Permalänk
Medlem

låsa upp hela CPU:n

Hejsan!
min far hittade en video på youtube där man får guide för att låsa upp alla kärnor till cpu:n
tydligen så låser tillverkare många cpu:s för att kunna sälja dom billigare istället för att tillverka flera i olika utföranden.
så en duel-core är det samma som en quad-core bara att den med 2-kärnor är låst från tillverkaren.

har hittat som sagt hur man låser upp dom andra kärnorna i windows men inte till linux. tänkte se om det fanns någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babblare:

Hejsan!
min far hittade en video på youtube där man får guide för att låsa upp alla kärnor till cpu:n
tydligen så låser tillverkare många cpu:s för att kunna sälja dom billigare istället för att tillverka flera i olika utföranden.
så en duel-core är det samma som en quad-core bara att den med 2-kärnor är låst från tillverkaren.

har hittat som sagt hur man låser upp dom andra kärnorna i windows men inte till linux. tänkte se om det fanns någon som vet hur man gör?

Menar du "knepet" med msconfig och välja antalet kärnor där så fungerar det inte riktigt på det sätt som du har tänkt dig. Du kan inte låsa upp fler kärnor på processorn för att du pekar och klickar i Windows. Det är mer komplicerat än så. Dessutom kan du med den metoden får lite diverse problem om jag inte helt missminner mig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av babblare:

Hejsan!
min far hittade en video på youtube där man får guide för att låsa upp alla kärnor till cpu:n
tydligen så låser tillverkare många cpu:s för att kunna sälja dom billigare istället för att tillverka flera i olika utföranden.
så en duel-core är det samma som en quad-core bara att den med 2-kärnor är låst från tillverkaren.

har hittat som sagt hur man låser upp dom andra kärnorna i windows men inte till linux. tänkte se om det fanns någon som vet hur man gör?

Pratar du am3 system nu ? De låser man upp via bios men det är ju en gammal plattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@babblare:

Det är inte ThioJoe då ? han är känd för att lägga upp skämt/troll videos.
Antingen är du lurad eller så får du utveckla vad det är du vill göra och på vilken cpu.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

att man kunde låsa upp kärnor var la för att dem låste kärnor som var " instabila " så att en quadcore låstes ner till en dualcore för att den skulle uppnå den kvalitesgrad som dem strävar efter? men det var ju väldigt många år sen jag ens hörde något om det.

Verkar inte så logiskt att göra det i dagsläget, då hade ju alla överklockare gjort det för att komma billigare undan, snarare var det nog så att det var tillverkningen då var ganska ny vad det avser dual/quadcore och man hade kanske inte en tillräckligt stabil process för att utvinna stabila cores på kiselnivå, och valde då att låsa quad ner till dual och på så sätt kunna sälja dem? ( rena spekulationer från min sida ) så nja, tror inte man bara kan grabba tag i en i3:a och få ut ett 8 kärningt monster.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Ja, msconfig ska man låta bli att pilla i. "Tipset" om att gå in i msconfig och ställa in antalet kärnor har troligtvis uppkommit p.g.a. att msconfig som standard visar 1 som antalet kärnor, men den inställningen har bara effekt om man också kryssar i rutan att använda det värdet. Windows använder som standard alla kärnor som finns, så det enda man kan göra med msconfig är att begränsa antalet kärnor som används.

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa om att tillverkarna främst gör detta när de ser att processorn blir instabil, eller överskrider specificerad TDP.

Detta är en fabrikationsfråga, då dagens teknologi ger varierande kvalitet över varje chip-wafer.

Men oftast, som slutanvändare, räcker det att höja volten över specificerad/rekommenderad, samt ha ett moderkort som stödjer upplåsning i BIOS.

Med åtminstone AMD's processorer brukar det även gå på driver-nivå (åtminstone i Windows och med ny nog CPU (har gått sedan Athlon/Phenom I Catalyst).

Glöm inte att stress-testa! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

exat det är thiojoe som jag menade. jag fattade inte rikigt hur han menade själv med hur det faktist skulle fungera o jag har luskat mer i det o det verkar vara bluff o båg allt ihop faktist.
som någon annan sa här så gick det ju att låsa upp gammla cpu:er i bios o sånt men denhär metoden skulle ju vara att operativsystemet skulle "testa" sig fram o hitta fler kärnor som skulle finnas inaktiva. iallafall så som jag fattade det som. man skulle även kunna testa sig fram till mer ram-minne. men vad jag har sett så verkar det inte rikigt vara sant.
men är det så att det finns fler kärnor som typ "backup" eller så ifall en kärna skulle dö? eller vad menar ni med instabila kärnor?

men vad är det som händer när man gör så som han visar för datorn visar ju efter att det ska finnas fler kärnor än innan, eller är det bara så den visar för att man själv har ställt in det på det typ så den visar fler än vad som genetligen finns?

Permalänk
Medlem

@babblare: Windows använder som standard alla kärnor och allt minne som finns tillgängligt, det finns inga kärnor i reserv eller liknande utan allt används.

Angående instabila kärnor så tillverkas processorerna med ett visst antal kärnor per krets, t.ex. 4 kärnor per krets. Om en av de kärnorna är defekt på något sätt så kan processorn ändå säljas som en trekärnig processor. Men tillverkarna säljer även fullt fungerande fyrkärniga kretsar som trekärniga p.g.a. att det finns en efterfrågan på billigare processorer och de kan inte fylla den efterfrågan med enbart defekta kretsar.

Det som var ganska unikt för just AMDs Phenom-processorer var att vissa moderkortstillverkare lade till möjligheten att låsa upp kärnor på en del processorer. Ibland fungerade det, ibland inte, beroende på om de extra kärnorna faktiskt var hela eller trasiga. Men nu för tiden får eller kan inte moderkortstillverkarna göra så länge, så det är inget som går att göra på moderna system.

Men om man "låser upp" fler kärnor eller mer minne via mjukvara så är det i dagsläget alltså bara bluff. Men utan att veta exakt hur det går till så är det svårt att säga på vilket sätt det är en bluff. Det kan vara allt från att man ändrat några inställningar som egentligen inte har någon effekt, till att man använder något program som hävdar att det låser upp saker men lika gärna kan vara illasinnat och infektera datorn med något.

Tillägg: Aha, thiojoe är någon Youtube-snubbe, trodde du hade stavat något ord allvarligt fel Om det är typ något sånt här så är det precis det jag varnar för i mitt tidigare inlägg. Skaparen har även erkänt att det bara är ett "skämt" i beskrivningen till videon.