Permalänk
Medlem

Dator köp hjälp

Hej

Jag undrar om ni har några tips inför försts dator köp. jag tänker mig något ganska dåligt som jag vill uppgradera ett par gånger. Har läst en del här på sc. Så jag har en halv tanke om vad jag ska ha men skulle ändå behöva nåra tips från experterna.

Tack i förväg.

Permalänk

En budget måste man ha annars blir det inga byggen

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

En budget måste man ha annars blir det inga byggen

Vet helt ärligt inte vad jag hade tänkt mig när det kommer till pris men jag skulle gissa runt 4-6 till att börja med. Vet att man inte får så bra dator för det men något kanske ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För den summan så är de bättre du köper en begagnad
finns ofta bra köp här på marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddush:

För den summan så är de bättre du köper en begagnad
finns ofta bra köp här på marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Något sådant hade jag tänkt så det blir väl så om det är så folk tycker är det bästa alternativet. Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Vet helt ärligt inte vad jag hade tänkt mig när det kommer till pris men jag skulle gissa runt 4-6 till att börja med. Vet att man inte får så bra dator för det men något kanske ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Med den budgeten så skulle jag nog gå in för att jag inte får någon vidare dator för. Lätt att man blir besviken då det kommer till äldre alt nya budgetkomponenter.

Det "lönar" sig oftast att lägga ut lite extra på bra komponenter på en gång.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Vet helt ärligt inte vad jag hade tänkt mig när det kommer till pris men jag skulle gissa runt 4-6 till att börja med. Vet att man inte får så bra dator för det men något kanske ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Som redan nämnts så är det begagnat som gäller med den budgeten. Enbart på denna marknad som du kommer kunna hitta en vettig dator för det priset dock, är det bråttom eller kan du hålla utkik ett tag? Funderar du på köpa något från Blocket så fråga här innan.

Permalänk
Medlem

Kör en i3 cpu med ett 1650 eller rx 560 kanske. Har man tur kan man få ett gtx 970 med en i5 cpu för din peng här på swec. Leta lite och kolla vad du hittar - ibland lönar det sig att köpa in från olika för att sätta ihop, ibland blir frakten för mycket.

Tog typ det billigaste på inet, men det bör fungera (någon får gärna rätta/förbättra). Den ska fungera för mycket, dock med nedsatt grafik. 5000 blev notan på.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12552627

Stavning samt mer info
Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Tanken är inte någon monster dator så det är lungt om den inte är den bästa I början. Den kommer att vara ut byt helt och hålet om 2-3 år oavsett. Jag vill egentligen bara han något att bygga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du kan lägga lite mer så.
Här har du grunden iallafall.
Moderkort går att köra på 9700k el 9900K om man vill uppgradera i framtiden.
Psu samma där går lätt att få in ett 2080 gpu plus 10 års garanti på den.
Ram tog jag 16gb man kan gå ner till 8gb om man vill spara för att uppgradera senare.
Tyvärr så blir det 6800kr el 6300Kr med 8gb ram.
Det tråkiga är att det inte går att få med ett grafikkort så det får man köpa billigt begagnat.
Oavsett så blir det ett dåligt gpu att börja med.

Hade jag varit som dig så hade jag kört korgen nedan och köpt ett begagnat 1070 för 2K och kört i 2-3 år innan jag uppgraderar cpu och gpu men då får du lägga 8800Kr och inte 6K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Tanken är inte någon monster dator så det är lungt om den inte är den bästa I början. Den kommer att vara ut byt helt och hålet om 2-3 år oavsett. Jag vill egentligen bara han något att bygga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med integrerad GPU på processorn sen köp ett begagnat rx570/rx480 för runt 700-1000 kr
Eller spara lite till och köp ett beg gtx 1070 för ca 2000 kr

Permalänk
Medlem

System som kan uppgraderas med snabbare CPU, grafikkort och mer ram enkelt. Om du vill få ner priset kan mindre SSD väljas. Stödjer säkert kommande Zen 2-processorerna men troligen inte dom mest strömsugande 12 core.

https://www.inet.se/datorbygge/b1085362/datorbygge

Permalänk
Medlem

Bra att ha en plan på hur du ska byta upp dig! Om du t.ex. köper en "OK" CPU nu med inbyggt grafikkort, så kan ju nästa steg vara att köpa ett bra gfx kort. Du kan börja med bara en billig HDD på typ 1-2tb för att sedan köpa en 500-1000gb SSD, men då måste du installera om OS.

Vill man börja ännu billigare så verkar AMDs plattform vara den som man säkrast kommer kunna byta CPU i för att "växa" - MEN det finns varningar är oxo vad det gäller vissa chipset etc, så då bör man läsa på vad som gäller

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

@SENvob: går att hitta bra datorer på tradera då det inte är många som är inne där för att köpa stationära datorer så går datorerna riktigt billigt ibland.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Tror du skulle få mycket mer för pengarna om du köper begagnat helt ärligt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ett tips är att ha en "köpes" annons här på marknaden.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/marknad/169444-rensning-dator-kom...

Här finns en hyfsad för 3500. Kanske kan pruta lite. Den är inte super i dagena mått, men kan nog slänga gta 5 om man är sugen på det t.ex.

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷