Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Gällande placering av chipset på X570
På grund av kraven för ledningsbanor med PCI-E 4.0 och dess längder så måste man placera chipset så nära anslutningar som det är fysiskt möjligt, dessa inkluderar cpu, M.2 och PCI-E slots, detta göra att det finns inte jättemånga fysiska platser på moderkorten som du kan placera chippen på, till höger och strax nedanför primära PCI-E slotten blir den givna platsen. För att då inte inkräkta på kompatibilitet med långa & stora grafikkort eller instickskort så kräver det en väldigt låg/platt kylningslösning för just chipset.

Det är ju det jag menar. Så ett moderkort med ca 5-7 cm högre höjd (välbehövligt, och sen 5-8 cm till nertill för att man ska kunna få plats med två 3-slotsgrafikkort med ordentlig luftspalt mellan dem, och ändå ha alla kontakter under utan att blockeras av det undre grafikkortet) hade kunnat ha chipsetdelen ovanför första PCI-platsen, och med lite planering hade man kunnat placera alla VRM-komponenter nära så att allt hade kunnat kylas av en rejäl kylarlösning, helt passivt. Eller helt dumpa ensidiga moderkort och göra vad jag förespråkat länge: placera komponenter på båda sidor. Då förkortas avstånd dramatiskt, samtidigt som man får mer plats för allt. Men så länge man klamrar sig fast vid dagens idiotiska moderkortsstandarder är man låst till undermåliga lösningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Inte ens i närheten på priset, jag hade ett till min am2 x2, jag köpte det för 1400 tror jag (måste kolla). Med det sagt så är dagens moderkort avsevärt mycket dyrare att tillverka, många fler lager på PCB och bättre kvalité på dessa, mångdubbelt ökade kostnader för VRM och individuella komponenter för att inte tala om själva design arbetet & dess kostnad.

Jag gissar dock på att B550 kommer bli det givna valet för gamers, inte X570 och dammar jag av spåkulan än mer så kommer det chippet vara ett rebrandat x470 som bara stödjer PCI-E 3.0 till och från chipset medans primär PCI-E på moderkorten får PCI-E 4.0 direkt från CPU, likaså primära m.2 nvme platsen. Detta tillsammans med förbättrad design för VRM och bättre layout & banor till minnen så tror jag att B550 kan bli riktigt populärt. Detta är dock rena spekulationer.

Det stämmer säkert som du säger att de har högre kvalite, använder bättre vrm, flera lager pcb osv osv, upp till 4000 skulle jag kunna sträcka mig som rimligt pris, men inte 5000-6000. Tror inte du få så mycket mera jämfört en av toppmodellerna runt 2500-3000.

Fast nu tänkte jag inte så mycket på prisökningarna p.g.a alla dessa förbättringar. Jag tänkte mera så att kylfläns och passiv kylning för chipset kan knappast vara så mycket dyrare att du måste gå från nästa bästa kortet runt 3000 upp till 5000-6000 för att få passiv kylning.
Vissa "försvarar" valet av fläkt p.g.a att det är billigare. Men tror inte det måste vara så mycket dyrare för att få på en liten kylfläns. Borde åtminstone finnas flera val i de billigare segmenten. Så om kylflänsen lägger till 100-200kr, fine, låt konsumenten bestämma om han viill köra på lite dyrare av samma modell och få passiv kylning.

Skrivet av CubaCola:

@Oneirogen: På tal om priser, en artikel skrev om vilka vrm:er som Asus använde, och jag kollade vad dessa skulle kosta mig om jag köpte ifrån en elektronikfirma, och priset blev 760kr enbart för dessa 16 kretsar, nu betalar ju Asus mindre då de köper mängder, men ändå.
Så jag tror helt klart att 6000kr inte är ett tokigt pris på de moderkorten.

se mitt svar ovan

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert gå fint att plocka bort fläkten och sätta dit en kylfläns om man är villig att offra garantin. Kör man inte PCIe 4.0 så lär den ändå inte behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kommer säkert gå fint att plocka bort fläkten och sätta dit en kylfläns om man är villig att offra garantin. Kör man inte PCIe 4.0 så lär den ändå inte behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Men med tanke på placeringen av chipsetet så verkar den ju ta i grafikkortet så det kanske blir svårt på många modeller

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]