Permalänk
Medlem

Problem med muspekaren i över ett år

Hej!
Jag har haft ett väldigt störande problem med min muspekare i ca 1 år.
Jag har testat alla rekommendationer Google har kunnat ge för att lösa musproblem, inget har fungerat.

Det skumma är att jag har haft detta problem på min gamla dator så jag tänkte att köpa ny dator var det slutgiltiga.. men icke..
helt ny dator för 20.000kr och samma problem kvarstår... alltså alla drivisar är up-to-date osv, så nu tänker jag det kanske inte är datorns fel?

Men jag har även testat flera olika möss, musmattor.. så det kan inte vara musens fel heller.

Vad kan det vara? jag länkar hur det ser... OBS: det är både in-game och OFF game.

https://imgur.com/gOd1liy

jag rör musen hela tiden samma fart... den hackar typ upp på EXAKT samma spot hela tiden tills att jag lyfter musen och gör något annat med den tills den hittar en ny spot att fastna på nån gång. det är väldigt störande speciellt om man spelar spel.
Jag undrar om det kan börja ha med skärmen att göra?
Jag har även haft misstankar att w10 gör det här men alla jag känner har w10 och ingen upplever detta..

Skulle vara så tacksam ifall någon hade en lösning..

Datorn: ASUS PRIME Z390M-PLUS
CORSAIR NÄTAGG SAMT RAM MINNE 16GB.
INTEL CORE I7-8700K
MSI GEFORCE RTX 2070
SSD 860 EVO

Permalänk
Medlem

@satlano:
Hår som fastnar inne i lasern?
Eller hår på musmattan

My 5cents
(att det är samma med flera olika förklarar jag med att du har en katt)

Permalänk
Medlem

Som ovan eller att musmattan nötts ner så mycket att musen har svårt att läsa av på vissa ställen? Hänt mig en gång. Antar också att det blev en ren installation av Windows på den nya datorn?

Testat en annan mus?

Permalänk
Medlem

Har testat med flera möss.

Jag har en katt men han brukar aldrig vara i mitt rum.
Jag har även testat rengöra lasern samt musmattan med sånna damm/hår klisterbortagare.

Det är även en helt ny mus ca 2 månader gammal men problemet funnits redan vid nyköpt.
Samma med musmattan.

Permalänk
Medlem

Du har säkert gjort detta men att testa andra USB-portar kan funka!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem för några år sedan. Misstänker att det var pga att mitt skrivbord är gammalt och slitet och inte är helt platt längre, så det var några spots där sensorn ballade ur ungefär på detta sätt. Testa lägga musmattan på en bok eller något annat hårt och se om det blir bättring.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Du har inte ett skrivbordsunderlägg med metallplatta i ? Jag har ett sådant från IKEA på mitt datorbord och jag kan ibland ha liknande problem med min trådlösa Logitech mus. Problemet försvinner när jag tar bort underlägget.

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

Har testat olika USB portar.

Mitt bord är endast av trä och relativt nytt alltså inget slitage.

Detta är riktigt jobbigt alltså off-game kan jag hålla ut men in-game så går det inte eftersom att sikta precis går inte så smooth det tex hamnar precis vid huvudet när jag egentligen skulle vara mitt på hans/hennes panna.

Kan det vara gammal skärm som spökar?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte hur detta skulle kunna härledas till bildskärmen. Har du köpt samma modell av mus eller en ny? Om du testar musen i en annan dator, eller en annan modell av mus, uppstår samma problem?

Permalänk
Medlem

Ts jag älskar dig och denna tråd just nu, du kanske egentligen ville ha en ny dator också men annars är jag väldigt förundrad över att lägga 20k på en dator för att musen bråkar.

Tänker typ, punka på bilen? Ah skrota den och köp en ny bil

Jag tänker något elfel möjligtvis? Skitig spänning I ditt boende som gör att elektronik ballar ur? Har du problem eller udda fenomen på annan elektronik på sistone? Köpte du nytt nätagg? Egentligen borde det bli krascher och sånt kan tyckas, men fel på el är inte otänkbart åtminstone.

Ny dator skriver du, nytt Allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att specificera exakt vilken hårdvara/mjukvara du har.

Permalänk
Medlem

Enhance pointer precision?

Alltid tyckt att muspekaren agerar skummt när det är påslaget(framför allt i cs, och på trådlösa möss).

Permalänk
Medlem

Jag har lagt upp datorns komponenter nu i trådstarten. egentligen ser jag inte varför detta skulle ha med saken att göra eftersom jag hade en risig dator innan gtx 660.. i7 3770 osv skit komponenter på resten även. det var EXAKT samma problem

och nu har jag en splitterny dator med exakt alla nya komponenter. jag köpte såklart inte endast för musens fel men även för att höja prestandan på spelen.

Enchance pointer är alltid AV.

Har testat på tidigare datorn, ny mus av samma modell. ny mus av annan modell.

just nu använder jag XTRFY m1 samt deras musmatta.

Permalänk
Medlem

@satlano: Om du bytt alla komponenterna i datorn och gjort en ren installation av Windows men behållit samma mus som innan så är det ju ganska logiskt att problemet ligger i musen eller programvaran för denne. Oavsett du säger att din katt inte är i samma rum så kan jag garantera dig att du har släpat med dig katthår in i rummet och det kan ha stört sensorn. Eller så har du hårdvarufel på musen, har du garanti kvar så kanske du kan höra med tillverkaren och be dem om hjälp och om de inte har tips så reklamera den.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att det inte kan vara datorn.. men eftersom det har hållt på såhär med olika möss/ musmattor.. det gör mig förvirrad också

Permalänk
Medlem

Kanske har helt missförstått problemet men skulle rekommendera att du tar med datorn hem till någon vän och testar där med annan mus & skrivbord & skärm. Ta inte med din egen musmatta, mus eller tangentbord etc. Hade väldigt svårt att se "felet" på videon men kan vara ett försök att utesluta om det är datorn/mjukvara eller kringutrustning/katt etc.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

felet kan dyka upp ibland det är inte heller helt ständigt.

Permalänk
Medlem

På filmen fastnar musen på exakt samma ställe. Musmattan kanske?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ja det är exakt samma ställe när det väl händer.. tills jag lyfter musen och rör runt lite kan hända inom 1-2 minuter eller 10 minuter det är olika varje gång och olika ställen på skärmen varje gång.

Det med musmattan är liksom inte så troligt eftersom jag har testat helt nya musmattor också.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej, det är bra om du svarar på de frågor som ställs, så blir det lättare att hjälpa dig.

Fråga har ställts om huruvuda du installerade Windows på nytt när det blev ny dator?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ja det är helt nytt windows

Permalänk

Jag har en gammsl mad catz rats 5 optisk mus som betedde sig ungefär likadant. Jag provade allt mellan himmel och jord för att gå väck problemet. Men i slutändan köpte jag en ny mus också en optisk av annan modell. Efter en månad med den hade jag samma problem. Köpte ny musmatta och reninstallerade datorn. Problemet kvarstod. Köpte ytterligare en ny mus. Denna gång en trådlös logitech g602.

Problemet är nu borta. Jag kan fortfarande inte sätta fingret på vad problemet var med mina andra möss.

Min bror lånade min mad catz ratz 5 och meddelade att den inte gick att använda. Jag gissar att dom mösse. Helt enkelt var dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk
Medlem

Har du fint skrivbord, bytt dator, mus och musmatta så lägger jag mina 5 cent på att din arm är fel. Hackar det när du använder dina kompisars datorer också?

Permalänk
Medlem

Antingen är det någon/några inställningar som du möjligtvis gör efter ny fräsch install, eller så kan det vara det hemskt långsökta felet med elen.
Typ ojordade eluttag t.ex..
Om du tar din mus och musmatta till annan dator i annat hushåll där denne inte har detta problem så kan du ju utesluta mus+musmattan (vilket du typ redan gjort iofs om du testat olika märken).
Ta hela riggen till annat hushåll kan man ju också testa.
Potentiellt risigt nätagg? Otur med moderkort som har risiga usb-uttag?

Som en annan nämnde så verkade deras problem lösa sig med trådlös mus, testa det?
Suger att behöva punga ut ~1000:- på en trådlös men om det fungerar så varför inte. Logitechs trådlösa 'gaming'-möss har ju i princip ingen latency och är varmt rekommenderade.

Och ja, testa sitta på en polares dator och se om problemet sker så kan man ju utesluta att du inte tilt:ar musen på ett knepigt sätt som gör att lasern tappar fokus.

Vad kör du för DPI och sensitivity btw?

EDIT:
Ju mer jag kollar på videon ju mer ser det ju nästan ut som att det skulle kunna vara mouse smoothing, antingen pga för hög dpi eller inställning i mjukvaran.
PWM3310-lasern är rätt bleh också. Om jag minns rätt så har den mouse smoothing oavsett DPI, men blir avsevärt värre efter typ 2000 DPI? Minns inte. Jag hade problem med PWM3310-möss under tiden då den lasern ansågs vara bäst. Typ lite likt din gif.
Vilka möss har du testat? Googlat för att ställa in moderkortet på bästa optimala sätt? Testat olika operativsystem?
Felsökt och kollat dpc latens? Latencymon är väl det program som fungerar till win10. minns inte.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, att du som @lain är inne på omedvetet lyfter upp musen lite så att sensorn tappar kontakt skulle kunna orsaka just exakt detta problem!

Den andra möjligheten är om det skulle vara så att du har något skumt elfel i hemmet som gör att USB-anslutningen "resettar" när du rör på musen. Kanske att något inte är jordat, och du vidrör t.ex. datorn med foten eller något liknande så att du får något märkligt jordfenomen? Är det USB-anslutningen som "resettar" borde du dock göra ett sånt där "pling" från datorn som man brukar höra när man kopplar loss och stoppar in USB-enheter när problemet händer. (Såvida musen alltså inte är PS/2-ansluten...)

Mysko problem oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, att du som @lain är inne på omedvetet lyfter upp musen lite så att sensorn tappar kontakt skulle kunna orsaka just exakt detta problem!

Den andra möjligheten är om det skulle vara så att du har något skumt elfel i hemmet som gör att USB-anslutningen "resettar" när du rör på musen. Kanske att något inte är jordat, och du vidrör t.ex. datorn med foten eller något liknande så att du får något märkligt jordfenomen? Är det USB-anslutningen som "resettar" borde du dock göra ett sånt där "pling" från datorn som man brukar höra när man kopplar loss och stoppar in USB-enheter när problemet händer. (Såvida musen alltså inte är PS/2-ansluten...)

Mysko problem oavsett!

Yep, för min del var specifikt PMW3310 känslig för hur jag lyfter och 'tiltar' musen så jag hade i stort sett problem med alla möss under den eran. Värst var Steelseries Rival. Den gick inte att använda öht.
Men jag var även känslig för dess mouse smoothing-implementering också, så..
Jag har själv ojordade uttag här. USB-grejer fungerar sporadiskt, men det har också att göra med att jag gör egna kablar i paracord som inte har aluminium-wrappen som fungerar som shield. Har aldrig sett någon som gör paracords-kablar använda en sån och således inte funnit en bra lösning. Jag är också värdelös på att löda med hehu.
@OT: Kan vara värt att överväga om det är musformen som orsakar hur du lyfter musen också.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

@lain
@pv2b

Jag har just nu xtrfy m1, testat flertalet steelseries rival, samt zowie ec2.

Jag minns att problemet kunde typ försvinna om jag satte på "rådata" i spelet då blev det helt smooth men jag kan inte spela med det på och det ska inte behövas för att ta bort problemet heller...
jag har 2-3 andra datorer hemma som det spelas på och ingen upplever liknande.

Jag minns även från förut när windows 10 uppdaterades och jag gjorde en återställning på datorn så funkade det fint tills att windows tvingade mig att installera då kom problemet tillbaka... så fortsatte jag ominstallera hela tiden...

men w7 eller den ääääldre w10 versionen går väl inte att köra med nu eller tex 1 år framåt? lite taskigt om jag ändå ska behöva gå tillbaka om tex 6 månader till denna igen.

Jag kör med 400 DPI, 1.8 sensitivity in-game. 500 HZ på musen (föredrar det före 1000hz)

edit: kan musmattans färger förstöra? men minns att det var samma problem på min helsvarta musmatta

Permalänk
Medlem

Raw Input ändrar dock inget, enda den gör är att ju forcera raw input, dvs att saker som enhance pointer precision inte påverkas om det skulle vara på. Vilket är det man till 99% vill ha så man inte få oväntad acceleration ex via EPP.

De flesta spel idag har raw input som default ändå.

Musmattans färger kan störa en sämre sensor ja, framförallt vissa färger som vitt ex som vissa sensorer inte gillar.

Går hur bra som helst att köra äldre Windows versioner, men då hade jag hellre kört Windows LTSB 2016 eller LTSC (nyare).

Permalänk
Medlem

Jag har stött på samma problem en gång tidigare, men då var det musen det var fel på. Sensorn under musen slöt inte helt tätt mot musens undersida, så jag plockade isär musen och satte eltejp runt sensorn för att inte någon glipa skulle uppstå. Detta funkade fint. Prova att byta till hård musmatta om du har mjuk nu, annars tvärt om. Tror det kan handla om sensorns avstånd till musmattan.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Raw Input ändrar dock inget, enda den gör är att ju forcera raw input, dvs att saker som enhance pointer precision inte påverkas om det skulle vara på. Vilket är det man till 99% vill ha så man inte få oväntad acceleration ex via EPP.

De flesta spel idag har raw input som default ändå.

Musmattans färger kan störa en sämre sensor ja, framförallt vissa färger som vitt ex som vissa sensorer inte gillar.

Går hur bra som helst att köra äldre Windows versioner, men då hade jag hellre kört Windows LTSB 2016 eller LTSC (nyare).

Vilken är det? den versionen alltså LTSC. windows 7?

Skrivet av Najsisen:

Jag har stött på samma problem en gång tidigare, men då var det musen det var fel på. Sensorn under musen slöt inte helt tätt mot musens undersida, så jag plockade isär musen och satte eltejp runt sensorn för att inte någon glipa skulle uppstå. Detta funkade fint. Prova att byta till hård musmatta om du har mjuk nu, annars tvärt om. Tror det kan handla om sensorns avstånd till musmattan.

Jag använder xtrfy m1 och https://www.gaminggadgets.se/produkt/nip-lightning?gclid=Cj0K... denna musmatta.

Har någon erfarenhet utav den nya logitech pro gaming wireless? som kostar typ 1500kr. är den 100% för csgo