Permalänk
Medlem

Montera ssd

Hej jag har köpt en 480gb ssd. Det enda som följde med i paketet var en ssd (inga kablar). I mitt chassi finns det inte några plåtar där man ska lägga ssdn. Jag undrar vad för typ av kabel jag behöver och hur jag ska göra för att montera ssdn i chassit.

Så här ser baksidan av delen där min nuvarande hårddisk sitter ut: https://cdn.discordapp.com/attachments/537020824838733848/584...

Det här är ssdn jag köpte: https://www.komplett.se/product/1090447/datorutrustning/lagri...

Permalänk
Medlem

Vanlig SATA kabel och angående montering så kan du köpa monteringskit för 2.5" till 3.5" eller så sätter du den på valfri plats med 1 skruv eller varför inte dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Du behöver en SATA-kabel, SATA3 (6Gbps) men alla är väl det idag? Har du ledig strömkabel från nätaggregatet annars behövs en adapter från molex, om du har en sådan ledig. Har du sedan ledig SATA-port på moderkortet?

Dra fast SSD-disken på lämplig plats i chassit där hål finns. I vanliga datorbutiker som monterar ihop datorer kan du säkert få några skruv och ge dom några kronor för besväret. Lämpligt samma butik som du köpte disken. Annat tips... Spara alltid skruv i någon ask från alla datorbyggen genom åren. Bra att ha vid tillfällen som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Du behöver en SATA-kabel, SATA3 (6Gbps) men alla är väl det idag?

SATA-kablar har inga versionnummer, en SATA-kabel är en SATA-kabel helt enkelt. Många tillverkare skriver ändå ut t.ex. 6 Gb/s, antagligen för att slippa en massa frågor om vad kabeln klarar, men vilken SATA-kabel som helst ska fungera.

Permalänk

ohhh, det förenklar. Tack!