Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Avstängd

Så rykande färsk att jag knappt hunnit titta på den själv, men nu är det ju fram med "verktygslådan" igen och spotta i näven, här skall moddas!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Bootade upp mitt stackars Skyrim LE - i mitt tycke ser det bättre ut än det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Så rykande färsk att jag knappt hunnit titta på den själv, men nu är det ju fram med "verktygslådan" igen och spotta i näven, här skall moddas!

https://www.youtube.com/watch?v=X5IsJ_8ssNw

PredCaliber är en av mina favoriter när det gäller Skyrim moddning tillsammans med Sinitar Gaming

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

tog bort upprepning...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

PredCaliber är en av mina favoriter när det gäller Skyrim moddning tillsammans med Sinitar Gaming

Ja, det är en av få kanaler jag anser hålla profesionall kvalitet, Hoditon antar jag att de flesta i här känner till redan, hans kanal är mer att visa upp färdiga moddar en och en, tror inte han gör egna grejer, det är rätt mycket "bulk" på hans kanal dock så man får sålla rätt hårt, ni som följer PredCaliber har säkert kommit i kontakt med firemanaf också, han gör egna ENBs och annat, tanken med videorna är att man skall se vad de olika komponenterna gör och hur de samverkar.

Videon jag postade är tänkt att visa upp ett urval nya komponenter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Som sagt, man får sålla och plocka det man behöver, jag har tex en annan ENB som ger mer naturtrogna färgskalor åt himlen (skall göra ett experiment med object ligt på den när jag kommer tillbaka).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

https://www.youtube.com/watch?v=8ihKBtcqbV8

Som sagt, man får sålla och plocka det man behöver, jag har tex en annan ENB som ger mer naturtrogna färgskalor åt himlen (skall göra ett experiment med object ligt på den när jag kommer tillbaka).

Man kan undra hur han får texturerna så skarpa? Kan det vara enbart upplösningen?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

https://www.youtube.com/watch?v=8ihKBtcqbV8

Nu blev jag bra sugen på att boota upp datorn o spela genom hela natten!!

Visa signatur

format c: /q

Permalänk

Det har tydligen gått ut en uppdatering idag.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

PredCaliber gjorde en video på Oblivion för ett tag sen. Tycker även den här grafiken är riktigt trevlig att titta på, ser inte direkt ut som spelet som kom 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

https://www.youtube.com/watch?v=8XUjOfXmyRI

PredCaliber gjorde en video på Oblivion för ett tag sen. Tycker även den här grafiken är riktigt trevlig att titta på, ser inte direkt ut som spelet som kom 2006

Det jag inte gillar är att han inte använder en karta i färg när ikonerna är det. Jag vet att man kan ha kartan i färg också

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Lirade ett par timmar idag efter ett par månaders frånvaro. Tyckte det var riktigt roligt och spelade igenom ett standard uppdrag som jag märkligt nog missat sedan 2011: Rise in The East. Efter det körde jag ett par uppdrag i inbördeskriget. Någonstans där fick jag en klassisk krasch och skulle omgående starta spelet igen. Misslyckas kapitalt, kommer inte ens till Bethesda loggan utan spelet hinner ladda in 300-400MB i RAM innan krasch. Startar om datorn, samma problem. Startar GTA V för att se om det Nvidia drivrutinerna som krånglar, icke. Avmarkerar alla moddar i Skyrim och kör bara med de officiella: Går inte att starta. Tar bort ini-filerna samt skse- filerna. Fortfarande samma problem.Testar att starta från SkyrimSELauncher, funkar lika dåligt det.

Så vad kan nu vara felet?

Permalänk
Avstängd

Rätt mycket sker på ENB fronten just nu.

Parallax, Displacement mm

Går ju även köra faux RayTracing i Skyrim SE via Reshade

Permalänk
Avstängd

Mmm... Har faktiskt för mig att vi testade en av de tidigaste parallax experimenten här för några år sedan men då var de flesta på prototypstadiet och var många sidor kod man skulle lägga in manuellt, intressant hur smidigt det var att få igång nu.

(Själv fastnade jag i CoE förra veckan, misstänker att det kommer att bli svårt att uppnå samma detaljskärpa med Bethesdas gamla spelmotor jämfört med nya generationen Unreal Engine tex, vilket är synd, jag skulle vilja ha mitt SE ungefär som den allra första beta versionen av Kingdom come med riktig skog och sådant. (Tyvärr drogs det med buggar så det hela blev nedskalat i den färdiga versionen men det finns videos där man kan se det allra första landskapet man visade upp, det är det vi vill ha! )).

-----------------
Senaste (exempel):

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Jaha - kom hem från jobbet nu och satte mig vid datorn. Hade helt glömt bort att Skyrim krånglade inatt och drog igång spelet som vanligt: Det bara startade som om inget hade hänt. :X Datorn har varit på sedan igår, inga ändringar någonstans. Mycket märkligt.

Personligen tycker jag fortsatt att mitt spel ser bättre än ut vad Precaliber visar i sina klipp. Det där 4K klippet från LE är dock rätt imponerande i sig själv, tror knappast Bethesda tänkte på detta när de skapade Skyrim 2006...

Smaken är som baken förstås!

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Ser riktigt vackert ut!

Saknar Skyrim med massor moddar då jag endast har det spelbart på PS4 nu men kör igen på nytt i VR; en upplevelse det med. Blir häftigt att ge sig in i moddat Skyrim igen när jag köper nytt senare i år.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på att modda mitt skyrim rejält igen :/ Hade problem senast, gjorde hela step guiden och la evigheter på det och det blev riktigt snyggt, sen några levels in började det krascha konstant så jag gav upp Så den här gången har jag kört en mer slimmad modlista för att slippa problem. Kanske blir lite mer moddar till nästa gång.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

@Michaelo: Spelet är stabilt om man uppfyller standardkraven, dvs inga konflikter, inga korrupta meshar, rätt sortering osv. Men något som också krävs enligt min uppfattning är rätt hårdvara. För långsam eller för lite av något skapar krascher. Exempelvis kan jag inte galoppera med en häst utan att spelet kraschar inom kort, detta för att antingen hårddisken eller grafikkortet inte hinner med att behandla grafiken. Men joggar man runt Skyrim eller tar det piano på den stolta springaren så är det inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jaha - kom hem från jobbet nu och satte mig vid datorn. Hade helt glömt bort att Skyrim krånglade inatt och drog igång spelet som vanligt: Det bara startade som om inget hade hänt. :X Datorn har varit på sedan igår, inga ändringar någonstans. Mycket märkligt.

Personligen tycker jag fortsatt att mitt spel ser bättre än ut vad Precaliber visar i sina klipp. Det där 4K klippet från LE är dock rätt imponerande i sig själv, tror knappast Bethesda tänkte på detta när de skapade Skyrim 2006...

https://i.imgur.com/nMOWyU0.jpg

https://i.imgur.com/aHYAtP5.jpg

https://i.imgur.com/uZk3WVv.jpg

https://i.imgur.com/KttuCEA.jpg

https://i.imgur.com/yNjWBy1.jpg

Smaken är som baken förstås!

Det kan jag för visso hålla med om
(Inte hans fel, men jag börjar också smått ruttna på alla jädra ungar på discord och i linjen som gnäller över "preformance issues" så att man har lust att smälla till dem... Om man aldrig lyssnar eller vill lära kommer man alltid att göra det, jag hade inte ens det på min 7 år gamla härk jag körde tidigare om man gör det rätt... Nå, skall inte tala mer om det nu... måste bara skriva av mig då folk verkar a*** på detdär tamefan överallt.)

Vad använder du för vädermod till dendär?
Särskilt Nattmiljön var ju skitsnygg!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Vivid Weathers, ethereal clouds och Enhanced Lights and FX. Rudy ENB för Vivid Weathers.

Har ni sett den nya vattenmodden?`Jag har personligen aldrig gillat Water Two då det inte ser ut som vatten enligt mig och mestadels hållit mig till Pure Waters. Men bytte till Wavy Waters och fick till det som jag uppfattar vatten. Ser naturligtvis bättre ut när det rör på sig men ni förstår nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Vivid Weathers, ethereal clouds och Enhanced Lights and FX. Rudy ENB för Vivid Weathers.

Har ni sett den nya vattenmodden?`Jag har personligen aldrig gillat Water Two då det inte ser ut som vatten enligt mig och mestadels hållit mig till Pure Waters. Men bytte till Wavy Waters och fick till det som jag uppfattar vatten. Ser naturligtvis bättre ut när det rör på sig men ni förstår nog.

https://i.imgur.com/mc7AW4Q.jpg

https://i.imgur.com/KsrTh6c.jpg

https://i.imgur.com/fHc44lM.jpg

https://i.imgur.com/PEEwLnL.jpg

Bäst hitills (av de jag tittat på), gillar att gröntonen följer med också då de andra jag provat tog bort den, kristallklart vatten ser inte riktigt realistiskt ut i ett nordisk inspirerat skogslandskap tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: verkligen - man kan ställa in det där i ENB Water inställningarna. 0 ger kristallklart och 2.0 ger grönt vatten a'la Thailand bilder.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh och @MsSmith:

Har någon av er stalltips på en uppdaterad modlista att utgå från? Hunnit gå flera år sedan jag körde senast och kan därför lika gärna börja om från scratch igen, för att undvika konflikter.

Instämmer för övrigt i att Wavy Waters ser riktigt trevlig ut. Både Water Two och Pure Waters fanns ju när jag grottade ner mig i SE senast, kul att se att det fortfarande rör på sig

Permalänk
Medlem

@serdyllon: Är det bara grafik eller tänker du annat också?

Min bas är som följande:

SMIM
Skyrim Realistic Overhaul(10GB)
Pfuscher 2017/2018/2019
Skyrim 3d Trees and Plants
Skyrim Flora Overhaul - summer edition. Känner nog igen namnet men helt ny version släpptes nu i våras!

Skyrim Nexus Overhaul inkluderar 100+ moddar som gör spelet bättre. Den är dock inte tillgänglig på Nexus längre men finns på Google.
Guards Armor replacer
Bijins NPCs overhaul
T'Skyrim
Qaxe's Questatorium "adds new towns, dungeons, battles, people, books, homes, voiced companions, spells, quests, and a school. In this mod's 9 World-spaces you may find, 160+ interiors, 80+ custom voiced characters among 1200+ npc, 70+ custom spells, new textures, and over 100 quests"
The People of Skyrim

Dawn of Skyrim
JK's Skyrim
Finns patch för att dessa två ska fungera tillsammans

Sedan tycker jag som sagt Wavy Waters är riktigt bra för vatten. Väljer du Wavy Waters så är det i ENB inställningarna du justerar storleken på vågorna samt färgen på vattnet. Mina inställningar ser ut som följande:

WavesAmplitudeDawn=0.55
WavesAmplitudeSunrise=0.55
WavesAmplitudeDay=0.55
WavesAmplitudeSunset=0.55
WavesAmplitudeDusk=0.55
WavesAmplitudeNight=0.55
WavesAmplitudeInteriorDay=1.5
WavesAmplitudeInteriorNight=1.5
Muddiness=0.2 (definierar färgen - högre värde ger grönare vatten)

Det finns också vissa moddar du måste ha, så som Unofficial Patch, SSE Fixes, SKSE med flera.
Med ovan skulle jag säga att du har en riktigt fin bas att utgå från.
Som jag nämnt tidigare kör jag med Vivid Weathers, ELFX och Rudy ENB for Vivid Weathers för att få ljuset som i bilderna ovan.

En konsollkod jag lärt är följade för att få klart och fint väder: fw 81a - enkel och lätt

Edit: Just det - SSELodgen bör du sätta dig in i också samt skaffa BethINI för att verkligen optimera din ini- fil, Inconsequential NPC's och Interesting NPCs bör du förstås också ha. Nämnda moddar är rätt stora, denna grund skulle säkerligen hamna på 50-60GB. Mitt spel väger in drygt 120GB så se till att ha utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@serdyllon: Är det bara grafik eller tänker du annat också?

Min bas är som följande:

SMIM
Skyrim Realistic Overhaul(10GB)
Pfuscher 2017/2018/2019
Skyrim 3d Trees and Plants
Skyrim Flora Overhaul - summer edition. Känner nog igen namnet men helt ny version släpptes nu i våras!

Skyrim Nexus Overhaul inkluderar 100+ moddar som gör spelet bättre. Den är dock inte tillgänglig på Nexus längre men finns på Google.
Guards Armor replacer
Bijins NPCs overhaul
T'Skyrim
Qaxe's Questatorium "adds new towns, dungeons, battles, people, books, homes, voiced companions, spells, quests, and a school. In this mod's 9 World-spaces you may find, 160+ interiors, 80+ custom voiced characters among 1200+ npc, 70+ custom spells, new textures, and over 100 quests"
The People of Skyrim

Dawn of Skyrim
JK's Skyrim
Finns patch för att dessa två ska fungera tillsammans

Sedan tycker jag som sagt Wavy Waters är riktigt bra för vatten. Väljer du Wavy Waters så är det i ENB inställningarna du justerar storleken på vågorna samt färgen på vattnet. Mina inställningar ser ut som följande:

WavesAmplitudeDawn=0.55
WavesAmplitudeSunrise=0.55
WavesAmplitudeDay=0.55
WavesAmplitudeSunset=0.55
WavesAmplitudeDusk=0.55
WavesAmplitudeNight=0.55
WavesAmplitudeInteriorDay=1.5
WavesAmplitudeInteriorNight=1.5
Muddiness=0.2 (definierar färgen - högre värde ger grönare vatten)

Det finns också vissa moddar du måste ha, så som Unofficial Patch, SSE Fixes, SKSE med flera.
Med ovan skulle jag säga att du har en riktigt fin bas att utgå från.
Som jag nämnt tidigare kör jag med Vivid Weathers, ELFX och Rudy ENB for Vivid Weathers för att få ljuset som i bilderna ovan.

En konsollkod jag lärt är följade för att få klart och fint väder: fw 81a - enkel och lätt

Tusen tack för att du tog dig tid att dela med dig av detta!

Kände igen det mesta förutom Pfuscher, Guards Armor replacer och Questatorium. Ny edition av SFO låter spännande.

Har prövat en hel del olika ENB, dock inte Rudy. Tror jag körde med NVT senast det begav sig.

Skrivet av MsSmith:

Edit: Just det - SSELodgen bör du sätta dig in i också samt skaffa BethINI för att verkligen optimera din ini- fil, Inconsequential NPC's och Interesting NPCs bör du förstås också ha. Nämnda moddar är rätt stora, denna grund skulle säkerligen hamna på 50-60GB. Mitt spel väger in drygt 120GB så se till att ha utrymme.

SSELodgen är nytt för mig, men BethINI har jag kört tidigare. Utrymmesbrist är inte heller något problem, har lagt spelen på en separat SSD så där finns gott om space.

Mitt problem blir oftast att jag hittar för många mysiga moddar där det kanske saknas understöd eller vettigt testunderlag. Kommer köra mer slimmat den här gången, för att uppnå stabilitet. Sedan kan man alltid laborera efter att man väl har en fungerande "bas" att stå på.

Senast vill jag minnas att jag hade en del problem med Open Cities. Även om det var trevligt att rida rätt in från vildmarken i städerna så har jag hellre en fungerande installation än att stöta på scriptproblem som motverkar hela syftet med "immersion"-moddarna...

Permalänk
Avstängd

Japp, jag håller på att göra om min lista från grunden, SFO har har också hängt med sedan det uppdaterades för SE, nackdelen är att det inte är kompatibelt med en del moddar som tex förbättrade vanliia träd (Någon som testat denna? https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/11008 ) och liknande.

ELFX är väl också en gammal trotjänare.
https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/27043

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än mig som inte kan sluta spela Skyrim. Jag spelar klart spelet med alla DLC för att efter ett antal månader börja spela det igen. Nu har jag inte spelat spelet på ca ett år men det börjar klia i fingrarna igen. Jag har spelat Skyrim åtskilliga gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Är det någon mer än mig som inte kan sluta spela Skyrim. Jag spelar klart spelet med alla DLC för att efter ett antal månader börja spela det igen. Nu har jag inte spelat spelet på ca ett år men det börjar klia i fingrarna igen. Jag har spelat Skyrim åtskilliga gånger.

Tjaa... Inläggen ovan besvarar väl den frågan, åtminstone i mitt fall...
Jag spelar fortfarande Morrowind till och från också, samt så klart Nehrim och Enderall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag orkar inte spela alls längre tyvärr. Dessutom är min nuvarande dator skit och har inga planer att uppgradera (dyrt med min inkomst)

Skrivet av Mizzarrogh:

Tjaa... Inläggen ovan besvarar väl den frågan, åtminstone i mitt fall...
Jag spelar fortfarande Morrowind till och från också, samt så klart Nehrim och Enderall.

Morrowind, är det inte i det spelet där det ser ut som dom skitit på sig när dom går?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag orkar inte spela alls längre tyvärr. Dessutom är min nuvarande dator skit och har inga planer att uppgradera (dyrt med min inkomst)

Morrowind, är det inte i det spelet där det ser ut som dom skitit på sig när dom går?

Jo, tur deras allmänna klädkodex verkar vara bruna brallor...
Man kan också göra löjligt starka potions och "stålmannen" magier utan fusk, jag fixade tex så att man kunde gå i luften en halvtimma, hade 99 i ärligt förtjänad styrka (crittade typ 97% med stridshammaren med ett enda slag...) och liknande...

Har inte heller råd med min dator egentligen, men som en polare sade "mat är ju ett temporärt behov"

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number