MSI: "Moderkort med AMD:s styrkrets X570 behöver fläkt"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Tangentbord:

200 rpm noctuafläkt fick mig att dra kablarna genom väggen, kan höra om en insekt springer på golvet om natten
Finns människor som inte hör en mekanisk hårddisk, lika fashinerande varje gång!

tvivlar på att du kan höra en insekt springa på golvet....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

DFI LanParty UT4... Ah vilka minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Ser absolut inga problem med detta, så länge fläkten är tyst och har god hållbarhet.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Skulle sparat en sån här

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av wowsers:

Om man antar 90% effektivitet och raid 0 (med två M.2 enheter) så talar vi om ca 14 GB/s (ca 113 Gbps).

Har för mig att det talas om 3 m.2 slots med X570

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Nu vet jag!
Det är för att kyla drivningen av all RGB de behöver en fläkt.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Klarade av tokvarma Nforce på mitt K8N Platinum, var ett tag sen man körde Athlon X2 på sockel 939.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB DDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2018Ed. X470-Pro 2700X DRP4 32GB@3000MHz(LPX) 1080Ti@H2O NZXT H700
2014Ed. Z87-A 4790K NH-D14 16GB@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Det kan ju bli problem med kylflänsar som bygger på höjden nu när grafikkort är så långa och ofta tar två eller tre "pci" platser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kan ju bli problem med kylflänsar som bygger på höjden nu när grafikkort är så långa och ofta tar två eller tre "pci" platser.

Det var inte seriöst menat

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Nasso:

... När jag jobbade i "datorverkstad" var det rätt vanligt med moderkortsfläktar som står still. ... Liten fläkt = snurra snabbt. Stor fläkt = snurra långsamt. Inbillar jag mig iaf. Ren känsla. Kan ha helt fel.

Du har rätt i sak, men det känns irrelevant.
Då var det frågan om fläktar på upp till 40mm. (Vilket det också satt på grafikkorten, både mitt GF 256 och GF 3Ti-200.)
De bilder som läckt på de nya moderkorten visar större fläktar, typ 60mm, av samma typ som används på grafikkorten i dag.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Ser ut som att ASUS också har fläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2005

@makarickiri: Flänsarna på kylaren ser ju ut att vara för få för att utnyttja fläkten maximalt också.
Och hade man haft fler flänsar från början med rätt utformning hade den nog klarat sig passivt med luftströmningen från resterande fläktar i datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2005

@DevilsDad: Efter en del bildgooglande skulle det inte förvåna mig om tillverkarna använder en variation av denna och sedan en stor täckplåt runt om för att få ett snyggt utseende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av cyklonen:

Om du har ett jättekort grafikkort, kanske...

Ett vanligt Palit 1080 ...

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Nu dök denna teaser upp från Asus, ingen synlig fläkt åtminstone:

Är det fläktfritt och presterar bra så blir det nog Asus denna gång.

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Aldrig att jag köper ett moderkort med fläktkylning. Jag har investerat pengar i Noctouas största kylare för att få stora och långsamma fläktar, samt ett 1080 med enorm kylfläns för att få det tyst. Sen ska en liten 15 watts styrkrets få förstöra det med en liten 10 mm fläkt? Jag köper hellre ett x470 eller moddar ett x570.

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Fy fan!
Hard pass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Antar att videon var negativ mot produkten då MSI tog den.

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 5 1600 (4,1 GHz) / Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Tråkigt med ljud förstås men det värsta är ju att den där fläkten kommer slitas med tiden tillslut behöva bytas ut, tvivlar på att det kommer finnas tillgång till reservdelar då.

| Ryzen 2600@4ghz | Asus prime x470 pro | Asus 970 strix | Corsair 16gb 3ghz | 970 evo plus | Asus mg279Q | FD Define r4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hade inte PCB och diverse kontakter förekommit i regnbågens alla färger så är ren koppar bra snyggt på ett moderkort!

Burk 4790K@4.7GHz, R9 290 CF byggt i Phanteks Enthoo Primo med custom loop.
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Koreaskärm Qnix PLS 1440p 96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Olle P:

Du har rätt i sak, men det känns irrelevant.
Då var det frågan om fläktar på upp till 40mm. (Vilket det också satt på grafikkorten, både mitt GF 256 och GF 3Ti-200.)
De bilder som läckt på de nya moderkorten visar större fläktar, typ 60mm, av samma typ som används på grafikkorten i dag.

Det ser fortfarande ut att vara en custom fläkt? Det ser inte ut som att man kan reparera den enkelt själv med standardkomponenter? En fläkt är en förbrukningsvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Nasso:

Det ser fortfarande ut att vara en custom fläkt? Det ser inte ut som att man kan reparera den enkelt själv med standardkomponenter? En fläkt är en förbrukningsvara.

Custom?
Mycket möjligt.

Inte reparera själv?
Blir det ett utbrett problem kommer vi att få tredjepartskylare på marknaden, precis som tidigare.

En fläkt är en förbrukningsvara.
Ja, om den används mycket, ofta och under flera år.
I detta fall kommer fläkten i princip inte snurra alls om man inte kör dubbla SSD i RAID0 med hård belastning. Då kan fläkten behöva bytas efter 4-5 år om den snurrar 24/7. Men den typen av användare lär vara mer intresserad av att byta hela moderkortet innan dess...

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Olle P:

Custom?
Mycket möjligt.

Inte reparera själv?
Blir det ett utbrett problem kommer vi att få tredjepartskylare på marknaden, precis som tidigare.

En fläkt är en förbrukningsvara.
Ja, om den används mycket, ofta och under flera år.
I detta fall kommer fläkten i princip inte snurra alls om man inte kör dubbla SSD i RAID0 med hård belastning. Då kan fläkten behöva bytas efter 4-5 år om den snurrar 24/7. Men den typen av användare lär vara mer intresserad av att byta hela moderkortet innan dess...

Aj, fan. Är det bekräftat att den bara snurrar då? Var har du läst det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Nasso:

Aj, fan. Är det bekräftat att den bara snurrar då? Var har du läst det?

Det sa gubben rakt ut i den refererade videon.
Chippet drar hög effekt bara när man använder två snabba SSD i RAID0 och belastar dem hårt med att läsa/skriva stora mängder data. Endast då finns behov av att starta fläkten.
Övrig tid står fläkten still.