Är jag den enda som blandar ihop Intel och Nvidia?

Permalänk

Är jag den enda som blandar ihop Intel och Nvidia?

Hittade ingenstans i datorforumet där ämnet kunde passa bättre än i någon annan forumdel, men det är ju å andra sidan mer filosofiskt.

Jag tänker ofta instinktivt att "det är Intel som gör grafikkort också". Vet inte varför, kanske för att AMD står på andra planhalvan i båda fallen. Eller att både Intel och Nvidia känns som de stora, lite färglösa go to-aktörerna. Eller att bokstäverna n och i är framträdande i båda namnen.

Är det nån mer av er som också råkar ut för den här tankevurpan? Eller några andra dataföretag ni blandar ihop?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Japp, du är den enda.

Permalänk
Medlem

The chosen one.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hittade ingenstans i datorforumet där ämnet kunde passa bättre än i någon annan forumdel, men det är ju å andra sidan mer filosofiskt.

Jag tänker ofta instinktivt att "det är Intel som gör grafikkort också". Vet inte varför, kanske för att AMD står på andra planhalvan i båda fallen. Eller att både Intel och Nvidia känns som de stora, lite färglösa go to-aktörerna. Eller att bokstäverna n och i är framträdande i båda namnen.

Är det nån mer av er som också råkar ut för den här tankevurpan? Eller några andra dataföretag ni blandar ihop?

Intel och Nvidia har jag aldrig blandat ihop, men på frågan om dataföretag jag blandar ihop så kan jag bidra med Arctic Silver och ARCTIC (tidigare känt som ARCTIC COOLING). Båda företagen tillverkar kylpasta för bl.a. processorer.

Permalänk

@pv2b: Haha, ja, lite mer naturlig ihopblandning kanske.

Chieftec, Cooltek
Antec, Phanteks

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Har inte AMD/Radeon + Nvidia köpt sin teknik (halvledare etc) från en och samma tillverkare, medans Intel tillverkar egna?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Har inte AMD/Radeon + Nvidia köpt sin teknik (halvledare etc) från en och samma tillverkare, medans Intel tillverkare egna?

"Operating 24 hours a day, seven days a week at sites around the world, Intel's factories are precision-tuned to perform with maximum efficiency and quality to produce fast, smart, and more energy-efficient computer chips.
With 6 wafer fabrication sites and 4 assembly test manufacturing locations worldwide, Intel's manufacturing facilities employ exceptional flexibility on a global, virtual network.
Our manufacturing processes advance according to Moore’s law, delivering ever more functionality and performance, improved energy efficiency, and lower cost per transistor with each generation.""

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Jag har garanterat blandat ihop dom två, amd/ati var olika men är ett intel/nvida är olika men grupperas samma ofta? Kanske för att ati/amd är samma tror dom flesta att intel/nvidia är samma? Oklart, tror det har med saken att göra.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

"Operating 24 hours a day, seven days a week at sites around the world, Intel's factories are precision-tuned to perform with maximum efficiency and quality to produce fast, smart, and more energy-efficient computer chips.
With 6 wafer fabrication sites and 4 assembly test manufacturing locations worldwide, Intel's manufacturing facilities employ exceptional flexibility on a global, virtual network.
Our manufacturing processes advance according to Moore’s law, delivering ever more functionality and performance, improved energy efficiency, and lower cost per transistor with each generation.""

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Jag har garanterat blandat ihop dom två, amd/ati var olika men är ett intel/nvida är olika men grupperas samma ofta? Kanske för att ati/amd är samma tror dom flesta att intel/nvidia är samma? Oklart, tror det har med saken att göra.

Jag tror att Intel är ganska ensamma bland dom stora att ha både egen utveckling och egna fabriker. Samsung har ju också egna fabriker/egen teknik men tillverkar och säljer till andra. Apple, Nvidia, AMD, Qualcomm etc köper av andra (typ Samsung och Global Foundaries). Jag läste om det någon gång då jag försökte reda ut vilken mobil man skulle köpa. Men jag är inte 100% på detaljerna, finns säkert någon annan som vet.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag tänker ofta instinktivt att "det är Intel som gör grafikkort också". Vet inte varför, kanske för att AMD står på andra planhalvan i båda fallen.

Intel är faktiskt en av världens största tillverkare av grafikkretsar, men de är än så länge integrerade i deras processorer. Men de har ju planer på att börja tillverka "riktiga" grafikkort snart, så Intel och AMD kommer bli mer jämbördiga på den punkten.

Men läser man diskussionstrådarna till nyhetsartiklarna här på forumet så placerar många Intel och NVIDIA i samma fack, d.v.s. Intel och NVIDIA = blodsugare vars enda syfte är att mjölka kunderna på pengar, medan AMD = vår frälsare som kommer låta processorer och grafikkort regna från himlen

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men läser man diskussionstrådarna till nyhetsartiklarna här på forumet så placerar många Intel och NVIDIA i samma fack, d.v.s. Intel och NVIDIA = blodsugare vars enda syfte är att mjölka kunderna på pengar, medan AMD = vår frälsare som kommer låta processorer och grafikkort regna från himlen

Det beror inte så mycket på Nvidia och Intel själva som på deras ställning på marknaden. Folk är less på att ett enda företag praktiskt taget har monopol på marknaden och själva kan diktera utvecklingen när det gäller prissättning och prestanda.

Jämför t.ex. processormarknadens utveckling 2011 - 2017 och 2017 - 2019. Mycket mer har hänt de senaste två åren än de 6+ åren som Intel var helt dominerande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Det beror inte så mycket på Nvidia och Intel själva som på deras ställning på marknaden. Folk är less på att ett enda företag praktiskt taget har monopol på marknaden och själva kan diktera utvecklingen när det gäller prissättning och prestanda.

Jämför t.ex. processormarknadens utveckling 2011 - 2017 och 2017 - 2019. Mycket mer har hänt de senaste två åren än de 6+ åren som Intel var helt dominerande.

Jag vet inte riktigt om jag tror på det. Jag tror att många skulle ha en betydligt bättre uppfattning om Nvidia och Intel om de hade innoverat i samma takt som AMD har innoverat de senaste åren, och inte stått stilla bara för att AMD inte kunnat konkurrera.

Permalänk
Medlem

Då kommer det bli jobbigt om och när Intel släpper sitt dedikerade grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel