Sålt beg laptop, köparen vill lämna tillbaka

Permalänk
Medlem

Sålt beg laptop, köparen vill lämna tillbaka

Vet att det finns liknande trådar men skulle verkligen uppskatta synpunkter från en tredjepart då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det nu när köparen vill lämna tillbaka laptop som strular.

Sålde alltså en laptop på blocket, vi möttes upp, startade och såg att den fungerade, allt ok och fick betalt.
Ett par dagar senare hör köparen av sig och säger att wifi inte fungerar efter att ha testat på flera olika nätverk samma fel, ingen internetanslutning, och vill nu lämna tillbaka den.

Dagen innan jag la ut datorn till försäljning så installerade jag windows, sedan uppdateringar och program via wifi.

Jag vill vara rättvis men inte ta tillbaka något där köparen själv kan ha orsakat detta efter ett par dagar.
Tycker nog att det hade varit skillnad om köparen meddelade felet inom 1 dag.

Hur hade ni gjort/tänkt i min situation? Finns det någon lag som säger vad som är rätt och fel?
Känner mig lite paff.. Det handlar om några tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Om personen har testat den samt att du precis innan försäljning uppdaterat m.m. över WiFi skulle jag skita i det helt.

Vill du vara extremt snäll kan du säga att du kan kolla på vad som är fel och om det är samma serienummer och allt annat är orört samt att du inte kan se någon åverkan etc skulle du kunna häva det. Men i grund och botten skulle jag skita i det, du har ingen skyldighet att ge tillbaka pengar m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hade sagt att allt är testat och fungerade vid försäljning, dock erbjudit han att kika på felet och avhjälpa det åt honom.

Han kan ju installerat något skit som gör att det inte fungerar.
Dra om hela datorn till att börja med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Vet att det finns liknande trådar men skulle verkligen uppskatta synpunkter från en tredjepart då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det nu när köparen vill lämna tillbaka laptop som strular.

Sålde alltså en laptop på blocket, vi möttes upp, startade och såg att den fungerade, allt ok och fick betalt.
Ett par dagar senare hör köparen av sig och säger att wifi inte fungerar efter att ha testat på flera olika nätverk samma fel, ingen internetanslutning, och vill nu lämna tillbaka den.

Dagen innan jag la ut datorn till försäljning så installerade jag windows, sedan uppdateringar och program via wifi.

Jag vill vara rättvis men inte ta tillbaka något där köparen själv kan ha orsakat detta efter ett par dagar.
Tycker nog att det hade varit skillnad om köparen meddelade felet inom 1 dag.

Hur hade ni gjort/tänkt i min situation? Finns det någon lag som säger vad som är rätt och fel?
Känner mig lite paff.. Det handlar om några tusenlappar.

Kan ni inte mötas någonstans och kolla så Wifi fungerar? Vad har du för Wifi där du körde, var det 2,4ghz eller 5ghz?

Om han kan ansluta men ej får Internetanslutning låter det ju som det är statisk IP eller något annat som ställer till det!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Om du vet att wifi fungerade när du hade den någon dag innan är det ganska uppenbart att köparen gjort något. Kan vara så enkelt att köparen fått uppdatering till wifi som gjorde att enheten slutade fungera. Syns lätt i enhetshanteraren om någon enhet har drivrutinsproblem.

Jag skulle därav inte ta tillbaka den.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Såvida du inte sålt datorn som företag så gäller Köplagen.

Rent rättsligt så får köparen gilla läget även om det skulle vara så att WiFi:n gick sönder dagen efter. Du ska inte heller behöva vara någon "support" får honom för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Skulle iaf erbjudit mig titta på den (om ni bor i närheten av varandra). Ha senaste wifi drivers redo på ett usb minne, och ev prova med extern wifi dongel om du har.

Även om lagen säger man inte har nått ansvar så vill man väll båda ska vara nöjda efter affären.

Permalänk
Medlem

Håller inte med alla som säger att du inte har något ansvar - enligt KöpL gäller inte att köparen ska göra en undersökning innan köp, som vid köp av fast egendom, utan det är istället fråga om att göra en undersökning efteråt (om undersökning däremot har gjorts innan köp tillräknas det köparens insikt).

Om köparen upplevt problem med WiFi från dag 1, och sedan försökt att få problemet åtgärdat själv, för att därefter kontakta dig, menar jag att han har gjort rätt. Han har meddelat dig som säljare inom skälig tid efter att felet uppstod, och är därför fortfarande inom reklamationsfristen. Skulle därför rekommendera dig att höra om när felet uppstod o.s.v., för att sedan göra en bedömning efter det. Du har alltid rätt som säljare att avhjälpa felet.

Värt att poängtera att han inte har någon rätt att lämna tillbaka datorn, d.v.s. få köpet att gå åter - det går endast vid hävning som förutsätter ett väsentligt kontraktsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Du har inga skyldigheter

Köplagen (om denna inte avtalats bort) ger både köpare och säljare en hel del skyldigheter.

Skrivet av Hazelberg:

vid begagnatköp mellan privatpersoner har köparen plikt att själv undersöka varan.

Det finns ingen generell undersökningsplikt före köpet, det som gäller är att köparen skall undersöka varan så snart som möjligt efter att den avlämnats. Har säljaren däremot uppmanat köparen att göra en undersökning före köp eller köparen på eget bevåg gör detta kan köparen inte senare reklamera för fel som upptäckts eller borde upptäckts under denna undersökning.

Skrivet av Hazelberg:

Köparen har ingen som helst rätt till ersättning/retur i det här fallet. Inte ens om wifi var trasigt från början egentligen.

Säljaren är ansvarig för alla fel som fanns då varan avlämnades, även om dessa fel visar sig först senare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Håller inte med alla som säger att du inte har något ansvar - enligt KöpL gäller inte att köparen ska göra en undersökning innan köp, som vid köp av fast egendom, utan det är istället fråga om att göra en undersökning efteråt (om undersökning däremot har gjorts innan köp tillräknas det köparens insikt).

Om köparen upplevt problem med WiFi från dag 1, och sedan försökt att få problemet åtgärdat själv, för att därefter kontakta dig, menar jag att han har gjort rätt. Han har meddelat dig som säljare inom skälig tid efter att felet uppstod, och är därför fortfarande inom reklamationsfristen. Skulle därför rekommendera dig att höra om när felet uppstod o.s.v., för att sedan göra en bedömning efter det. Du har alltid rätt som säljare att avhjälpa felet.

Värt att poängtera att han inte har någon rätt att lämna tillbaka datorn, d.v.s. få köpet att gå åter - det går endast vid hävning som förutsätter en hävning vilket endast händer vid väsentligt kontraktsbrott.

Kan dock vara värt att nämnas att köplagen inte tvingande utan kan förhandlas bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Han har inte bara tryckt in ngn wifi av/på knapp på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

@Joppis: Självklart, men känns inte som troligt att två privatpersoner tänker på att avtala bort KöpL, utgick därför att KöpL gäller. Men absolut, kan vara värt att poängtera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Köplagen (om denna inte avtalats bort) ger både köpare och säljare en hel del skyldigheter.
Det finns ingen generell undersökningsplikt före köpet, det som gäller är att köparen skall undersöka varan så snart som möjligt efter att den avlämnats. Har säljaren däremot uppmanat köparen att göra en undersökning före köp eller köparen på eget bevåg gör detta kan köparen inte senare reklamera för fel som upptäckts eller borde upptäckts under denna undersökning.
Säljaren är ansvarig för alla fel som fanns då varan avlämnades, även om dessa fel visar sig först senare.

Han testade och startade datorn själv och såg att den fungerade, fanns dock ingen möjlighet till wifi där vi möttes.

Problemet så här i efterhand är att han använt den ett par dagar och dessutom hunnit ominstallera datorn på eget bevåg.
Den är inte som jag överlämnade den.

@Joppis
@Hanrax

Permalänk
Medlem

Han har ingen rätt att lämna tillbaks den, däremot skulle det vara schysst om du försökte hjälpa honom med problemet om du är kunnig inom det området.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

@xprt: Eftersom att han inte kunde testa WiFi vid avlämnandet har inte en undersökning gjorts innan avlämnandet, vilket betyder att köparen ska ha möjlighet att snarast undersöka efteråt. Kan ju iof ha varit bättre om köparen meddelat dig på direkten att WiFi inte funkar, men tycker ändå inte att det ska ligga honom till last att han föröskt att lösa problemet själv. Skulle säga att bästa steg för dig är att erbjuda avhjälpande, d.v.s. att du kollar på den och förösker få WiFi att fungera (då du menar att den funkade dagen innan). Om det inte funkar, får du ett val - gå med på en hävning och köpet går åter, eller inte gå med på hävning och se om köparen drar det till domstol. Kan inte svara på om en TR kommer bedöma det som ett väsentligt avtalsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan dock vara värt att nämnas att köplagen inte tvingande utan kan förhandlas bort.

Skickades från m.sweclockers.com

har för mig att köplagen gäller endast vid skriftlig överenskommelse/kontrakt? annars finns det väl ingen redovisning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Vet att det finns liknande trådar men skulle verkligen uppskatta synpunkter från en tredjepart då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det nu när köparen vill lämna tillbaka laptop som strular.

Sålde alltså en laptop på blocket, vi möttes upp, startade och såg att den fungerade, allt ok och fick betalt.
Ett par dagar senare hör köparen av sig och säger att wifi inte fungerar efter att ha testat på flera olika nätverk samma fel, ingen internetanslutning, och vill nu lämna tillbaka den.

Dagen innan jag la ut datorn till försäljning så installerade jag windows, sedan uppdateringar och program via wifi.

Jag vill vara rättvis men inte ta tillbaka något där köparen själv kan ha orsakat detta efter ett par dagar.
Tycker nog att det hade varit skillnad om köparen meddelade felet inom 1 dag.

Hur hade ni gjort/tänkt i min situation? Finns det någon lag som säger vad som är rätt och fel?
Känner mig lite paff.. Det handlar om några tusenlappar.

Om du vet att Wi-Fi fungerade när du sålde den ska du inte göra ett skit.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Buulaa: Om inget kan redovisas gäller KöpL - är inget formkrav.

Permalänk
Expertgissare

Har han installerat om den själv efteråt kan d u ju fråga om det är ett legitim windows och inte ett pirat, uppvisat kvitto, vart ifrån det är nerladdat. Är det piratat så kan du bara säga att du inte kan stå ansvarig för osäker mjukvara och problemen den kan ha skapat.
Personen i fråga kan ju ha bytt wifi kort i datorn till ett trasigt , vet jag inte vilken dator det gäller, men på många är der nästan barnsligt enkelt att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Har han installerat om den så är det högst troligt att det kan vara något som han har gjort eller alternativt glömt gällande drivrutiner eller liknande.
Köparen borde ha märkt att detta inte fungerade relativt omgående med wi-fi.
Alternativt så finns möjligheten att han försöker lura dig med att han kan en exakt likadan dator som inte fungerar, och har nu "gjort ett byte" utav denna.
Han testar nu att häva köpet så att du får tillbaka hans icke fungerande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

@xprt: Eftersom att han inte kunde testa WiFi vid avlämnandet har inte en undersökning gjorts innan avlämnandet, vilket betyder att köparen ska ha möjlighet att snarast undersöka efteråt. Kan ju iof ha varit bättre om köparen meddelat dig på direkten att WiFi inte funkar, men tycker ändå inte att det ska ligga honom till last att han föröskt att lösa problemet själv. Skulle säga att bästa steg för dig är att erbjuda avhjälpande, d.v.s. att du kollar på den och förösker få WiFi att fungera (då du menar att den funkade dagen innan). Om det inte funkar, får du ett val - gå med på en hävning och köpet går åter, eller inte gå med på hävning och se om köparen drar det till domstol. Kan inte svara på om en TR kommer bedöma det som ett väsentligt avtalsbrott.

Nu ser jag ju detta enklast från mitt perspektiv, men ska man hård-dra det så hade han iofs kunna testa wifi om han kört hotspot mot mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag träffat en person jag sålt något till som försökt häva ett köp i efterhand. Finns noll att vinna på det.

Permalänk
Medlem

@xprt: Absolut skulle han kunna ha gjort det. Men som sagt är huvudregeln att undersökning ska göras snarast möjliga efter köp vid lös egendom. Spelar med andra ord ingen roll för situationen!

Permalänk
Inaktiv

@xprt: Håll inte på hjälp han som många rekommenderar. Skulle wifi visa sig inte fungera (han kanske körde den i micron för hans polare sa att han kunde klocka den så)

Så får han ytterligare skäl att häva köpet och du står där och kan inte neka till att det är trasigt. Du får bara nån gnällig sur tomte (in ur face) som inte kan ta ansvar för det han köper och är inte heller medveten om riskerna och behandlar dig som en återförsäljare.

Om du är en ärlig person och vet att det inte var nå knas med detta, så säg som det är. Du uppdatera allt via wifi och det fungerade när du sålde den. Hänvisa till någon datorbutik i närheten som kan hjälpa honom.

Blir han jobbig och inte släpper detta efter du varit trevlig, så trolla lite. Säg att du har läst att man inte kan ha strumpor på sig och använda datorn samtidigt, då det kan bildas Statisk elektricitet som pajar komponenterna där i om man tar i den. Vilket kan förstört datorns wifi t.ex.

Han kan inte neka att han varit barfota hela tiden... Och då är det inte ditt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har han installerat om den så är det högst troligt att det kan vara något som han har gjort eller alternativt glömt gällande drivrutiner eller liknande.
Köparen borde ha märkt att detta inte fungerade relativt omgående med wi-fi.
Alternativt så finns möjligheten att han försöker lura dig med att han kan en exakt likadan dator som inte fungerar, och har nu "gjort ett byte" utav denna.
Han testar nu att häva köpet så att du får tillbaka hans icke fungerande dator.

This.

När det gäller laptops så brukar det vara ett vanligt problem, framför allt om det är Windows 7. Jag skulle ta fram produktsidan för drivrutiner och skicka länkarna, kan ge mig fan på att problemet är avsaknade drivrutiner. Finns säkert fler saker som inte fungerar. Om han själv väljer att formatera datorn och installera om Windows och sedan inte lyckas få med alla drivrutiner är det hans egna fel.

Jag hade ställt upp och hjälp till att försöka åtgärda problemet, men jag hade inte tagit tillbaka datorn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

This.

När det gäller laptops så brukar det vara ett vanligt problem, framför allt om det är Windows 7. Jag skulle ta fram produktsidan för drivrutiner och skicka länkarna, kan ge mig fan på att problemet är avsaknade drivrutiner. Finns säkert fler saker som inte fungerar. Om han själv väljer att formatera datorn och installera om Windows och sedan inte lyckas få med alla drivrutiner är det hans egna fel.

Jag hade ställt upp och hjälp till att försöka åtgärda problemet, men jag hade inte tagit tillbaka datorn.

man sätter sig i en jobbig position om man träffar personen igen. Finns inget värde alls i att göra det.

Permalänk
Medlem

han kan ju ha kommit åt wifi knappen på bärbara datorn vissa har en knapp o stänga av den. jag sålde också en bärbar o han påstod inte wifi funkade, vilket den gjorde jag hade den i min ägo. men jag fixade problemet åt han o talade om för fel sedan funkade allt igen. en miss från hans sida och var detta en äldre gubbe o han var inte så insatt i datorer tur han bodde inom mitt samhälle

hoppas ni löser detta utan du behöver ge han tillbaka pengar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

@xprt:

Låter mera som att personen har installerat om dator och inte installerat alla drivers, så be personen installera Teamviewer så kan du kolla vad som kan vara orsaken till problemet via RJ45.

Skulle gissa på att personen kanske installera en annan version av Windows och då dyker inte alla drivers upp på tillverkas hemsida.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nej.

Köparen hade full möjlighet att testa datorn och kontrollera möjliga fel. Du har ingen skyldighet att ta tillbaka datorn efter ett par dagar, och du är absolut inte skyldig att agera support.

Släpp ditt samvete. Du har gjort vad du kunnat, och om du tar tillbaka datorn nu kommer den möjligtvis aldrig bli såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Han testade och startade datorn själv och såg att den fungerade, fanns dock ingen möjlighet till wifi där vi möttes.

Problemet så här i efterhand är att han använt den ett par dagar och dessutom hunnit ominstallera datorn på eget bevåg.
Den är inte som jag överlämnade den.

@Joppis
@Hanrax

Men då är det nästan garanterat ett drivrutinsproblem. Vet du var du hittar drivirutinerna för wifi? Peka honom dit först och främst.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova