime-e.com.cn/products/DP8K-1010-DP8K-1020-DP8K-1...

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Jag älskar smygreklamen för felix i bakgrunden, är det ett betalt samarbete kanske?

Morekortsmodems problem.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Swivl:

Ketchupen och toapapperet verkar lite random

Är det en referens till något som jag missat?

Skrivet av Mightybjorn:

Jag älskar smygreklamen för felix i bakgrunden, är det ett betalt samarbete kanske?

Det är en metafor för den förvirring många känner inför detta med kablar. "Ketchup? Toapapper? Vad händer egentligen? Jag vill ju bara klämma på en bra kabel?"

Det är också en metafor för det arbete jag försöker göra. Att förklara vad som krävs för kablar ska fungera är ibland som att torka upp efter en explosiv ketchupolycka.

Sedan kanske det också har att göra med att studion skulle rivas, fler skulle hinna spela in samma eftermiddag och min idé om att bygga en hög av kablar inte fungerade så bra. Så ryck första bästa rekvisita. Kör tills SD-kortet är fullt och folk knackar på dörren. Alternativet var ketchupflaskan eller en skål med två bruna bananer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2017

@ajp_anton: Jag är också trött på att testa kablar, fast jag har gjort det än svårare för mig eftersom jag behöver minst 12 m. Blir att investera i en optisk kabel härnäst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

@Laxpudding
På tal om skumma kablar till monitorer:
https://www.youtube.com/watch?v=jlaxgiszfEo
Skulle nog passa bättre till din genomgång av "Throwback Thursday – en tillbakablick på DVI-portens 20-åriga historia"

//Dixon

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Dixon: Ah, dubbla DVI - en klassiker!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av backfeed:

Intressant, jag blev tvungen kolla upp den i VESA:s databas:

2-metersvarianten (Ningbo Prime Electronic DP8K-1020) finns inte med där vad jag kan se, men däremot finns 1- och 3-metersvarianterna med (dvs DP8K-1010 och DP8K-1030), så antagligen håller den samma kvalité men tillverkaren har kanske bara inte orkat certa alla kabellängderna.

Här är tillverkarens produktsida:

http://www.prime-e.com.cn/products/DP8K-1010-DP8K-1020-DP8K-1...

Fungerar bra iaf, hade problem med att skärmen kunde blinkana till i windows ibland med gamla DP kabeln det är helt borta nu ,så den verkar leverera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Oneone:

Fungerar bra iaf, hade problem med att skärmen kunde blinkana till i windows ibland med gamla DP kabeln det är helt borta nu ,så den verkar leverera.

Jodå, tvivlar inte på det, jag var bara fortfarande kvar i research-mode.

Hade precis det problemet jag också, det var därför jag köpte riktig certad kabel. Ett reproducerbart exempel jag hade var att koppla ur min usb-dac och sedan plugga in den igen. Varje gång så blinkade skärmen till, högst troligt pga den förbaskade pin 20 i den gamla kabeln. Med nya kabeln är problemet borta.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av backfeed:

Jodå, tvivlar inte på det, jag var bara fortfarande kvar i research-mode.

Hade precis det problemet jag också, det var därför jag köpte riktig certad kabel. Ett reproducerbart exempel jag hade var att koppla ur min usb-dac och sedan plugga in den igen. Varje gång så blinkade skärmen till, högst troligt pga den förbaskade pin 20 i den gamla kabeln. Med nya kabeln är problemet borta.

Exakt så var det för mig också när mina Aktiva högtalare gick på så blinkade skärmen, skönt att det är borta iaf. Dåligt att man får en sådan kabel när man köper en skärm...