Hur fungerar Radeon Chill egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Radeon Chill egentligen?

Har försökt förstå hur Chill fungerar efter att rummet har börjat bli lite för varmt nu.

Jag har satt minimum till 73 FPS och maximum till 145 FPS. Då tänker jag att spelet (Warframe) skall ligga på 144 FPS hela tiden jag rör på musen, och vid "stillastående" sjunka till 72 FPS.

Istället ligger spelet vid ungefär 100FPS när jag rör på musen, och 72 FPS när jag står stilla. Varför ökar inte FPS till 144 utan till 100 istället? Om jag stänger av Chill ligger FPS på 144 hela tiden.

Tack på förhand,
John

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Du får nog sätta ett tightare spann om det ska fungera som du vill. Chill är lite sådär vid högre belastning men fungerar oftast bra vid lägre laster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Radeon Chill har aldrig fungerat som det ska, tror till och med att AMD har slutat att uppdatera det.

Begränsa hur mycket volt ditt 390 får så går det garanterat kallare och till och med snabbare i vissa fall (om det är värme som begränsar det).

Någon som gjort liknande med bra resultat -> https://www.techpowerup.com/forums/threads/r9-390-underclocki...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag har ett rx 590 red devil som jag lekt runt lite med. Det är ett kort som helt original går varmt runt 70-78 grader och lever om som en tyst dammsugare. I alla fall i mitt billiga och plåtiga phanteks chassi.

Skulle gärna ta emot lite tips jag också på vilka inställningar jag hade kunnat pilla lite med för att få ner ljudnivån en aning utan att förlora prestanda.

Någon har säkert ett 590 och vet precis vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att Chill inte fungerar alls. Sounds good, doesn't work. De kan ju förstås ha uppdaterat det sedan jag använde det senast.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag kör frametarget på 60 i de flesta spel för mitt 580 och då får jag ner både strömförbrukning, ljudnivå och temperatur. Chill fungerar hyfsat i t ex sims eller Civilization för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Radeon Chill är HiAlgos integration av deras chill algoritm i AMDs drivers (HiAlgo blev för övrigt uppköpt av AMD 2016). Målet med chill är att göra en förutsägelse på hur mycket frekvens som ska behövas för att nästa frame ska renderas på en viss tid (då det är en förutsägelse kommer det ske en viss variation). Kortet måste ju förstås kunna uppnå de FPS som du satt in.

Låt oss anta att vi har en variabel aktivitet som beskriver hur aktiv du är med dina inputs. När du gör ett input (t.ex genom att musen rör sig, eller du trycker på en knapp) så ökar aktiviteten. Hur mycket den ökar beror på vad de individuella kommandona värderas till (t.ex en musrörelse kan vara värd 10, men ett knapptryck på tangentbordet kan vara värt 100). Samtidigt så vill vi kunna nå de lägre värdena för att spara effekt. Då ser vi till att aktivitet ska sjunka för varje frame (om det går , alltså. Vi vill att aktivitet ej ska vara negativ).

Problemet som du stöter på? Radeon Chill fungerar inte direkt som den bör idag, och har inte funnits några indikationer på att det kommer att fixas... Antingen är värdena som läggs in för små, eller så är värdena som dras bort för stora.

T.ex när du lagt in 73 FPS min och 145 max så när du håller ner W så landar du på 100 FPS. Pröva nu istället att spamtrycka på W så ser du att mycket högre FPS uppnås (även lägre också om jag minns rätt). Om man kunde få välja dessa värden själv så skulle man kunna få det att fungera. Vilket är lite tråkigt, då chill är en riktigt bra funktion (speciellt på sommaren då datorn kan gå riktigt varm) , men det är lite konstigt med tanke på att HiAlgos egna implementation fungerar tydligen som den ska. Jag är mest intresserad av den för att reducera input lag genom att sätta min=max. Såhär beskriver utvecklaren det i en kommentar på youtube:

Yes, you are asking all the right questions

1) Yes, I was talking about the case where MinFPS == MaxFPS

2) Chill (as a framerate limiter) and FRTC achieve slightly different goals:

a) FRTC (and similar technologies) makes sure that the frames ARE DISPLAYED at regular pace, but this increases the input lag somewhat.

b) Chill (as a framerate limiter) makes sure that the frames are SUBMITTED TO THE GPU at a regular pace. This does not ensure a steady output framerate (there will be some fluctuation), but this does insure a minimal lag. So this is perfect for variable-framerate displays (FreeSync)

3) Yes, it lowers input lag. In general, in a regular gameplay you have 2 situations:

a) The game is CPU-limited (CPU-bound) - in this case the input lag is minimal

b) The game is GPU-bound - in this case the input lag is maximal (depending on the game).

So, basically, if your system can render at 150fps, and you limit it to 140fps - you ensure that it is effectively CPU-bound (if using Chill) and effectively GPU-bound (if using FRTC and similar technologies).

4) You would basically prefer to use FRTC if you have a fixed-framerate monitor, and you want to submit frames at the refresh rate, but in this case it becomes the same as VSync.......

5) Or, alternatively, you can use Chill as it was intended - with variable framerate - and that works great, especially with a FreeSync display ;)

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA&lc=UgilxVYZvV7iEngCoAEC.8S84sIfhchO8SD7V2NvCvc

Men problemet ligger inte i att du inte vet hur chill fungerar, utan i att kortet går varmt .
Då gäller egentligen : Reducera spänningen eller reducera arbetet som kortet utför. Att reducera spänningen bör fungera ihop med chill.
Har en post här #17485021 hur man kan göra.

Kan tillägga att man kan sänka onödiga spelinställningar som tar mycket effekt eller framerate också, men det är personliga val som man får avgöra själv.

Vill man reducera ljudnivån (om t.ex värme inte är ett så stort problem) kan man även justera fläktkurvan.

Permalänk
Medlem

Gillade idén med Chill. Funkade aldrig tillfredsställande för mig dock. Spelade också Warframe då med ett vattenkylt Vega 64. Utan chill och med olåst framrate låg jag på 240-330 fps. Cappade sedan framerate till 144. Där den låg stabilt. Aktiverade chill och då sjönk framerate som väntat när jag stod still. Det jag inte kunde vänja mig vid var att spelet kändes väldigt ryckigt eftersom det inte var smooth övergång mellan chill och full patte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

@Radolov: Jag har en Freesync-skärm också, vet inte om det gör någon skillnad.

Funderar på att köpa ett Vega 56 och undervolta för att halvera strömförbrukningen i datorn.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Radolov: Jag har en Freesync-skärm också, vet inte om det gör någon skillnad.

Freesync skärm gör att chill är ett mer vettigare val (då det hjälper med variation och tearing). Just när det kommer till känsligheten till flytet så kan jag tyvärr inte säga var du känner är ok (om det är 120FPS eller 144FPS t.ex) utan är något som du får experimentera med själv.

En sak som du kan pröva med chill är att lägga chill_max högre (då du vet att du kommer röra dig i den lägre delen av intervallet). På så sätt kan du "fuska" dig runt begränsningarna. Men, det verkar som om chill_min ändå måste vara hyfsat högt för att du ska kunna nå 144 FPS. Efter några snabbtester så kunde jag se att ett mycket högre chill_max inte gjorde så stor skillnad, utan chill_min var det som avgjorde. Men sätt de till något som du känner dig bekväm med/inte stör dig så mycket på. Det går att nå menyn enkelt med alt+r för att testa i spelet och ändra variablerna.

Skrivet av Seziuo:

Funderar på att köpa ett Vega 56 och undervolta för att halvera strömförbrukningen i datorn.

Jag hade väntat tills åtminstone efter AMDs E3 konferens när de presenterar Navi lineupen om 7 dagar. När de har en ny arkitektur som spelutvecklarna/AMD ska anpassa sig efter (som anpassas för konsol, mobiltelefoner, PC etc.) så kan även om ett val ser hyfsat udda ut i dagsläget, vara överlägset bäst över tid (samtidigt som Vega får mindre och mindre uppmärksamhet). Då får man ändå räkna med att de kommer släppas först om minst en månad, möjligtvis mer... vet mer på natten till Tisdag.

Permalänk
Medlem

@Radolov: Tänker att det kommer ta flera månader innan tredjepartskylarna kommer ut - och det känns som om det kommer bli dyrare än vad folk tror. Tror jag far och köper ett imorgon, mitt gamla kan jag sälja på Tradera för 1000kr om jag har tur.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14