Vad tycker ni är snygg respektive ful design på datorkomponenter?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tycker ni är snygg respektive ful design på datorkomponenter?

Vad vore inte en tråd på SweClockers utan den ständiga diskussionen om vad som är snyggt respektive fult vad det gäller datordelar?

Få saker kan väl röra upp så mycket känslor som RGB-bestyckade minnen, grafikkort, musmattor, stolar och kanske snart även tandborstar? Eller Noctuas fyra nyanser av brunt som både får representera "bra skit" såväl som "ser ut som skit". Råkar man gilla fel saker så blir man snabbt beskylld att vara en P12a eller möjligen gammal bakåtsträvande gubbe.

Med tanke på hur många olika personer med olika smak här så tror jag knappast att det går att enas om något som alla gillar, eller ogillar heller. Därför är den här tråden ganska intetsägande utan bilder och någorlunda genomtänkta komentater kring dem.

Först ut från mig är en bild jag tog i samband med att jag petade i minnena i min "nya" server. Det här är mitt exempel på bra design. Inget nonsens, funktion framför allt och allt är tydligt vad det är. Uppskattar saker som ser ut att vara gjorda för att fungera i många år och som verkligen klarar det. Synliga kretsar, inget som döljs av plastkåpor som inte fyller någon funktion, gröna kretskort med synliga ledningsbanor... allt pekar på en produkt som ska fungera utan ett spår av nån designavdelning som fått lägga sig i.

Dålig design håller jag tyst om tills jag har hittat något tillräckligt hemskt exempel här hemma

Så, vad är era tankar kring vad som är snyggt, fult, intressant, fånigt, nördporr, tråkigt eller bara underhållande?

Bilder med exempel är såklart ett stort plus

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Gärna helt svarta komponenter utan rgb bling bling.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Gillar Noctuas design faktiskt men tyvärr är WAF på den riktigt låg här hemma både till utseende och ljudtyp (tydligen låter de illa?).

När jag var yngre älskade jag Lian Li designer och likaså G5 chassina från Apple. När det nu börjar dra ihop sig till nyköp när Zen 2 lanseras tittar jag en hel del på chassin och Fractal Designs Meshify C känns spännande, då jag just nu har ett R2 och frugan har ett Arc mini.

Andra designspråk jag gillar är bequiet så det verkar som att jag gillar "cleant" med konturfärger om jag får sammanfatta det själv.

I än yngre dagar hade jag chassi med ruta, ccfl rör i olika färger, rgb fläktar och någon slags lysande fläktkontroller med bling bling. Längtar inte tillbaka dit även om nu RGB är på modet igen och nu verkar mycket enklare än för 15 år sedan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar komponenter som fungerar. Kör alltid på låg profil, behöver inte mer än ett helt svart chassi t.ex. (är ju trots allt på skärmen man kollar, och inte på sin dator.)

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Moderkort kan vara snygga.
Tex

Väldigt olika, men precis som att man bygger upp en dator kring ett moderkort så tycker jag utseendet på datorn styrs av moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte TS bild är fin. Det är något som man stänger in i nåt fönsterlöst (eller ett rack).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Först ut från mig är en bild jag tog i samband med att jag petade i minnena i min "nya" server. Det här är mitt exempel på bra design.

Det där är bra industriell design, men för den sakens skull inte nödvändigtvis "snyggt" per definition...
Mycket av den enkla anledningen att utseende inte var ett kriterie i designprocessen.

För den som är tillräckligt kunnig och intresserad, och tror hårt på form följer funktion, så kan ju även ett sånt bygge tolkas som vackert...
Men för de flesta krävs nog en mer fokuserad insats på utseende för att fånga deras uppmärksamhet
Själv är jag ytlig nog att tycka att både gröna och bruna kretskort är så generiska och tråkiga att de egentligen aldrig fångar min uppmärksamhet och uppfattas därmed heller aldrig som vackra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker vi måste hålla isär lite här, om vi tänkte design, snyggt vs fult så måste det ju först och främst vara synligt tänker jag.

Alltså alla som kommenterar som har en stängd datorlåda eller en server eller en dator som står i en garderob känns rätt meningslösa, då de mest handlar om funktion, inte form och design.

Själv har jag min dator på en bänk uppe i skärmhöjd bredvid skrivbordet, så för mig är datorn nästan som en "extra" skärm. Där jag då uppskattar snygg design och även färgscheman och belysning i datorn. Har en stor favorit och där hamnar Asus och speciellt ROG serien högt upp då jag kör rött/svart teman nästan överallt (dator, hemma, bil).

Så röda och svarta moderkort, grafikkort etc tycker jag är en snygg design på datorkomponenter.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Föredetting

Jag har svårt för saker som blinkar och är gimmick-igt, resterande tid skiter jag i hur saker ser ut då de ska in i en dator utan fönster. Med det sagt, det finns ett par moderkort mina tankar alltid går till när estetisk design av datorkomponenter diskuteras:

Sapphire PC-A9RD580 och ATI:s referenskort för RD580 som Sapphirekortet är baserat på.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Gillar svart och vitt, gärna i en 80-20 ratio, gillar inte färger. Gillar matt metall finish, inte glansigt. Gillar vitt ljus, avskyr diskoljus. Älskar koppar, men tycker att det sällan fungerar med andra färger.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Det där är bra industriell design, men för den sakens skull inte nödvändigtvis "snyggt" per definition...
Mycket av den enkla anledningen att utseende inte var ett kriterie i designprocessen.

För den som är tillräckligt kunnig och intresserad, och tror hårt på form följer funktion, så kan ju även ett sånt bygge tolkas som vackert...
Men för de flesta krävs nog en mer fokuserad insats på utseende för att fånga deras uppmärksamhet
Själv är jag ytlig nog att tycka att både gröna och bruna kretskort är så generiska och tråkiga att de egentligen aldrig fångar min uppmärksamhet och uppfattas därmed heller aldrig som vackra.

Smaken är olika

Jag borde kanske skrivit att det är utseende som tilltalar mig. Just för den industriella stilen och det avskalde och funktionella fångar mitt intresse.

Kort som är en svart klump blir ganska fort enformiga och tråkiga.. men trendiga är de i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||