Hur länge håller en iPad ?

Permalänk
Medlem

Jag har en ipad 1 som har överlevt två barn och otaliga golvkrasher (utan några skydd alls) dock så får den inte längre uppdateringar så många appar fungerar ej.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hade en ipad 3 i 7,5 år, använde den dagligen minst 1-2 timmar.
Fantastiskt värde för pengarna måste jag säga.

Blev sugen på något nytt i takt med att batteriet försämrades och den började bli lite seg så köpte en ny i dec förra året, 32 gb för 3300.

Permalänk
Medlem

Man kan ju självklart inte räkna med att en ipad ska hålla i 5 år, även om dom flesta gör det. Sett otaliga betydligt yngre paddor på jobbet med svullna battterier, glappa laddportar, stendöda skärmar osv.

Har själv en ipad air som i höstas byttes mot en ipad 6:e gen då air numera är för seg för att surfa på. Blev skapligt besviken då den nya har samma batteritid som den nu 5år+ gamla air.

BTW @sniglom
High Sierra kommer mest troligt gå EOL sep 2020 så några 10 år till är högst otroligt.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Jobbar på en skola och har haft ipad airs till elever i 4 år de tickar på fortfarande. Batteriet är väl det som tar stryk under lång tid. Har bytt ut ett par ipads mellan 2-3 år men de används ute året runt och får mycket mera stryk än de andra.
Se till att köpa ett bra skydd mot tapp skador och när den ligger i väska med andra saker.

Jag skulle inte vara orolig för att den går sönder.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här är ju standard på alla datorrelaterade produkter. Garanti 1 år, men det är klart att de kan hålla mycket längre än så.

Nej? Nästan alla mobiltillverkare, för utrom Apple, ger 2 års garantitid inom EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? Nästan alla mobiltillverkare, för utrom Apple, ger 2 års garantitid inom EU.

Pratar vi om garanti eller reklamationsrätt som är 2 år inom EU?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Pratar vi om garanti eller reklamationsrätt som är 2 år inom EU?

Till och med 3 år i Sverige

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Har en iPad 2 från 2011 som håller bra även idag. Verkar som att de äldre var välbyggda men tyvärr sätter mjukvaru-supporten stopp före hårdvaran ger med sig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Inte illa att få ut 30+ timmar på en enhet specad för 7-10h.

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå, asså...vi snackar i standby läge..gör om gör rätt..du snackar om 8h filmtittande i sträck.

Just nu har min Techlast varit i standby i ca 1 veckas tid, kollat på YT 1h per dag, har typ 75% kvar på batteriet.

Batteriet är oslagbart i dessa enheter för dess pris.

Menar är att Apples batteri är inget speciellt från alla de andra i sortimentet..samma skrot och korn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hallå, asså...vi snackar i standby läge..gör om gör rätt..du snackar om 8h filmtittande i sträck.

Just nu har min Techlast varit i standby i ca 1 veckas tid, kollat på YT 1h per dag, har typ 75% kvar på batteriet.

Batteriet är oslagbart i dessa enheter för dess pris.

Du påstår alltså att enhet specad till 7-10h batteritid har 75% kvar efter 7h användning plus en veckas standby?

I ditt första inlägg pratar du om 30 timmars användning plus en månads standby.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min 5 år gamla iPad Air håller fortfarande bra. Är lite sugen på nya iPad Pro.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du påstår alltså att enhet specad till 7-10h batteritid har 75% kvar efter 7h användning plus en veckas standby?

I ditt första inlägg pratar du om 30 timmars användning plus en månads standby.

Jepps, min platta kanske är magisk?

Om jag inte använder den alls, lämnar den i standby så räcker den nog till mitten av denna sommar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Pratar vi om garanti eller reklamationsrätt som är 2 år inom EU?

Garanti. OnePlus ger 2 års garanti, Lika så Samsung, LG, HTC, Google mfl

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Försök gärna det med någon annan tillverkare av någonting med batteri på standbye

Överlägset bäst på just det är något oväntat Nintendo. Jag hade en gammal DS (som tyvärr dog av andra skäl), och där kunde man slå igen den och öppna den igen månader senare och fortsätta spela.

Skrivet av sniglom:

Till TS: Som tidigare skrivet bör 1 år inte oroa dig för byggkvaliten, det är snarare för att locka dig till Apple Care. Här i Sverige skulle jag säga att någon form av tilläggsförsäkring eller drulleförsäkring ofta är mer lönsamt om man vill ha utökat skydd.

Det går inte att köpa gamla AppleCare i Sverige längre. Det man kan köpa är AppleCare+, vilket är just en försäkring.

Har man köpt Apple-prylen i Sverige är det i praktiken som om man hade tre års garanti här, just på grund av reklamationsrätten (man kan ju inte göra något med Apple's grejer, så det är inte mycket de kan säga om att man skadat grejorna). Att Apple bara skriver 1 år beror mest på att deras garanti är ""worldwide", dvs man kan köpa i Sverige och få garanti-hjälp i vilken Apple Store som helst. Det funkar bara inom 1 år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jepps, min platta kanske är magisk?

Om jag inte använder den alls, lämnar den i standby så räcker den nog till mitten av denna sommar.

Tvivlar inte på standbytiden, tror däremot inte ett dugg på att du faktiskt använder den en timme varje kväll som du skriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att Apple bara skriver 1 år beror mest på att deras garanti är ""worldwide", dvs man kan köpa i Sverige och få garanti-hjälp i vilken Apple Store som helst. Det funkar bara inom 1 år.

Well enligt Apples garantiregler så är det inte worldwide om enheten har en mobilradio, dvs iPhones och iPads som har 4G stöd, där står det att garantin är giltig i det land där den är köpt, samt inom hela EU. Att sedan Apple ändå tar telefoner som är köpta i USA på garantin här i Sverige får ses som typ goodwill eller något, för de måste inte göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Well enligt Apples garantiregler så är det inte worldwide om enheten har en mobilradio, dvs iPhones och iPads som har 4G stöd, där står det att garantin är giltig i det land där den är köpt, samt inom hela EU. Att sedan Apple ändå tar telefoner som är köpta i USA på garantin här i Sverige får ses som typ goodwill eller något, för de måste inte göra det

Och byter du ut produkten på garanti inom ett år så har den nya produkten bara 3 mån garanti.
Massor med människor som får sina apple produkter utbytta efter 1 år om de är något fel på dom (Apple lagar inte nya produkter) och i tron att de är ny produkt du har fått i byte så är de för de mesta en lagad beg produkt som du får istället.
Finns en bra kanal på youtube som visar hur vidriga apple är med sina kunder, just därför jag inte längre är deras kund.
Kanalen heter ipad rehab.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Du måste skämta. Tror du verkligen det bara är Apple som använder "refurbished" produkter som ersättning av din skadade vara?

90 dagars garanti på en service eller utbytt produkt är också det vanliga bland företag.

Men du blir inte av med dina 3 års reklamationsrätt för det utan fortsätter den tiden du har kvar ex. utbytt efter ett år då har du nästan två års reklamationsrätt kvar som konsument.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

@Guggen64: Du måste skämta. Tror du verkligen det bara är Apple som använder "refurbished" produkter som ersättning av din skadade vara?

90 dagars garanti på en service eller utbytt produkt är också det vanliga bland företag.

Men du blir inte av med dina 3 års reklamationsrätt för det utan fortsätter den tiden du har kvar ex. utbytt efter ett år då har du nästan två års reklamationsrätt kvar som konsument.

De som är hela grejen med apple är att istället för att laga din produkt så kan du få en ännu sämre produkt i utbye, många gånger är de enkla fel som inte är så svåra att fixa men apple har satt i system att inte laga sina produkter. Kolla på ipad rehap, apple använder bland annat vattenskadade kretskort i så kallade utbytes telefoner.

Permalänk
Medlem

Ipads håller riktigt bra så länge du inte gör något uppenbart fel som att slänga den i golvet eller dränka dem i vatten.

Morsan har använt sin Air 2 i princip dygnet runt sedan den släpptes (2014) och hon har inga planer på att byta ut den, och jag har själv använt den lite nyligen och den känns fortfarande snabb och bra. Batteriet har dock blivit sämre men den håller lätt 1 och en halv dag ännu.

Farsan har en Ipad Mini 2 som också varit i användning sedan 2014. Den känns segare men fungerar gott o väl till att kolla YouTube och läsa SVT nyheter, vilket är det han gör. Flyter på mycket bättre än deras barnbarns nyare, dock billigare, Android plattor iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Var idag på Webhallen o beställde min iPad Pro då jag fick veta att Apple endast ger 1(!) års garanti!
Nu är jag van vid tillverkare som ger tre eller fem års garanti så att få veta att Apple endast ger 1 års garanti får ju en att tro att Apple inte tror på sina produkter....

Min Motorola X Force började krångla exakt när garantin gått ut (batteriet håller på gå under) så nu undrar man om ens nya fina iPad kommer göra likadant när garantin gått ut....

Jag skulle nog gissa två tre år kanske

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Hallå, asså...vi snackar i standby läge..gör om gör rätt..du snackar om 8h filmtittande i sträck.

Just nu har min Techlast varit i standby i ca 1 veckas tid, kollat på YT 1h per dag, har typ 75% kvar på batteriet.

Batteriet är oslagbart i dessa enheter för dess pris.

Menar är att Apples batteri är inget speciellt från alla de andra i sortimentet..samma skrot och korn.

har en galaxy tab 2018 rekordet på standby/batterisparning när den bara ligger är ca 53dagar så inte illa, får dock ut circa 16-18 timmar video tittande dock så man behöver def inte köpa high tier specs..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille18:

Jag skulle nog gissa två tre år kanske

Vad ligger bakom denna gissning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Vad ligger bakom denna gissning?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de är bara 1 år som gäller, går man in och kollar garanti vilket du kan göra på Apples hemsida så är de 1 år som gäller för att få produkten utbytt utan kostnad, är den mer en 1 år ja då måste du köpa deras förlängda garanti eller betala för att få produkten lagad eller utbytt.

Permalänk
Medlem

Min iPad mini som jag använde/använder väldigt lite stendog över natten en gång men den var ny nog att få utbytt på reklamationsrätten. Efter reparation/utbyte har den hållit ca 3 år, innan ca 2 år.

Angående Apples kvalité i övrigt så har jag noll problem med min 5 år gamla MacBook medan jag känner de som köpt den nyare varianten och behövt reparera både tangentbord och display och högtalare inom två år pga kvalitetsbrist. Så det varierar nog, men skulle inte se garantin på ett år som ett varningstecken, det är vad man får på det mesta. Sen finns alltid reklamationsrätten på 3 år.

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad 2 som har "överlevt" 2 barn i 7 år utan skydd.
Enda anledningen att den blev utbytt var för att den blev för långsam och att den slutade få uppdateringar.

Permalänk
Musikälskare

Mossans iPad mini höll 5 år sen började knappen sluta fungera, kostade typ 1500kr att byta...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej de är bara 1 år som gäller, går man in och kollar garanti vilket du kan göra på Apples hemsida så är de 1 år som gäller för att få produkten utbytt utan kostnad, är den mer en 1 år ja då måste du köpa deras förlängda garanti eller betala för att få produkten lagad eller utbytt.

Reklamationsrätten finns också, och den gäller i 3 år, och går inte att avtala bort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej de är bara 1 år som gäller, går man in och kollar garanti vilket du kan göra på Apples hemsida så är de 1 år som gäller för att få produkten utbytt utan kostnad, är den mer en 1 år ja då måste du köpa deras förlängda garanti eller betala för att få produkten lagad eller utbytt.

Det går inte att köpa AppleCare (=förlängd garanti) i Europa längre. Det är ett resultat av det italienska rättsfallet för nåt år sen. Det man kan köpa är AppleCare+, vilket är en försäkring om man skulle slänga den i backen.

Aldrig försökt gå till Apple med en pryl som gått sönder efter 13 månader, så jag vet inte hur de agerar kring detta nu. Skulle de konstra så finns ju ARN, och eftersom Apple inte är på svarta listan där, vad jag kan se, antar jag att de accepterar reklamationer. Misstänker att jag hade hört det annars.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Är inget jätte fan av apples produkter längre MEN min "stora" dotter snart 7 fick en Ipad mini 2 ~2014 som hon har växt upp med.
Den har överlevt allt ifrån trotskastningar och mat/vätskespill.
Har haft vanligt flippskydd hela tiden vilket säkert har hjälpt.
Min egna firma platta samsung galaxytab hade sämre batteritid ny än denna har nu
Samt att den har 2 sprickor från att minsta skithögen hemma välte den från ett
Bord en gång...ipaden har säkert gått i golvet 50-100ggr