Återställning från speglad hårddisk

Permalänk

Återställning från speglad hårddisk

Hej!
Har en Minnesstation Buffalo LS-WXL series som dragit sin sista suck. Dessutom blivit av med adaptern.
Den består av 2 st SATA 3,5 tum 1TB. De har använts speglade och jag tror dessutom att endast ett kort är helt.

Om det är så, att jag har ett enda kort kvar och ingen station, hus kan jag föra över data från detta kort till PC? Antar att jag behöver nån sorts adapter.
Kortet heter WD10EZRX och är av fabrikat WD.

Har många foton där som jag vill ha tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är det en stationär PC behöver öppna chassit och koppla in den med en strömsladd (har du nog liggandes i chassit) samt en SATA-kabel för data. Den är mer tveksam om du har liggande över. Är det en bärbar dator är det enklaste att du köper ett externt chassi på Clas Ohlsson, Netonnet eller liknande.

Permalänk
Medlem

Diskdocka Art.nr: 207749 på netonnet (eller motsvarande med samma utseende) fungerar bra för sådana jobb då dessa har bra SATA/USB-chip i sig även för att fungera bra under linux (ansluts via USB3 till datorn)

Kutymen är att man gör en diskimage (på sektornivå aka hela disken) med lämplig program med kopia på annan disk/media som clonezilla mfl. program _innan_ man gör något annat i diskräddningsväg.

Disken kommer inte att kunna läsas under windows (och kommer troligen att föreslå att formatera disken ett klick bort endast - varning alltså att du är på stupets brant att förstör all data med en enda klick bort om du försöker läsa disken under windows)

Den här typen av diskar från NAS kan bara läsas från linux på en startbar USB-sticka eller en dator med tex. uppstartad Ubuntu - fellägen som denna med bara en disk (och den andra saknas ) i en RAID så kommer ofta automatiken inte fungera utan måste ofta monteras manuellt i 'degraded' mode, med andra ord blir det att läsa på lite hur 'mdadm' fungerar (linuxvärldens RAID-hantering) och från denna skapade virtuell disk montera till en directory, och i denna sedan hitta dina filer och kan flytta dem. Med stor sannolikhet har din disk ext4 eller kanske ext3 om den är riktigt gammal som filsystem.

Kräver en viss vana i att mecka med linux - annars blir det att läsa på och träna innan man ger sig på den skarpa disken.

Permalänk

@xxargs: Tack för infon, du verkar insatt, vilket inte jag är. Som tur är har jag en nära släkting som är mer bevandrad. Jag köper en diskdocka (förvånansvärt överkomligt pris 299:-) och kör igång. Förhoppningsvis kan jag lägga upp ett positivt svar om hur vi gjorde.