Vilket IT område att 'börja i'

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Vilket IT område att 'börja i'

Hej!

Tänkte höra angående vilket arbete ni rekommenderar att man börjar söka sig in i i IT världen. Har teknisk utbildning med programmering erfarenhet och stor kunskap i Windows.
Jag har sett lite olika yrken på marknaden såsom Onsite tekniker, Supporttekniker(first line) och teknisk supportmedarbetare på elektronikbutiker osv.

Vad är fördelen, utvecklingsmöjligheten och lönförmånerna med dem olika yrkena ni föreslår?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

First line är inget jag hade valt aktivt i alla fall. Hellre 2nd line eller Onsite. Givetvis är 3rd line, drift osv roligare men troligtvis svårt att få utan tidigare erfarenhet.

Utvecklingsmöjligheterna är väl typ desamma. Normalt går man från 1st line -> 2nd line/onsite -> 3rd line / drift -> tjänsteägare osv.

Lönen stiger såklart i samma ordning.

GPU Gigabyte 1070 TI Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Alpha kitten:

Hej!

Tänkte höra angående vilket arbete ni rekommenderar att man börjar söka sig in i i IT världen. Har teknisk utbildning med programmering erfarenhet och stor kunskap i Windows.
Jag har sett lite olika yrken på marknaden såsom Onsite tekniker, Supporttekniker(first line) och teknisk supportmedarbetare på elektronikbutiker osv.

Vad är fördelen, utvecklingsmöjligheten och lönförmånerna med dem olika yrkena ni föreslår?

Jag hade faktiskt föreslagit gymnasial eller YH-utbildning i nätverksteknik. Det är en rätt omfattande utbildning med allt ifrån Windows Server (AD-DC / DNS / DHCP / Resurshantering / Virtualiseringar), diverse protokoll och signalöverföringsmetoder, nätverkssäkerhet etc men ändå inte alltför djuplodande.

Beroende på vad för helpdesk du är intresserad av så kan det vara bra kunskaper även om det är lite mer grundläggande sådana, om du inte redan har det.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier