Huawei öppnar rättslig process mot USA – vill få "illegal" blockad hävd

Permalänk
Melding Plague

Huawei öppnar rättslig process mot USA – vill få "illegal" blockad hävd

Huawei hoppas få den amerikanska staten att häva handelsblockaden, som företaget hävdar saknar relevans för säkerhet i den amerikanska telekomindustrin och dess telefoninätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar ju gå sådär att stämma amerikanska staten i amerikansk domstol.

Permalänk
Medlem

Alla klagar på att Kina ska avlyssna hit och dit , nu vill ju Säpo göra detsamma med 5G nätet i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Expert - krisen löst inom en månad
Jag - GLHF

Det här känns som det kan bli en lång och utdragen process med risk för att fler företag och branscher blandas in.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Då kan ju Kina samtidigt häva sina "illegala" blockader mot Google, Facebook, YouTube, Uber, Amazon, etc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Alla klagar på att Kina ska avlyssna hit och dit , nu vill ju Säpo göra detsamma med 5G nätet i Sverige.

Stackars Kina som är så snälla, dumma Sverige som gör samma saker!

https://www.youtube.com/watch?v=hA4iKSeijZI
https://www.thetimes.co.uk/article/xi-silences-dissent-on-ann...
https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_harvesting_from_Falun_Gon...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu så är det uppe på bordet intressant och se hur USA förklara sig jag tror inte det har med rikets säkerhet de är pengar ..
Fint svar från Huaweis.

I Huaweis pressmeddelande om motionen menar Dr Jiuping att handelsblockaden är ett farligt prejudikat som kan drabba olika företag i olika marknader. "Idag är det telekom och Huawei. I morgon kan det vara din industri, ditt företag, dina konsumenter", säger han i ett videoklipp länkat i pressmeddelandet.

Nått att tänka på man ska nog inte ha så mycket med USA att göra om den regeln är så lätt att använda.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

De försöker vara snälla och vilja lösa det på ett moget sett men när inte det går och de är tusen ggr starkare/stabilare ekonomiskt får de ta till nästa steg

Permalänk
Proffsmoddare

Pajasen trump har jag ingenting för, men just handelsblockaden mot huawei är nog det minst negativa beslutet från hans sida. Kina/Huawei spelar varken med öppna kort eller med samma regler som andra företag på marknaden. Att bygga kritisk infrastruktur med hjälp av deras produkter känns direkt olämpligt

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Då kan ju Kina samtidigt häva sina "illegala" blockader mot Google, Facebook, YouTube, Uber, Amazon, etc...

Dem är nog inte illegala. Dessa tjänster ska inte ha rätt att breda ut sig utan en nations tillåtelse.
Men det Trump gör mot Huawei är en helt annan sak och dessutom utan belägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Dem är nog inte illegala. Dessa tjänster ska inte ha rätt att breda ut sig utan en nations tillåtelse.
Men det Trump gör mot Huawei är en helt annan sak och dessutom utan belägg.

Det är egentligen exakt samma sak och anledning som Huawei är förbjudet i USA som Google är förbjudet i Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Då kan ju Kina samtidigt häva sina "illegala" blockader mot Google, Facebook, YouTube, Uber, Amazon, etc...

Just precis!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är egentligen exakt samma sak och anledning som Huawei är förbjudet i Kina som Google är förbjudet i USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menade väl inte riktigt så - eller, det blev väl lite fel där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Då kan ju Kina samtidigt häva sina "illegala" blockader mot Google, Facebook, YouTube, Uber, Amazon, etc...

Ett land får blockera vilken tjänst/vara som helst inom sina egna gränser. Är dock inte det USA gör. Dom vill blockera ett företag globalt på inga andra grunder än att dom börjat bli ett hot mot amerikanska företag inom samma bransch samt försöka sätta åt Kina. Har med politik och pengar och ingenting med säkerhet att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Dem är nog inte illegala. Dessa tjänster ska inte ha rätt att breda ut sig utan en nations tillåtelse.
Men det Trump gör mot Huawei är en helt annan sak och dessutom utan belägg.

Om Kina stoppar utländska företag utan hållbara argument, är det därmed inte helt legio att kontra med samma mynt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De skadar den globala fria marknaden med att trycka ner sin egen valuta, prisdumpa globalt för att döda industrier i andra länder, etc ...

Det låter som om de är väldigt bra på det där "Global Kapitalism" spelet.

Don't hate the player, hate the game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ett land får blockera vilken tjänst/vara som helst inom sina egna gränser. Är dock inte det USA gör. Dom vill blockera ett företag globalt på inga andra grunder än att dom börjat bli ett hot mot amerikanska företag inom samma bransch.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du är helt säker på att det är så det ligger till?

Permalänk

Det här är bara början. Snart flyttas fokus till Ericsson och då blir det intressant på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NutCracker: Har Kina förbjudit något av företagen du nämner att göra affärer i någon annan del av världen? Nä, tänkte inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Du menade väl inte riktigt så - eller, det blev väl lite fel där?

Haha, blev helt klart fel där ja!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex: Varför skulle huawei lägga sin energi på att förändra Kinesiska lagar? Huawei är ett företag. Företag ska inte förändra lagar. De lägger nu sin energi på att argumentera för sin sak i en amerikans domstol eftersom det är där, i USA alltså de nu blir felaktigt behandlade enligt många eftersom de blir anklagade för något som det inte finns bevis för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@NutCracker: Har Kina förbjudit något av företagen du nämner att göra affärer i någon annan del av världen? Nä, tänkte inte på det.

.… så du svarar åt mig??? Det finns självklart skillnader, men den stängda marknaden Kina är en stor anledning till varför det nu uppstått en konflikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är egentligen exakt samma sak och anledning som Huawei är förbjudet i USA som Google är förbjudet i Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Har Kina infört en handelsblockad så att Google inte får köpa hårdvara eller tjänster ifrån Kina?

Permalänk

Det är informationskrigsförning hela cirkusen. Vad som händer är att Trump försöker göra verklighet av sitt vallöfte "drain the swamp".
Detta är steget före fokus riktas mot Ericsson och Sverige.

För den som har foliehatt eller vill expandera sitt medvetande rekommenderar jag följande länk: https://defria.se/den-svenska-djupa-staten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic samt div. lågnivåinlägg. Se §1 i forumreglerna samt SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag håller med Trump om beslutet helt och hållet.
Kina brukar köpa upp nyckelteknologier och företag i väst, för att transferera kunskapen och tillverkningen av dessa till Kina. Men dom tillåter inte att utländska företag gör samma sak, eller starta eller bygger upp egna företag i Kina. Dom ställer krav på att 51% av företaget måste ägas av kinesiska staten och att alla teknologier som används i produkterna som produceras där, lärs ut till kinesiska ingenjörer och personal.
Detta personal sen dras från företaget och placeras sen i andra konkurrerande företag som redan existerar, eller placeras i företag som extra grundats för att konkurrera ut det utländska företaget dom lärt sig av.
Västländerna har bara tittat på och inte gjort något åt det. Ett ganska ojämt spel.

Så det Trump gör NU, är inget mer än en starkt fördröjd reaktion på det ensidiga utnyttjandet av globaliseringen, där bara Kina kan vinna, medans andra tvångsmässigt förlorar.

Tycker jag synd om slutanvändaren som nu inte får uppdateringar eller distributörer som inte får loss redan inköpta mobiler? Ja.

Vi skall inte gömma att Volvo blev uppköpta av Geelee eller vad dom stavas. Och jag kan tänka mig att en stor del av Volvos kunskap sen kommer "tillbaka" till svenska marknaden i form av billiga bilar från Kina som skall utkonkurrera Volvo.

Det pågår just nu samma "strid" i Tyskland om tågtillverkning och utslagning av tyska AdTrans och Bombardier, där Kineserna ordrade massvis med tåg men avbeställde när dom hade fått loken och en wagon. Sen kopierade dom hela grejen och säljer nu vidare. Nu tränger dom på den européiska marknaden och försöker klara certificeringen. Får dom det, god natt européisk tågproduktion.

Jag önskar mig bara av Trump regeringen att dom inte hittade på våghalsiga claims om "säkerhetsrisker" utan kommer på punkt klart och tydligt, så att det generella sättet Kina håller på med slutas accepteras i "våra länder", då vi alla lider av förlorade arbetsplatser och nyckelteknologier.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag håller med Trump om beslutet helt och hållet.
Kina brukar köpa upp nyckelteknologier och företag i väst, för att transferera kunskapen och tillverkningen av dessa till Kina. Men dom tillåter inte att utländska företag gör samma sak, eller starta eller bygger upp egna företag i Kina. Dom ställer krav på att 51% av företaget måste ägas av kinesiska staten och att alla teknologier som används i produkterna som produceras där, lärs ut till kinesiska ingenjörer och personal.
Detta personal sen dras från företaget och placeras sen i andra konkurrerande företag som redan existerar, eller placeras i företag som extra grundats för att konkurrera ut det utländska företaget dom lärt sig av.
Västländerna har bara tittat på och inte gjort något åt det. Ett ganska ojämt spel.

Så det Trump gör NU, är inget mer än en starkt fördröjd reaktion på det ensidiga utnyttjandet av globaliseringen, där bara Kina kan vinna, medans andra tvångsmässigt förlorar.

Tycker jag synd om slutanvändaren som nu inte får uppdateringar eller distributörer som inte får loss redan inköpta mobiler? Ja.

Vi skall inte gömma att Volvo blev uppköpta av Geelee eller vad dom stavas. Och jag kan tänka mig att en stor del av Volvos kunskap sen kommer "tillbaka" till svenska marknaden i form av billiga bilar från Kina som skall utkonkurrera Volvo.

Det pågår just nu samma "strid" i Tyskland om tågtillverkning och utslagning av tyska AdTrans och Bombardier, där Kineserna ordrade massvis med tåg men avbeställde när dom hade fått loken och en wagon. Sen kopierade dom hela grejen och säljer nu vidare. Nu tränger dom på den européiska marknaden och försöker klara certificeringen. Får dom det, god natt européisk tågproduktion.

Jag önskar mig bara av Trump regeringen att dom inte hittade på våghalsiga claims om "säkerhetsrisker" utan kommer på punkt klart och tydligt, så att det generella sättet Kina håller på med slutas accepteras i "våra länder", då vi alla lider av förlorade arbetsplatser och nyckelteknologier.

Så rätt, så riktigt, och som frågan ställdes, har världen vaknat för sent? Klistrar nu här i ett inlägg som jag hade under en tidigare artikel:

För att förhålla sig till detta ämne krävs en bredare insikt vad gäller Huawei samt även Kina som aktör inom inte minst teknikområdet.

Till skillnad från kineser så lever vi i frihet att uttrycka oss, de är förtryckta av en totalitär regim. Kina är extremt imperialistiskt, man lägger enorma resurser på att etablera sig genom uppköp av företag och infrastruktur i olika länder, inte minst i Afrika. Mest utsatta är de länder som av olika orsaker är i behov av stöd. När väl etablering skett och dominans uppnåtts tillåts ingen opposition, mao är en diktatur ett faktum.

Detta måste vägas in i bedömningen av Huawei, det personliga bekymret att inte få en mobiltelefon eller dator av detta märke är en inte-sak i sammanhanget. Kina måste öppna sig och bli mer transparent inte minst inom affärslivet, samt verka för att av FN stipulerade mänskliga rättigheter får råda för dess befolkning.

Detta är viktigt för SweC medlemmar att ta i beaktning, någonstans måste sanningens ord få höras, om inte så är yttrandefriheten i fara, och DET tror jag inte någon inom SweC skulle uppskatta.

Vill bara tilläga följande, för att inte bli uppfattad som att jag ensidigt tar ställning MOT Kina, den andra parten (stormakten USA) är ju inte heller ett föredöme när det gäller mänskliga rättigheter, och vandrar man bakåt i tiden så kan ingen undgå kritik!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Traumklang:
"Kina brukar köpa upp nyckelteknologier och företag i väst, för att transferera kunskapen och tillverkningen av dessa till Kina."
Mig veterligen så är det ingen som tvingar företagare att sälja till kinesiska ägare? Och på vilket sätt skulle det du just nu vara något felaktigt? Skulle ett svenskt företag inte göra tvärt om? Behålla kompetensen inom ett kinesiskt del av företaget och inte sprida kunskapen till andra delar inom företaget? Verkar konstigt. Självklart så sprider man kunskapen. Om sedan kinesiska företag väljer att sprida den kunskapen de köpt helt legalt gratis till andra företag utan att ta betalt för den till andra kinesiska företag så får de väl göra det? Eller klagar du på att amerikanska företag säljer vidare kunskap till t.ex. svenska företag?

"Men dom tillåter inte att utländska företag gör samma sak, eller starta eller bygger upp egna företag i Kina. Dom ställer krav på att 51% av företaget måste ägas av kinesiska staten och att alla teknologier som används i produkterna som produceras där, lärs ut till kinesiska ingenjörer och personal."
Om nu Kina är så hemskt så borde väl inga vilja utveckla och producera där? Särskilt när man nu vet om förutsättningarna? Om du vet om att du måste lära upp kinesiska ingenjörerna så starta inte företaget där då. Ingen tvingar någon att starta företag i Kina mig veterligen.

"Detta personal sen dras från företaget och placeras sen i andra konkurrerande företag som redan existerar, eller placeras i företag som extra grundats för att konkurrera ut det utländska företaget dom lärt sig av.
Västländerna har bara tittat på och inte gjort något åt det. Ett ganska ojämt spel."
Det här har man hela tiden vetat om. Man har gått in i dessa affärer med öppna ögon. Man har gjort det för att tjäna pengar. Det har varit win-win. Kineserna har lärt sig och "vi" i väst har tjänat pengar på det genom billig arbetskraft och billiga varor. Men nu har de börjat komma ikapp och gå förbi. Och nu börjar det bli jobbigt helt plötsligt. Och det är precis DET som det hela handlar om. Amerikanska företag har svårt och kan inte konkurrera längre. Det är därför Trump har hittat på den här skiten. Tro inte något annat. Trump skiter fullständigt i kinesiska arbetare och deras villkor. Om de har demokratiska val i Kina eller inte. Handlar bara om pengar. Inte om någon påhittad avlyssning.

Permalänk
Medlem

@NutCracker: Trump bryr sig inte om mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Det hela handlar om pengar. Var produceras hans dotter Ivanka sina saker? Var producerar han sina egna saker han säljer? Inte kan det väl vara i det hemska landet Kina väl? Om det nu handlade om mänskliga rättigheter och yttrandefrihet så borde han väl se til att hålla sina egna affärer borta från det landet första och främst då. Så det är så naivt av er att tro att det handlar om något annat än pengar. Amerikanska företag börjar förlora i affärer mot kinesiska företag i för stor utsträckning nu tycker de. Det är därför det hela den här skiten har börjat. Förut hade de ett försprång på tekniksidan. Men nu har kineserna kommit ikapp där. Tro inte att det handlar om något annat. Allt annat är bara rökridåer som ni går på. Trump har aldrig någonsin brytt sig om mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

Permalänk
Medlem

@NutCracker:
Ja, det har den.

Om vi kollar vad svenska Elektrolux nu är för nåt, kan man konstatera att det handlar om ett ihåligt handelsbolag som äger namsrätten och som producerar utomlands, för att sen rida på forna reputationer om svensk produktion för att sälja svindyrt till slutkund.
Finns tusentals likadana exempel i alla västländer.

Och det är det som gjort att jag är helt emot globaliseringen i den formen den har växt sig till. Trots att jag själva har ägt ett företag inom maskinbygge och sålt till hela världen. Men jag har alltid satsat på att utveckla och tillverka våra anläggningar helt i Tyskland.

Global handel är bra, och en tillgång för BÅDA parter, när den är BILATERAL och säkerställer en JÄMN handelsbilans mellan båda parter.
Multilaterala avtal leder till saker som NAFTA, där dom nu ack så hyllade Clintons gjort sig skyldiga till att förstöra miljontals jobb och hela industrier med. Det efterblivna regioner kallas nu för "rust belt" och människorna som lever där klassas nu som "deplorables" från "demokraterna" som åstadkommit det.
Men icke har dessa människor som förlorat stort på det, rätt att rösta Trump eller gör sin röst hörd på annat sätt.

I all detta chaos som vi har nu, kommer sen stora företag och ibland hela stater och plundra hela marknader och krossa sina konkurenter så som små butiker (ser på Amazon, Ebay, Aliexpress, Banggood ......).
Aliexpress är nu på gång att köpa upp frakthamn och etablera "egan" transportrouter och egna lager i EU för att komma undan tullen på allt som överstiger 20 Euros prisgränsen.
En farlig utveckling för vår detaljhandel.

Vi har redan nu medelstora städer, där hela stadskvarter är helt tömnda på små butiker pga att folk går dit, testa och sen beställer på nätet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013